Klió 1995/1.
4. évfolyam
KÖZÉPKOR
Jirí Spevácek
A tekintély elvének válsága
a XIV. században
A
tekintély (auctoritas) a középkor egyik alapvető
fogalma, Aquinói Szt. Tamás négy jelentését is megkülönbözteti, a negyedik
kapcsán állapítja meg azt, hogy a hatalom (potestas)
a tekintélynek csak eszköze. A tekintély Istentől vagy közvetve a pápától
származik. Ez utóbbit azonban már a XIII. század derekán kétségbe vonták. A
tekintély dualista felfogása nyert teret, amely megkülönbözteti az egyházi és a
világi tekintélyt. A kharizma önmagában már nem elég,
propagálni is kell. A két elv kibékítése csak rövid, átmeneti időszakokra
sikerült. A római királynak, vagyis a német-római császárnak persze szüksége
van az egyházi tekintélyre. Viszont a XIV. században már a többi uralkodó is
abszolút tekintélyt igényel magának, ismeretes IV. Szép Fülöp mondása: rex in regno suo
imperator. Az uralkodó tekintélyének az egyházi
hatalomtól való függetlenségét ebben a században már Ockham
vagy Páduai Marsilius és mások is szükségesnek
tartják.
VIII.
Bonifác pápa a pápai hatalom abszolút voltát igénylő Unam
sanctam bullával (1302) már teljesen korszerűtlen
volt, nem is fogadták el sehol. VIII. Bonifác szerint a pápai tekintély
elfogadásától függ az emberek üdvözülése. III. Ince az igazságszolgáltatást még
meghagyta a világi hatalomnak. Bonifácnak reális hatalma nem is volt. A korban
Dante is (De monarchia) a világi hatalom elsőbbségét, tehát önmagában való
tekintélyét hirdette. Nála egyértelműen az ember tekintélyéről van szó. A
császár hatalma szerinte közvetlenül Istentől való, a választófejedelmek által
megejtett választás révén. A pápa iránti tisztelet persze Dante szerint
kötelező, de ez olyasfajta tisztelet, mint amely az atyát megilleti.
Mindez
már a korszak antropocentrikus szemléletének a megnyilvánulása. A vallás már
egyéni, nem kollektív, ezt hirdeti a devotio moderna, amely azonban éppen emiatt sokszor eretnekgyanús
is. Az egyéni hit a fontos, nem a szertartások. Ezt elsősorban az ágostonos kanonokrend tagjai hirdették, éppen Szt.
Ágostonra hivatkozva.
Viszont
az uralkodók továbbra is megtartották a külsőségeket, szertartásokat,
tekintélyük megerősítése végett. A pápa viszont megtartotta közvetlen
kapcsolatát az egyes országok papságával, az uralkodótól függetlenül. XXII.
János pápa már ismét az abszolút tekintélyt igényelte. Az egyházi (pápai) és
világi (uralkodói) tekintély tehát mintegy váltogatta egymást. A százéves
háború miatt a francia király tekintélye csökkent, ami az avignoni pápáékét növelte.
A
cseh szerző részletesebben a cseh Luxemburg-uralkodók példáján mutatja be a
tekintély hullámzását. Károly sokáig jóban volt az avignoni pápával, elismerte
tekintélyét, még császárrá választása után is. Egy ideig csak cseh királyként
adott ki okleveleket. Az 1340-es évek vége felé a barátság elhidegült, a végső
szakítást az jelentette, amikor IV. Károly második feleségként nem ismét egy
francia hercegnőt vett el, ahogy a pápa tanácsolta, hanem Pfalzi
Annát, s ezzel a Wittelsbachokhoz közeledett. 1355-re
mégis el tudja érni császárrá koronázását. Eltávolodása Franciaországtól abban
is megmutatkozott, hogy az 1378-as kettős pápaválasztás után a római pápa mellé
állt, hogy elérje fia, a későbbi IV. Vencel római királlyá választását. V.
Károly francia királynak viszont szüksége volt az avignoni pápára, az
ellentétet a két uralkodó személyes találkozása sem tudta kiküszöbölni.
A
XIV. században tehát az egyházi és a világi tekintély egyaránt csökkent. A két
ellenfél, a pápa és a császár közül egyik sem érte el célját. A pápai
tekintélyt a kettős, majd hármas pápaválasztás tette tönkre. Az uralkodónak
saját tekintélye növelése érdekében a rendekkel kellett szövetkeznie. Már a
jobbágyok sem érzik a tekintélyt. A tekintély hanyatlásához az egyetemi
disputák is hozzájárultak.
A
tekintély korabeli hanyatlásának okai külsők - a kor válsága, és belsők - az
egyes személyiségek tevékenységévei kapcsolatosak. A marxista történetírás a
XIV. század vonatkozásában egy ideig a feudalizmus általános válságát emlegette
(Frantisek Graus). A szerző
szerint nem általános válságról van szó, hanem egyfajta rendszerválságról,
strukturális válságról, amely után a feudalizmus új formái jönnek, de már előkészül
az átmenet a modern világra. Ez a válság persze a gazdasági életben, a
társadalomban és a korszak gondolkodásában is megmutatkozott. Ez a cikk a cseh történetírásban
először kísérli meg, hogy ezt a mentális vagy kulturális válságot feltárja.
Jiři Spěváček: Krize principu autority v mocenském systému Evropy 14. stoleti. (A tekintély elvének válsága a XIV. századi Európa
hatalmi rendszerében) Česky Časopis
Historický 1994. (92) 1. sz. 1-23. p.
Niederhauser Emil