Klió 1995/1.
4. évfolyam
ÓKOR
Luciano Perelli
Róma politikai életének
árnyoldalai - mítoszromboló szöveggyűjtemény
A
torinói Luciano Perelli könyvének
egyáltalán nem titkolt célja a mítoszrombolás: annak az iskolás toposznak a
megingatása, mely szerint a rómaiak legendás becsületessége (fides) áthatotta nemcsak a birodalom polgárainak
mindennapjait, hanem a közéletet is. A „történeti igazságot” tükröző szövegeket
kíván szembeállítani az idealizáló, a chrestomátiák számtalan
változatában megjelenő irodalmi idézetekkel.
Az,
hogy a mítoszok hamisságát bemutatandó példaként éppen a birodalmi Róma
politikai életének árnyoldalait választja, és az általa vizsgált igen összetett
jelenségcsoportot összefoglalóan a „politikai korrupció” megjelölés alá vonja,
nem nélkülözi a korunk itáliai aktualitásaira való kitekintést sem. A korunk
olasz közvéleményében megfigyelhető - Perelli által
nem igazán
csak
pozitív oldalról szemlélt – „morális robbanás”, a
korrupció elleni néphangulat is közrejátszott abban, hogy a szerzö
összeállította több mint kétszáz hosszabb-rövidebb irodalmi idézetből álló gyűjteményét.
Valamiféle negatív előjelű „bizony már a régi rómaiak is!”-indíttatás
olvasható ki a szerző szubjektív véleményének több ízben hangot adó előszóból:
a modern demokráciákban, azok közéletében megfigyelhető elítélendő jelenségek
előképei mind-mind megtalálhatók voltak már arómai
köztársaság utolsó és a monarchia első évszázadaiban. El kell kerülnünk tehát
azt a lélektani csapdát, amely azt sugallja, hogy a jelen romlottságával
szemben a múlt tisztaságához menekülhetünk, és akár magunk, akár az eljövendő
nemzedékek számára abból példát meríthetünk. A nagyjából Plautustól Apuleiusig
terjedő irodalmi források alapos vizsgálata azt sugallja, hogy Róm a közélete
sokkal inkább meg volt mételyezve, mint a mai demokráciáké, s mégis milyen sokáig
működőképes volt ez az állam és közigazgatása.
Ugyanakkor
a római politikai korrupció jellegzetességeiben igencsak hasonlít a közelmúlt
nagy imperialista államaiban és a mai fejlett kapitalista országokban
megfigyelhető jelenségekhez. A korrupció szokássá, a
szokásjog által elfogadottá vált korunkban, ugyanúgy, mint az antik Rómában is.
Kellemetlennek tűnhet a megállapítás, de a politikai korrupció akkor is, ma is
közvetve bizonyos pozitív hatást gyakorolt illetve gyakorol elsősorban a
gazdasági életben. Milánó példája mutatja, hogy a megfelelően megkent
bürokratikus gépezet jelentős fejlődésnek, a közberuházások
fellendülésének, tömeges munkahelyteremtésnek nyithat szabad utat. Az ilyen
jellegű pozitív hatást az ókorban is valószínűsítenünk lehet. Perelli - mint a latin és a Róma történetével foglalkozó
korabeli irodalom avatott ismerője - a Kr. e. III. századtól a Kr. u. II.
század végéig terjedő korszak irodalmi termését vizsgálta át. Vagyis a
politikai fejlődés szempontjából a későköztársaság és az átmenet, a
köztársaságból az egyeduralomba való átnövés korának közéletéről kapunk
szándékoltan fonák, negatív képet.
Ezen
korszakban a politikai korrupció különböző formákat
vett fel, megfelelően az állami és társadalmi élet változásainak. (Perelli egyébként a politikai korrupció fogalmát rendkívül-
talán túl- szélesen alkalmazza, a legkülönfélébb elítélendő magatartásokat,
cselekményeket, eseményeket bevonva e fogalmi körbe.) Ha alább végig tekintünk
az irodalmi idézeteket tematikusan csoportosító fejezeteken, meglep, mi minden
tekinthető a korrupció megnyilvánulásának.
A
szerző által vázolt összkép szerint a köztársaság utolsó századaiban a
gazdasági fejlődéssel, a birodalmi terjeszkedéssel és az általános erkölcsi
romlással párhuzamba állíthatóan - széles tér jutott az egyéni- vagy
csoportérdekek törvényesség határát súroló érvényesítésének, a politikai
nyomásgyakorlás különböző formáinak, a megvesztegetéseknek, a közvagyon
elsikkasztásának, a választási visszaéléseknek, a protekciózásnak. Ezzel szemben
a principátus korában, nem minden téren ugyan, de a
jobb princepsek ellenőrző tevékenységének, illetve a
közerkölcsök bizonyos javulásának köszönhetően a politikai korrupció némileg
visszaszorult vagy legalábbis nem nőtt.
A
köztársaság utolsó századaiban az érdekszövetségek nyomásgyakorló kísérletei, a
választási visszaélések, a provinciák kiszipolyozása azok az uralkodó
jelenségek, melyek a legtöbb visszhangra találtak a ránk maradt forrásokban.
Ezzel szemben a principátus idején bizonyos
hangsúlyeltolódás figyelhető meg: a választási visszaélések jelentősége
csökken, a birodalmi bürokrácia kialakulása azonban teret nyitott a
protekcionizmus legkülönbözőbb formáinak, elsősorban a
karrierprotekcionizmusnak. Így például, míg a köztársaság korában a tisztségek adás-vétele
csak az alsóbb szinteken volt gyakori, addig a monarchia korában a magasabb
tisztségekre is kiterjedt, elsősorban a princepsek libertinusainak és rokonságának tevékenysége hatására.
Perelli a bevezetőben állást foglal a nem kívánatos
jelenségekkel szembeni korabeli küzdelemmel, illetve annak eredményességévei
kapcsolatban is. Véleménye röviden abban foglalható össze, hogy a törvények, a
jogrendszer messzemenően tolerálták a korrupció különböző
formáit. Voltak ugyan - a kirívóan durva esetek hatására hozott - törvények, de
azok érvényesülése megbukott a politikai vezető osztály
tudatos illetve instinktív bojkottján. A
bíráskodást ellátó elit nem járt el a szükséges keménységgel kenyerespajtásaival szemben. A zsarolások és sikkasztások
ellen még csak-csak találhatunk komolyan veendő törvényeket (Gaius Gracchus, Julius Caesar törvényei), amelyek vezettek
is bizonyos eredményekre, de a köztársaság végének választási visszaéléseket
büntető szabályai szinte teljesen hatás nélkül maradtak. A központi hatalom
akarata teljes vereséget szenvedett a politikai élet hatalmasságainak
individualizmusával, az érdekcsoportok erejével szemben. A köztársaság végének
jogalkotása teljességgel képtelen volt Perelli
véleménye szerint - a szabályos és illegális cselekedetek között átjárható
határok megszilárdítására. A principátus korának
jogszabályai, szabályozási törekvései még az említés szintjén sem kapnak teret.
Jogász szemmel nézve Perelli „szociológiai” megközelítése,
vagyis az, hogy a valós életet kívánja bemutatni az irodalmi források:
(színdarabok, történetírói munkák, levelek, gúnyversek) tükrében, dicséretes,
de korántsem hízelgő forrásai értékelésének azon végkicsengése, mely a jog,
mint szabályozó eszköz teljes eredménytelenségét sugallja a közéleti fonákságok
leküzdésében. Ehhez túlságosan kevéssé támaszkodik jogforrásokra, keveset
foglalkozik a visszaélések elleni küzdelemmel. Mondhatjuk persze ellenvetésül,
hogy ezt nem is vállalta, hisz irodalmi forrásokból válogatott, s azt a képet
mutatja be, amit talált. Ez azonban akkor is megállna, ha nem adna értékelést
egy olyan kérdéskörről, melyet behatóbban, a források szintjén nem vizsgált. Az
irodalmi források korántsem mindig „sine ira et studio” megközelítése e téren inkább gyengíti az egyébként
igen eredményesnek tekinthető mítoszrombolást.
Röviden
tekintsük át, hogy a szöveggyűjtemény hat fejezete milyen, a korrupció
fogalmába sorolt magatartásokra hoz fel igen tanulságos példákat. Az első
fejezet közel 50 idézete a személyes érdekszövetségeket. mint a politikai nyomásgyakorlás
eszközeit vázolja az olvasó elé. Ilyen „paramaffiás”
szervezeteknek tekintendők a tekintélyes patríciusokat, majd nobilisokat körülvevő jogi kötelékkel biztosított clientela, illetve a becsületbeli egyezségen alapuló baráti
szövetségek. A szerző az ide kapcsolható forrásokat elemezve kijelenti, hogya köztársaság korában a politikai életet a paramaffiás személyi kapcsolatok ezen rendszere
szabályozta, míg a principátus alatt jelentőségük:
csökkent, bár a császári udvarban kialakuló érdekszövetségek, egyes princepsek, illetve ellenjelöltek „holdudvarai” sokszor
hasonló hatást gyakorolhattak a politikai életre, illetve az
igazságszolgáltatásra. A politikai élet egyes szereplőinek nagy c1ientelája,
befolyásos barátai, mint a nyomásgyakorlás eszközei bevethetők voltak a
választási küzdelmekben, a bírósági eljárások befolyásolására, s később
magánhadseregként is szolgálhattak a köztársaság végén, illetve a principátus sötétebb éveiben eldurvuló küzdelmekben.
Másodikként
a választásokkal kapcsolatos visszaélések, megvesztegetések és a korteskedés
nem éppen finom formái kerülnek terítékre (59 szöveghely). E fejezet
hiányossága, hogy magát a választási rendszert nem vázolja fel a szerző, s így
gyengíti a bőséges példatárban sorjázó ügyeskedések hátteréül szolgáló képet.
Sok példát találunk a tiltott propagandatevékenységre (ambítus),
a fenyegetésekre, a természetbeli juttatásokkal való megnyerési kísérletekre
(bankettek, cirkuszijátékok) s a választók egyszerű lefizetésére is. Ez
utóbbitól olyan személyiségek sem riadtak vissza, mint Marius, Sulla, Lucullus, Caesar, Pompeius sőt
Cato, az uticai. A kizárólag köztársaság-kori, de
főleg Cicero műveiből merítő példatárban találunk esetet a választások
erőszakos befolyásolására, a választások vallási okból történő elhalasztására
vagy érvénytelenítésére. illetve a választási szövetségek, lobbyk (sodalitates) mesterkedéseire is.
A
harmadik rész a tisztviselők által elkövetett sikkasztásokra és az
államvagyonnal való visszaélésekre hoz példákat (46 idézet). Az itt felsorolt,
jogász szemmel nem mindig elfogadhatóan besorolt tényállások, esetek politikai
korrupcióhoz való sorolása nem egészen egyértelmű. A több törvénnyel (Perelliszerint természetesen vajmi kevés eredménnyel)
fenyegetett cselekményekhez tartoztak a provinciai tisztviselők visszaélései (repetundae), a köztisztviselők sikkasztásai (peculatus], a hadizsákmánynak vagy egy részének a
hadvezérek általi eltulajdonítása. Utóbbi körbe tartozó cselekmény elkövetésével
Cato Censoriust nem kevesebb
mint 44 alkalommal vádolták meg. A provinciákkal kapcsolatos visszaélések leghírhedettebbje Verres sziciliai helytartósága, és ennek megfelelően itt is a
legtöbb példa Cicero ellene írott beszédeiből származik. A forrásokból
megállapítható, hogy a principátus alatt a közpénzek
kezelése bizonyos mértékig javult, főleg a Tiberius és Traianus alatti nagyobb
ellenőrzésnek köszönhetően. Mind a köztársaságra, mind a principátus-korára
jellemző, hogy a sikkasztás, illetve provinciai visszaélések miatt indított
perek jó része politikai okokból koholt koncepciós per volt, s itt lelhető fel
talán a kapcsolódási pont, amely ezen cselekményeket a
közéleti korrupció nagy kos arába gyűjtheti.
A
következő fejezet a politikai és az üzleti élet összefonódásaival foglalkozik
(38 szöveghely). A politikusoknak juttatott megvesztegetések, kenőpénzek,
illetve a közberuházások illegális elosztása sorolhatók ide. A példák nagy
része a pénzügyi feladatokat az államtól kibérlő publicanusok
nem mindig törvényes tevékenységéhez kapcsolódik. A főleg lovagsorból származó publicanusok mindig is jelentős lobbyval rendelkeztek Róma
vezető szerveiben (Cicero: „homines·honestissimi atque ornatissimi”), de még nagyobb volt az összefonódások
lehetősége a provinciákban. A szenátus külpolitikai döntéseinek a szenátorok
lefizetésével való befolyásolására (lásd Jugurtha
esete), a kisebb tisztviselőknek gazdasági vagy személyes célból juttatott
kenőpénzekre vonatkozó példák sorjáznak a kiválasztott szövegekben, s igazolják
a szállóigét Róma megvásárolhatóságáról: „O urbem venalem et mature perituram, si emptorem
inveneri!” A köztársaságkorban a szokásjog elfogad
bizonyos kenőpénz fajtákat, mintegy illetékként, a tisztségek adásvétele
azonban inkább a monarchia korára jellemző. Messalina
bizonyosan, s állítólag Vespasianus is jelentős kereskedelmet bonyolított le a
különböző tisztségekkel.
Jogtörténész
szemmel a leginkább érdekes talán az ötödik fejezet, amely az
igazságszolgáltatás korrupciójára hoz irodalmi példákat (21 idézet). A
gyűjteménynek ez a legkevésbé meggyőző része. Perelli
a köztársaság és principátus korának bíráskodását,
úgy ahogy van, megvásárolhatónak tekinti, a bírákat megfélemlíthetőknek és megveszetgethetőknek. A gazdag patrónusok egyik feladata
kezdettől az volt, hogy clienseik érdekében
befolyásolják a bíráskodást. Ezen túl politikai megfontolások, baráti
szövetségek, ellenségeskedések gyakorolhattak hatást az ítéletekre. Emellett
lehetséges eszközként alkalmazható volt a bírák lefizetése, illetve
megfélemlítése is. Mindez már jellemző a késő-köztársaság (Cicero) korára is,
de a császárok alatt sem javult sokat a helyzet. A bírák megvesztegetésének
vádját Cicero előszeretettel alkalmazta politikai ellenfelei (Catilina, Clodius) lejáratására. Tiberius, majd Domitianus is
felléptek a bírák korrupciója ellen, de ez éles elutasításra talált például
Tacitusnál, aki a bírák függetlenségét féltette az ilyen jellegű
beavatkozásoktól. A Perelli-gyűjtésből kiolvasható
kép tehát lehangoló, azonban észrevehetően egyoldalú. Nem utal rá a szerző, de
összes példájának büntető perek szolgálnak alapjául. A magánjogi perek - melyek
az általa vizsgált korszak végéig jórészt a praetor
és a magánszemélyek közül választott esküdtbírák hatáskörébe tartoztak - nem
szolgáltattak megfelelő anyagot a skandalisztikus „történetírói-sajtónak”.
Perelli egy szót sem veszteget azokra a garanciákra
(nyilvánosság, szóbeliség, közvetlenség, a bírói pártatlanság és függetlenség, „a
felek urai a pernek”), melyek a római bíráskodásban a kezdetektől biztosították
- a magánjogi ügyekben szinte teljességgel, a büntető ügyekben pedig legalább
jórészt - az igazság érvényesülését.
A
befejező fejezet a protekcióval, a személyes ajánlásokkal foglalkozik (31
idézet). Perelli azt sugallja, hogy a köztársaság
kezdeti századaiban a köztisztségek jórészét nem a képességek, hanem a származási
szempontok szerint osztották ki. Aki nem rendelkezett ilyen eredendő
ajánlással, annak homo novusként szüksége volt egy
nagyhatalmú sponsorra, aki hozzásegítette, hogy
védence, bejárva a hivatali ranglétrát, bejuthasson a politikai elit tagjai közé.
A köztársaság fénykorában az államszervezet bővülésével, a gazdasági élet
fellendülésévei párhuzamosan a protekciózás egyre elterjedtebbé, egyre
fontosabbá válik. Perelli fő forrása ebben a részben
Cicero és az ifjabb Plinius levelezése. Az ajánlások - melyek jó részének
címzettjei a provinciai magistratusok és katonai
parancsnokok voltak - szinte mindig a támogatott ifjú virtusát és erkölcsi qualitásait, mindenekelőtt hűségét hangsúlyozzák. A
tisztség ellátására szolgáló speciális képességeket szinte sosem említették. A
másik jelöltjének támogatása nagyon sokszor kölcsönösségen alapult. Cicero
leveleinek XIII. könyve szinte csak ilyen ajánló leveleket tartalmaz, de ezeken
túl is találunk ilyen témájú epistulákat. Perelli tipizálja Cicero ajánlásait és a társadalmi
gyakorlat által teljesen elfogadottnak tartja azokat. Bizonyos határon belül
nem jelent megütközést a protekció. Horatius néhány verséből kitűnőleg a principatus alatt
csökken a kétes legalitású ajánlások száma, de a (legális?) protekció
jelentősége nő az állami állások betöltésével kapcsolatban. Ezt mutatják az
ifjabb Plinius levelei is, aki polgári és katonai posztokra, római polgárságra
ajánlja ismerőseit, szabadosait. Kitűnik, hogy a provinciai stáboknál ebben a
korban a posztok bizonyos hányada már a protekciósok részére volt fenntartva.
A
csaknem 250 klasszikus idézet önmagában talán elég lenne a mítoszromboláshoz.
Az ókori Róma történetével foglalkozók - s szerintem maga Perelli
is - tudják azonban, hogy szükségünk van azokra az érzelmi közhelyekre, amelyek nemzedékek óta és még hosszú nemzedékekig
meghatározzák kultúránk Róma-képét.
Luciano PerelJi: La corruzione politica nell antica Roma. (A politikai
korrupció az ókori Rómában.) Biblioteca Universale Rizzoli. Supersaggi. Milano, 1994. 322 p.
Szabó Béla