Klió 1995/1.
4. évfolyam
KORA ÚJKOR
Rolf Rehberg
A Stuart-uralom összeomlása.
Skócia és az angol forradalom, 1637-1641
A
XVII. század közepén kirobbant angol forradalom és polgárháború az utóbbi
évtizedekben a történeti kutatások középpontjában áll. Az 1970-es évektől
jelentkező új történészgeneráció új szempontok alapján közelített a témához, és
revideálta a hagyományos képet. Így például a parlament alsóházának nem
tulajdonított elsődleges szerepet a királlyal szembeni ellenállásban, hanem - összefüggésben
a „király a parlamentben” elvvel - úgy vélte, hogy az egyfajta „nemzeti”
konszenzusteremtő intézmény funkcióját töltette be, melyet a Lordok Háza
irányított. Ennek az új történészgenerációnak a képviselői szerint, akikhez e
tanulmány szerzője, Rolf Rehberg, a rostocki egyetem
tudományos munkatársa is tartozik, nem a parlament forradalmi követelései
vezettek a polgárháborúhoz, hanem döntően 1. Károly új egyházpolitikai
törekvései és az ezek miatt kialakult pápista ellenes hisztéria, továbbá a
növekvő adóterhek, állami költségek és a kormányzat érzéketlensége,
rugalmatlansága. C. Russel néhány évvel ezelőtt új megközelítés alapján
próbálta vizsgálni a XVII. század közepének angol eseményeit. Abból indult ki,
hogy mindhárom országban, ahol I. Károly uralkodott (Anglia, Skócia, Írország),
fegyveres ellenállás bontakozott ki. Russel a kirobbantó közös okokat
igyekezett megkeresni, s úgy vélte, hogy a monarchia perszonáluniójellegéből
adódtak a speciálisközös problémák. A periférikus részek számára nagy
megterhelést jelentett területükön királyi udvar illetve székhely (a hozzá
tartozó intézményekkel, személyzettel stb.) fenntartása; de a fő problémát a
király azon törekvése jelentette, hogy e részek különállását felszámolva uralmi
területeit egységesítse, a perszonáluniót reálunióvá változtassa. A monarchia
egységesítése jegyében Károly azonos istentiszteleti, dogmatikai és
egyházkormányzati struktúrát akart megvalósítani az anglikán Angliában, a
túlnyomórészt kálvinista Skóciában és a katolikus ír területeken. Az ilyen
irányú törekvések azonban nemcsak egyházi-vallási téren jelentettek veszélyt,
hanem a királyság periférikus részeinek kiváltságait, rendi szabadságait is
fenyegették, különösen Skócia esetében.
C.
Russel ilyen irányú problémafelvetését követve e tanulmányában Rolf Rehberg a XVII. századi skót viszonyok sajátosságait
vizsgálja, s hogy azok milyen mértékben játszottak szerepet az angliai
eseményekben.
A
Stuart-királyok 1603-tól perszonálunióban uralkodtak Skócia és Anglia felett,
és elsősorban a jóval fejlettebb és gazdagabb angol területekre támaszkodtak. A
skót kérdés 1625-től,1. Károly trónra lépésével kezdett egyre aktuálisabb
problémát jelenteni. A király által kiadott Revocation
Act nagy felháborodást váltott ki Skóciában, mert
veszélyeztette a nemesség birtokosi, patrónusi és bíráskodási jogait. A Revocation Act célja lényegében
az volt, hogy minden 1540 óta adományozott privilégiumot a korona felülvizsgáljon
és visszavegyen. Ez annál is inkább komoly elégedetlenséget okozott, mert az
úgynevezett „árforradalom” hatása miatt a XVI. század második harmadától a
nemesség többsége folyamatosan egyre rosszabb anyagi helyzetbe került.
Kiváltságai egy részének elvesztése még súlyosabb körülmények közzé sodorta
volna. Noha a korona a nagy felzúdulást látva feladta ezt az elképzelését, de
újonnan bevezetett tizedrendelete, és a király által kinevezett örökletes
tisztségek ügye továbbra is feszültségforrás maradt. Ez utóbbi miatt különösen
a skót arisztokrácia háborodott fel. A kormányzat gazdasági és pénzügyi
politikája miatt az arisztokraták mellett az alsóbb nemesség, a paraszti bérlők
és a városi polgárok is elégedetlenkedtek. A korona pénzügyi intézkedéseit
jelentésen motiválta, hogy az európai gazdaságban általánosan jelentkező
int1áció a kincstár bevételeit nagyarányban csökkentek. A kormány az 1620-30-as
években folyamatosan emelte az adókat.
A
privilegizált városok nemcsak a pénzügyi terhek miatt elégedetlenkedtek. A
városi elit nagyellenérzéssel viseltetett a korona azon törekvésévei szemben,
amellyel a városi magisztrátusok és tanácsosok megválasztását akarta
befolyásolni. Az angol mintájú monopóliumadományozási gyakorlat bevezetésének
kísérlete ugyancsak heves ellenállást okozott.
Egyéb,
rendkívüli terhek is megjelentek: így például I. Károly adót vetett ki
Edinburgh lakóira, hogy két újonnan épülő templom építési
költségeit finanszírozni tudja. Egyidejűleg itt is, és más városokban is
jelentésen megnőtt az egyháziak száma. Károly a skótok többsége számára
lényegében idegen volt, aki nem ismerte birodalma északi részének viszonyait és
nem is akart hallgatni a helyiek tanácsaira. Míg I. Jakab idején a skót
főnemességnek lehetősége volt Londonban az udvari tisztségek elnyerésére, vagy
Edinburghban a Privy Council-ban
méltóságot betölteni, I. Károly alatt mindkét lehetőségük megszűnt. A skóciai
koronatanács szerepét egyszerűen a londoni döntések végrehajtó intézményévé
degradálták. A Privy Council-ba
Károly döntően egyháziakat ültetett, 1634-ben pedig a főnemesek megkérdezése
nélkül Skócia lordkancellárjává nevezte ki Spottiswood
érseket. Azzal, hogy a Privy Council-t
elválasztották a legfőbb skót bíróságtói (Lords of the Sessioni, a mindkét testületben helyet foglaló skót
arisztokraták kiszorultak a bíráskodásból. L Károly a Commission
for Grievances révén
kiterjesztette Skóciára az angol Csillagkamara hatáskörét. Helyi szinteken
igyekezett megerősíteni a békebírók (sheriff) szerepét a főnemesek befolyásának
háttérbe szorítására, s 1634-ben elrendelte, hogy minden püspököt és lojális
papot ki kell nevezni békebírónak. Mindezeknek az intézkedéseknek Skócia
adminisztratív struktúrájának megreformálása és hatékonyabbá tétele volt a
célja, egy Angliára támaszkodó abszolút hatalom egységesítő
törekvése jegyében. Ezek a reformok azonban sértették a hagyományos feudális
elit érdekeit.
Míg
Károly abszolutisztikus törekvései Angliában már az 1620-as évek közepétől
egyre erősebb parlamenti ellenállásba ütköztek, s emiatt 1629-1640 között
országgyűlés nélkül kormányzott, addig Skóciában, ahol a parlamentnek az
angolhoz viszonyítva jóval kevesebb jogi és hatásköri hagyománya volt, a rendi
gyűlés mellőzése nélkül keresztül lehetett vinni az uralkodói elképzeléseket.
Az egykamarás skót parlament felett a Stuartok közvetlen ellenőrzést tudtak
gyakorolni, annál is inkább, mert az országgyűlésben jelentős számban voltak
lojális egyházi és állami tisztségviselők. A király közvetlen beleszólását
különösen a Lords of the Articles parlamenti bizottság segítette elő. A XVII. század
első évtizedeinek gyakorlata szerint minden parlamenti döntést és törvényt ez a
bizottság készített elő. A plénumon vitára csak nagyon ritkán került sor. A
szabályok szerint a rendi gyűlés két napig ülésezett a bizottság által
előkészített döntések szentesítésére. A Lords of the Articles bizottságban
alapvetően királypártiak foglaltak helyet. A szerző felhívja a figyelmet arra,
hogy J. H. Elliott kutatásai szerint hasonló helyzet
alakult ki a 17. század közepén Katalóniában is. (J. H. Elliott:
The Revolt of the Catalans. Cambridge 1963.).
A
skót elégedetlenség 1637. július 23-án robbant ki Edinburghban, amikor királyi
utasításra be akarták vezetni az istentisztelet és egyházi rendtartás új
szabályát. A felföldi kálvinista klánok felháborodásához kapcsolódtak az
elégedetlen főnemesek és a városok is. A skót egyház önállósága a skót
identitás és különállás fontos védőbástyáját jelentette. Az ellene történt
királyi fellépés egyesítette a skót ellenzéket, melynek fellépése a nemesség,
az arisztokrácia csatlakozása miatt vált jelentőssé. Ha I. Károly meg tudja
őrizni a főnemesség lojalitását, nem robban ki a skót felkelés (1637-1641).
Ennek eredményeként 1641 nyaráig Skóciában összeomlott a királyi hatalom, és a
kormányzás az új parlament kezébe került, amelyben bevezették a grófságok képviseletének
elvét, az alsóbb nemesség és a városok paritásos képviseletének rendjét, az
egyháziak többsége pedig elveszítette a helyét. A főnemesek, alsóbb nemesek,
városok és alsó egyháziak (ún. 4 tábla) képviselőinek együttes üléseiből
1638-39-re lényegében nem hivatalos ellenkormányzat fejlődött ki. 1638 február-márciusa folyamán mind a négy rend képviselői
alá írták a National Covenant-et, ami a rendek
közötti szövetséget rögzítette „az igaz hit, és a királyság (ti. Skócia)
jogainak és szabadságának megóvása érdekében”, s megszüntették a király egyház
feletti ellenőrzését. Módosították a Lords of the Articles tagjainak
választását: minden rend képviseltette benne magát és ugyanígy más parlamenti
bizottságokban is. Az Act anent
the Constitution
létrehozásával a világi hatóságok jogköre alá rendelték az egyháziakat. A
korona elveszítette addigi támaszait, híveit a skót parlamentben. A kormányzás
a bizottságokon keresztül történt, ahogyan majd Angliában is a polgárháború
idején. A rendi gyűlés összehívása. feloszlatása a király jogkörébe tartozott,
aki élni is kívánt ezzel az eszközzel az ellenzékkel szemben, de Skóciában és
hamarosan Angliában is a parlament a király akarata ellenére működött. A skót
rendek azzal érveltek hogy az uralkodó állandóan
Angliában tartózkodik, ezért a skót ügyek intézésére szükség van az
országgyűlés rendszeres működésére. Parlamenti ellenőrzés alá került a királyi
tanácsosok és koronatisztviselők kiválasztása is.
(Nem sokkal később, 1641-ben az angol parlament szintén magának követelte a
királyi tanácsosok kinevezését.) A kortárs skót főnemes, Sir James Balfour korának történéseit a skót történelem legnagyobb
változásaként értékelte, hiszen az nemcsak a régi kormányzási struktúrát
alakította át, hanem a királyi hatalomnak is szigorú korlátokat szabott.
I.
Károly a skót rendeket katonai erővel akarta leverni 1639-40-ben, de e
vállalkozás kudarca Angliában is aktivizálta az ellenzéket. A kormányzattal
szemben, többé-kevésbé azonos időben történt skót és angol fellépés azonban nem
jelentette azt, hogya skót és angol rendi jellegű
érdekek azonosak lettek volna. Kétségtelen azonban, hogy a skót rendek mozgalma
bizonyos mértékben hatással volt az angliai ún. Hosszú Parlament összehívására,
és az angol ellenzék erősödésének is volt szerepe a skóciai változások
intézményesülésében. A skótok katonai győzelme I. Károly felett azzal a
következménnyel járt Angliában, hogy 12 évi parlament nélküli kormányzás után a
király 1640 elején összehívta az ún. Rövid Parlamentet, de a House of Commons remélt támogatása elmaradt. Sőt, az alsóház vezéralakja,
szószólója, John Pym, de még a peerek
egy része is kinyilvánította a skótok iránti szimpátiáját. 1640. május elején a
király újra feloszlatta a parlamentet. 1641. szeptember elején a vezető skót
politikusok, a londoni city urai és az angol főurak egy befolyásos csoportja
már kapcsolatba lépett egymással, hogy összehangolják tevékenységüket, s közösen
fogalmazták meg azt a követelést, hogy Angliában azonnal össze kell hívni a
parlamentet. Egyes angol lordok még olyan terveket is forgattak, hogy a király
vonakodása esetén katonai puccsot kell végrehajtani. A skót és az angol
ellenzék érdekszövetsége mellett a Stuarturalom
összeomlásában az ír felkelés kirobbanása jelentette a harmadik fontos elemet.
A skót-angol rendi érdekek közeledéséből 1643-ban katonai szövetség lett, s ez
tette lehetővé az angol polgárháborúban a royalisták feletti győzelmet. De
1640-41-ben már látszott az is, hogy ez az együttműködés és konszenzus nem lesz
tartós életű, hiszen a radikális skót kálvinisták saját egyházi rendjüket szerették
volna meghonosítani Angliában, az angolok többsége pedig ellenérzéssel
viseltetett a skótok iránt. Többek között ezek a feszültségek tették lehetővé I.
Károlynak, hogy az angol társadalom egy részét maga mögé állítva polgárháborút
tudjon kirobbantani. 1648-ban, a polgárháború második szakaszában a skót rendek
és az angol parlament között nyílt konfrontációra is sor került.
Skóciában
az ellenzéki-rendi mozgalom olyan mérvű radikalizálódása, mint Angliában, nem
történt meg, az itteni társadalom sokkal erősebben gyökerezett a régi feudális,
klán jellegű hagyományokban. Míg a skótok megmaradtak a monarchikus
államformánál, addig az angol radikálisok 1649-ben eltörölték a királyságot és
formális an köztársaságot, a gyakorlatban azonban katonai diktatúrát
teremtettek.
Roff Rehberg: Der Zusammenbruch der Stuart-Herrschaft.
Schottland und die englische
Revolution 1637-1641. (A Stuart-uralom összeomlása.
Skócia és az angol forradalom 1637-1641.) Zeitschrift
für Geschichtswissenschaft,
40. Jahrgang, 1992. Heft 6.
552-562. p.
Pósán László