Klió 1995/1.
4. évfolyam
KORA ÚJKOR
Gerhard Dilcher
Az 1794-es porosz Általános
Polgári Törvénykönyv
A
természet jogi törvényalkotás jellegzetes művéről Gerhard Dilcher
frankfurti jogászprofesszor írt figyelemreméltó tanulmányt. Az Allgemeines Landrecht (ALR)
hatálybaléptetésének 200. évfordulójára készült kegyeletes visszaemlékezések
közül higgadt, tárgyszerű megközelítésével kitűnő cikk mindenekelőtt világossá
teszi: ll. Frigyes korszakának törvénye önálló
fejezete az európai jogösszefoglalások történetének. Az 1804-es Code civilt és az 1811-ben kiadott Osztrák Polgári
Törvénykönyvet megelőzően először az ALR tett kísérletet a középkori jog elvi igényű újraszabályozására és részbeni
modernizálására. A szerző megállapításai a hazai jogtörténet szempontjából is
elemzésre és továbbgondolásra ösztönzőek, hiszen a közép-európai jogfejlődés
porosz kodifikációs terméke a korabeli magyarországihoz hasonló viszonyok
szabályozására született. Igaz, Poroszország szerencsésebb helyzetben volt:
felvilágosult abszolutizmus jegyében megalkotott törvényeit saját uralkodója
adta ki, így azt nemzete nevében kérhette számon.
Szemléleti
szempontból helyeselhető, hogy a szerző szakít a német (jog)történeti
irodalomban fellelhető egyszerűsítő felfogással, amely minden kodifikációban
szükségtelen, a jog szerves fejlődését káros módon megakasztó állami
kényszerintézkedést lát (Savigny). Nem osztja azt az
álláspontot sem, amely az ALR-t a francia forradalom
hatását tükröző kodifikációs hullám legkorábbi művének és egyik csúcsteljesítményének
tartja (Caroni). Az elemzés során figyelembe veszi a
társadalomtörténeti tényezőket, de ezeknek csupán annyi szerepet tulajdonít,
amennyit azok a törvénymű megalkotásánál szerepet játszhattak.
Az
ALR formailag a német Birodalmi Polgári Törvénykönyv (BGB) 1900-as hatályba léptetéséig
volt érvényben. Jellegére nézve joggal hangsúlyozhatjuk Janus-arcúságát, hiszen
ez a legkorábban kiadott, a rendiség egyes alapintézményeivel szemben álló, a
római eset jogi szemlélettől és szokásjogi normarendszertől tudatosan
elhatárolódó kódex, amely azonban túl sok kompromisszumot tartalmaz és még nem
érte el a modern jogösszefogások technikai színvonalát.
A
porosz uralkodó által 1780-ban összeállított
kodifikációs bizottság azt a feladatot kapta, hogy a jogi fogalmakat jogászilag
precízen, de érthetően írják körül úgy, hogy annak szövegét mindenki önállóan
értelmezni tudja. A törvény valóban szakít a hagyományos latin-német
keveréknyelvvel, ma is jól érthető, nyelvezete tisztább, mint a BGB-é. Egyes rendelkezéseinek absztraktsági szintje eltérő,
vegyesen találunk benne természet jogi általánosságban és esetszerű
kazuisztikával fogalmazott szabályokat.
A
törvénykönyv túlnyomó részt magánjogi kérdéseket szabályoz. Ezen a ponton is
példaadó, jelzi azt a polgárosult törekvést, amely az állami hatalom által
érintett viszonyoktól (közjog) függetlenül kívánja a magánfelek civil ügyeit
szabályozni. Nem hagyta figyelmen kívül a rendi tagozódást, a hagyományos német
szemlélettel egyezően a házasságon belül előjogokat biztosított a férfiaknak,
elismerte a jobbágyi állapotokat.
A
szerző vitába száll azokkal a nézetekkel, amelyek az ALR szétszórt közjogi
szabályait a monarchikus államszervezet „előalkotmányának”
tartják. Az uralkodói cselekvés korlátlanságát, ellenőrizhetetlenségét
hangsúlyozó szabályok mellett az egységes polgári jogokról, az állami hatalom
társadalmi ellenőrzéséről a korabeli Poroszországban még nem születtek
szabályozó normák.
Az
ALR volt az első törvénykönyv, amely szakított a ius commune középkori európai
tradíciójával, vele kezdődik a nemzetállami jogösszefoglalások sora. Híd,
összekötő kapocs a tradicionális és modern idők között. Főbb elvei már részben
megfeleltek a modem kodifikációval szemben támasztott követelményeknek:
a) Az állami törvények elsőbbségének elvét érvényesíti.
A kódex szakít a szokásjog primátusával, bár több régi szokást szabállyá emelt,
a regionális és lokális szabályozást és jogi tradíciókat törvényi rendelkezés
hiányában érvényesülni engedte.
b)
Az ALR még nem határolta el világosan a jellegüknél fogva eltérő
jogviszonyokat, nem alkalmaz konzekvens jogági elkülönítést. Az 1. (Általános)
részben mindenesetre megkísérelte a magánjogi joganyag alapelveinek
összefoglalását, de további részeiben vegyesen találhatunk büntető és közjogi rendelkezéseket.
A korabeli társadalmi struktúra és autoriter állam nem tette lehetővé a civil
szféra következetes jogi védelmét.
c)
A kódex normaalkotási szintje még nem érte el a XX.
századi törvényeknél megszokott mértéket. Jelentős előrelépés volt azonban,
hogy szakított az esetszerű, minden jogi konfliktusra kimerítő szabályozást
nyújtani kívánó szemlélettel.
Különös
jelenség, hogy az ALR megalkotásánál a jelenlegivel ellentétes jogfejlődési
tendencia érvényesült. Akkor a ius
commune általánosan érvényesülő szabályaival szemben
kellett nemzeti jellegű jogrendet létrehozni, ma az országonként elkülönülő jog
általánossá tétele a feladat. Csak remélhetjük, hogy ezt a korántsem csupán
jogászi penzumot legalább az ALR színvonalán teljesíteni tudjuk.
Gerhard
Dilcher (Frankfurt): Die janusköpftge
Kodifikation. Das preußische
Allgemeine Landrecht (1794) und die europäische Rechtsgeschichte (A Janus-arcu
kodifikáció. Az 1794-es porosz Általános Polgári Törvénykönyv és az európai
jogtörténet) Zeitschrift für
Europäisches
Privatrecht 1994. 3. szám 446~69. p.
Stipta István