Klió 1995/1.
4. évfolyam
KORA ÚJKOR
Stanislaw Salmonovicz
A vallási türelem újbóli
megszilárdítása a felvilágosodás-kori Lengyelországban
Lengyelországgal
kapcsolatban él néhány leegyszerűsítő sztereotípia a köztudatban. Például az,
hogy lengyelség és katolicizmus egymástól elválaszthatatlan fogalmak, ergó, minden lengyel katolikus, vagy az, hogy a katolikus
lengyel többség - és a klérus - nem viselkedik megértően a vele együtt élő vagy
éppen közé ékelődött nemzeti-vallási kisebbségekkel szemben. Az első beidegződést
a történelemmel elmélyültebben foglalkozónál feloldja az, ha arra gondol,
milyen nagymérvű volt a protestantizmus térhódítása Lengyelországban, s hogy
csak a kitartó rekatolizáció következtében állt elő
újból a jelenre is érvényes állapot. Ha valaki a másik kérdésben akar
megalapozott kijelentéseket tenni, ajánlatos elolvasnia Stanislaw
Salmonowicz alább összefoglalt tanulmányát, amely,
úgymond, a „másik fél
nézőpontjából” vizsgálja és értékeli az eseményeket.
***
A
tárgy megközelítésekor két dolgot kell leszögezni: minden történésnél szem
előtt kell tartanunk, hogy az orosz és a porosz állam alapvető szándéka nem a „kisebbségvédelem”,
hanem a lengyel ügyekbe való mind erőteljesebb beleszólás elérése volt, azaz a
lengyel-litván állam függő állapotba hozása, a felvilágosult uralkodó
reformjainak akadályozása; s hogy valamennyi e korból származó, a protestánsok
panaszait ecsetelő forrást újból át kell vizsgálni.
A
vallási türelem, mint eszme a XVII. század végi Európa vívmánya. A XVIII.
század elején terjedt el, többek között John Locke befolyásának köszönhetően. Locke-nak több előfutára is volt, s ezek között találhatjuk
a lengyel ariánusok néhány alakját, mint az úgynevezett szocinianizmusnak
a képviselőit (Przipkowski, Szlichting).
Nézeteiket Bayle is leírta lexikonában,
nevük később mégis feledésbe merült. A felvilágosult abszolutizmus útjára
lépett államok utilitárius és ideológiai okokból
propagálták a tolerancia elvét, mégis az alapvető jogok törvényi rögzíttetése nagy
nehézségekbe ütközött. A XVIII. század közepére az a paradox helyzet állt elő, hogy
a vallási türelmet hirdető, de azt csak részben megvalósító államok a nemesi
köztársaságot illették támadó kritikájukkal, amely pedig azoknál jóval hamarabb
kifejezésre juttatta törvényeiben is ezt az elvet (1573).
A
XVIII. század második felében négy jelentős vallási kisebbség létezett a
lengyel-litván államban: görögkeletiek, görög katolikusok, protestánsok,
zsidók. A protestánsok nagyobb közösségeit csak Nagy-Lengyelországban, és az
úgynevezett Királyi Poroszországban lelhetjük fel. (Azokban a városokban,
amelyeket a Német Lovagrend a 2. thomi békében a
lengyel koronának átengedett: Danzig, Thom, valamint Kulm-Pomeránia
települései.)
A
nem katolikusok tényleges és jogi helyzete különösen II. Ágost uralkodása alatt
vált rosszabbá, amihez a svédek és a szászok kegyetlenkedései is hozzájárultak
(ti. az északi háború idején, 1701-21). A pusztítás
jogi válaszreakciójaként lehet értékelni a szejm azon határozatait, melyekkel
megszüntette a protestáns nemesi családok számára az országgyűlésen való
részvétel, illetve a hivatalviselés jogát (1711-1735/36). A protestáns nemesi
családok száma ezután rendkívüli mértékben - mintegy ezerre csökkent le.
A
katolikus klérus ugyancsak minden eszközzel akadályozni igyekezett a protestáns
lelkészek tevékenységét. Bár kétségtelen, hogy ebben az időben igen
elmérgesedett a légkör, és különösen a kis- és középnemesség vallási
fanatizmusa sem vitatható, az is tény: a királyi Poroszországban részleges
privilégiumok alapján tartották magukat a lutheránus közösségek. Thomban, Elbingben és Danzigban ők próbálták a katolikusokat, sőt a kálvinistákat
diszkriminálni.
1764-ben
Stanislaw August Poniatowszki
személyében a felvilágosodás eredeti reprezentánsa szerezte meg a trónt. Ó
fiaihoz a kiváló danzigi történészt és hitbuzgó
protestánst, Gottfried Lengnichet hívta meg
nevelőnek. Az áttértek (disszidensek) minden erejükkel a vallási szabadság
visszaállításáért küzdöttek, sebbéli szándékukban erős szövetségesekre leltek:
az orosz és a porosz állam - tisztán politikai okokból - felvállalta
védelmüket.
A
király könnyítéseket helyezett kilátásba a jogi és a
közigazgatási szférában. A körülötte csoportosuló reformpárt praktikus okokból
kelt a disszidensek védelmére. A gazdasági modernizáláshoz ugyanis jórészt
protestáns országokból származó szakemberekre és telepesekre volt szüksége az
országnak. A nyitás politikája egyes katolikus körökben találta meg
ellenfeleit. A vallási diszkrimináció megszüntetése az egyik oldalon tehát a másik
oldalon politikai jogok, sőt privilégiumok idegen segítséggel történő
kierőszakolását váltotta ki.
A
reformkörök megjelentették a Monitort, az első lengyel folyóiratot. A lap a
vallási türelem ügyében az ország jól fölfogott érdekére, természet jogi,
filozófiai elvekre, valamint a lengyel tradicióra
hivatkozott, melyben „nincs sem Szent Bertalan éji mészárlás sem sziciliai vecsernye...” (Krasjewski).
A
szejm 1764-ben „teljes szabadságot” biztosított a protestánsok részére, a
korlátozások mégis érvényben maradtak. Oroszország egyrészt a király ellen
mozgósította a konzervatív nemességet (Radomi
konföderáció), másrészt patronátust „vállalt” a litvániai és a lengyelországi
nem-katolikusok felett. A szejm 1767-es ülésén letörték az oroszellenes
ellenzéket és tárgyalásokat kezdtek Oroszországgal, amely Poroszországot és más
olyan protestáns államokat is képviselt, amelyek a lengyelországi áttértek
ügyében aktivitást fejtettek ki. 1767. március 5-én megkötötték az „örök
szerződést”, mely valamennyi korábban protestánsokat sújtó rendelkezést
eltörölt, a szabad
vallásgyakorlás és az önálló egyházigazgatás joga mellett a
vegyes házasságkötés lehetőségét is garantálta. A nemesség nagy része azonban
ezek ellen a törvények ellen fordult, s részben e miatt indította el a bari
konföderáció az első modern, egyszersmint konzervatív
függetlenségi mozgalmat. A konföderáció veresége és Lengyelország 1772-es első
felosztása alapvetően megváltoztatta a helyzetet. A hetvenes években véglegesen
győzött a felvilágosodás eszméje Lengyelországban. A legnagyobb jelentősége
ebben a Nemzeti Nevelés Bizottságának volt. Az eddig kényszerként felfogott
intézkedéseknek most kevés ellenzője akadt. A király által alapított lovagi
iskola tanárai s a varsói egyetem diákjai nem kis részben protestánsok voltak.
A
katolikus egyház álláspontja is módosult, föloszlatták a jezsuita rendet,
néhány más rend tevékenységét pedig korlátozták. Ki kell emelni még a
szabadkőművesség szerepét, és nem csak a főnemesség köreiben.
A
köztársaság utolsó 25 évéből nem említhetünk meg egyetlen jelentős vallási
indíttatású konfliktust sem. Ezen pozitívváltozások okaként a Nemzeti Nevelés
Bizottságának a tevékenységét kell megjelölnünk, s főleg azt, hogy az első
felosztással a protestánsok lakta területek Poroszországhoz kerültek. (Csak 200
ezer maradt a 9 millióból.) Rugó Kołłątaj publicisztikájában már a zsidó kérdés is az új
szellemben jelenik meg, türelemre intő, igaz asszimiláló jelleggel.
A
törvényalkotás szintjén az 1791-es alkotmány, bár uralkodónak ismeri el a
katolikus vallást - az uralkodó és a miniszterek más vallásúak nem lehetnek -,
a disszidensek minden más jogát elismeri. Az alkotmány ezen a téren is
egyedülálló volt a kor Európájában, csak az orosz és a porosz propaganda
terjesztette el azt, hogy a kisebbségek vallási elnyomása miatt volt szükséges
és jogos az ország felosztása.
A
jogkiterjesztés folyamata a külföldi intervencióval is támogatott targowicai konföderáció győzelmével ért véget.
Stanislaw Salmonowicz: Die Wiederherstellung der religiösen Toleranz in Polen
in der Epoche der Aufklarung. (A vallási türelem újbóli megszilárdítása a felvilágosodás-kori
Lengyelországban.) Historische Zeitschrift,
256. évf. 2. szám, 1993. aprilis 309-323. p.
Csabai László