Klió 1995/1.
4. évfolyam
ÓKOR
K.
Weitzmann–H. L. Kessler
A legkorábbi
Biblia-illusztrációk
A
Római birodalom keleti szélén, az Euphrates partján
állt Dura Europos, melyet a
perzsák Kr. u. 256-ban elpusztítottak. A romjai alá temetett város rendkívüli
értékeket őrzött meg. Nagy szenzációt okozott, amikor 1932-ben egy zsinagógát
tártak fel a régészek, melynek falai bibliai jelenetekkel voltak díszítve. Az
épület téglái 244-245-ben készültek, így a freskók kétséget kizáróan a III. század
közepére datálhatók.
Azonnal
nyilvánvaló volt a kutatók számára, hogy az egész falfelületet beborító, három
egymás alatti sávban elhelyezett jelenetsor nem jöhetett létre előzmények
nélkül. Az előzmény pedig aligha lehetett más, mint a korábbi Biblia-kiadások
(Septuaginta) illusztrációi, miniatúrái. Ezek azonban elpusztultak, legkorábbi
illusztrált kódexeink V-VI. századiak (Cotton Genesis, Wiener Genesis). Jogosan feltételezhető viszont, hogy ezek alapján
rekonstruálhatók a korábbi minták. Alapvető jellemzőjük az elbeszélő (narratív)
jelleg volt, ugyanazon szereplők újra és újra előfordulhattak az egymást követő
jelenetekben.
A
durai freskók nemrégiben megjelent átfogó elemzése
elsősorban az egyes jelenetek ikonográfiai kérdéseivel foglalkozik, továbbá a
keresztény művészethez való kapcsolatával, végül az ábrázolás programjával és
struktúrájával. A zsinagóga falain, melyek közül a legjobb
állapotban a nyugati maradt meg, időrendi sorrendben a következő jelenetek
láthatók: Jákob álma, Jákob megáldja Efraimot és Manasszét,
Mózes gyermekkora, Mózes és az égő csipkebokor, a zsidók átkelése a
Vörös-tengeren, Mózes átveszi a törvényeket, a tabernákulum felszentelése,
Dávid felkenése, Dávid és Saul, Dávid Sámuel és Náthán között trónolva, a
frigyszekrény visszavitele Jeruzsálembe, Mordechai
diadalmenete, Mattathias és a bálványimádók, Izaiás
és Jeremiás próféták, Ezechiel a csontok völgyében.
A körülhatárolt képmezőkbe helyezett jelenetek gyakran 3-4 epizódra vannak
bontva, miként egy képregény.
Az
antik miniatúrafestészet kiváló szakértője, Weitzman
arra a következtetésre jut, hogy a freskók ikonográfiájában felfedezhető az
antik monumentális művészet hatása (pl. Orpheus-Dávid), ez azonban jelentkezett
a miniatúrafestészetben is, amit a ránk maradt bizánci kódexekből állapíthatunk
meg. A szerző a bibliai illusztrációk közös archetípusának kialakulását a III.
század első felére helyezi. Feltételezi, hogy ekkor már léteztek a Midrás és a Targum
(biblia-magyarázatok) illusztrált kiadásai is, melyek ugyancsak mintául
szolgálhattak a durai freskókhoz. Az a kulturális
központ, ahonnan ilyen minták eljuthattak ebbe a periferiális
városba, feltehetően Antiocheia volt. A freskók
egyúttal azt is bizonyítják, hogy a narratív ábrázolás nem a IV. században
alakult ki a III. századi sepulchralis művészet
rövidített jeleneteiből, hanem a III. században párhuzamosan léteztek egymás
mellett.
A
III. századi monumentális művészet mind a zsidóknál, mind a keresztényeknél
távol állt a könyvillusztrációk figurális gazdagságától. Az előbbiekre a nonfigurativitás volt a jellemző, az utóbbiakéra a
szűkszavúság. A durai zsinagóga első kifestésének
nyomaiból is az derült ki, hogy ott egyetlen figurális jelenet volt, Izsák feláldozása,
ezen túl pedig dekoratív és szimbolikus elemekből állt. Így pl. a tóra-fülke
fölött szőlőtő látható fürtök nélkül. Ez utalás arra a jövendölésre, mely
szerint a termékeny bőség a Messiás eljövetelével következik be. A zsidók tehát
- szemben a keresztényekkel még mindig vártak az isten földi megjelenésére.
A
második kifestésnél erre a helyre a trónoló és lantján játszó Dávid, Mózes, az
ószövetség képviselője; Izaiás, Izrael újjászületésének a prófétája; Jeremiás;
az újszövetség és a frigyláda biztosítója kerültek. A program értelme: Isten
gondoskodása a múltban, az újjászületés megjövendölése a jövőre vonatkozóan.
Meglepő a hasonlóság a ravennai San Vitale presbytériumának a jeleneteivel: Mózes az égő
csipkebokorral, a törvények átvétele, Izaiás és Jeremiás próféták, közöttük
azonban nem Dávid, hanem Krisztus trónol. A program elemzője, Kessler ezt nem tartja véletlennek. Az ábrázolások keresztény
tervezője a zsinagógai programot értelmezte át annyiban, hogy kifejezésre
juttatta a Messiásra vonatkozó jövendölés beteljesedését.
A
továbbiakban sor kerül a keresztény és a zsidó díszítési program rendszerének
értelmezésére. Ez nem korlátozódik a pogány kultuszoknál megfigyelhető
alapelvre, mely szerint a központi képmezó1c a gondolatot tartalmazzák, majd
ezt követik az elbeszélések. A keresztény és zsidó kontextusban a múlt és jövő
bonyolult kapcsolata is kifejeződésre jut. Ennek módjai a melléhelyezés, a szembehelyezés
és az ismétlés a kiválasztott jelenetek viszonyában. A zsidó örökséget a
kialakuló keresztény művészet magáévá teszi és továbbfejleszti.
K.
Weitzmann, H. L. Kessler:
The Frescoes of the Dura Synagogue and Christian Art
(A Dura-zsinagóga freskói és a keresztény művészet) Dumbarton Oaks Research Library and Collection Washington
1990. 202 oldal, 202 ábra.
Gesztelyi Tamás