Klió 1995/1.
4. évfolyam
XIX. SZÁZAD
Vitomir Vuletič
Dosztojevszkij és a keleti
kérdés
A
ke1eti kérdés az újkori Európa egyik központi problémája. Három civilizáció
(keleti és nyugati keresztény, mohamedán) találkozik a Balkánon, így az ott
lakó délszláv népek többféle érdek ütköző zónájában
élnek. Oroszország a XVIII. században, Nagy Péter uralkodása alatt kapcsolódott
be a Balkánon zajló versengésbe. 1774-től, amikor megszerezte a Fekete-tenger
feletti uralmat, és az Oszmán Birodalom pravoszláv népeinek védelmezőjeként
lépett fel, a krími háborút lezáró párizsi békéig befolyása fokozatosan
növekedett. Az 1856-os béke azonban nagyban csökkentette az orosz
lehetőségeket.
Az
orosz közvéleményt is élénken foglalkoztatta a keleti kérdés, Dosztojevszkij,
az erősen szlavofil beállítottságú író is jól látta fontosságát. 1876-77-ben
rovata volt a Grazsdanyin című lapban, s az ott Egy író
naplója címen megjelent írásokból jól nyomon követhető vélekedése a Balkánról
és általában a délszlávokról. A keleti kérdésben - vallja Dosztojevszkij -
Oroszországnak általános emberi missziót kell teljesítenie, az egész emberiség
érdekében kell harcolnia, fel kell szabadítania a szlávokat a török iga alól.
Az orosz emberekben mérhetetlen szeretetét a többi pravoszlávnép iránt, amelyet
a péteri reformok élesztettek fel. Dosztojevszkij a többi szlavofillel
ellentétben pozitívan ítélte meg I. Péter szerepét, szerinte ő tette meg azt a
lépést, amely lehetővé teszi Oroszország történelmi küldetésének teljesítését.
A
küldetés a „Moszkva - harmadik Róma” eszméjéből fakadt, eszerint miután Róma
elfordult az igazi krisztusi hagyománytól, Konstantinápolyt elfoglalta a török,
az igazi kereszténység letéteményese Oroszország lett.
A
nyugati államokat is ebből a nézőpontból kiindulva ítélte meg az író. Európa
nem képes elfogadni azokat az emberi értékeket, amiket Oroszország képvisel, és
a keleti kérdésmegoldásával is saját érdekeit akarja megvalósítani.
Oroszországot viszont a keresztények felszabadításának magasztos eszméje
vezeti. Dosztojevszkij három fő ellenfelet látott a várható balkáni
összeütközésben: Angliát, Franciaországot és a katolicizmust. Franciaországra,
mint a katolicizmus és a szocializmus képviselőjére tekintett. A katolicizmus
szerinte a krisztusi igazság elárulása, a szocializmus (a francia forradalom
egyenlőségeszméjét és a negyedik rend törekvéseit értette alatta,
összefüggésbe hozva az Internacionáléval) pedig Isten nélküli rend, de Isten
nélkül nincs igazság. A szocializmust még azért is gyűlölte, mert az
elhalványítja a nemzeti szempontot, pedig ez alapján ment végbe a
németegyesítés is, s Dosztojevszkij valamilyen hasonló egyesítésre gondol a
szlávok körében. Az ellenfelekhez hozzá kell még venni Németországot, amely
Oroszország közvetlen vetélytársa Európában, és az Osztrák-Magyar Monarchiát.
Az
író szerint a keleti kérdést háborúval kell megoldani. A háború hasznos dolog,
kivéve a testvér- és polgárháborút, mert morálisan erősíti az embereket, és az
igazságot csak szenvedéssel lehet elérni. A keleti kérdés megoldása
Dosztojevszkij szerint csak első lépés Oroszország történelmi szerepének
kiteljesedése során. A küldetést az író a szlávok Oroszország vezetése alatt végrehajtott
egyesítésében látta, „mert a szláv ügy orosz ügy, és természetesen azt
Oroszországnak, az orosz eszme alapján kell megoldania!”. Ebben az idézetben és
még számos helyen megmutatkozik, hogy Dosztojevszkij számára a szláv népek nem
rendelkeznek nemzeti tudattal, és csak azért léteznek, hogy Oroszország
nagylelkűségét megmutathassa. Nem látott bennük olyan erőt, amely
felszabadításukat elősegítette volna. Másokat azzal győzköd, hogy Oroszország
nagylelkű, és nem saját területét akarja a délszlávok rovására növelni.
Dosztojevszkij meg volt győződve, hogy Oroszország megnyeri majd magának a
balkáni szlávokat, akik tulajdonképpen „saját fészkükbe térnek vissza”.
Véleményét csak az orosz-török háború végén változtatta meg, amikor azt írta:
nem kell a balkáni népeknek hálásnak lenniük Oroszország iránt. Aligha
menekültek volna meg az orosz hatalomvágytól, ha a békekötés során nem
avatkoznak be az európai hatalmak. Ekkor már elismerte a délszlávok kultúráját
és nemzeti tudatuk meglétét.
Különösen
nagy figyelmet szentel Dosztojevszkij az Egy író naplójában a szerbeknek. Mint
a szláv eszme rendíthetetlen képviselője, a hercegovinai felkelés kitörésekor
és Szerbia háborúba való beléptekor népszerűsítette a szláv testvéreknek
nyújtandó segítség gondolatát (a kormányzat a háború kitörésekor visszafogott
volt), többször hírt adott az orosz önkéntesek készülődéséről, és kifejtette:
Oroszországnak meg kell oldani a a
keleti kérdést az orosz eszmének megfelelően. Nem töprengett el azonban a szerb
szándékokon, az ő törekvéseiket egységük és felszabadulásuk érdekében az orosz
elsőbbség veszélyeztetéseként értékelte. Az eszmékből kiindulva nem értette
miért nem fogadták kitörő lelkesedéssel az orosz önkénteseket.
Az
orosz politikai gondolkodás nem volt egységes a szerbekkel kapcsolatban. A
viták az 1850-es évek végén kezdődtek, amikor a szlavofilek egy csoportja
felhívást intézett a szerbekhez, s azt hirdette, hogy a szlávok legfőbb jellemzője
a pravoszláv hit, amelynek Oroszország az őrzője. Ez a szlavofil kör nagy
ellenállással fogadta Alekszandr Pipin és Vladimir Szpaszovics
művét, A szláv irodalom történetének áttekintését,
amelyben a szerzők kifejtik: a szerbek önálló nemzetet alkotnak, és kulturális
fejlődésükre a nyugati hatás is meghatározó volt. Pipin elvetette az új bizánci-szláv
birodalomról alkotott szlavofil álmokat, s rámutatott arra, Oroszországban nem
ismerik a szerb törekvéseket. Valóban, a szerb liberálisok nem akartak orosz
fennhatóság alá kerülni, csak a hatalmas ország katonai erejét kívánták
felszabadulásuk érdekében felhasználni.
Dosztojevszkij
számára a keleti kérdés egyik fontos mozzanata volt, kié legyen
Konstantinápoly. Szerinte az oroszoknak joguk van a városra, hogy azzal is
lehetővé váljon számukra a délszlávok segítése. Történelmileg pedig az támasztja
alá igényüket, hogy a XV. század óta Oroszország vette át a keleti egyház
vezetését.
A
cikk végén a szerző Dosztojevszkij bonyolult és ellentmondásos világnézetéről
író Dosztojevszkij egész írói tevékenységében a krisztusi igazságot, a pravoszlávia igazságát hirdette minden más áramlattal
szemben. Oroszországot démonként szerette. A szerző nemzedékének Dosztojevszkij
az igaz értékek, a klasszikus humanizmus szimbóluma. Az Egy író naplójában
viszont a szlavofilek és a hivatalos politika nézeteit, imperialisztikus
törekvéseit védte, nem mutatott türelmet a balkáni szlávok törekvései iránt.
Mindezek hozzátartoznak az író munkásságához. Ezt sem szabad elhallgatni.
Vitomir Vuletič: Istočne pitanje u „Piščevom dnevniku” Dostojevskij, (A keleti
kérdés Dosztojevszkij: Egy író naplójában) Zbomik Matice srpske za
istoriju, 1993.47-48. 81-123. p.
Bíró László