Klió 1995/2.
4. évfolyam
ÚJ ELMÉLETI MEGKÖZELÍTÉSEK
Georg G. Iggers:
A historizmus problémái
Iggers tanulmánya első részében a
historizmus fogalmának történetével foglalkozik. A fogalom már a múlt
század elején felbukkant. Schlegel,
Savigny, Ranke, Humboldt és
Droysen fő céljuknak a historizmusnak a filozófiától való elhatárolását tartották. Szerintük a történelem általános érvényű fogalmak helyett elsősorban az egyedi, a források által rögzített jelenségekkel
foglalkozik. A historizmus fogalmának következő állomása a
századfordulón kialakult szellemtörténeti iskola (Dilthey), illetve a neokantiánusok (Rickert, Windelband), akik a probléma ismeretelméleti vonatkozásai irányában végeztek
mélyebb elemzéseket, s fő tézisük a természet- és szellemtudományok megismerési módja közötti alapvető különbség volt. Dilthey
abban látta a fő eltérést, hogy a
természettudományok csak a
dolgok külső, mechanikusan ismétlődő oldala iránt érdeklődnek -ezzel szemben a szellemtudományok fő célja: a cselekedetek és az események mögött, azok belsejében meghúzódó gondolatok és célok élményszerű, empátián alapuló megértése.
Rickert és Windelband szerint a két megismerési forma között tárgyuk megközelítési módjában van az alapvető különbség: a természettudományok általánosítanak, s törvényszerűségek, képletekmegfogalmazására
törekszenek (nomotetikus tudományok). A kultúrtudományok ezzel szemben inkább az események leírását, érzéki megjeÍenítését
helyezik aközéppontba
(idiografikus tudományok), s a dolgok lényegét, jelentőségét csak a történetileg feltárt kultúrértékekre való vonatkoztatás során világítják meg. A historizmus fogalmának továbbgondolása a két világháború közötti időszakban
Croce, Colingwood és Ortega műveiben történt meg, akik - szemben az irányzat relativista, irracionális vagy reakciós jellegét hangoztató gyakori kételyekkel – a historizmus racionális és humanista jellegét emelték ki, mely nem az európai gondolkodás krízisét, hanem a krízis gyógyszerét,
megoldását jelenthetné.
A historizmus elleni leghatásosabb támadást Karl Popper intézte a második világháború idején. Popper az irányzatot puszta „historicizmusnak” aposztrofálta, szerinte elsősorban a Platón, Hegel és Marx
által fémjelzett „holista”,
a történelem totális értelmezésére irányuló törekvések voltak a XX. századi totalitárius rendszerek (fasizmus, kommunizmus) legfontosabb előkészítői.
Tanulmánya
második részében Iggers a historizmus krízisét analizálja. Ez a válság
a két világháború közötti periódusban következett
be, amikor súlyos kételyek merültek fel a historizmus, mint módszertani paradigma és mint világnézet ellen egyaránt. Metodológiai szemszögből a legerősebb kételyek – már Nietzschétől kezdve – a Ranke által
megfogalmazott „wie es eigentlich
gewesen”-nel
szemben fogalmazódtak meg, mely a történelem tudományosságát a
szakszerű forráskritikában, illetve (vö. Droysen) a forrásoknak a filológiához
hasonlatos, hermeneutikai alapállású
interpretációjában látta. A hermeneutisztikus
megközelítés problematikus volta
mindenekelőtt Max Weber és –
Iggers szerint – Heidegger kételyeiben jutott
kifejezésre. Előbbi a pusztán
munkahipotézisként funkcionáló ideáltípusok
keresésével, utóbbi az európai tudományosság ontikus vonatkozásainak megkérdőjelezésével fogalmazta meg alapvető kételyeit a rankei objektivitás értelmében és lehetőségében, (A történetírás – mint erre
éppen Iggers mutatott rá több
tanulmányában – saját erőből próbálta megtalálni a
krízisből kivezető utat. A francia és angolszász történetírói iskolák – Annales,
New History – az egységes
tudományos modellhez tértek vissza, s a történelem objektivitását – pozitivista
elődeik nyomán – a .természettudományos
megismerés paradigmájának alkalmazásával, vagy pl. az egyéb társadalomtudományokkal – szociológia, közgazdaságtan, pszichológia, néprajz stb. – való
kooperáció útján látták biztosítottnak.) Iggers
tanulmányában kisebb teret
szentel a historizmus két világháború között kibontakozott válsága világnézeti vonatkozásainak. Ebből a szempontból Ranke híres tézise
tűnt a legkifogásolhatóbbnak, aki szerint
az államok "isten
gondolatai" s a nagyhatalmak összeütközései,
a háborúk alkotják a történelem alapszövetét. Ebben pedig nincs semmi kivetendő, hiszen az egymással folytatott vetélkedésben az államok
csak nemesítik, kiteljesítik egymást. A politikus
feladata ebből következően a
hatalom külső kiterjesztése, megerősítése
(Primat der Aussenpolitik), sennek alárendelődnek az alkotmányosság vagy a belső társadalmi reformok kérdései. Ranke e tézisét egyik
legnagyobb tisztelője, Meinecke vonta kétségbe
a világháború tanulságait összegezve s inkább a hatalom (kratosz) démonijellegét emelte ki, amit
feltétlenül összhangba kell hozni az
erkölcs (ethosz) és a humanitás követelményeivel. Meinecke
ennek szellemében lett .Herzensmonerchisr't-böl .Vernunftre-publikaner", azaz a külpolitikai szuverenitással egyenrangúnak
tekintette a népszuverenitás problémáit, s egyértelműen támogatta a weimari köztársaság parlamenti demokráciáját.
Tanulmánya harmadik részében Iggers a historizmus legújabb irodai mát tekinti át, azaz
a historizmust, mint historiográfiai
jelenséget mutatja be. A legújabb értelmezéseket
három nagyobb csoportba osztja. Muhlack és Ipperdey szinte feltétlenül azonosulnak a historizmus alapvető téziseivel.
Változatlanul a történelem
tudományossága, a történelmi objektivitás paradigmájának tekintik, szerintük alapvető szerepe volt a XIX. századi történetírás
modernizálásában, elfogadják állam- és nemzetcentrikus, valamint a nagy egyéniségek történetalkotó szerepét
hangsúlyozó velleitásait is .
Óvatosabban értékelnek Rüsen, Blanke és Jaeger, s főként ideológiai szempontból
tartanak nagyobb távolságot a historizmus konzervativiz-
musától, Módszertani
szempontból azonban ők is nagyra értékelik a historizmus
modernizációs, innovatív jellegét. Blanke pl. párhuzamosnak tekinti a társadalmi és a tudományos modernizáció
folyamatát (modernization – scientification), s ez utóbbiban három fokozatot,
paradigmaváltást különböztet meg: felvilágosodás, historizmus, illetve az ún.
„történelmi társadalom-tudomány” megszületése a két világháború közötti időszakban, majd Németországban a második világháború után. Azaz a historizmust
a társadalmi modernizációt nagymértékben elősegítő tudományos modernizáció
egyik lépcsőfokaként
értékeli, s csupán a társadalom- és kultúrtörténeti orientációt
hiányolja belőle.
Egyértelműen
elutasítják a historizmus
gondolatait Hardtwig, Oexle és Iggers.
Ez utóbbi híres monográfiájában az elmaradt német társadalmi-történelmi viszonyokkal magyarázza az irányzat hátterét. Iggers szerint a német
egyetemeken uralkodó kasztszellem, a polgári középrétegek hiánya, a junkerek társadalmi vezetőszerepe
s a német forradalmak sikertelensége jelzi azt, hogy, a német társadalmi fejlődés a XVIII. századtól kezdődően elkanyarodik a nyugat-európaitól (Sonderweg). A
historizmus ennek az eltorzulásnak a lecsapódása, s ezzel magyarázható a német gondolkodásban az állam, a hatalom
kérdésének középpontba állítása, a fogalmi gondolkodás elutasítása vagy a normaellenesség, mely a
társadalmi kritika helyett a fennálló hatalom igazolására törekszik.
További kérdésként vetődik
fel a historizmus irodalmában, hogy mikortól tekinthetjük tudományos jellegűnek
és mikor kezdődik a professzionalizálódás időszaka? Muhlack
válasza egyértelmű: a cezúra a XVIII–XIX. század
fordulója, s
szerinte amoralizáló és statikus szemléletű, ahistorikus felvilágosodással szemben ekkor
fejlődik ki a historizmus, mely az eseményeket genezisükben közelíti meg. Iggers
kiemeli ezzel szemben: újabb kutatások
rámutattak arra, hogy a felvilágosodás korántsem volt történelemellenes – különösen a göttingeni iskola (Schlözer, Gatterer, Heeren) jelentőségét emeli ki. Egyebekben pedig különbséget tesz „historical scholarship” és „historical
science” között, s szerinte a XIX. századi
historizmus csak az előbbi alapjait teremtette meg.
Tanulmánya befejező részében Iggers két kérdést fogalmaz meg a historizmus további kutatói számára: Milyen szerepet töltött be az irányzat a német nyelvterületen kívüli országokban? (Eddig csak az olasz és angol történészek végeztek ebből a szempontból érdemleges kutatásokat.) Mi a historizmus aktuális mondanivalója, különös tekintettel azokra a kísérletekre, amelyek a posztmodern keretében a historizmus egyfajta revideálására törekszenek (New Historicism) s bár nem osztják Ranke optimizmusát, a narráció vagy a politikatörténet ismételt középpontba állítására törekszenek?
Georg G. Iggers:
Historicism. The History and the Meaning of the Term. (Historizmus. A fogalom története és jelentése) In: Journal of the History of Ideas. 1995/1. 129–152. p.
Erős Vilmos