Klió 1995/2.
4. évfolyam
ÖSSZEFOGLALÁSOK
Orest Subtelny:
Ukrajna története
Orest Subtelny a történettudomány és a politikatudományok doktora, a York Egyetem professzora. Elsősorban a XVI–XVIII. századi ukrán és
orosz történelem tárgykörében jelentek meg publikációi. GaIíciai emigráns család leszármazottja, művén érezhető az ukranofil szemlélet, illetve az a tény, hogy Nyugat-Ukrajnanak kiemelkedő szerepet tulajdonít az ukrán történelem folyamatában.
Jelen monográfiája Ukrajna történetét kísérli meg átfogni az őskortól a brezsnyevi éráig, megemlítve Gorbacsov peresztrojkáját is. Érdekes ezt a könyvet
alig néhány évvel megjelenése után olvasni,
hiszen annak írásakor még nem létezett a ma már független és
önálló Ukrajna.
A szerző művének előszavában is jelzi, hogy két fő téma vonul végig könyvén. Az egyik az ukránok történelmének államnélkülisége, a másik pedig az a folyamat, amelynek során a mezőgazdasági jellegű területből ipari, az agrár társadalomból
indusztriális, majd posztindusztriális társadalom lett. Ha a mű egészét tekintjük, Subtelny sikeresen valósítja meg céljait, vizsgálja a politikai eseményeket,
a gazdaság, a társadalom és a művészetek helyzetét a különböző korokban.
A meglehetős
en nagy intervallumot átfogó, közel hatszáz oldalas mű hozzávetőleg felét szenteli a szerző a kezdetektől a huszadik századig terjedő időszaknak, s szűk felét Ukrajna modernkori történetének. A mű előszóra, bevezetőre és öt részre oszlik, melyekben fejezetekre bontva tárgyalja a politikatörténetet, illetve a gazdaság- és társadalomtörténetet, a kultúrát. Minden fejezet végén tömören összefoglalja mondandóját. Ehhez járul a mű végén a válogatott
bibliográfia, melyet korszakonként mutat be. A fejezeteket huszonkilenc térkép illusztrálja.
A terület őskori történetét az első részt megelőzően, bevezetőként ismerteti. Először az ország elnevezésének
etimológiáját adja. Az „ukrajna” szó határvidéket, egy terület peremén
elhelyezkedő földet jelent. A szerző szerint különös en találó ez a megnevezés, hiszen Ukrajna Európa
délkeleti, Ázsiával határos peremén fekszik. (Ebben az értelemben tehát nem csak az orosz birodalom
végvidéke.) A szerző a 23. oldalon
hivatkozás nélkül, lábjegyzetben közli az „Ukrajna” kifejezés első előfordulását 1187-ből, ami földrajzi értelemben
a kijevi fejedelemség perifériáját jelölte. Ezután
rövid geomorfológiai és gazdaságföldrajzi leírást ad Ukrajnáról, majd a legfontosabb őskori kultúrák felsorolása, a népvándorlás valamint a görög
gyarmatosítás korának ismertetése következik.
Mind az orosz, mind az ukrán
történetírás saját nemzeti történelme kezdetének tartja a Kijevi Rusz korát. Subtelny is ezzel kezdi tehát Ukrajna történetét. A szerző alapvetően Hruscsevszkijjel ért egyet, vagyis azzal, hogy a terület története a döntő, és – akárcsak Hruscsevszkij – nem vonja kétségbe, hogy a Kijevi Rusz meghatározó szerepet játszott az orosz
történelem, az orosz államszervezetek kialakulásában is. Subtelny nem tár elénk új eredményeket, de a meglévő
teóriákat igyekszik szintetizálni, a vitatott kérdésekben
(mint a Rusz szó eredete) több véleményt idéz, s az arany középút követése mellett foglal állást.
Politikatörténeti fejezetében a Kijevi Rusz korának katonai és külpolitikai
eseményeit veszi számba, majd külön fejezetet szentel az első
részen belül a kultúra, a társadalmi berendezkedés és a gazdasági viszonyok ismertetésének. A kultúrát vizsgálva elsősorban a vallási tényezőt mutatja be, melynek alapján két periódusra osztja ezt az időszakot:
animista pogány
periódusra, és a kereszténység idejére.
A társadalmi berendezkedést bemutatva kiemeli, hogy a szovjet tudósok szerint a Kijevi Rusz feudális állam volt, s hogy ezt egyes
nem marxista történészek
– mint Nyikolaj Pavlov-Szilvánszkij – is elismerik. Ezzel szemben Subtelny inkább azon történészekkel ért. egyet, akik azt vallják, hogy a Kijevi Rusz államalakulatát nem a nagyhercegek bojárok feletti hatalma tartotta össze és szervezte egy központ köré, inkább a gazdasági kapcsolatok; s hogy a nyugati történészek nem annyira feudális, mint inkább különleges, egyedülálló társadalmi berendezkedésű
államot látnak benne.
A gazdaságot tárgyaló részben a szerző kiemeli azt a vitás kérdést, vajon a
Kijevi Rusz lakói mezőgazdaságból élő, a naturális gazdálkodás szintjén dolgozó földművesek voltak, avagy a kereskedelem hatására gyakorlatilag a korabeli nyugat-európai mintának megfelelően fejlett
eszközökkel, a két-, illetve háromnyomásos
gazdálkodási
rendszert alkalmazó
árutermelő mezőgazdaság állt volna fenn ott. Ő maga ez utóbbi véleményt osztja.
Az első rész harmadik fejezetében Galícia
és Volhínia önállósult fejedelemségének korai történetét taglalja.
Álláspontja szerint ezek a területek képezik a modem Ukrajna területét. Történetük különös fontossággal bír a szerző
számára, aki ezt egyben a saját öntudatú
ukrán nép különálló történelme kezdetének tekinti, s
megjegyzi róla, hogy abban az időben a „ruszin” elnevezés volt rá használatos. Kiemeli Galíciának az Árpád-kori Magyarországgal fenntartott
kapcsolatait, s megemlíti, hogy az egyik utolsó
fejedelem, Lev (1264-1301) az Árpád-ház kihalása után
megszerezte a Transzkárpátiai Ruszt(!) – azaz néhány
hónapra megszállta az Erdős Kárpátok déli lejtőit, vagyis
Kárpátalját –, s ezzel alapot szolgáltatott
Ukrajna későbbi területi igényeihez.
A monográfia második részében Subtelny a
lengyel–litván uralom időszakának történetét írja meg. A szerkezeti egység felépítése hasonló az első fejezetéhez, azaz először a politikai
helyzetet, ezután a társadalmi-gazdasági viszonyokat s végül a
vallási és kulturális szférát mutatja be.
Az első fejezetben ismerteti a Litván
Nagyfejedelemség virágkorát – amely a XIV. század
közepére tehető – és az ezzel időben egybeeső lengyel terjeszkedést.
Megemlíti, hogy Nagy Kázmér lengyel uralkodó magyarországi
Lajossal (a későbbi
Nagy Lajos) kötött 1339-ben szerződést arról, hogy együttműködnek „Ukrajna”
megszállásában. De fontosnak tartja azt is kiemelni, hogy legalábbis kezdetben
Galícia bizonyos fokig megtartotta autonóm státusát Lengyelország keretein
belül. A lengyel–litván unió létrejöttével párhuzamosan
pedig megszűnt a Kijevi Rusz ideje óta fennálló önállóság.
Subtelny bemutatja azt is, hogyan erősödött meg Moszkva
fejedelemsége az adott időszakban, és külön
figyelmet szentel a Krími Kánság szerepének, valamint
az 1569-es lengyel–litván lublini uniónak. Ukrajna, vagy az
ukránok nem bírtak jogilag rögzített
autonómiával az unió révén létrejött Rzeczpospolita keretein belül. A szerző megemlékezik a különböző
függetlenségi jellegű felkelésekről és egy új tényezőről, a lengyel asszimilációról is. A társadalmi és gazdasági tényezőket tárgyaló fejezetben kiemeli azt a problémát, hogy a gyakori háborúskodások és a fejlődő távolsági kereskedelem együttes hatásaként Ukrajna gazdasága egyoldalúvá vált, agrárdominanciájú lett,
ami a városok, illetve
az ipar helyzetének
stagnálását vonta maga után. A társadalmon belüli különbségek ennek megfelelően megnőttek,
hiszen szaporodtak a nemesség előjogai,
hatalma és jóléte megnövekedett, s ennek alakulásával fordítottan volt arányban
a parasztság helyzetének változása. Kimutatja a párhuzamot a politikai,
gazdasági és társadalmi viszonyok és a vallási-kulturális élet terén. Ez azt
jelenti, hogy a lengyel befolyás megnövekedésével
a katolizáció is egyre erőteljesebben jelenik meg, s míg a jezsuiták korábban a
protestánsok elleni harcot tekintették fő feladatuknak, az 1569-es breszti unió
után az ortodoxok – vagy ahogyan ők nevezték, a szakadárok – ellen fordultak. Az asszimiláció egyik különösen jelentékeny mozzanata volt az
ukrán nemesség lengyelesítése. Megmaradt ugyan a vidéki kisnemesek
kisszámú csoportja, akik nem lengyelesedtek el, de a politikai és gazdasági befolyás egyértelműen az ortodoxiát odahagyók és ellengyelesedők kezében összpontosult.
A breszti unió létrehozta a görög katolikus
felekezetet is. Ez a megosztottság azonban pezsgő kulturális életet
eredményezett, s felerősítette az ukrán identifikáció folyamatát.
A könyv harmadik része a kozák érát
tárgyalja Hmelnyickij fellépésétől a XVIIL századi orosz hódításokig. Elemzi a kozákságnak, a határvidéki lakosság katonai elemének a
kialakulását és társadalmának rendjét, a gazdag vidékek lakosainak
berendezkedését. Háttérként megrajzolja a terület lengyel és tatár lakosságának
társadalmát, ír a kozákok tatárok és törökök elleni küzdelméről is. Lengyelországon belüli helyzetüket vizsgálva kiemeli, hogy a
szlachta számára nehezen volt érthető a kozákság
lényege. Megemlíti a korai ukrán-kozák felkeléseket is, és az első –
Hmelnyickij előtti – jelentős kozák hetman, Sahajdacsnij vezetését. A
felkelések bukásának egyik fő oka szerinte az volt, hogy sem a parasztfelkelők,
sem a kozákok nem tudták pontosan, mi is a céljuk felkelésükkel? Hangsúlyt fektet arra, hogy a kozákok – Európában
szokatlan – különállás a egyben az ortodoxia
újraéledését is jelentette. Kijev egy időre ismét a vallási élet központjává
vált.
Külön fejezetben foglalkozik Subtelny az
1648-as nagy lázadással, Bohdan Hmelnyickij hadjárataival és azok hatás ával. A már korábban felbomlott ukrán államrend
helyére Hmelnyickij új rendet állított, melyben domináns szerepet játszott az
új, energikus vezetők köre. Subtelny
természetesen kitér arra is, hogy a különböző korok történészei hányféleképpen értékelték „Batyko Bohdan”, azaz „Bogdán atyánk” tetteit. A XIX. században élt Mikola Kosztomarov, az ukrán történetírás atyja,
pozitívumként fogta fel, hogy Hmelnyickij szövetségesi kapcsolatba került az orosz birodalommal, míg kortársai a költő Sevcsenko, vagy kora szellemi életének egy másik vezére,
Panteleimon Kulis, kritikusan szemlélték ezt a tényt.
A századunkban élt Hruscsevszkij
kételkedett abban, hogy a hetmant tudatos célok vezették volna, ezzel
szemben prominens ukrán történészek egy csoportja Vjacseszlav Lipinszkij
vezetésével azt hangoztatta, hogy Hmelnyickij igyekezett szisztematikusan
lerakni egy független ukrán állam alapjait.
A Hmelnyickij
halálát követő húsz év során összeomlott a hetman által kiépített állam. Subtelny a soron következő fejezetben ezt a
folyamatot vizsgálja. Három fő okra vezeti vissza a
romlást: az elit és az egyenlősítő irányzatok közötti ellentéteket, a külső
hatalmak részéről – mint Lengyelország, Oroszország és a Török Birodalom,
melyekkel Hmelnyickij politikai kapcsolatokat tartott fenn – a még kialakulatlan kozák
társadalomra nehezedő nyomást, és a
konkrét politikai célok,
illetve a társadalom belső irányítás ára vonatkozó elvek hiányát.
A negyedik fejezetben a szerző a hetmanátus
történetét mutatja be, amely hozzávetőleg egy
évszázadon át az ukrán politikai élet fókuszát
képezte. Figyelmet szentel a felkeléseknek,
így a korábbi publikációiban elemzett Mazeppa-felkelésnek is, de nem esik abba a
hibába, hogy túlzott hangsúlyt fektetne
erre az általa egyébként a többinél részletesebben kutatott témára.
Elsősorban azt emeli ki,
hogy a hetmanátus idején a kisoroszok (itt használja először ezt a korabeli és a későbbi orosz politikusok és
gondolkodók körében elterjedt formulát
az ukránokra) bizonyos fokú autonómiával bírtak, ha külpolitikájukat jobbára ellenőrizte is a cári udvar. Megemlíti a hetmanátusnak a
nemzeti mítoszok és a nemzeti öntudat alakításában játszott kiemelkedő szerepét, amivel mintát adott a későbbi önálló, modern ukrán állam kialakításának
igényéhez. A
hetmanátus autonómiája nem adatott meg a XVIII. század végéig lengyel irányítás alatt
élő „jobbparti”
ukránoknak. A fejezet azzal
zárul, hogy az 1772-es és 1795-ös felosztással az ukrán ok által lakott Galícia és Bukovina
Ausztria irányítása alá került, az utóbbi felosztással pedig Oroszországhoz csatolták a Dnyeper jobb partját.
Az ezután
következő fejezetben – a korábban már megismert szerkesztési elvek szerint – a társadalom, a gazdaság és a kultúra
szféráit szemlélteti Subtelny.
A terjeszkedő
Orosz Birodalom részévé lett Ukrajnát az új politikai határok elválasztották nyugati kapcsolataitól, az addig élő gazdasági és kulturális kapcsolatok megszűntek, és a politikai autonómia elvesztése után kultúrájának különálló voltát is
veszély fenyegette.
Látszólag ellentmond ennek, hogy a művészetek virágzása figyelhető meg ekkor. Igaz ugyan, hogy azok a XVIII. századi orosz birodalmi mintákat követik, de ez azt is jelenti, hogy hagyományosan európai
egyetemeken iskolázott, Ukrajnából származó tudósok is jelentős számban
jelennek meg – például a kijevi akadémián – Nagy Péter nyugati műveltséget preferálő politikájának eredményeképpen. Ennek
megfelelően tehát a nyugati kultúra hatása nemhogy nem
szűnt meg, hanem tovább erősödött.
A szerző kiemeli a társadalmi változások terén az új elit kialakulását, és
azt, hogy az agrár jellegű hetmanátusban a városi polgárok száma és jelentősége csekély volt. Kijev mellett csak néhány Oroszországhoz
közeli kereskedőváros fejlődött. (Igaz, a szerző itt elsősorban a fejlődést és nem a települések alacsony számát hangsúlyozza.)
A negyedik részben Subtelny azt mutatja be, hogyan alakult az ukrán területek sorsa a XVIII. század
végétől a XX. század elejéig, az Osztrák illetve az Orosz Birodalom
keretei között. Közel 150 évig ebben a két államban éltek az ukránok. A birodalmi hivatalnokok, akik ekkor rendelkezéseikkel meghatározták az ukrán nép életét, a nagyobb városokban
laktak, a falvak ukránságától elszigetelten. A szerző kiemeli, hogy a nemzeti öntudat és szolidaritás nem alakult még ki sem az orosz birodalom
határain belül élő lengyelek, sem pedig az ugyanilyen helyzetben élő ukránok
döntő többségében. A birodalmi politika ellen lázadó
nemesek és jobbágyaik között nem teremtődött meg a nemzeti összefogás.
A XVIII. század
végén az Orosz Birodalom nyugati tartományaiban
(így az egykor Lengyelországhoz tartozó, lengyelek, litvánok, beloruszok és ukránok lakta területeken) felgyorsult a beolvasztás folyamata. A Habsburg uralom alatt élő Nyugat-Ukrajnában a görög katolikus
klérust tekinthetjük egyfajta ukrán elitnek. Jelentős szerepet játszott ez a réteg a nemzeti öntudat kialakításában. A városi polgárok a
lakosságnak csak töredékét tették ki, s közöttük jelentős számban szegény zsidó
kereskedőket, illetve kisebb arányban cseh
és német polgárokat találunk. Kiemeli a szerző II. József
uralmát, amit főleg a parasztság helyzetének javítása és az oktatás megteremtése szempontjából
értékel nagyra, bár megjegyzi, hogy ezeknek a kezdeményezéseknek
inkább elvi síkon volt nagy szerepük, mintsem a gyakorlat szempontjából.
A birodalmak kora, Subtelny szerint, kiemelkedő jelentőségű az ukránok történetében, egyfelől azért, mert minden eddiginél szigorúbb, rögzített viszonyokkal bíró társadalmi
rendet hozott számukra, másfelől, mert ekkor kezdtek
kialakulni alapvető különbségek az osztrák,
illetve orosz uralom alatt élő nyugati, illetve keleti ukránok között.
Külön fejezetet
szentel a szerző a nemzeti öntudat kialakulásának,
melyben sokrétűen elemzi, hogyan zajlott a nemzeti történelem feltárása,
a népművészet megismerése; és központi
kérdésként veti fel a normalizált nyelv kialakulásának igényét, illetve folyamatát. Subtelny ukrán nacionalista felfogástól mentesen jellemzi a nyelv helyzetét is, felveti azt a problémát,
hogy az ukrán nyelv elsősorban a parasztság által használt nyelv volt, szemben a társadalom felsőbb rétegeinek nyelvhasználatával, amelyek a lengyel, illetve az orosz mellett a franciát
és a németet ismerték el magas kultúrájú nyelvként.
Külön kitér az ukrán nemzeti irodalom kialakulására. Teljes alfejezetet szentel Tarasz Sevcsenkónak, az ukrán
nemzeti irodalom atyjának. Bemutatja
a költő életét, illetve életművét.
Helyesen emeli ki a nyugat-ukrajnai értelmiség meghatározó szerepét az önálló ukrán nemzeti öntudat
kialakításában és formálásában, s azt is, hogy a XIX. század 30-as éveiben bontakozott ki az érdeklődés egymás iránt a keleti és nyugati ukrán értelmiség köreiben.
A következő fejezet azt az időszakot mutatja be, amikor az Orosz, illetve a Habsburg
Birodalomban felülről jövő reformok zajlottak
le, s alapvető tényezők változtak meg, de-ahogy Subtelny is
megjegyzi – nem forradalmi úton. A reformok azonban tovább növelték a két birodalom ukrán nyelvű lakossága szociális és kulturális helyzetének különbségeit. Új
ismereteket itt sem közöl, de átfogóan jellemzi az 1848-as forradalmi hullámnak az ukrán
nemzeti öntudatra gyakorolt
hatását. Ekkor jött
ugyanis létre Galíciában az első Rutén Nemzeti Tanács, mely lojális volt a
bécsi kormányzathoz, illetve ugyanekkor lépett
fel Kárpátalján (a szerző szóhasználatában mindvégig a „Transzkárpátia”, azaz Kárpátontúl kifejezéssel találkozhatunk)
egyszemélyes „Nemzeti Tanácsként” Josef Dobrjansky, s
követelte, hogy a terület etnikai alapon csatoltasson Galíciához, majd felszabadítóként
üdvözölte a bevonuló cári csapatokat.
Külön fejezetben foglalkozik a
társadalmi-gazdasági viszonyokkal, ahogyan eddig is tette. A XIX. század Európájában megjelenik a nemzeti, illetve
a nemzetiségi probléma. Subtelny is teljes alfejezetet szentel ennek a
kérdésnek. Ebben az Ukrajna területén élő nemzeti kisebbségekről ír, de közülük csak a
lengyelek, az oroszok és a zsidók, azaz a legnagyobb lélekszámúak helyzetével foglalkozik.
Külön fejezetben tárgyalja az értelmiség helyzetét a XIX. század második felére
vonatkozólag, illetve a korabeli ukrán párt- és hatalmi relációkat. Egy-egy alfejezetet szán az ukranofil egyesületeknek, illetve az orosz forradalmi mozgalmaknak, külön alfejezetben elemezve a
pártviszonyokat, melyek vizsgálatakor elsősorban a kelet-ukrajnai
helyzetet jellemzi. A kultúra fejlődése különösen nagy horderejű volt a 1861 és 1914 közötti időszakban. Az orosz műveltség virágzásával együtt járt az ukrán
nemzeti kultúra
nagymérvű fejlődése is. A különböző kulturális
intézmények rendszerét (színház, kiadói hálózat) tematikusan mutatja
be a szerző.
Az ukrán nemzeti tudat „bástyájaként”
ábrázolja Kelet-Galícia ukránságát. Erről önálló fejezetben íro Kiemeli, hogy a bécsi kormányzati elvek szerint Galícia nem játszhatott kiemelkedő szerepet a birodalom régiói
között, ennek megfelelően, az Oroszországhoz tartozó
területek szociális és gazdasági helyzete nagyobb mértékben fejlődött, mint a Habsburgok kezében lévő területeké.
A régió gazdasági és kereskedelmi életét taglalva Subtelny kiemeli, hogy az ukránok többnyire földműveléssel foglalkoztak,
a zsidóságnak pedig a kereskedelem
terén volt egyeduralkodó szerepe. Bemutatja azt a folyamatot is, melynek során az ötvenes-hatvanas évek
russzofil
irányzatot támogató politikája után a század végére, illetve a
XX. század elejére
fokozatosan kialakul az ukrán tudatú közösség a maga műveltségével és öntudatával együtt.
Ebben a fejezetben szentel Subtelny külön alfejezetet Bukovina és Kárpátalja ukrán
lakosságának. Elsősorban a bukovinai részek helyzetével foglalkozik, Kárpátalja városainak lakosságát
azonban mint német és zsidó
lakosságot említi (a magyarokról, mondhatni, meg sem emlékezik). Jelentős különbségként emeli ki azt, hogy a galíciai ukránság értelmisége jóval közvetlenebb viszonyban volt a földműves
rétegekkel (kiemelendő a Proszvita-szervezetek tevékenysége), mint abalparti
Ukrajnáé, ugyanis a kijevi ukránok kulturális csoportosulásai
(hromádák) főleg kisebb
városokban alakultak ki.
Kisebb pontatlanságokat találunk itt,
Subtelny ugyanis olyan kárpátaljai ukránnak tekinti Volosin
Ágostont, aki sikerrel szállt szembe a magyarosítással. A szerző nem tesz említést arról, hogy Volosin ebben az időben a
magyar hatalomhoz, az 1918 és 1926 közötti időszakban pedig
a prágai kormányzathoz meglehetősen lojális kultúrpolitikus volt. Összefoglalóan megállapítja, hogy a galíciai ukránság kultúrájában és nemzeti öntudatában sokkal magasabb
fejlettségi fokon állt a XX. század elején, mint a cári kormányzat alatt élő testvéreik.
Az ezután következő, ötödik részben Subtelny az első világháború idején lejátszódott eseményeket írja le, majd a huszadik századi Ukrajna történetével, illetve az ukrán emigráció helyzetével foglalkozik.
Az első. világháború idejére vonatkozóan Subtelny megemlíti, hogy
mindkét oldalon harcoltak ukránok. A háborúban az orosz cári csapatok által elfoglalt
Galíciáról megtudhatjuk, hogy azt az Orosz Birodalom nem az autonómiával
bíró Ukrajna részeként okkupálta, hanem felfogása
szerint az „ősi orosz földeket” egyesítette újra. Ennek megfelelően minden ukrán intézményt és
kulturális egyletet, valamint folyóiratot betiltottak. Ebben a fejezetben
foglalja össze a szerző az 1917-es pétervári
eseményeket, és azok Ukrajnában kiváltott hatását is. Nagy fontosságot tulajdonít az 1917 márciusa és 1918 februárja
között fennálló Központi Tanácsnak, amely liberális
és szociáldemokrata politikusok koalíciójaként
jött létre, és a bolsevik
hatalomátvételig Ukrajna legjelentősebb politikai tényezője volt.
A Háború és forradalom című alfejezet után külön fejezetben tárgyalja az „ukrán forradalmat”. Ezen terminus alatt a szerző az 1918–1920 közötti időszakban dúló polgárháborút és az intervenciót érti, illetve nem lengyel–szovjet, hanem
lengyel–ukrán háborút ismertet. Nem véletlen ez, hiszen álláspontja
szerint az ukrán öntudat alakulásában
kiemelkedő szerepű volt a nevezett időszak, mert a lengyel győzelmek hatására nyugat-ukrajnai értelmiségiek
jelentős csoportja menekült
keletre, kapcsolatot teremtve az ottani nemzeti érzelmű
ukránokkal.
A cári birodalom olyan kis lélekszámú népeinek,
mint az észtnek,
vagy a finnek sikerült kivívni függetlenségét, a harmincmilliós ukránságnak pedig nem. A sikertelenség okát a szerző abban látja, hogy a kelet-ukrajnai
kránságnak előbb kellett felépítenie a nyugatiakkal közös államát, minthogy a nemzeti öntudat kialakulhatott
volna a kettős kultúrájú értelmiség köreiben, s hogy
hiába számított az egyébként műveletlen és tájékozatlan
parasztságra, mint a nemzeti forradalmat támogató erőre. Nem elhanyagolható azonban az
a tény, hogy a
fehér és a vörös
csapatok éppúgy küzdöttek az ukránság ellen,
mint a lengyelek, vagy a románok.
A II. világháború előtti szovjet érát Subtelny ukrán szempontból két periódusra osztja: a megújító húszas, illetve a tragikus
harmincas évekre. Az első időszak Szovjet-Ukrajnáját
tárgyaló fejezetben azt emeli ki, hogy két, a
nemzeti öntudat alakulásának szempontjából rendkívül fontos
területen volt ez
a kor hasznos az ukrán népnek. Egyfelől azért, mert a szovjet rezsim
a társadalomban kiemeltebb helyet jelölt ki a parasztságnak, mint a korábbiak;
másfelől pedig azért, mert a szovjetrendszer szélesebb
támogatást nyújtott a nem orosz etnikumnak. Ez utóbbi azt jelentette, hogy az SZKP 1923-as, tizenkettedik kongresszusának határozata alapján nőtt a pártba felvett nem orosz etnikumú elemek aránya, és Ukrajna
területén folyt
az „ukránosítás” programja, melynek során a párt a szovjetrendszerhez hű ukrán hivatalnokréteget
igyekezett létrehozni. A szerző itt egyenesen nemzeti kommunizmusról beszél, párhuzamba állítva az évtizedekkel későbbi
kínai és jugoszláviai különutas kommunista rendszerekkel a korábbi grúz illetve ukrán jelenséget. Az ukránosítás politikájának eredményeképpen megjelenő, meghatározott nemzettudattal bíró rendszerben a
társadalmi és az oktatási rend is fejlődésnek indult, hiszen a nemzeti kultúrát eladdig egy meglehetősen szűk réteg mondhatta sajátjának, ezzel szemben a huszas években széles rétegek számára vált elérhetővé.
A harmincas években a Szovjetuniót a legvadabb sztálini rendszer uralta. Az említett időszakról szóló fejezetben Subtelny rövid általános jellemzést ad a sztálinista diktatúráról, és csak utána lát hozzá a rémuralom ukrajnai vetületének bemutatásához. Nem hallgatja
el annak borzalmait, a mezőgazdaság
leromlását, a lázongásokat,
az 1932–33-as év éhínségét, amikor még a kannibalizmus
jelensége sem volt ritka. Bemutatja,
hogyan társult mindehhez a nemzeti érzelmű értelmiség
lágerekbe zárása, a nagyorosz kultúra terjesztése és csaknem kizárólagossá tétele. Ezt az időszakot a szerző már mint a kialakult ukrán
nemzet ellen irányuló cselekvés idejét jellemzi. Ide tartozik az iparosítási politikával összekapcsolódó városiasodás folyamata. Ez régtől fogva fennálló ellentéteket is újra felszínre hozott. A vidék lakossága megmarad ukránnak, a
városokban azonban többségében betelepülők,
azaz oroszok élnek. Így
Ukrajna lakossága úgy oszlik jobb módú városiakra és
ínséges körülmények között élő parasztokra, ahogyan egymással szembeforduló, magukat kiválónak tartó
oroszokra, és nyomorgó, földtulajdonuktól megfosztott ukránokra.
Összefoglalva tehát, az ukránosítás politikáját felváltotta az oroszosítás, a
gazdasági fellendülést pedig a –
pártonkívüliek számára teljes – nyomor. Nyugat-Ukrajna helyzetét külön fejezet tárgyalja.
Ennek oka, hogy a lengyel–ukrán háború során Lengyelországhoz került területek lakossága többségében ukrán volt,
és az ország összlakosságának lélekszámához viszonyítva is
jelentős volt a kisebbségiek száma, s ezen belül is kiemelkedően nagy volt az
ukránok aránya. (A 27 milliós lakosság egyharmada tartozott valamely kisebbséghez, s ezek között is a lakosság mintegy 15 százaléka – hozzávetőleg
ötmillió – volt ukrán.)
Subtelny itt is hangsúlyozza, hogy az I. világháború
után az ukrán volt az egyetlen nagyobb lélekszámú nép Európában, amely nem, nyerte el a függetlenséget.
A lengyelek ukrán-politikája a
pártállástól függően változott. Pilsudski például szembehelyezkedett a nemzetiségek jogainak
elismerésével, ugyanakkor mások, mint Leon Wasilewski vagy Tadeusz Holówko
támogatták a kisebbségeket.
Érdekes kettősség nyilvánult meg a lengyelek ukrán-politikájában. Támogatták a varsói
székhelyű kelet-ukrajnai emigráns kormányt, ugyanakkor megtagadták a Lengyelországhoz
tartozó nyugati ukránok követeléseinek teljesítését, s ha a hivatalos politika szintjén el is hangzottak
ígéretek, azok gyakorlati megvalósítása elmaradt.
A lengyelországi ukránság életében kiemelkedő szerepet játszott a mintegy négymillió hívővel bíró görög katolikus egyház. Ennek lvovi hittudományi főiskolája volt az egyetlen ukrán tannyelvű felsőoktatási intézmény. A két világháború között természetesen
megjelent az ukrán nacionalizmus, szeparatizmus és
a rasszizmus
is, s Subtelny, a tőle már
meg szokott objektivitással ezt is elemzésnek veti alá.
A lengyel mellett a román hatalom alá került ukránokról is külön alfejezet
szól. Lengyelország
mellett itt volt a legjelentősebb az ukrán kisebbség, mind lélekszámban, mind arányában. Az ország összlakosságának 4.7
százalékát tette ki a közel 800 000 fős ukrán kisebbség. 'A román politika még kevésbé volt tekintettel a nemzeti kisebbségekre, mint a lengyel. A húszas évek elején a bukovinai ukrán
iskolákat bezárták, és-az ukránt még nemzetiségként sem ismerték
el. Az 1928 és
1938 közötti időszakban a kompromisszumkész, rendszerrel együttműködni hajlandó ukránok alakíthattak kulturális egyesületeket,
sőt pártot is szervezhettek. Ezeket 1938-ban betiltották.
Minthogy Kárpátalja lakosai Subtelny számára korábban
is ukránoknak számítottak, a két világháború közötti
időszakot tekintve, ha röviden is,
de a Csehszlovákia határain
belül élő ruszinokról is megemlékezik. Helyesen állapítja meg, hogy az első világháború után újonnan alakult államok közül Csehszlovákia volt a
legdemokratikusabb. Bizonyosan elírás az, hogy
az országban élő ruszinok közül 85 000 fő lakott a szlovák, és 370 000 fő a cseh országrészben, mivel
a szerző által is használt 1921-es hivatalos csehszlovák statisztika szerint – magától értetődően – n em Csehországban,
hanem Podkarpatská Rusz
szövetségi tartományban élt 372 500 ruszin. Ehelyütt Subtelny megjegyzi az itt élő ukránokról, hogy még mindig ruszinoknak hívták
magukat, de a következő bekezdésben már az eddig egyszer sem használt „kárpátukrán” kifejezést szerepelteti. Kiemeli, hogy a csehszlovák kormányzat nagy anyagi erőket
mozgósított a régió szociális és kulturális helyzetének javítására, jóval többet, mint amennyi haszna abból származott, de nem teszi hozzá, hogy a diszkriminatív adó- és járulékrendszer révén leépítette annak amúgy is
szerény iparát, mely konkurenciát jelenthetett volna a történelmi
tartományok gazdasága számára. Mint tudjuk, ebben az időszakban adminisztratív úton igyekeztek a kormánykörök az ott élő keleti szláv népességet az ukránoktól
elhatárolni, a korszak végére azonban gyakorlatilag
nyelvi és kulturális
téren egyaránt az ukrán irányzat érvényesült.
Külön tárgyalja Subtelny a kárpátukrán autonómia kérdését, és viszonylag nagy teret szentel a Volosin vezette Kárpat-Ukrajna kialakításának.
Mint tudjuk, ez az állam szimbolikus an 1939. március 15-én kinyilvánította függetlenségét, majd néhány órával később a
magyar csapatok meg
szállták területét.
A következő fejezetben a második világháború eseményeiről olvashatunk. A szerző itt összefoglalja az Ukrajna területén zajló hadműveleteket, illetve külön-külön alfejezetekben tárgyalja a német kormányzatot Ukrajnában, illetve a
magyar és német megszállás alá került más ukránok lakta területeken. Bemutatja a kollaborációt, az ellenállási mozgalmakat és a szovjet hatalom visszatérését.
Minthogy a harci
cselekmények hosszú időn keresztül ukrán
területeken folytak, az ukránok hozzávetőleg
egyhatoda vesztette életét a háborúban, sokukat pedig kényszermunkára hurcolták.
Jól jellemzi Subtelny Sztálin propagandahadjáratát,
mellyel igyekezett azt a látszatot kelteni, hogy Ukrajna független szovjet állam. Önálló külügyminisztert, hadügyminisztert nevezett ki,
és kilátásba
helyezte, hogy a háború után a szovjet hadseregnek különálló ukrán egységei is lesznek majd. Ezek az ígéretek nagy
reményeket tápláltak a ukránságban. A második világháború utáni kort bemutatva a szovjethatalom helyreállítását írja le Subtelny. Az 1944-45-ös helyzetet tárgyalva Nyugat-Ukrajna beolvasztásáról szól, amit az érem mindkét oldalát láttatva ábrázol. Kiemeli, és döntő
fontosságúnak tartja, hogy a XVI. század óta
külön államalakulatokban
helyet foglaló Nyugat- illetve Kelet-Ukrajna hosszú idő után egyesülhetett,
azonban nem hallgatja el azt sem, hogy
ez a sztálini erőszak kiterjedését jelentette.
Subtelny – meggyőződéses ukrán lévén – Kárpátalja helyzetével nem foglalkozik külön,
annak Szovjetunióhoz csatolását Nyugat- és Kelet-Ukrajna egyesítésének
mozzanataként fogja fel. A háború utáni időszakban a sztálinizmus
visszatérése, illetve kiterjesztése a domináns elem az ukrán történetben.
Az ezután következő fejezet az enyhülés korának bemutatása. Ebben a részben Ukrajna helyzetét Subtelny a primus inter pares szállóige
alapján a „második az egyenlők között” alcímmel jellemzi. A többihez viszonyítva egyébként rövidebb terjedelmű fejezet nagy részét a
Szovjetunióban lezajlott változások általános bemutatása teszi ki, és csak kisebb mértékben tér ki annak regionális szintű ukrán
vonatkozásaira.
Az Ukrajna történetét tárgyaló utolsó fejezet a brezsnyevi pangás
és a gorbacsovi reformok korának történetét
foglalja össze. A tanulmány lényegéből fakadóan itt meglehetősen vázlatos leírást ad a szerző. Fontosnak tarjuk azonban megjegyezni, hogy már a függetlenség kikiáltása előtt kikristályosodott az a nézet,
mely szerint az ukrán nyelv és a nemzeti öntudat a huszadik század végéhez
közeledve a modem nyelvek, a modem nemzeti öntudatok
szintjére emelkedett. Ezzel a kijelentésével Subtelny mintegy megelőlegezi
az azóta már bekövetkezett függetlenedést.
Könyve utolsó fejezetében a szerző az ukrán emigrációról ír. Időrendi sorrendben
mutatja be a kivándorlási hullámokat, majd a főbb ukrán emigrációs központokban
(Kanadában, az Egyesült Államokban, Brazíliában, Ausztráliában és több távol-keleti országban) élő diaszpórák helyzetét elemzi. Az utolsó néhány oldalon kitér a Jugoszláviában,
Csehszlovákiában, Lengyelországban és Romániában maradt kisebbségi sorban élő ukránok helyzetére is.
Összefoglalva tehát
egy meggyőződéses ukrán történész művét olvashatjuk, amely átfogóan – és többnyire tárgyilagosan – igyekszik elemezni Ukrajna (mint terület), illetve az
ukránság történetét. Az ukrán fogalmat azonban elég széles
értelmezési tartományra értve használja, minden a mai Ukrajnában élő keleti szláv nyelvet beszélő, illetve a hozzájuk
hasonló nyelvű etnikumra kiterjesztve azt. Önálló ruszin népet nem ismer el, jóllehet a ruszin öntudat ma
is létező jelenség, nem csak Kárpátalján és Kelet-Szlovákiában, hanem az emigránsok között is.
Orest Subtelny: Ukraine, a history (Ukrajna
története) Toronto, Buffalo,
London, 1989.
Sziráki György