Klió 1995/1.
4. évfolyam
XX. SZÁZAD
Peter Landau
Az 1933-as lipcsei
nemzetiszocialista német jogásznapok
A
cikk: érdekes, Németországban még ma is nehezen kezelhető témáról szól: miként
viszonyult a német jogásztársadalom a náci hatalomátvételhez. Az első
világháborút követően létrejövő Weimari Köztársaság
Európa legdemokratikusabb államszervezetét hozta létre, amelyet 1933-ban a
világtörténelem egyik legkeményebb diktatúrája váltott fel. Nehezen
megmagyarázható kérdés, hogy a demokratikus államrendet támogató jogászok
többsége miként tudott együttműködni a hitleri diktatúrával. A cikk: az
említett rendezvény vizsgálatán keresztül öt pontban kísérelte meg a választ
megadni. Vizsgálja a jogásznapok külső lefolyását, a náci jogideológiát, a
legismertebb résztvevők (Helmut Nicolai, Heinrich Lange, Carl Schmitt)
felszólalását. Ezután a német jogászok szellemi kapitulációjának okait elemzi.
A
lipcsei jogásznapokat 1933. szeptember 30. és október 3. között szervezték meg.
Jellegében lényegesen különbözött az azt megelőző rendezvényektől, amelynek
hagyományai 1860-ig nyúlnak vissza. A régi jogásznapok a szakmai élet
legfontosabb tanácskozásai voltak, lefolyásuk demokratikus elvek alapján
történt. A tagok szakterületenként szekciókba tömörültek, s a vitás kérdésekről
szavazással döntöttek. A lipcsei jogásznapokon már csak egyetlen szavazás volt,
amely a következő ilyen rendezvény helyének meghatározására vonatkozott. Ezt az tette lehetővé, hogy a harmincas évek legelejétől - a
parlamenti erőviszonyokban történt változásokhoz hasonlóan - a német jogászság
körében is nőtt a szélsőjobboldaliak száma. De hozzá kell tennünk, hogy ez a
radikalizálódás nem volt olyan erős, mint a parlamentben. A Német
Nemzetiszocialista Jogászok Szövetsége (Bund Nationalsozialistischer Deutscher
Juristen /BNDJ) 1930-ban 100, 1931-ben nem egészen
500, 1933.január 1-jén 1374 taggal számolt. 1933 őszén viszont már
megközelítőleg húszezren voltak, ami azt mutatja, hogy a nácik ezen körökben jelentős áttörést csak a politikai hatalom
megszerzése utál} tudtak elérni.
A
nemzetiszocialista jogi ideológiára rányomta bélyegét az egypárti
diktatúra. Legfontosabb forrásait az 1920-as pártprogram és Hitler „Mein Kampf”-ja jelentette. Népi közösségi jogot propagáltak,
amely az egészséges népérzetben valósul meg. Ez magában foglalta a szélsőséges
rasszizmust, amelyre az 1920-as pártprogram 4. pontja utal. Eszerint „állampolgár
csak az lehet, aki néptárs”. Meghirdették a római jog recepcióját is, de Róma
legvonzóbb motívumát annak birodalmi törekvései jelentették. Az említett pártprogram
19. pontja tartalmazta, hogy a római jog a katonai világrend létrehozatalát
szolgálja.
Helmut
Nicolai: Faj és jog címmel tartott előadást a lipcsei
jogásznapokon. Egy Krisztus előtt 5000 évvel létezett északi ősnépből indult
ki. Utalt a régi szászok jogára, amely szerint, ha egy asszony házastársának
magasabb jogállásút választott, az halállal volt büntetendő. Az északi ősi
nemzetségi jog szerint gyilkosság esetén az elkövető egész családját meg
lehetett büntetni, ami egyértelműen kollektív bűnösséget jelentett. Ezen
elméletek felfedezhetők többek között azon személyek bűnperében, akik 1944
júliusában Hitler ellen merényletet követtek el.
Nicolai
előadásának befejezése után hallhatták a konferencia résztvevői a harminchárom
éves lipcsei magántanár, Heinrich Lange előadását Igazságügyi reform és német
bírák címmel. Lange életpályája meglehetősen érdekesen alakult, a húszas
években megjárja az Egyesült Államokat, nemzetközi kapcsolatokat létesít,
1933-ban mégis azonnal a nácik mellé áll. A háború után Saarbrückenben
volt professzor. Lipcsei előadásában ő is a fajelmélettel foglalkozott, többek
között azzal, hogy különböző fajúak házasságából milyen jogállású utódok
születhetnek.
Az
1933-as lipcsei jogásznapokon többek között előadást tartott Carl Schmitt.
Előadását nagy érdeklődéssel várták, hiszen a demokratikus államrendszer
lebontását követően megkezdődött a náci ideológia kiépítése, amellyel
kapcsolatban Schmitt véleménye meghatározó volt. Előadását három alapvető
fogalom köré építette: az állam, a mozgalom és a nép kérdéséről beszélt. Ezek
közül a legfontosabb a mozgalom, amelyet az NSDAP, mint politikai elit testesít
meg. Az állam a katonaságból és a tisztviselői karból áll, amely bizonyos
autonómiával bír, de mindenképpen a Párt vezetése alatt áll. A harmadik, a nép,
az önkormányzatok „éggömbje”.
Mindezekkel
a német jogásztársadalom kapitulált a náci hatalom előtt. A demokrácia 1930 óta
állandóan a jobb és a baloldal között hánykódott, állandó szükségállapot volt,
amely a náci hatalomátvétellel zárult. A német jogászok jó része a
jogpozitivizmus talaján állt, de a törvényhozás szélsőséges döntései miatt ez
értékvesztett elméletté vált. A jogpozitivista álláspont nagymértékben
elősegítette a náci előretörést a jogi ideológiában.
Végezetül
megállapíthatjuk, hogy az 1933-as német jogásznapok a náci éra első nagy
rendezvénye volt, amely annak jogideológiáját előkészítette, s egyben a német
jogászság majdnem teljes kapitulációját jelentette az új hatalom előtt.
Peter
Landau: Die deutschen Juristen und der nationalsozialistisce
Deutsche Juristentag in Leipzig 1933. (A német jogászok és az 1933-as lipcsei
nemzetiszocialista német jogásznapok) Zeitschrift für Neuere Rechtsgesichte
16. évf. 1994. 4. szám.
Szabó István