Klió 1995/1.
4. évfolyam
KORA ÚJKOR
Gigliola Fragnito
Bíborosi udvartartások a
XVI. századi Rómában
A
szerző, a firenzei egyetem tanára úgy véli, hogy a kardinálisok udvartartásának
vizsgálatát méltatlanul elhanyagolták a történészek, holott a pápai udvarhoz és
a bíborosokhoz kapcsolódó emberek létszáma jelentős volt, nem is beszélve a
hatalomban, a vagyonban való részesedésükről, a kultúrában játszott
szerepükről. Egy 1526-27-ben készült cenzus szerint a 21 bíboros udvarában
3111, a pápai udvarban pedig 780 személy élt, s ez együttesen mintegy 7 százaléka
volt az akkori Róma felnőtt lakosságának.
Az
olasz történészek általában negatív véleménnyel voltak a bíborosi udvarokról:
az abszolutizmus és a dogmatizmus megtestesítőinek tekintették őket, úgy
vélték, túlságosan világiak, korruptak, sőt, ők a felelősek Itália erkölcsi és
politikai hanyatlásáért. Mások viszont művészet- és irodalompártolásukért
tisztelték őket, a reneszánsz fényűzés és pompa megtestesítőit látták bennük.
Mások érdeklődését az keltette fel, milyen mechanizmus működött a bíborosok és
rokonságuk, klienseik, azaz házuk népe között az ancien regime-ben.
G.
Fragnito
jelen tanulmányában a bíborosi udvartartások szerepét, fejlődését a pápai
monarchia politikai, intézményi fejlődéséhez kapcsolva vizsgálja, mégpedig 1460
(II. Pius ekkor adta ki Execrabilis kezdetű bulláját,
melyben elítélte a konciliárizmust, s fellépett a
kuriális abszolutizmus, az egyedül érvényes pápai főhatalom mellett) és 1586
között (amikor is V. Sixtus pápa Postquam
verus ille kezdetű
bullájával szabályozta a bíborosi testület létszámát, jogállását, a Szent Kollégium
szervezeti felépítését). Ez idő alatt a Szent Kollégium szerepe
megváltozott, s a háttérben folyt a küzdelem a pápai hatalom helyreállításáért,
Szent Péter örökségének területi állammá változtatásáért. Fragnito
professzor politikai-intézményi és társadalmi szempontú közelítéssel vizsgálja
a főpapi udvarok helyzetét, szerepét; arra keresi a választ, mi állt annak
hátterében, hogy a római udvaroncok kezére hatalmas egyházi vagyonokat játszottak
át, s mi volt az egyház álláspontja a bíborosi udvarokkal kapcsolatban.
Megfelelő kiindulópontnak bizonyultak a XV. és XVI. századi, e témában tett reformjavaslatok.
A tanulmány nagy mennyiségű korabeli világi és egyházi dokumentum (levelek,
bullák, dekrétumok) és ezek későbbi feldolgozásain alapul.
A
quattrocento idején készített reformtervek közvetett módon azt bizonyítják,
hogy a kardinálisok igen fényűzően, igen világi módon éltek. Érdekes azonban,
hogy e reformjavaslatok a kardinálisok udvartartásának létszámát nem bírálták,
csak regisztrálták: az V. Márton és VI. Sándor trónra lépése (1417 és 1492) között
eltelt 75 év alatt ez a szám 25-80 fő között mozgott. Hogy a reformjavaslatok nem
korlátozták a létszámot, annak részben az volt az oka, hogy védeni igyekeztek a
megvásárolható hivatalokban már bent ülőket részben hogy, a kúriai hivatalok
eladásából igen nagy jövedelme származott a pápáknak. Érdekes, hogy az V. Lateráni Egyetemes Zsinat nemhogy nem csökkentette a főpapi
udvaroncok számát, hanem ellenkezőleg, azt tanácsolta a bíborosoknak, a magnificentia érdekében bánjanak bőkezűen udvartartásuk
tagjaival, házuk álljon nyitva a becsületes és tanult emberek és szegény
nemesek előtt. Még a római egyházi udvarok pompája ellen irányuló protestáns támadások
sem ösztönözték a katolikus egyházat erélyes fellépésre e kérdésben. III. Pál
1537. évi reformtervezete például csupán azon sajnálkozott, hogy „a kurtizánok,
akikre nyíltan várakoznak a kardinálisok nemes kísérői és a klerikusok, úgy
sétálgatnak a városban, mint a tisztességes férjes asszonyok”. A Tridenti
Zsinat először szigorúan korlátozni akarta a bíborosi háztartások létszámát, a
bíborosok bizottsága azonban minimum 40 fő engedélyezését kérte, és nem jelölt
meg felső határt. A reform-dekrétum végső formájában végül csak általánosságban
kérte a püspököket, bíborosokat és udvartartásukat éljenek szerény, mértéktartó
életet. Végül V. Sixtus Postquam
verus bullája csak a bíborosi kollégium tagjainak
számát korlátozta 70 főben, a főpapok kísérőinek nem szabott létszámhatárt.
Felmerül
a kérdés, miért bátorította az V. Lateráni Egyetemes
Zsinat a bíborosokat udvaraik kiterjesztésére, és miért nem tettek ez ellen a
későbbi pápai bullák és reformerek, miért nem korlátozták a beneficiumok és hivatalok
halmozását, miért engedtek utat a nepotizmusnak. Cikkünk írója szerint a zsinat
éppen ezzel a külszíni csillogással, és a mindent átszövő patrónusi
kapcsolatokkal kárpótolta a főpapokat politikai hatalmuk meggyengüléséért.
Ugyanis miközben a bíborosi kollégium egyre inkább elvilágiasodott, és
elvesztette autonóm politikai hatalmát, a pápaság hatalma megerősödött,
abszolút monarchiává alakult át. Ez a folyamat II. Pius pontifikátusa
alatt kezdődött, és V. Pius idején fejeződött be. Ekkorra a pápa és a bíborosok
közös döntést hozó testülete, a konzisztórium beneficiumokat osztogató fórummá
változott, és feladatai közé tartozott a szemét összegyűjtése Róma utcáin. A
pápáknak sikerült centralizálniuk a hatalmukat, a bíborosok hatalma viszont
kiüresedett. (Némileg hasonlít ez a francia abszolutizmus és az udvari
fényűzéssel elkápráztatott francia arisztokrácia viszonyához). Érdekes az is,
hogy a pápai monarchia, amely maga fosztotta meg hatalmától a konzisztóriumot,
arra biztatta a bíborosokat, megjelenésükben legyenek pompázatosak. Erre Róma
új szerepének kialakításához, az egész keresztény világ fővárosa fényének
emeléséhez volt szükség. A pápai intézkedések sürgették a bíborosokat,
prelátusokat, kúriai hivatalnokokat, fektessék be vagyonukat paloták, házak,
villák építésébe. Járuljanak hozzá a renovatio Urbis programjához, s növeljék a Szentszék politikai presztizsét. A szerző mindebben, s abban, hogy a pápa
átköltözött a Laterán-palotából a Vatikánba, a
szuverenitás új ideológiájának kifejeződését, a világi érdekeknek a lelkiek
fölé kerekedését látja. A pápai udvar körül keletkező színpadias pompájú szatellita bíborosi udvarok, amellett, hogy emelték a pápai
hatalom fényét, egyidejűleg el is takarták annak gyengeségeit.
A
kardinálisok udvartartásának méretei természetesen folytonosan változtak. A
létszám főleg attól függött, Rómában tartózkodik-e a főpap, s hogy rendszeresen
befolynak-e jövedelmei a pápától, az államoktól és az egyházi birtokoktól.
Emellett nem voltak bővében a megfelelően kényelmes és dekoratív palotáknak Rómában;
egy kortárs 160 l-ből származó feljegyzése szerint 82 szép palota állt ekkor
Rómában, s ha valakinek nem volt saját épülete, bérelnie kellett. A
rendelkezésünkre álló adatokból kiderül, hogy a XVI. század első felében a
bíborosok udvartartásának létszáma maximum 300-350 fő, minimum 40 fő volt. Az
átlag 100-120 körül mozgott.
A
bíborosok testülete vagyon szempontjából természetesen nem volt egységes. Éppen
ezért jórészük a tőlük elvárt fényűzést kénytelen-kelletlen fejtette ki, s csak
kevesen élték ki benne magukat. Ahogy növekedett a bíborosok Szent
Kollégiumának taglétszám a (az 1430-as évek 18 főjéről 1565-ben 76 főre) és a
többi bíboros létszáma is emelkedett, egyre többen voltak közöttük, akik nem tudtak
lépést tartani az elvárt fényűző életmóddal. A főpapok közül ezért sokan
kérték, hogy távol élhessenek Rómától. Rómában kardinálisnak lenni háromszor
annyiba került, mint Firenzében.
III.
Pál változtatott a főpapokhoz kapcsolódó elképzeléseken; jóllehet továbbra is
elvárták tőlük a pompát, ám most, a reformáció okozta válság hatására már nem
egyedül az udvartartás méreteivel kellett a tömegek fölé emelkedniük, hanem az
egyházi, vallási művészetek pártolásával és jótékonykodással. Előtérbe került
tehát a szerénység, a mértékletesség.
Felmerül
a kérdés, miért nem oldottak meg a szegény bíborosok anyagi gondjait az
alkalmankénti adományok helyett egyszer s mindenkorra a mindannyiuk
számára egyenlő és rögzített javadalmazással. A quattrocento idején minden
reformjavaslat próbálkozott ezzel; sőt a Tridenti Zsinat utolsó ülésén is
tervezték a beavatkozást. 1500-ban a bíborosok évi jövedelme 2000 és 30 000
aranydukát között mozgott; 1521-ben 2000 és 50 000 között, 1571-ben pedig 510
és 130 000 dukát jelentették a két szélsőértéket. A pápák azonban egymás után
utasítottak el a reformbizottságok elképzeléseit. Részben azért tették ezt,
hogy megtarthassák a Szent Kollégium jóakaratát, részben pedig azért, mert ha
megszüntetik a rugalmas pénzbeszedési rendszert, akkor a saját jövedelmüket is
csökkentették volna. (A reformjavaslat egyébként 4000 és 6000 dukát között
szabta volna meg a bíborosi jövedelmeket. ) Végül a Tridenti Zsinat dekrétuma
megtiltotta az óriási vagyonok felhalmozását, de nem szabályozta a bíborosi
járadékokat. XL Ince pápa 1676-ban az V. Sixtus által
alapított 70 bíborosi helyet megpróbálta 50-re csökkenteni a Szent
Kollégiumban, ám ez sem sikerült.
Mindebből
érdekes következtetést von le a cikk szerzője. Ha valóban jelentősen
csökkentették volna a bíborosok udvartartásának létszámát, ha egyenlő s
maximált jövedelmet kaptak volna, s visszafogták volna a fényűzést, az
gazdasági katasztrófát okozott volna Róma városának; főként az
élelmiszerágazat, a textilipar és -kereskedelem
sínylette volna meg. Ezt a kortársak nagyon világosan látták. A gazdasági
szükségszerűség összefonódott tehát azzal a szándékkal, hogy megmutassák a
külvilágnak, a pápai uralom területi hatalommá alakult át, s egyidejűleg
eltakarják a belső gyengeséget s a külső fenyegetettséget; hogy a pápai államot
konszolidált világi uralomnak tüntessék fel; hogy biztosítsák a Szentszék
függetlenségét az európai hatalmakkal szemben. Emellett-éppen a protestantizmus
kihívására válaszként - a nép tetszésének elnyerésére a „Diadalmas Egyház politikai
és vallási víziójával összhangban” is elutasították a dísztelen egyház
evangéliumi modelljét.
A
római egyházi udvarok tündöklése a XVII. század elején kezdett csökkenni. Ez
részben az akkor bekövetkező nagy áremelkedésnek (árforradalomnak) tulajdonítható,
részben annak, hogy változott a bíborosok felfogása, ízlése, most inkább
hintókat, libériákat, ezüstöt, ékszereket és palotákat vásároltak, és
jótékonyságra költöttek, s nem kívántak népes szolgahadat maguk köré.
A
kardinálisok létszámának és kiválasztásának egyébként fontos taktikai szerepe
volt a XVI. században. Az itáliai származású bíborosok kiválasztása eszköz volt
a kúria és az itáliai uralkodó elit érdekeinek összehangolására, az itáliai
egyensúly megvalósítására. Ugyanakkor ily módon ki lehetett szorítani a
hatalomból a túl nagyra nőtt római bárókat, patrícius családokat.
A
pápai és bíborosi udvartartások bizonyos társadalmi feszültségeket is
levezettek. A népességnövekedés idején s a primogenitúra
szorításában az itáliai uralkodó osztály fiai szívesen kerestek menedéket,
karriert az egyház szárnyai alatt. A nemesek egyre jelentősebb jelenléte azután
erős nemesi öntudatot érvényesített, megmerevítette az udvartartás hierarchikus
struktúráját. Mindenesetre a bíborosi udvarok így kölcsönös átjárást
biztosítottak a polgári és egyházi társadalom között, és erős köteléket hoztak
létre a római kúria és az itáliai uralkodó osztályok között. Ez az összefonódás
az uralkodó elitnek tehetővé tette, hogy nagy jövedelmekhez jusson, cserébe
viszont az egyház ellenőrizhette, uralhatta e felsőbb osztály hitét,
gondolatait, tudatát.
Gigliola Fragnito: Cardinals' Courts in Sixteenth-Century Rome. (Bíborosi udvartartások a XVI. századi Rómában) The
Journal of Modem History, 65. évf., 1. szám, 1993.
március, 26-56. p.
Fodor Mihályné