Klió 1995/1.
4. évfolyam
XX. SZÁZAD
Ali Mikiewicz
Tatár legenda
A
lengyelországi tatárok történetét feldolgozó gazdag szakirodalomban hézagpótló
helyet foglal ez a könyv, hisz a második világháború utáni időszak átfogó
bemutatására korábban még nem történt kísérlet. A szerző a Varsói Egyetem białystoki fililéjának
történésze, aki pályája kezdete óta e kisebbség csoport XX. századi történetét
kutatja. Előző könyve a lengyel tatárok két világháború közötti társadalmi,
kulturális és vallási életével foglalkozik.
A
Bevezetésből megtudhatjuk milyen nehézségekbe ütközött a forrásanyag
beszerzése. Az 1947 óta újra működő Muzulmán Vallási Szövetség tisztségviselői
az összegyűlt dokumentumokat megbízatásuk lejárta után is maguknál tartották,
így az archívum nagy része felaprózódott vagy nyomtalanul eltűnt. Ebben a
helyzetben családi gyűjteményekre, szóbeli információkra s a sajtóban megjelent
kiadványokra támaszkodhatott a szerző. A Gorzów Wielkopolski Muszlim Egyházközségben hosszú időn át végzett
munkája során szerzett tapasztalatai is segítették a tájékozódásban.
A
könyv hat nagy fejezetéből az első: A lengyel tatárok exodusa a II. világháború
után a keleti végekró1 az ún. Visszaszerzett Területekre? A II. világháború
után, a határok módosításával a lengyel tatárok lakta földek nagy része már nem
tartozott tovább Lengyelországhoz. A lakosságcserére vonatkozó lengyel-szovjet
egyezmények pedig figyelmen kívül hagyták a tatárokat. Így az áttelepülés
mellett döntők magukat lengyelnek vallva vehettek részt a repatriációban.
Ez a körülmény megnehezíti pontos létszámuk megállapítását. A becslésék szerint
1,5-2 ezer között lehettek. A két világháború között összesen mintegy 6 ezer
lengyel tatár élt a köztársaság területén.
Észak-
és Nyugat-Lengyelországban, új lakhelyükön nem volt konfliktusmentes a
beilleszkedés. A muszlimokhoz nem szokott keresztény lakosság gyanakvással, sőt
nem ritkán ellenségesen nézett tatár szomszédaira.
Idővel azonban enyhült a feszültség, sőt megindult az egymáshoz való közeledés,
mely főleg a tatárok alkalmazkodásának volt köszönhető. A muzulmán
egyházközségek létszáma évről évre csökkent, aminek egyik oka a vallástól való
fokozatos eltávolodás, másik okát pedig a 60-as évek elején kezdődő, s több
mint 15 évig tartó csoportos átköltözések jelentették a białystoki vajdaságba.
Az
Észak- és Nyugat-Lengyelországban létrejött tatár kolóniákkal városok szerinti
bontásban ismerkedhetünk meg. A Tengermelléken Gdanskban, Szczecinekben és
Szczecinben találtak új otthonra az áttelepülők. A legnépesebb a gdański
közösség volt. Ide legtöbben Wilnóból és a wilnói vajdaságból érkeztek. 1959-ben alakult meg
hivatalosan egyházközségük, mely 1988-ban 250 körüli tagot számlált.
Szczecinekből munkalehetőség hiányában a legtöbb tatár elköltözött, mindössze
négy család találta meg helyben számítását. A szczecini tatár közösség létszáma
is jelentősen megfogyatkozott, a helyi lakosságba történő fokozatos beolvadás
következtében. 1985-ben már csak 28-an vallották magukat tatárnak és
muszlimnak. A trzciankai egyházközség is hanyatlásra
ítéltetett. Imámjukkal együtt a hívek is Białystokba költöztek át. 1985-ben
már csak 24 tatár élt a városban.
A
nyugat-lengyelországi Gorzów Wielkopolskiban
a háború utáni áttelepülési akció eredményeként mintegy 150 tatár kezdett új
életet. Többségük Nowogródekból érkezett. 1960-tól
indult meg a Gorzów Wielkopolski
Muzulmán Egyházközség hivatalos működése, mely aktív szervező tevékenységet
folytatott. Ennek ellenére az itteni hívek is Białystok vonzáskörébe kerültek.
Alsó-Sziléziában
Wrocław
vált még tatárok lakhelyévé, de ez a közösség sem bizonyult hosszú életűnek, az
ötvenes évekről fokozatosan felmorzsolódott.
Minden
jel arra mutat, hogy a nyugati országrészben a tatár közösségek hanyatlása már
visszafordíthatatlan folyamat.
Tatárok
Białystok
vidékén. A letelepítés háromszáz éve című II. fejezetben rövid áttekintést
olvashatunk a legrégebbi lengyelországi tatár települések történetéről. A Białystok
környéki tatár kolóniák egy lengyel szolgálatban álló tatár zászlóalj
lázadásának köszönhetik létrejöttüket. 1679-ben Szobieszki János podlasiei
földbirtokkal kárpótolta az elmaradt zsoldjuk: miatt hűtlenné vált tatárokat.
Az évszázadok során az első telepesek utódai közül sokan elvándoroltak innen,
Törökországban, Oroszországban, az Egyesült Államokban keresve maguknak jobb
megélhetést.
A
II. világháború után a białystoki vajdaság területén lévő tatár települések nagy részét
a Szovjetunióhoz csatolták. A muszlim kultikus helyek közül csak a bohoniki és kruszyniani temetők
és famecsetek maradtak meg a lengyel tatárság birtokában. Az ötvenes évektól kezdve, nagyobb egyházi ünnepek alkalmával az
ország távoli városaiból is idezarándokoltak Mohamed tatár követői. Ezek a
zarándoklatok mára már veszítettek jelentőségükből. A jobb munkavállalási
lehetőség és a mecsetek közelsége sok tatárt a nyugati országrészből is Białystokba
vonzott. Az 1989-1990-es években 1470-re tehető a Białystok vidékén élő, s három
egyházközséget alkotó hithű tatárok száma.
A
Tatár hagyományok körében. Az iszlám 5 alapelvének ismertetése című III.
fejezet képet ad arról, hogy mit jelentenek ma Lengyelországban a hanafita irányzathoz tartozó szunnita tatárok számára a
vallási előírások.
A
IV. fejezetben az emberi élet fordulópontjaihoz és a vallási ünnepekhez
kapcsolódó tatár szertartásokkal és szokásokkal ismerkedhetünk meg. Meglepő,
hogy a siiták által megült Asura
bajram is bekerült a lengyel tatárok naptárába. Külön
egy-egy részt szentel a szerző a mecsetek leírásának, és az arab betűs,
kéziratos vallási irodalomnak.
A
katonai szolgálat - a lovasság iránti szimpátia. A ló a tatárok életében című
alfejezetből megtudhatjuk, hogy a köztársaság hadseregében a tatárok külön
lovas zászlóaljakban szolgáltak. A XVIII. században a tatár egységek hivatalos
neve a Litván Nagyhercegség Hadseregének Előőrs Századai lettek. 1812-ben ismét
létrejött a lengyel hadseregen belül egy tatár svadron, mely azonban rövid
életűnek mutatkozott. A nemzeti felkelésekben nem vettek részt önálló tatár
egységek. A lengyel-szovjet háborúban tatár lovasság is harcolt. 1936-tól a
tatárok kizárólag a 13. Villnói Ulánusezred tatár
svadronjában teljesítettek katonai szolgálatot. Egykor általános volt az az elképzelés, hogy egy tatár nem lehet meg ló nélkül. A
civil életben sok tatár megélhetését biztosította a lótenyésztés, kereskedés és
fuvarozás. Ma már nem látunk tatárt lóháton.
A
könyv bepillantást enged a lengyel tatárok társasági életébe is, olvashatunk
évfordulóik megünnepléséről, hagyományos báljaikról, a tatár
ételspecialitásokról (szadoga, bielus,
dzsajma stb.).
V.
A tatárság népszerűsítése. Az ötvenes évek végétől
történészek, orientalisták, néprajzosok, szociológusok és újságírók kezdik
látogatni a Białystok
környékén élő tatárokat. Az elsők között volt Jan Reychman
professzor, a Varsói Egyetem turkológusa, aki a Minaretek a lengyel falvakban
c. írásában számolt be tapasztalatairól. Számos cikk azonban csak egzotikus
érdekességként emlékezett meg a lengyelországi tatárokról. Maciej
Konopacki közössége valós képét igyekezett bemutatni,
s széleskörű publicisztikai tevékenységévei elérte azt, hogy a tatárokban már
autentikus regionális csoportot és nem idegen elemet láttak. Ő szervezte meg a Sokółkai
Múzeum tatár részlegét, s az ő ötlete volt azt is, hogy hívják meg Sokółkába mindazokat,
akik érdeklődnek a lengyel tatárság iránt. Így szervezték meg a Sokółkai
Kelet - Igazság és Legenda című rendezvényt 1976-ban, melynek rendszeres
megtartása immár hagyománnyá vált. 1987 májusában e sorok írója is részt vett a
IV. Sokółkai
Kelet rendezvényein.
VI.
Két identitástudat határán. Aszerint, hogy valaki a tatársághoz vagy a lengyelséghez
érzi-e magát közelebb, különbségek mutatkoznak. A környezetüktől való eltérést
leginkább a valláshoz kapcsolódó szokásokban látják. A lengyel tatárok számára
közös vonás az, hogy egyetlen más országot sem tudnának hazájukként elfogadni.
A lengyelen kívül más anyanyelv is elképzelhetetlen lenne már számukra. A közös
múlt vállalása is a lengyelséghez kapcsolja őket.
A
lengyel történelemben és tudományos életben kiemelkedő helyet betöltő tatár
származású személyiségek között említi meg a szerző az első világháborúban hősi
halált halt s a lengyel hazafi példaképeként ismert Aleksander
Sulkiewiczet, aki Piłsudski barátja volt, a lengyel-szovjet
háborúban Virtuti Militari
kereszttel kitüntetett Leon Hózmian Mirza Sulkiewiczet, a jogász Kryczyński
testvéreket, a Kairói Al- Azhar
egyetemen végzett Ali Ismail Woronowiczot,
Mustafa Aleksandrowiczot és
másokat.
A
keresztény ünnepek rányomták bélyegüket a tatár hétköznapokra. Így a vasárnap,
karácsony, húsvét számukra is pihenőnappá vált. Karácsony vigiliáján
sok tatár házban állítanak karácsonyfát, s a családtagok kölcsönösen
megajándékozzák egymást. A két világháború között a keleti végeken, a tatár
családokban is elterjedt a húsvéti tojásfestés.
Kik
a lengyel tatárok? - teszi fel a szerző a kérdést. Csupán etnikai csoportnak is
nevezhetjük őket, ahol a domináns megkülönböztető jegy a vallás. A szó szoros
értelmében vett kisebbségi csoportról nem beszélhetünk. Ők magukat Białystok
vidéki regionális csoportnak tartják. Specifikumuk a vallási szertartásokhoz
kapcsolódó kulturális különbségből adódik. Az iszlámhoz kötődik keleti
származásuk tudata is. Zbigniew Jasiewicz
néprajzprofesszor megállapítása szerint a lengyel tatárság elveszítette önálló
etnikai csoport jellegét, már csak etnográfiai csoportot jelent. Feltételezése
szerint a közeljövőben modern vallási közösséggé válik, amellett, hogy egyes
néprajzi sajátosságait megőrzi. A. Mikiewicz fontosnak tartja azt,
hogy a lengyel tatárok a muszlim országokkal kialakított kapcsolataikban mindig
hazájuk érdekeit képviseljék, és hogy a közvetítő szerepét töltsék be. Az
elmúlt 45 év során, mint sajátos társadalmi csoportnak, nem volt semmi esélyük
a lengyel társadalmon belüli kiteljesedésre. Az új Lengyelországban élniük kell
a lehetőségekkel.
A
VI. fejezet az 1945-1990 decemberéig terjedő időszak eseménynaptára.
A kötetet válogatott bibliográfia, fényképek és térképek zárják.
Ali
Mikiewicz:
Tatarska legenda. Tatarzy polscy 1945-1990 (Tatár legenda. A lengyelországi tatárok
1945-1990.) Białystok,
Krajowa Ageneja Wydawnicza, 1993. 131. p.
Takács Ibolya