Klió 1995/2.
4. évfolyam
ÚJ ELMÉLETI MEGKÖZELÍTÉSEK
Keith Jenkins:
Újragondolni a történelmet
Keith Jenkins
rövid néhány év alatt híressé vált könyvében elsőként azt a kérdést teszi fel:
mi a történelem? A korántsem könnyű kérdésre adott válasza a posztmodern
történetírás egyik alaptézise: a történelem maga a történetírás, vagyis a
világról szóló diskurzusok sorozata. A
történészdiskurzusok tárgya pedig a múlt, ami viszont nem történelem, csak a
diskurzus révén lehet belőle történelem. A történelem, azaz a
történészdiskurzus és a múlt ezek szerint két külön fogalom, egybemosásuk vagy
szinonimaként történő használatuk fogalmi zavart szül. Éppen ezért lehetséges ugyanannak a múltnak többféle története,
vagyis egymástól elütő történész diskurzusa, mert a kettő nem egy és ugyanaz.
Kérdés most már: hogyan közelíthető a
kettő egymáshoz, miképpen illeszthető egybe a múlt és a történelem? Miután múlt
csak egy van, de számtalan történelem lehetséges, a történetírás
mint megismerés fölöttébb sebezhető, telve megannyi bizonytalansággal. Hiszen (1) a történész képtelen a múlt teljességét megragadni,
lévén a múlt határtalan; ráadásul a történész múltról szóló beszámolója nem is
lehet teljesen pontos, mert a múlt egy részéről nem maradtak fenn források,
vagy a források bizonyos szempontok szerint reprezentálják a múltat. A megismerési bizonytalanság második (2) forrása, hogy a
történész múltról adott beszámolóját csak más történészbeszámolőkkal
egybevetve ellenőrizhetjük, a hitelesség vagy pontosság (nem az egyes adatoké,
hanem a történeti képet illetően) nem a már elmúlttal összehasonlítva, hanem
mások beszámolójának a fényében dönthető el. Nincs tehát
egy alapvetően helyes, autentikus „szöveg”, melynek a különféle értelmezései
puszta variánsok. Minden történésztől származó beszámoló, a
múlt minden történetírói ábrázolása mások szemére és fülére hagyatkozó
személyes konstrukció, a történész saját elbeszélése és magyarázata arról, ami
történt. S ez a harmadik korlát a megismerés
autentikusságát tekintve, (3) nevezetesen, hogy az a múlt, amit történészként
megismerünk, olyan, amilyennek
a történész korából látszik: ahogy mi a
múltnak vagyunk termékei, a róla történelemként előadott beszámoló, a múlt
története pedig a mi konstrukciónk. Mindebből az következik, hogy a történelem kevesebb mint a múlt, mert töredékes, mert pontatlan, mert
nem maga a múlt, hanem annak később lehetséges fogalma. De ez az utóbbi (4)
egyúttal meg is emeli a történelem értékét, előnybe hozza a múlttal szemben.
Egész egyszerűen azért, mert a történész bizonyos szempontból többet tud a
múltról, mint a múlt embere tudott saját magáról és világáról.
Miközben a múltat modem
(mai) fogalmakra fordítjuk át,
a maga teljességében
rekonstruáljuk azt a múltat, ami akkor a benne élők számára töredékes volt; a
folyamatok később értek meg, tették teljessé a múlt egyes szakaszait, a
folyamatok közepette élt emberek ezt, természetesen, nem láthatták át; nem
lehetett róla fogalmuk, hogy mi fog történni, és ami velük történik, annak hol
a helye, mi a jelentősége a múlt mint folyamat egységében. Csak a történész kerülhet abba a
helyzetbe, hogy minden olyanról tudomása legyen, ami – az ő szemében – a múlt
folyamata szempontjából összetartozik és másokkal szembeállítható, csak ő
alkothatja meg a múlt mint folyamat képét.
Ha elfogadjuk, hogy a történelem nem
egyéb diskurzusnál, melyet a történészek alkotnak meg, és hogy a valóban létező
múlt többfél eképp olvasható és láttatható,
szkepszissel kell fogadni azokat a történészálláspontokat, amelyek Rankétól Carr-ig, vagy a szintén
brit Marwickig bezáróan egybehangzóan a történeti
forráskritika, tehát a módszerek kifogástalan alkalmazása révén reméli legyűrni
a nehézségeket, melyek a történészi tárgyilagosság útjában állnak. A metodika
maga is sokféle lehet, kérdés: melyik vezet nagyobb tárgyszerűségre? Ki
döntheti ezt el? Jó, mondják erre egyesek, de azért vannak egyezményes
fogalmak, melyekkel minden történész él, tekintet nélkül tárgyára és kutatási
módszereire. A történelemnek ezek a fogalmai, fejti ki Jenkins,
nem a múlthoz tartoznak, nem a múlt fogalmai, hanem a történész alkotásai, s
mint ilyenek, korhoz és térhez kötöttek, ennek megfelelően semmiképpen nem
univerzális az érvényességük. Valójában ideológiákban gyökereznek a történész
fogalmai, azok változásával alakulnak át maguk a történeti kategóriák is. Nem a múlt, hanem a történelem, tehát
a történészdiskurzus vált fogalmat olykor-olykor. A
történelem, ami hivatásszerűen végzett szellemi
tevékenység eredménye, semmiképpen nem öncélú tevékenység, hanem
olyan valami, ami sok szálon kapcsolódik egy foglalkozási csoport, a
történészek társadalmi (egyetemi, akadémiai, kultúrpolitikai) érvényesülésének
praktikáihoz éppúgy, mint a befogadók (az olvasók, a szellemi elit, a
politikusok) igényeihez, sőt életbevágó érdekeihez. Ez az, ami a történelem
ideológiától függő státusát megalapozza, ami miatt nincs, nem lehetséges
ideológiamentes történelem. A történelem ti. valamiért,
valami kedvéért születik, mint a történészek konstrukciója. Összefoglalva:
„A történelem változó, problematikus diskurzus, ami
állítólag, látszólag a világ, a múlt valamely vonatkozásáról szól, melyet
jelentudatú munkások csoportja állít elő (a mi kultúránkban alkalmazott
történészek), akik kölcsönösen felismerhető módon fognak munkájukhoz, s ez a
tevékenység episztemológiailag, módszertanilag,
ideológiailag és gyakorlati téren egyaránt pozícióhoz kötött; a tevékenység
termékei, ha már egyszer forgalomba kerülnek, a felhasználás és a vele való
visszaélés gyakorlatának rendelődnek alá, melyek logikailag végtelenek, de
amelyek a valóságban az éppen adott hatalmi centrumok skálájához
igazodnak, melyek azután strukturálják a történelmeket, és annak jelentéseit
elhelyezik egy a központtól a szélekig tartó spektrumban." (26. old.)
Végére marad a kérdés: mennyiben
posztmodern az így tekintett történetírás, mi a közös bennük? A posztmodern lyotardi fogalma a „központok halálát” és a „metaelbeszéléssel szembeni kétkedést" hangsúlyozza.
Ezen legalábbis az értendő, hogy a nagy rendezőelvek elvesztették értelmüket,
nem legitirnek és nem természetes fogalmú keretek
többé. Ahogy Hans Medick az 1980-as évek közepén megfogalmazta (Misszionáriusok a csónakban), ez
a fajta történész- (vagy más posztmodern ihletésű) szemlélet
megkérdőjelezi a centralisztikus, unilineáris látásmódot, azt, hogy a történelmi
jelenségek elrendezhetők jelentőségük szerint a "nagy változások"
szempontjából. A metaelbeszélés
iránti újkeletű szkepszis pedig azt jelenti, hogy
azok a metafizikus történetek, melyek jelentéssel ruházták fel a nyugati
fejlődés értelmét, elvesztették életképességüket. Mindenekelőtt
a felvilágosodás programja, a folytonos evolúció, a tökéletesedéssel
azonosított technikai modernizáció, az emancipáció megannyi történetfilozófiai
receptje és a rájuk alapozott (történész-) diskurzus. Az egyedül érvényes igazság, a teljes tárgyilagosság, a valóság
abszolút fogalma mind-mind oda, ami azt az érzést növeli intellektuális erővé
(ez a nevezetes „posztmodern-állapot”), hogy minden létezőnek megvan a más
által nem elhomályosítható önértéke és tapasztalásra tudományos megismerésre és átélésre)
érdemes jelentése.
A történetírásra fordítva a szót, ha a
múltat sokféleképpen, de egymással valójában egyenértékűen bemutathatjuk
mint történelmet, ha módszertanilag megalapozott, tehát szakmailag hiteles,
jóllehet eltérő, mégis legitim történelmek konstruálhatók egyugyanazon múltról,
nyakig benne vagyunk a posztmodern miliőben. A posztmodern állapot természetes
velejárója, hogy megannyi történelem lehetséges, a szakszerű történelmen belül
éppúgy, mint amellett. A témák, a módszerek, a műfajok
pluralitása jegyében bomlik a múlt számtalan történelemre, amint ez
tapasztalható is korunk hallatlanul kaotikus és széteső történetírói
gyakorlatában. A nők története a férfiakéra leszűkített történettől éppoly
messze esik, mint a mindennapi élet históriája, ahogyan a német Alltagsgeschichte közelít hozzá, a gazdasági világrendszer
elmélete fényében vizsgált gazdaságtörténettől. S a
sort hosszan folytathatnánk.
A műfajok, a
témák és az ábrázolási módok (kvantitatív, elbeszélő) sokszínűsége mögött, s ez szintúgy a posztmodern állapot újszerűsége, az egyetlen üdvözítő fogalomrendszerbe vetett hit hiánya áll, annak tudatosítása, hogy – amint azt Michel Foucault hatásosan kifejtette – az igazság, maga a tudás, annyi mint: hatalom. A diskurzusok versenyében a hatalom által
kiválasztott beszédmódok számára terem babér, az
uralkodó beszédmód látja el jelentéssel dolgainkat, általa lelünk rá az igazságra, benne ismerünk
magunkra. Az létezik, ami az uralkodó diskurzus révén láthatóvá lesz, olyan
lesz tehát a múlt mint történelem, amilyennek a
történész korának domináns diskurzusa nyomán magában tudatosítja. A posztmodern
állapot ugyanakkor reflektív, amely ráébreszti az embert az igazság, a tudás relatív
természetére, hogy az valójában a domináns diskurzusok praktikája, ami fegyvert
is ad a kezébe: alternatív diskurzusok számára biztosít szellemi legitimációt. A történetírás ok pluralizálódása ennek
eredménye, ami a posztmodern állapotnak megfelelő intellektuális fejlemény.
Keith Jenkins: Re-thinking History. CA
történelem újragondolása). Routledge, London and New
York, 1991. 77 p.
Gyáni
Gábor