Klió 1995/1.
4. évfolyam
KÖZÉPKOR
Walter Pohl
„Sötét évszázadok”? A korai
középkor új megközelítése az ausztriai kutatások alapján
A
keleti Alpok és a középső Duna-vidéken az V-IX. század
közötti korszakra vonatkozóan az utóbbi időben, elsősorban a régészeti
kutatásoknak köszönhetően, rengeteg új történeti anyag került elő, melyek
alapján új kérdéseket fogalmazhatunk meg. Nevezhetjük-e ezt a korszakot, a
korai középkort a „sötétség évszázadainak”? - teszi fel a kérdést a szerző, Walter Pohl,
aki szerint történeti szempontból nem helytálló a négy évszázadig tartó „sötétség”
minősítés. Megállapítja, hogy az írott források lényegében csak a VII., illetve
részben a VII. századra vonatkozóan hiányoznak, de az ezt megelőző korszakot
(ti. az V. századot) és már a VIII. századot illetően
vannak írásos emlékeink. Ezek mellett a gazdag régészeti leletek is részletesen
szólnak a korabeli életmódról és mindennapokról.
A
népvándorlás korában a barbárok elsősorban nem hódítóként jelentek meg, hanem
igyekeztek a római világhoz integrálódni. Ez tulajdonképpen sokkal mélyrehatóbb
változást eredményezett az európai térségben, mint a római birodalom politikai
összeomlása, bukása. A mai Ausztria területét a korai középkorban a kulturális
és etnikai sokszínűség jellemezte. Walter Pohl
jelentős eredménynek tartja, hogy az újabb kutatás túllépett a pozitív-negatív
jellegű, leegyszerűsítő, s alapvetően nacionalista érzelmű
történelemszemléleten, amelyben például a hunok vagy az avarok mindig
kíméletlen, vad és barbár ellenségként jelentek meg. Az újabb kutatások szerint
azonban térségünkben a hunok vagy az avarok egyáltalán nem csak ellenségként
szerepeltek. A hunokról alkotott kép például már a kortársak számára is
árnyaltabb volt, hiszen a Nibelung-énekben Attila nem egyértelműen negatív
szereplőként jelenik meg. A régészeti kutatások szerint pedig a mai Ausztria
keleti részei számára az avar uralom szokatlanul békés periódusnak számított.
A
hun és az avar kultúra ugyanakkor jelentős hatást gyakorolt Európára. Elég csak
arra utalnunk, hogy a kengyel használata például az avarok révén terjedt el.
Természetesen
sem a hunok, sem az avarok nem voltak etnikailag egységesek, mint ahogyan a szomszédaik sem. A különböző kisebb-nagyobb keleti nomád
népcsoportok mellett germán és romanizált népek
egyaránt harcoltak soraikban. Az osztrák térség kora középkori sajátosságát
éppen a különböző népek és kultúrák sokszínűsége jelentette. Az első
évszázadokban a római birodalom hatásának, kulturális kisugárzásának terjedése
figyelhető meg, ami nem állt meg a Dunánál, a birodalom határánál, hanem attól
északabbra is kiterjedt, a markomannok és a kvádok szállásterületeire. Így például Oberleiser-hegyén
a germánok egy rómaiak által épített kővárban telepedtek le. Az egykori Raetia, Noricum és Pannónia
provinciákban végzett ásatások a római-germán együttélésnek még számos
bizonyítékát tárták fel. Ezek a „barbárok” a IV-V. században vándoroltak be és
telepedtek le a római birodalomban. A Duna mentén egészen az 5. század végéig
igen sok vár és erődítmény esetében mutatható ki a polgári lakosság jelenléte.
A szerző megállapítása szerint a folyón átkelő germánok egyáltalán nem
bizonyultak vérszomjas ellenségnek. A Duna római oldalán élő barbárok általában
katonaként római szolgálatban álltak, s egy-egy nagyobb germán népcsoport is legtöbbször
szerződés alapján telepedett meg a birodalomban, s alkotott ún. foederatii-ként „államot” az államban. A lényegi kérdés az,
hogy a birodalomban élő különböző barbárok milyen szerepet játszottak a belső
római hatalmi küzdelmekben.
400
után több nagy barbár hullám is kiindult a Duna-vidékéről a belső és gazdagabb
Földközi-tengeri provinciák felé, ahol egyre nagyobb szükséglet, igény
mutatkozott a harcosok, katonák iránt. A 400 körüli nagy germán mozgás sorában
különösen két hullám volt jelentős: a vízigótok I. Alarich vezérlete alatt, akik 410-ben Rómát is feldúlták,
és a vandál-alán-szvéb szövetség, amely később uralma
alá vette Karthágót és Észak-Afrika jelentős részét. Azok a germánok, akik nem
keltek át a Dunán, a hun birodalom fennhatósága alá kerültek. A nagyszámú, s
különböző népcsoportokat magában foglaló hun birodalom 450 körül, Attila
uralkodása alatt ért hatalma csúcsára. Attila halála után a birodalom
etnikailag heterogén vezető rétege egymás ellen fordult, egyesek római
szövetségben, mások azzal szemben. A Duna-térség feletti ellenőrzésért - amely
fontos, kiinduló pozíciót jelentett a birodalom központi részeiért folyó
hatalmi küzdelmekhez - Ardarich gepida király, Edeka skir fejedelem és fia,
Odoaker, az osztrogót király és örököse, Theoderich, valamint a herulok és
rugierek csaptak össze egymással. A korszakra
vonatkozó legfontosabb forrás a VI. században Szent Severinról
készült életrajz, a Vita Severini. 488-ban a
Ravennában székelő Odoaker királya rugierek ellen vívott
háborút követően Raetia és Noricum
romanizált lakosságának egy részét a Duna-mellől
áttelepítette Itáliába. Ennek az volt a fő oka, hogy a birodalom belső részein
létrehozott hatalmi központból nem lehetett szilárdan kézben tartani és
biztosítani a Duna-régiót. Az Ennsfolyótól keletre
néhány évtized leforgása alatt egymást váltották a rugierek,
osztrogótok, herulok és a
longobárdok, az Ennstől nyugatra pedig a VI. században kialakult a bajor
hercegség.
Arra
a kérdésre, honnan jöttek és kik a bajorok, ma még nem tudunk egyértelmű
választ adni. Egy jelentős csoportjuk a mai Csehország területéről érkezhetett,
amire a bajor elnevezés is utal (Böhmen ~ Bayern). Nagyobbik részük azonban különböző germán
néptöredékekből állt. Etnogenezisükre mindenekelőtt a frankok gyakoroltak nagy
hatást, de az alemann, alpesirómai,
valamint az osztrogót-itáliai befolyást sem lehet
figyelmen kívül hagyni, Walter Polh „a népvándorlás
talált gyermekeinek” nevezi a bajorokat.
Az
utóbbi évek kutatásai szerint az V. században az Alpok térségében még erősen
tovább élt a késő antik-keresztény kultúra. Ezt kőtemplomok, mozaikképek,
egyházi kőfeliratok tanúsítják. A noricumi püspökök
575-ben még zsinatot is tartottak Gradoban. A VI-VII.
század fordulójától BelsőNoncumban
kezdtek megjelenni a szlávok is. Az ásatások során azonban sehol sem találtak
pusztításra, háborús viszonyokra utaló nyomokat. A szlávok betelepedése minden jel
szerint békésen zajlott, egyedül a bajorokkal keveredtek kisebb-nagyobb
konflistusba.
Ausztriában
ma a korai középkor kutatásának leginkább vitatott kérdése az, hogy négy
évszázad alatt mi maradt meg a késő antik népességből és kultúrából. Az
biztosan állítható, hogy a provinciák lakosságának jelentős része nem vándorolt
el, és nem is érte nagyarányú pusztítás. Igen népszerű az a hipotézis, hogy az „alpesi
rómaiak” részben a korábban itt élő kelták romanizált
leszármazottai voltak, de arról mégsem beszélhetünk, hogy az Alpok térségében a
középkorban még kelta népesség élt volna. Egyedül a Brenner-vidékén
bizonyítható az alpesi, többé-kevésbé romanizált lakosság jelenléte a IX. századig.
A kontinuitás kérdésére vonatkozóan a nyelvi vizsgálatok azt mutatják, hogy a
folyóvizek nevén kívül alig vannak a római kor előtti időkből származó nevek. A
latin nevek elterjedése és gyakorisága régiónként természetesen más és más
volt. Voralbergben és Tirolban egészen a virágzó
középkorig megmaradt egy romanizált népcsoport.
Salzburg környékén a VIII. században meg ugyancsak jelentős volt a latin nyelvű
lakosság aránya, amit többek között a római kori Noricum
provinciában népszerű és gyakori Ursus név hosszú
továbbélése bizonyít. Az elszigetelt, romanizált népcsoportokat
germán környezetükben, „Walchen”-nek
nevezték, ami a Walchen, Seewalchen
helynevekben jól felismerhető. (Természetesen azt sem szabad figyelmen kívül
hagynunk, hogy sok ilyen „Walche” név az újkori Walkmühlenből, azaz „kallómalomból” is eredeztethető.)
Összességében annyit mondhatunk, hogy a korai középkorban a középső Duna és az
Alpok térsége igen kevert népességű volt.
Még
bizonytalanabb a kulturális kontinuitás kérdése. Az ásatások a Dunavidékén már 500, Belső-Noricumban
pedig 600 után kevés nyomát találták a késő antik római kultúrának. A városi
településeket, a keresztény-római kultúra centrumait többnyire elhagyták
lakóik. Akadt azonban egy-két kivétel is. Lauriacumban
(Lorch) például, amely 751-ig a bajor-avar
határvidéken feküdt, továbbélt a romanizált népesség
és e közösségen belül a késő ókori Szent Flórián kultusza is. 700 körül Szent
Rupert egyházi központot hozott létre Salzburgban, s nagy szerepe volt a bajor
egyházi élet újjászervezésében is. A „sötét évszázadok” kutatásánál nem csak az
a kérdés, milyen mértékben és mennyi ideig élt tovább az antikvitás, hanem az
is, milyen módon, hogyan keveredett a régi és az új, és hányféle új forma jött
így létre.
A
bajor befolyási térségtől keletre szinte teljesen megszűntek az antik hatások.
Már a hun birodalom is másfajta kultúrát és szervezeti formát jelentett a késő
római viszonyokkal szemben, de ez az ún. „hun alternatíva” csak alig egy
évszázadig maradt fenn. Attila halála után újra megnőtt a római világ és
kultúra vonzereje, amihez a gótok, a gepidák és mások is integrálódni akartak.
A VI. században Pannóniában a longobárdok, ettől
keletre pedig a gepidák alakítottak államot. Az osztrák területeken is számos
longobárd előkelő sírját tárták fel ebből a korszakból. Justinianus
császár gót háborúja Itáliában, majd a longobárd-gepida háború a VI. század
második harmadában destabilizálta a térség politikai viszonyait. 568-ban Alboin longobárd király, miután Baján avar kagánnal szövetségben döntő győzelmet aratott a gepidák
felett, soketnikumú népével és seregével Itáliába vonult, a Kárpát-medence
pedig avar uralom alá került. Az avar kaganátus a sok
népből álló nomád birodalmak mintájára szerveződött politikai egységgé, és
mintegy 800-ig fennállt. A Fertő-tó és a Bécsi-medence is avarok által lakott
terület volt. Itt az utóbbi években számos avar kori sírt tártak fel.
Jóval
szegényesebb a korai szlávokra vonatkozó írásos és régészeti anyag. Az avar
hatalom terjeszkedésével párhuzamosan a VI. század utolsó harmadában a mai
Ausztria területén egyre több szláv település jött létre. Amikor 626 után
megállt az avarok expanzív lendülete-több kisebb-nagyobb regionális szláv
uralmi körzet alakult ki, mint például Samo „állama”,
amelynek valószínűleg a mai Cseh- vagy Morvaország volt a központja. Samo uralma azonban rövid életűnek bizonyult: 630 körül
széjjelzúzták a frankok. Az Alpok térségében e legjelentősebb szláv
fejedelemség Karintiát és Stájerországot foglalta
magában, amire egy régi tájnév, a Karantánia is utal.
Erről a szláv politikai alakulatról 740-ig alig tudunk többet, mint hogy
kisebb-nagyobb összeütközései voltak az észak-itáliai longobárdokkal. Az alpesi
szlávokról alig vannak archeológiai emlékek. Néhány 3. századi sírból arra
következtethetünk, hogy nyugati, azaz bajor-frank, és keleti avar hatások
egyaránt érték őket. A szlávokról döntően azért nincs régészeti hagyaték, mert
a korai középkor századaiban általában elégették halottaikat, és ritkán tettek
a sírokba mellékleteket.
740
körül avar támadás fenyegette az alpesi szlávokat, az ún. karantánokat,
akik a bajorokhoz fordultak segítségért. Az avarok feletti győzelmük: után
azonban a bajorok igyekeztek fennhatóságuk alá vonni az Alpok térségét.
Expanzív törekvéseiket egyházi missziós tevékenységgel kapcsolták össze,
amelynek a salzburgi püspökség lett a központja, de a szláv térítésekbe az aquileiai pátriarcha, a passaui
és freisingi püspökök is részt vettek. A bajor
missziós lendület a nem sokkal korábbi bajor egyházreformra, a püspökségek,
apátságok szervezetének kiépülésére alapult. Ekkoriban (748-ban) alapították Mondsee kolostorát, Ausztria legrégebbi klastromát. A
katonai és missziós expanzív politika fő szorgalmazója III. Tassilo
bajor herceg (748-788) volt, s ezt a törekvést jóval
nagyobb erőkkel Nagy Károly is folytatta, amikor 788 után uralma alá vonta
Bajorországot. Míg 250 évig az Angilofinger-házi
bajor hercegek és az avarok rendszerint békés viszonyban álltak egymással, és
az Enns-folyó kölcsönösen tiszteletben tartott határt jelentett, addig Nagy
Károly avar háborúja széjjelzúzta az avar kaganátust.
Az újonnan meghódított „Avaria”-ból
rövid időre a frank birodalom részét képező „Ostland”
lett. Az inkább csak névleges frank hatalmi jelenlét mellett az avar birodalom
romjain különböző szláv fejedelmecskék hoztak létre kisebb-nagyobb hatalmi
központokat, mint például a morva területeken, a Balatonnal vagy a Száva
mellett.
A
Karoling-birodalom felbomlását követő hatalmi vákuumhelyzetben egy új sztyeppei
nép nyomult be a Kárpát-medencébe: a magyarok. A bajorok a mai Pozsony
környékén 907-ben ugyan megverték a magyarok egyik seregét, de ez nem jelentett
valódi győzelmet. Jó fél évszázadig, egyes helyeken még tovább is, a magyar rablóhadjáratok állandó rettegésben tartották Európát. A magyarok
közelsége, s részben uralma ellenére a korai középkor utolsó évszázadában a mai
Ausztria térségében a bajorok és frankok gyakoroltak meghatározó hatást.
Walter
Pohl azzal zárja tanulmányát, hogy a relatíve kevés
forrásanyaggal rendelkező korai középkor alaposabb vizsgálata csak
interdiszciplináris kutatásokkal valósítható meg.
Walter
Poh1: Frühmittelalterforschung in
Österreich - ein neues BUd "dunkler Jahrhunderte". (A
korai középkor kutatása Ausztriában - új kép a "sötét évszázadokról")
In: Österreich in Geschichte lmd
Literatur (ÖGL) 37. évf., 1993. 2. szám (263). 65-75.
p.
Pósán László