Klió 1995/1.
4. évfolyam
A TÖRTÉNETTUDOMÁNY
TÖRTÉNETÉBŐL
N. V. Maszlova-J.
V. Agejeva
Az orosz történelem és T. N.
Granovszkij
A szerzők az
egyik legnagyobb múlt századi orosz történész, T. N. Granovszki
(1813-1855) születésének 180. évfordulójára emlékeznek írásukkal. A tudós a
moszkvai egyetemen 1839 és 1855 között világtörténetet adott elő. Noha az orosz
történelemről külön műve nyomtatásban nem jelent meg, könyvtárának anyaga, a
világtörténeti folyamatban hazája helyének kiemelt vizsgálata, az európai és az
orosz história jelenségeinek összehasonlító elemzése azt tanúsítja, hogy Granovszkij nagy jelentőséget tulajdonított ez egyetemes és
az orosz történelem együttes kutatásának. Az 1840-50-es években egyébként a
Nyugat és Oroszország fejlődésének összehasonlító vizsgálata aktuális
társadalmi-politikai és történeti-kulturális problematikaként is megjelent. Granovszkij azt javasolta, hogy az orosz és az európai
történetet széleskörű nyugati és szláv forrásanyag alapján, egységes
módszerekkel kutassák. A szerzők írásukban öt orosz történeti témakört jelölnek
meg, amit e szakember kiemelten vizsgált. A szlávok és az oroszok
történelembeli helyét a VI-VIII. században, az orosz középkort
(IX-XVII. század), Oroszország külső kontaktusait(VI-XIX.
század), az orosz nép „történeti sorsának alakulását” és végül az orosz
történeti források és historiográfia elemzését.
Granovszkij nagy jelentőségűnek ítélte azt, hogy a
konkrét német és orosz történeti anyagok segítségével mutassa be a vérségi
kapcsolatokról a szomszédsági közösségekre és a magántulajdonra való fokozatos
áttérés folyamatát. Általános történeti koncepciója és empirikus nyelvészeti
vizsgálódásai összehasonlító módszere révén átfogták az alapvető európai
régiókat. A történész részletesen elemezte a szlávok (az oroszok) és északnyugati
(a normannok, a németek), keleti (főleg a hunok) és déli (nomád és bizánci) szomszédaik kapcsolatait. Így átfogó képet adhatott az
antikvitás korabeli gazdasági (az egyes szláv törzsek széttelepülési
területétől délre és délkeletre vezető kereskedelmi utak révén) és kulturális
(a bizánci hatás bemutatásával) kontaktusokról, valamint a szlávok és az
európai népek migrációjáról az orosz történelem kezdetén.
Fontos szerepet
játszott munkásságában a VIII-XVII. századi orosz
történelem szakaszolása, hazája középkori históriájának lényeges és(a nyugat-európaitól
az állam, a város és az egyház fejlődésében eltérő) sajátos vonásainak
taglalása, Oroszország feudalizmus korabeli világtörténeti helyének vizsgálata.
Granovszkij könyvtára (közel 5000 egység) gazdag
orosz történeti anyagot (330 kötetnyi művet) tartalmaz- köztük sok forrást, pl.
évkönyveket -, ami lehetővé tette számára az alapos kutatómunkát. Mindez ma a
Moszkvai Állami Egyetem Kéziratok és Ritkaságok Részlegében, a Tudományos
Könyvtárban található. Külön figyelmet érdemel Granovszkijnak
az orosz nemzetségi és állami viszonyokról adott kronológiai tagolása, az ezt
megalapozó tényezők kiemelése, az államfejlődésnek három alszakaszra való
bontása, az állam egyes funkcióinak (törvényalkotó, adminisztratívvégrehajtó
és legfelső bírósági a külső és belső biztonság garantálása mellett) elemzése.
A tudós fontosnak tartotta az állam és a tulajdon evolúciójának szétválasztását
a kutatásban, hangsúlyozván, hogy párhuzamos, de nem ugyanazon jelenségekről
van szó. Granovszkij rendkívül eredeti módon
irányítja rá a figyelmünket az államiságra való áttérés oroszországi regionális
eltéréseire. Délen az uralkodói hatalom a szokásjogon, a középső részeken a
hódításon és a gazdaságon alapult, míg Novgorodban szerinte a X-XII. században egyfajta kettős hatalom volt. Az első és a
harmadik variánsnál a fentiek miatt a fejedelem nem erősíthette meg hatalmát. Granovszkijnál az orosz történelem vizsgálatakor mindig
előtérben állt a jogi normák, intézmények és az ilyen jellegű források és historiográfia
(jól ismerte pl. a Russzkaja Pravdát és a vele
kapcsolatos szakirodalmat) kiemelt kezelése. A tudós külön figyelmet szentelt a
késői középkornak, az „átmeneti szakasznak” az orosz történelemben. Nézetünk
szerint joggal állapította meg, hogy az orosz egyeduralom sokban különbözik
azoktól a formáktól, amelyekben a monarchikus eszme más országokban
megvalósult, és gyökerei is sajátosan a nemzeti talajból nőttek ki. Granovszkij úgy véli, hogy országa I. Péter korában lépett
át a középkorból az európai civilizációba és foglalta el helyét az új politikai
reformokkal a világtörténelemben. Ezen korszak szinte minden jelenségét
átfogóan, az európai folyamatokkal összefüggésben vizsgálta. L Péter kora
kapcsán rámutatott a történeti fejlődés törvényszerűségeire és
progresszivitására.
Granovszkijt az orosz históriából legjobban a X-XIX. századi nyugatiorosz gazdasági,
politikai, diplomáciai, kulturális és tudományos kontaktusok foglalkoztatták.
Elsősorban a kölcsönhatások és emellett Oroszországnak Ázsiára gyakorolt
befolyása érdekelte. Granovszkij a Nyugat és országa
történeti fejlődésének egységes törvényszerűségeit hangsúlyozta. Könyvtárában
gazdag orosz (pl. N. M. Karamzin és Sz. M. Szolovjov
művei) és nyugati historiográfiai anyagra támaszkodhatott. Véleményünk szerint
megalapozottan mutatott rá a tatár iga óriási befolyására az orosz államiság
sajátosságainak alakulásában. Igen érdekesek Timur Ázsia felé fordulásával kapcsolatban
Oroszország és Európa megmenekülésével kapcsolatos megjegyzései. Granovszkij országa pozitív (politikai, kulturális,
életmódbeli és vallásos) hatásait hangoztatja a déli és a keleti szomszédokkal
kapcsolatban. Ezt ma már árnyaltabban (negatív oldalakat is bemutatva) lehet
megítélni. Könyvtárában nagy nyugati (pl. vatikáni, angol, francia stb.) és
orosz (a Poszolszkij prikáz
követ jelentései) diplomáciai forrásanyag állt rendelkezésére. A mai orosz
történettudomány is a XVIII. század eleji reformok előkészítő szakaszaként
tartja számon a XVII. század második felét. Így A. A. OrgyinNascsokinnak diplomáciai téren, mint L Péter
előfutárának a Granovszkij által történő kiemelését
megalapozottnak ítélhetjük. A történész kitűnően ismerte az orosz külpolitika-
és diplomáciatörténetet, annak historiográfiáját, tanítványa volt több
diplomáciatörténész, és főleg új forráskritikai és összehasonlító módszertani
elvekkel bővítette a szaktudomány ezen ágát.
Granovszkij egyik fő témája volt „A
nép és a személyiség az orosz történelemben”. Ezen a területen az organikus
szemlélet híve volt. Kezdetben szerinte a római-germán törzsek játszottak
főszerepet a világtörténelemben, a szláv világ csak I. Péter korától
kapcsolódott be ebbe a folyamatba. Granovszkij ezzel
több ponton szemben találta magát a szlavofilokkal.
Az orosz nép világtörténeti helye és szerepe az 1840-as években éles társadalmipolitikai kérdésekkel kapcsolódott össze. Granovszki j terméketlennek tartotta a Péter utáni másfél
százados fejlődés tagadását, ami a beteges patriotizmuson és a pravoszláv
patriarchális életrend dicsőítésén alapult. Emellett szerinte Homjakov, Akszakov és Kirejevszkij (akiknek műveit jól ismerte) általános
formulákkal operáltak és rosszul dolgozták fel a történeti tényeket. Granovszkij meg akarta írni a szlavofil historiográfia
kritikáját. Könyvtárában az orosz társadalom különböző
rétegeinek életmódjáról szőló forrásokat és műveket
találhatunk. Érdeklődésre tarthatnak számot a történésznek az orosz parasztok
és munkások helyzetére vonatkozó megállapításai. Az európai országokkal való
összehasonlításban Granovszkij rámutatott a nép
ottani magasabb életszínvonalára, jobb gazdasági, anyagi és iskoláztatási
körülményeire. Előadásain, Sztankevics, Herzen és mások köreiben a parasztkérdés és a felszabadítás
kapcsán a vitákban európai analógiákra hivatkozott. A nyugatosok és szlavofilek
közti harcban Granovszkij leleplezte az utóbbiak
idealizált népiességét. A tudós a moszkvai közéletben a jobbágykérdés békés,
szélsőségektől mentes megoldását támogatta.
A történeti
folyamatban Granovszkij fontos szerepet tulajdonított
a kiemelkedő személyiségeknek. Könyvtárában több mint 100 kötetet tett ki az
orosz uralkodókról szóló gyűjteménye. Megvolt pl. a Fokozatok könyve és a
legősibb orosz nemzetségekről szóló művek. Granovszkijt
az orosz történelemből lényegében ugyanazok a témakörök érdekelték, mint az
egyetemes történetből; a faluközösség, az átmeneti korszakok, az államiság
kialakulása és a jogi normák. Ezeken a területeken érvelésévei hazája és Európa
történeti fejlődési útjának a világtörténeti folyamatba való beillesztése volt
a célja. Granovszkij a nagy formátumú gondolkodók
közé tartozott, aki az aktuális témák sokaságát akarta megoldani kortárs
történész kollégáival, és ezzel magasabb, európai szintre emelni hazáját és
annak tudományát. Az orosz szakmunkák tartalmi, elméleti-módszertani
megközelítésű elemzései, a historiográfiai és forráskritikai visszatekintések,
mint tudományos eljárások Granovszkij után az orosz
történeti munkák szerves részeivé váltak. Maga a tudós hazája szolgálatát
tartotta feladatának, olyan Oroszországét, amely egyformán eltávolodik a számára
idegentől, de ez idejétmúlt régitől is. Granovszkij
volt az első orosz tudós, aki rámutatott, hogy a történeti önismeretnek nemzeti
alapon kell nyugodnia. Ugyanakkor a nacionalista izoláció veszélyes, mivel
bármelyik kultúra provinciálissá válik, ha lemond az egyetemes értékekről. Granovszkij legfőbb érdeme tudományos világnézete, szakmai
professzionalizmusa, újító szemlélete és módszertana, amit azután tanítványai
(pl. M. Kapusztyin, Sz. Szolovjov
és B. Csicserin) továbbfejleszthettek.
N.
v. Maszlova-I. v. Agejeva: Russzkaja isztorija v naucsnom naszlegyii T. N. Granovszkovo.
(Az orosz történelem T. N. Granovszkij tudományos
hagyatékában) Otyecsesztvennaja Isztorija.
1993/4. 73-84. p.
Kurunczi
Jenő