Klió 1995/1.
4. évfolyam
XX. SZÁZAD
Carol S. Lilly
Kommunista propaganda
Jugoszláviában, 1944-1948
A
Jugoszláv Kommunista Párt a második világháború után azzal a vízióval és azzal
a programmal ragadta magához a hatalmat, hogy egy új s jobb társadalmat fog
felépíteni, amelynek alapjául - az elképzelések szerint marxista-leninista
ideológia szolgál. A kommunista vezetők rögtön a felszabadulás után
szembekerültek azzal a problémával, hogyan lehet az emberek meggyőzése
(kommunista szóhasználattal élve az agitprop) szempontjából a hosszú távú
társadalmi és a rövid távú, az ország újjáépítésére vonatkozó célokat
összhangba hozni.
Az
agitpropnak inkább a hosszú távú célok szempontjából volt jelentősége, mivel a
párt végső célja nemcsak a társadalmi-gazdasági viszonyok átalakítása, hanem az
embereknek, értékeiknek, erkölcseiknek, viselkedésüknek megváltoztatása volt. A
JKP vezetői, bár sok esetben nem riadtak vissza az erőszak alkalmazásától,
tudták, hogy az új társadalom építése csak a lakossággal való együttműködés
alapján lehetséges.
Az
agitprop munka irányítását a Központi Bizottság egyik osztálya végezte, amely
feladatául azt határozta meg, hogy párt kezébe összpontosítsa a politikai,
gazdasági, kulturális és tudományos élet irányítását, az emberek alulról jövő
kezdeményezéseit a párt által megszabott cél irányába vigye. Az agitprop
osztály utasításokat és iránymutatást küldött az egyes tagköztársaságok
pártjainak. A valóságban viszont az agitáció nem volt mindig sikeres, a párt
elképzelései gyakran ellenállásba ütköztek.
A
propaganda terén 1944 októbere és 1948 júniusa, a Szovjetunióval való végleges
szakítás között három szakaszt lehet elkülöníteni. 1945 novemberéig, a
választásokon aratott kommunista győzelemig a JKP fő célja támogatói táborának
kiszélesítése volt, s az, hogy ellenfeleit diszkreditálja. El akarta érni, hogy
szűnjön meg a proletárdiktatúrától való félelem, és hogy az emberek higgyék el:
az új Jugoszlávia a nemzetek egyenlőségére épül. Ebben az időszakban a párt nem
törekedett arra, hogy ráerőltesse a lakosságra a marxista-leninista
világnézetet. A választások megnyerése után viszont hozzákezdett célja, a
társadalmi átalakítás programjának megvalósításához.
Először
megszilárdította hatalmát (ez az ellenzék erői elleni fellépésben mutatkozott meg),
és létrehozta a gazdasági átalakítás feltételeit. A propaganda ezt munkaversenyekre
való felhívásokkal segítette. Ebben a második, 1947-ig tartó időszakban sem
törekedett a párt arra, hogy belenevelje az emberekbe a helyes ideológiát, csak
azt várta el tőlük, hogy neki megfelelő módon cselekedjenek.
1947
végén a JKP már nyíltan is kifejtette programját: a szocializmus építését.
Ettől a pártvezetők szerint nem csak az emberek viselkedésmódjának, hanem
gondolkodásának. világnézetének is meg kell változnia. Az új elképzelések új
eszközöket követeltek az agitprop terén is: a direkt felhívások helyett
rugalmasabb, a nevelésnek inkább megfelelő eszközöket kellett igénybe venni.
1948 elejétől a pártvezetők nagyobb figyelmet fordítottak például a
folklór-előadásokra, azok ideológiai tartalmára. Az írókat és művészeket
kötelezték, hogy műveik ideológiai töltést is tartalmazzanak. A meggyőzés és a
lakosság szocializációja vidéken kezdődött, a parasztoknak önkéntes
termelőszövetkezetekbe kellett lépniük, el kellett fogadniuk a kollektivizmus
értékeit, és hinniük kellett abban, hogy a párt a szebb jövő felé vezeti őket.
A
két világháború közötti tapasztalatokból okulva a pártvezetők nagy súlyt
kívántak fektetni a jugoszláv egység érzésének kialakítására. - Eljött az idő -
mondta Tito -, amikor Jugoszlávia nemzeteinek büszkéknek kell lenniük: saját és
testvéreik hagyományaira, pl. a szerbeknek a horvátok és a szlovének
hagyományaira, és ennek az egész hagyománynak kell a közös múltat jelentenie! A
JKP egyrészt hajlandóságot mutatott az egyes nemzetek sajátosságainak, érzékenységének
tiszteletben tartására, sőt ösztönözte a vezetőket, hogy vegyék figyelembe a
propaganda során a nemzeti különbségeket, másrészt viszont a párt belső
felépítése szigorúan centralizált volt, és „partikularizmus” címén elvetett
minden decentralizációt.
Az
ideológia közvetítése szempontjából különösen fontos területet jelentett az
oktatás. A háború utáni első évben pártvonalon a szövetségi minisztérium volt
felelős az oktatásért. Ugyanakkor mindegyik tagköztársaságban volt oktatási
minisztérium. 1945-ben éles vita bontakozott ki: a szövetségi minisztérium
nagyobb centralizációt, a tankönyvek és tananyagok egységesítését kívánta. A
szerb, horvát, szlovén minisztérium viszont erőteljesen ellenállt, arra
hivatkozott, hogy ezeknek a nemzeteknek megvan a saját irodalmuk, történelmük,
kultúrájuk, s azt kívánják oktatni. A szövetségi minisztérium képviselője hiába
hivatkozott a szovjet példára, az ottani egységesítésre, 1946-ban a kormány
átalakítása során megszüntették a szövetségi oktatási minisztériumot, s helyére
egy kisebb hatáskörrel rendelkező bizottságot állítottak. A tankönyvek
összeállítását a tagköztársaságok minisztériumaira bízták. 1948 tavaszán, a
propagandapolitika változásakor egy pártdokumentum megállapította: egyes
köztársaságok történelem- és irodalom-tananyaga nyíltan nacionalistává vált,
pedig „Ifjúságunkat az egységes jugoszláv szellemben kell nevelni!” Ebből
kiindulva a dokumentum szövetségi bizottság felállítását javasolta, amelynek
feladata a tankönyvek felülvizsgálata. Az 1948-49-es tanévre a szövetségi
oktatási bizottság egységes programot dolgozott ki az általános és középiskolák
számára, hogy elkerüljék a „korábbi hibákat". Végül 1948-ban újra
szövetségi oktatásügyi minisztériumot hoztak létre.
A
propagandapolitika hatékonyságát gyakran gátolták a vezetők közti felfogásbeli
különbségek. Ez mutatkozott meg például az önkéntes ifjúsági brigádokkal
kapcsolatban. Egyesek a gazdasági célokat tekintették elsődlegesnek, a
toborzáskor eltekintettek az önkéntességtől. mások viszont a hosszabb távú
meggyőzést helyezték előtérbe. Ugyancsak sokakban keltett csalódást, mikor a
párt a Népfront keretében taktikai célokból mérsékelte céljait. Ezek az emberek
a kommunista radikalizmus megfelelő kifejezését hiányolták.
A
propaganda sikerét nagyban gátolta a megfelelő képzettségű szakemberek hiánya.
A párt létszáma a második világháború kitörésekor 17 ezer fő volt, 1948
közepére 468 ezerre nőtt. A párt tagjainak többsége faluról származott, sokan
közülük gyengén iskolázott, sőt írástudatlan volt, és teljesen ismeretlen volt
számukra a marxizmus-leninizmus. A káderek többsége nagyon fiatal volt, közel a
fele 26 év alattiak közül került ki, így hiába voltak
a felső vezetők között művelt emberek, elképzeléseiket nem tudták
megvalósítani. A képzett kommunista agitátorok hiánya miatt a sajtóban dolgozó
régi szakemberek nagy részét meghagyták állásukban, egy belső dokumentum fel is
rótta, hogy az országos sajtó kispolgári befolyás alatt állt. 1947-ben például
a vezető horvát lapok közül a Vjesniknél a 26 újságíróból
csak 10 volt kommunista, a zágrábi városi lapnál még kisebb ez az arány. Az
újságok főszerkesztői persze kommunisták voltak. Valószínűleg a megfelelő
kommunista erők hiányából kívántak erényt kovácsolni, amikor Dedijer kijelentette: a jugoszláv sajtó kevésbé irányított,
mint a szovjet.
Gyenge
volt a párt agitációs munkája az értelmiség körében. A belgrádi egyetemen a
dolgozók 7 százaléka volt csak párttag, a pártszervről egy belső dokumentum azt
mondta, hogy az olyan, mintha nem is kommunista szervezet lenne. 1848-ban
megfelelő tanerő hiányában nem tudták a marxista-leninista oktatást bevezetni
az egyetemen.
1947-töl
a párt megállapította, emelni kell a propagandamunka színvonalát, növelni kell
az abban résztvevők szakmai és műveltségi felkészültségét, ha el akarják érni a
társadalom és kultúra, az emberek gondolkodásának megváltoztatását. Ugyanakkor,
mint ahogy az ifjúsági brigádok példája is mutatja, 1949 után ismét
visszatértek a kényszerítő, adminisztratív eszközök alkalmazásához.
Carol
S. Lilly: Problems of Persuasion: Communist Agitation and Propaganda in Post-war Yugoslavia, 1944-1948.
(A meggyőzés problémája: kommunista agitáció és propaganda a háboru utáni Jugoszláviában, 1944-1948.) Slavic Review, 53. 1994. 2.
395-413. p.
Bíró László