Klió 1995/1.
4. évfolyam
ÓKOR
Dominique Briquel
Az etruszkok lídiai eredete
Már
korábban hírt adtunk Briquel egy másik könyvéről,
amely voltaképpen az etruszkok bennszülött eredete elméletének kérdését
vizsgálta, ahogy ez a nézet az ókorban kialakult és elterjedt. Most ennek a
munkának egyik előzményét vesszük górcső alá, azt, amely az etruszkokkal kapcsolatos
másik teóriát érint. Eszerint ez a titokzatos itáliai nép valójában
Kis-Ázsiából került volna az Appennini-félszigetre. Valójában
azonban ez a kitűnő, roppant tudással megírt, terjedelmes munka nem az
etruszkok eredetével kapcsolatban régóta felvetett, és többnyire soha meg nem
oldható, homlokegyenest ellentmondó nézeteket veszi számba, valamilyen újabb,
ugyancsak nem bizonyítható elméletet állítva fel ebben a vonatkozásban; hanem
csak azt a kérdést mutatja be elmélyült és gondos vizsgálatok nyomán, hogy
miként alakult ki a klasszikus antikvitásban s terjedt el az a felfogás,
miszerint az etruszkok népe valójában a Mediterráneum
keleti feléből, közelebbről Lídiából érkezett volna Itáliába, így Briquel alkotása valójában tudomány
történeti vizsgálat, amely főképp a történetírásra alapoz, de nem
kizárólagosan.
A
mű első része azt mutatja be, hogy az etruszkok kis-ázsiai származásának teóriáját
elsőként a történetírás atyja, Hérodotosz 0, 94) fogalmazta meg ahhoz az időhöz
kapcsolva, amikor az ősi lídiai Mermnada-nemzetség
hatalma csúcsán volt, és kapcsolat állt fenn Kroiszosz líd
uralkodó és az Égeitengeren hajózó tirrének (etruszkok) között. Ezt a nézetet azután, amely
mintegy vulgatává lett, azok a görögök terjesztették
el, akik ellenséges viszonyban álltak a szirakúzai türannosszal, I. Dionüsziosszal.
A
könyv második része azt kutatja, miként terjedt el ez a legenda maguknál az
etruszkoknál, s milyen propagandisztikus funkciót töltött be az egyes etruszk városokban,
fontos szerepet kapva azok kulturális, szellemi életében, így pl. Tarquiniában, Cortonában, illetve
Észak-Kelet Etrúriában,
ahol ezt az etruszkok már a Kr. e. IV. század folyamán, azaz még Rómától való
függetlenségük időszakában elfogadták. Ez az elmélet e városok számára arra
szolgált, hogy a maguk politikai elsőbbségét bizonyítsák az ún. 12 városállam
szövetségén belül. A legenda Caere városában is
feltűnik, ugyancsak a hatalmi rivalizálás jegyében. Kimutatható továbbá ez a
nézet Pisaban és a Po-vidéki
Etruriában is, de itt már egy olyan periódusban, amikor az etruszkok
elvesztették függetlenségüket. Ezért itt és ekkor a kérdés elsősorban már nem
politikai vonatkozásokat mutat, hanem tudós elmélkedések, kalandos szellemi
próbálkozások tárgya lesz. Adria városában a hagyomány még a hadrianusi korban
is jelentkezik, nem a görög gyökerekhez, hanem a latin kidolgozáshoz
kapcsolódva, noha nem nélkülözi a Po-völgyi szellemi
előzményeket sem.
A
harmadik rész azt térképezi fel, hogy a tárgyalt legenda miként dúsítódik fel,
szépül meg bizonyos kulturális és történeti, művelődéstörténeti „tudós” elemekkel.
Erre a hagyományra építve tulajdonítja ugyanis a császárkori görög szerző, Pauszaniasz az etruszkok névadó hősének, Türrhénosznak a trombita feltalálását; míg mások a tirrén kalózokkal hozták összefüggésbe pl. a rostra-t is,
akárcsak a katonai és a színházi élet több szakkifejezését. Maga Tertullianus
is arról tájékoztat, hogy a toga a pelaszgoktól ment át a lídekre, akik pedig mint etruszkok
közvetítették ezt a szokást a rómaiaknak (De pall.
1). Nem véletlen tehát, hogy egy ókori Vergilius-magyarázó is a togát a lídiai Iuppiter
öltözékének tartotta. Briquel joggal tételezi fel,
hogy itt egy olyan késői „tudós” elméletről van szó, amelyet azon előzményekből
dolgoztak ki, hogy a római toga eraetexta
és a toga pieta biztosan
etruszk eredern volt. Az etruszk eredetet igyekeztek
bizonyítani egyes antik „tudósok” azzal is, hogy összefüggéseket véltek felismerni
bizonyos kis-ázsiai (Hd) nevek és helynevek, valamint
etruszk megjelölések között, beleértve bizonyos etruszkoktól is lakott
helyeket. Így merült fel az összefüggés Lüdia
fővárosa: Szardeisz és Szardinia
szigete között, s az elnevezés egyezését Türrhénosz
királyfi feleségének, Szardónak a nevével is
kapcsolatba hozták, ekképp próbálva azt megmagyarázni. Az efféle „tudós”
kísérleteknek még az augustusi propagandára is volt hatása, mert egyesek úgy
próbálták Augustus anyjának, Alia-nak a származását
előkelőbbé tenni, hogy nevét összefüggésbe hozták Tűnhénosz
apjának, Atys-nek a nevével, amely szerintük az
isteni Attis megjelölésével állt kapcsolatban.
Az
utolsó, a negyedik rész az ókorban elterjedt ezen
legenda határait és átalakulását mutatja be. Johannes Lydus
megőrzött egy olyan hagyományt, amely a - Kr. e. vagy
Kr. u. I. században alakulhatott ki, s amelyben Türrhénosz
többé már nem az etruszk ethnos-nak, népnek a megalapítója,
hanem csak az a személy, aki a már Itáliában élő etruszkokat megtanította a (h)aruspicinara, a jóslás egyik fajtájára. Ez a változat az
etruszkokból immár szintén autochtónokat, vagyis
bennszülötteket formál, anélkül azonban, hogy ennek
olyan negatív színezete lenne, mint amilyennel az autochthón
elmélet Dionysius Halicamassensisnél
jelentkezik. A disciplina Etrusea,
az etruszk vallásos jóstudomány ugyanis a római
világban ekkor még meglehetősen nagy tiszteletben állt.
A
jeles francia szerző hatalmas és szerteágazó roppant anyagot dolgozott fel, s
ez a feldolgozás nagyon komoly akríbiával történt Ez utóbbi eredményezi, hogy Briquel számos következtetése meglehetősen kiábrándítóan
hat, mert sok korábban csábító elméletről felfedi, hogy az mennyire nem
rendelkezik megnyugtató történelmi bizonyítékkal, hanem csupán legend ára, vagy legendák sorára vezethető vissza. Az
etruszkok Hd eredetének kidolgozása meglehetősen szűk
időintervallumhoz kapcsolható csupán, a Kr. e. IV. századhoz, amikor I.
Dionüsziosz végrehajtotta az etruszkok elleni támadásait, egyfelől az adriai
tengervidéken, másfelől Pürgoi ellen. Ekkor
tulajdonítottak az I. Dionüsziosszal szembenálló görögök Dionüsziosz
ellenségeinek, az etruszkoknak, Hd eredetet, minthogy
ekkorra már a lídek a görögökkel feltételezésük szerint szüngeneia-ban
álltak, vagyis úgy képzelték el, hogy életük rokoni módon összekapcsolódik.
Mindez
azonban mégsem fedi el azt, hogy a lídek - miként ezt Briquel
nyomatékosítja - a görögök számára mégis csak barbárok voltak, noha hellenizáltságuk az I. Dionüsziosszal szemben fellépő
görögök szemében biztosított számukra némi rokonszenvet. A munka, amely sok
1egendáról lerántja a leplet, megannyi további gondolatot is elindít, az efféle
kérdések feltevése azonban már nem az ismertetés feladata, hanem további
szakvizsgálatokat igényel. Az ilyenek Briquel munkáját
már nem tudják nélkülözni.
Dominique Briquel: L'origine lydienne des Etrusques, Histoire de la doctrine dans I' Antiquité (Az etruszkok Iídiai
eredete; ezen elmélet története az ókorban) École francaise
de Rome, Paris-Roma. 1991,
X + 675. p.
Havas László