Klió 1995/1.
4. évfolyam
ÖSSZEFOGLALÁSOK
Wolf Oschlies
Az ortodox egyház szerepe a
Balkánon
Az ortodoxia
önálló fejlődése a Római Birodalom szétesésével kezdődött, amikor 381-ban a
konstantinápolyi érseket a Kelet-római Birodalom többi püspöke fölé emelték. A
6. században a bizánci egyházfő felvette az ökumenikus patriarcha címet. A
szerző szerint a 857-es skizmával a szétválás - bár
az újraegyesítéssel még évszázadokig kísérleteztek - végérvényessé,
megfordíthatatlanná vált.
A szlávok a
Balkán-félszigetre érkezésük (VI. század) után csak bizonyos idő elteltével
kerültek az ortodoxiával érintkezésbe. Kihasználták annak előnyeit,
mindenekelőtt törzsszövetségükből „felkent” uralkodó alatt álló birodalmat
alakítottak ki. Bizánc gyengeségét viszont arra használtak fel, hogy autokephal egyházakat hoztak létre. Az egyházszervezési
folyamat szorosan összekapcsolódott a szláv írásbeliség kialakulásával. Az autokephalia és a nemzeti kultúrában játszott szerep
határozza meg mind a mai napig az egyház működését és jelentőségét a Balkánon.
A nemzeti
megtartó erőnek köszönhető, hogy a több évszázados oszmán uralom ideje alatt is
fennmaradtak a balkáni népek. A szerző vitatható megjegyzése szerint különösen
szembetűnő ez a makedónoknál, akiknek egyházát a IX. század végén alapította Kliment, Cirill egyik tanítványa. A makedón egyház 1767-ig
állt fenn, amikor a 'konstantinápolyi patriárka
feloszlatta.
A nemzeti
újjászületés idején jelentkezik az ortodoxia nemzeti jellegének másik sajátos
vonása: az ortodox államok közti szolidaritás és egymás támogatása. A bolgárok
például évszázadokon keresztül várták a segítséget Moszkvától, a harmadik
Rómától. Oroszország vállalta is a balkáni ortodox népek protektorának
szerepét, ez be is került az 1774. évi Kücsük Kajnardzsi szerződésbe.
Nem elhanyagolható
az ortodox egyház nemzeti legitimációs feladata sem. A Porta Oroszország
befolyásának megakadályozására 1870-ben egy exarchatusba
egyesítette a bolgárokat, amelynek területe a Fekete-tengertől az Égei-tengerig
terjedt. A bolgár egyház igyekezett minél több bolgárt keretei közé foglalni.
(A makedón kérdés gyökerei is ide vezethetők vissza.)
Bizonyos
körülmények között igyekeztek az egyház kereteit felhasználni a nemzeti
elkülönülés, elszakadás céljára. A Pavlié-féle
usztasa államban kísérletek történtek egy horvát ortodox egyház létrehozására.
(Manapság ismét folynak hasonló kísérletek Horvátországban.)
***
A jelenlegi
délszlávválságban kiütköznek az ortodoxia belső gyengeségei: az, hogy ebben a
térségben az egyház, a nemzet és az állam szorosan összefonódott. A bizánci
kereszténységben sohasem határozták meg a világi hatalom és az egyház
viszonyát. Mindegyik autokephal egyház átvette
Konstantinápoly tói a hierarchikus rendet, a liturgikus-kulturális alapokat, de
a dinasztikus lojalitás, politika, jogrend és kultúra alapján konkretizálták
azokat. Így teremtőd tek meg a cezaropapizmus
feltételei, így vált az ortodox egyház a közélet normaadójává és az egész nép
identitás tudatának kikristályosítójává. Még azokban a rendszerekben is,
amelyek magukat ateistának jellemezték és a krisztusi tanítás ellen agitáltak,
felismerték, hogy nem lehet frontális támadást intézni az egyház ellen, annak
identitásteremtő szerepe miatt. Az „államegyházakat” támogatásokkal,
privilégiumokkal és a megfelelő személyi politikával a rendszer részévé tették.
Wolf
OschIies: Zur politischen RolIe orthodoxer Kirchen auf dem Balkan
(Az ortodox egyház politikai szerepe a Balkánon) In: Südosteuropa. Zeitschrift für Gegenwartsforschung. 42. évf.
1993. 10. 583-591. p.
Bíró
László