Klió 1995/2.
4. évfolyam
ÖSSZEFOGLALÁSOK
Jaroslav Solc:
A
cseh–szlovák viszony a
történelemben
A kötet 1989 előtt nem jelenhetett meg. Tudományos
alapossága ritkaságszámba megy; egyedi témájával előtte évtizedeken át senki sem foglalkozott ilyen mélységben. A szlovák szerző
ezzel messze megelőzte korát. Pontosan az a témája, amit a cím ígér: a csehek szlovákiai politikáját
és ebben Szlovákia helyét elemzi a XVIII. század végétől a II. világháború végéig
terjedő időszakban. Figyelemmel kíséri a csehszlovákizmus eszméjének és gyakorlati
politikájának létrejöttét, E. Beneš és T. G. Masaryk viszonyát Szlovákiához, a szlovákok
által „hátbadöfött" csehek sorsát és szlovákellenességét,
a Szlovák Nemzeti Felkeléssel szembeni csehszlovák koncepciót. A kötet épp azt
tisztázza, ami a fenti kérdéskörben eddig homályos, tisztázatlan, zavaros
maradt: miért
és milyen formában élt a két nemzet és politikusai közötti félreértés és meg
nem értés
mind a történelem során, mind a történelem egyes korszakait később
értelmezők között. Tisztázza és felmutatja a cseh–szlovák viszony történetének eddigi egyoldalú felfogását,
előítéleteit és az egymással
szembeni kifogásokat
vagy lelkifurdalásokat; a leírtakkal a témával szembeni felszínes
ítéleteket semmisíti meg. Azt bizonyítja, hogy a cseh–szlovák közös történelem és előzménye a gyakran ki sem
mondott meg nem értés történelme. Mindezt teljes kitekintéssel, tárgyilagosan,
érzelmektől mentesen teszi.
Annak ellenére, hogy –
a kommunista párt néhány levéltári anyaga kivételével
– ismert
dokumentumok és irodalom állt rendelkezésére, a levont következtetések eddig
ismeretlen, új és szokatlan megállapításokat tartalmaznak. A szerző az 1970-es
évek elején írta meg tanulmányát, de az azóta hozzáférhető újabb dokumentumok
az itt leírtakat nemhogy cáfolnák, hanem megerősítik.
Fontos új megállapításai közé tartozik, hogy a KSČ-nek a szlovák kérdésre vonatkozó
elképzelései
soha nem voltak elvi jellegűek, ezeket az határozta meg, hogy a Kominternnek és
a Szovjetuniónak mi volt a nemzetközi politikai érdeke.
Šolc a kommunista korszak azon ritka szakemberei közé
tartozott, akik a Tanácsköztársaság magyar hadseregének szlovákiai hadjáratait
betöréseknek nevezték;
ezek csehszlovák-ellenesek voltak, és mögöttük 'nagymagyar' törekvések húzódtak meg; a nagymagyar törekvéseket támogatók segítettek, hogy visszaszerezzék a Felvidéket.
A kötet két fő fejezetre oszlik. Az első a nemzeti ébredés korától az első Csehszlovák Köztársaság bukásáig, 1938-ig tekinti át a cseh–szlovák viszonyt. A második fő fejezetben, amely a kötet terjedelmének kétharmadát teszi ki, a II. világháború időszakától a háború végéig elemzi a csehek Szlovákia-politikáját.
Az első száz évben, a nemzeti ébredés időszakában a
szerző úgy tárgyalja a cseh–szlovák viszonyt, hogy külön elemzi a cseh és külön a szlovák nemzeti ébredés jellemzőit, s kitér arra, hogyan találkozott a cseh és a
szlovák törekvés. A cseh hazafiak a szlovákokat, s a szlovák nyelvet csehnek, a cseh egyik ágának, nyelvjárásának tartották, és ezen az alapon készítették el a csehekre és szlovákokra vonatkozó nyelvészeti, társadalmi, kulturális és később politikai elméleteiket. Végigtekinti a csehszlovakizmus elméletének keletkezését, és később kitér arra, hogyan lett ebből politikai
elmélet, geopolitikai szükségszerűség és gyakorlati, a szlovákok nemzeti
önérzetét elnyomó politika. Ennek során elemzi az összes jelentős cseh és szlovák politikus és kultúrpolitikus, történész (Dobrovsky, Palacký, Kollár, Šafárik, Rieger, Rádl, Štúr, Hodza, Hurban, Beneš, Masaryk és mások) tevékenységét. Végigkíséri a csehszláv, a csehszlovák és az önálló szlovák gondolat, valamint a pánszlávizmus eszméjének fejlődését, változásait mind nyelvi-kulturális, mind nemzetpolitikai szempontból. Nem kerüli ki a cseh politikusok jelentős részének ausztroszlávizmusát sem, és figyelemmel kíséri ennek fejlődését. Az elemzésből világossá válik, hogy a cseh államiság újjászületését szlovák támogatással akarták megvalósítani, ezért a cseh politikusok a szlovákokat a magyarokkal, a századfordulón jellemző erőszakos magyarosítással szemben kívánták megvédeni. Šole szerint itt gyökerezik a hagyományosnak tekinthető cseh–magyar ellentét is. Megtudhatjuk, hogy a vezető szlovák személyiségek köreiben belső harc folyt az ausztroszlávizmus és a pánszlávizmus-ruszofilizmus hívei között; az előbbiek az osztrák-nyugati, cseheken keresztül való kötödést részesítették előnyben, az utóbbiak pedig a keleti szlávok, az oroszok fennhatóságét és azokhoz való szlovák kötődést hangsúlyozták. Az előbbiekhez tartozott Kollár és Šafárik, az utóbbiakhoz pedig Štúr és körének néhány tagja. Ez az ismeret azért is rendkívül fontos, mert több mint száz évre visszamenőleg megvilágítja azt a szlovák társadalmon belüli törésvonalat, ami a szlovák terület és társadalom geopolitikai helyzetéből és kulturális hagyományaiból fakadóan mind a mai napig – még eldöntetlenül – jelen van belső harcként és problémaként, és rávilágít a csehszlovák viszony hosszan tartó feszültségeinek egyik fő okára is.
A cseh-szlovák ellentét a Štúr által képviselt nyelvi elkülönülés időszakában alakult ki és mélyült el azáltal, hogy a szlovákok saját irodalmi nyelvet alkottak maguknak, ahelyett, hogy a már meglévő
cseh nyelvet fogadták volna el. Ezt a cseh tudósok és politikusok a szlovákok nyelvi elszakadásaként
értelmezték és bírálták. Itt keresendő annak gyökere, hogy 1993-ban a szlovákok
politikailag is leszakadtak a csehekről. A csehek már az 1830–40-es években elvitatták a szlovákok jogát az irodalmi nyelvre, és később, az együttélés
évtizedei folyamán elvitatták a szlovák nemzeti emancipáció létjogosultságát az önálló szlovák nemzeti, majd
politikai, később
pedig állami létre. Így a szlovák nemzeti emancipáció folyamatát (és a szlovák nacionalizmus fejlődését) nemcsak a magyarellenesség, hanem a különböző intenzitású csehellenesség is jellemezte.
A szlovák kérdés a XX. század elején került be állandó jelleggel a cseh politikába. A szlovákoknak a magyarokkal szemben nem nyelvileg kellett meghatározni magukat, hanem politikailag. A csehekkel szemben előbb nyelvi önállóságukat, később politikai-nemzeti önállóságukat
kellett képviselniük.
A szerző sorra veszi, hogyan alakult a szlovák politikusok körében a csehszlovakizmust,
mint nemzeti és
mint politikai egységet támogatók és az önálló szlovák nemzeti létet támogatók viszonya, és hogyan fejlődött ez a gondolat az idő folyamán.
Megismerjük azt a folyamatot, ahogyan a csehszlovák államiság gondolataa, majd valósága megszületett; megtudjuk, hogy Masaryk geopolitikai megfontolásból ragaszkodott a szlovákokhoz és területükhöz, mert velük akarta növelni a csehek létszámát a németekkel szemben. Végső soron a szlovák politikusok egységesek voltak a
csehszlovák
államiság igenlésében, mert ezzel elkerülhették és elutasíthatták a magyarosítást.
Šolc teret szentel annak, hogy
bebizonyítsa:
a csehszlovák államiság megvalósulásával a cseh kérdés megoldódott, de a
szlovák kérdés csak más keretek közé került; továbbra is fennmaradt, megoldatlanul. Hosszan ismerteti és elemzi azt a tényt, hogy a csehek úgy valósították meg a közös államot, hogy nem ismerték a szlovákokat, és a cseh politikusok a szlovák ügyekben később is rendszeresen improvizáltak. Részletesen tárgyalja a csehszlovák államiságot és annak csehszlovakista alapjait,
és ennek hátterében felvázolja, hogyan és .miért alakult ki szlovák területen az autonomista mozgalom, melynek A. Hlinka volt a vezetője. Ez a szlovák nemzeti tudat erősödésével járt együtt, mely teret követelt magának. A követelés
ellenállást
és a csehszlovakista
állameszme
erősítését váltotta
ki, amire az
autonomizmus törekvése lett a válasz. Minél
keményebben reagáltak a csehszlovák politikusok, annál
szélsőségesebbé vált a szlovák nemzeti emancipáció
követelése. Nyomon követi a folyamatot, és felmutatja, hogy a csehszlovák
centralizmus erősödése vezetett el oda, hogy Szlovákiában megerősödhetett a
szélsőséges nacionalista klerikalista néppárti irányzat, aminek végeredménye az
lett, hogy létrejött a tisoi szlovák állam. Ezt
részben az tette lehetővé, hogy korábban a cseh politikusok és a cseh társadalom nem
hallgatta meg a szlovák nemzeti igényeket, ezért a szlovákok nem álltak a csehek
mellé a müncheni egyezmény időszakában, és német nyomásra inkább leszakadtak a
csehekről, és saját bábállamot hoztak létre.
Ismerteti, hogyan nézett ki az első köztársaság azon húsz
éve, amikor a csehek „megszállták”' Szlovákiát azzal a céllal
hogy a végleg legyengült szlovák kultúrát, oktatást, társadalmi életet és
közigazgatást részben újraélesszék, részben – cseh mintára – felépítsék, nem véve igazán
figyelembe, hogy a szlovák társadalom nem olyan, mint a cseh. A szlovákok
ellenálltak annak, hogy Szlovákiában is „Csehország” jöjjön létre. A cseh
segítségnek voltak pozitívoldalai is, hiszen lehetővé tette, hogy a szlovák
nemzet – legalábbis jogilag és formálisan – államalkotó nemzetté váljon és
megmaradjon szlováknak. A szlovák nyelv hivatalos és oktatási nyelv is lett.
Šole gyakran paternalista és protektori viszonyként jellemzi
azt, ami a csehek részéről a szlovákok irányában megnyilvánult. Eddig nem ismert tények
és érvek felsorakoztatásával bírálja a az unitarisztikus csehszlovakizmust. Hosszan taglalja, hogy
a szlovákoknak ezzel együtt nem volt tényleges regionális területi vagy
köztársasági önkormányzata, és nem engedélyeztek semmilyen önálló törvényhozó
és végrehajtó testületet, ami szlovák lett volna. Ugyanakkor elismeri, hogy a
szlovákok
a fejlett cseh területekhez csatlakoztak, és ez lehetővé tette számukra a
gazdasági fejlődést, még akkor is, ha ez a cseh tőke segítségével folyt, s előfordult, hogy a
cseh érdekek eközben tönkretették a szlovák gazdasági érdeket. A gazdasági viszonyok elemzésénél hangsúlyozza a
gazdasági ellentéteket, az eltérő gazdasági alapok és gazdasági fejlettség
miatti problémákat és eltérő tendenciákat. Megemlíti a szlovákok gazdasági liberalizmus-ellenességét és a két országrész közötti
vallási ellentéteket is. A csehek lenézték a szlovákok mély katolicizmusát, és
gyakran megsértették a lakosságot hitében, s a katolikus egyházat mint
szervezetet.
A csehek hibái közé tartozott, hogy a szlovák nemzeti
törekvések mögött a magyar irredentizmus törekvéseit látták, és a területi
egységet védve minden eszközzel harcoltak ellene. Főként a csehszlovák nemzeti
egységre hivatkozva erőfeszítéseket tettek arra, hogy a szlovák nacionalizmust
lejárassák, negatívnak és elavultnak állítsák be.
A csehek és a szlovákok értékrendi különbségei
megmutatkoztak az első köztársaság idején végbement pártosodási
folyamat jellegében is. A szlovákoknál az agrár-jellegű és a népi katolikus
jellegű pártok voltak népszerűek, a cseheknél a polgári és szociális,
szociáldemokrata jellegűek.
A müncheni diktátum utáni cseh–szlovák viszonyt elemezve
megállapítja, hogy az első Csehszlovák Köztársaság egyik leggyengébb pontja a
kisebbségi nemzetiségi kérdés megoldása volt, ide értve a szlovák kérdést is. A
cseh kormánynak revideálnia kellett nemzeti politikáját (mind a német, mind a szlovák,
mind a magyar kisebbséget illetően), de mindezt túl későn
tette meg, s ezzel hozzásegítette a szlovák autonomizmust,
hogy az 1930-as évek végén átcsapjon szeparatizmusba. Ennek legvilágosabb ténye
az volt, hogy A. Hlinka, a „nemzet atyja”
föderalizmust követelt, majd amikor ő meghalt,
a párt vezetését és a szlovák politikai élet
irányítását az egyértelműen radikális szeparatisták
vették kezükbe. Így kerülhetett sor arra, hogy Hitler e helyzetet, a szlovák
önállósulási törekvést a csehekre történő nyomásgyakorlás eszközeként
használhatta fel. Ezért kellett kihirdetnie Jozef
Tisonak (annak ellenére, hogy a téma kutatói szerint
ő sem akarta a teljesen önálló szlovák államot) a szlovák parlamentben az
állami önállóságot.
Šole bizonyítja, hogy nemcsak a cseh politikusok, hanem a
cseh társadalom is közömbös volt a szlovák probléma megoldása iránt, s hogy
mindig kevesebbet engedtek a szlovák nemzetiségi törekvéseknek, mint amit az kifejlettsége
miatt igényelt. A szlovák nemzeti emancipációs törekvések e miatt a fasizmus irányába
deformálódtak.
A leghosszabb fejezet az 1939 és 1945 közötti időszakkal
foglalkozik, melyben mindenek előtt azt elemzi, hogy a két emigráció
(a kommunista Moszkvában és a polgári, a csehszlovák emigráns kormány Londonban) hogyan
egyezkedett a cseh–szlovák viszony háború utáni megoldásáról. E fejezetben sorra
veszi azokat a koncepciókat, amelyek e kérdésben létrejöttek, és melyekről a két emigrációs csoport ádáz vitákat folytatott. A viták hevét és
kimenetelét folyamatosan befolyásolta a háborús helyzet és a kialakuló erőviszonyok, valamint a Szlovák
Nemzeti Felkelés kirobbanása. A viták hátterében a szerző nem feledkezik meg arról,
hogy bemutassa, milyen viszony alakult ki eközben a cseh és a szlovák
társadalom között; felvázolja, honnan erednek az egymásról kialakított olyan
negatív sztereotípiák, mint hogy a szlovákok elárulták, hátba döfték a
cseheket, és a szlovákok oldaláról az, hogy a csehek lenézik őket és árulóknak,
fasisztáknak, antiszemitáknak, klerikálisoknak tartják a szlovákokat.
Šole, aki maga is részt vett a Szlovák Nemzeti Felkelés
harcaiban, alaposan elemzi a felkelés politikai és történeti hátterét, a
nemzetközi eseményekkel való összefüggéseit és a levonható tanulságokat,
valamint azt, hogy a szlovák emancipációs törekvések későbbi figyelembe vétele
szempontjából végül is kevés eredménnyel járt.
Felvázolja, hogyan született meg a Kassai Kormányprogram,
és mit tartalmazott a szlovák kérdés megoldása szempontjából; a befejező
részben azt is leszögezi, hogy a programban kitűzött szép célok és elvek a kommunista politika gyakorlatában nem valósultak
meg, annak
ellenére, hogy
a szlovák
és a cseh kommunisták 1945-ben még a szlovák kérdés demokratikus és föderális
megoldásának voltak a hívei.
Folyamatosan kitér a szlovák önállósulási folyamatra, így
arra is, hogy amikor a csehek ennek ellenállnak, akkor a szlovákok még
határozottabb nacionalisták és autonomisták lesznek.
Ugyanakkor minél kevésbé volt centralisztikus a cseh
politikai vezetés, minél lazább, demokratikusabb és „engedékenyebb” volt, annál inkább
jelentkeztek azok a szlovák követelések, melyek a szlovák ügyek önállóbb
irányítás ára vonatkoztak. A cseh (csehszlovák) centralizmus nem volt képes
megérteni a szlovák kérdést, a szlovák igényeket, és ez 1945 után is számos
feszültséget eredményezett a csehszlovák belpolitikai életben. Voltak azonban egyének, akik megértették, hogy
a szlovákok nemzetté értek, és a nemzeti követelések kerültek napirendre; hogy ha önálló nemzetté
értek, önálló
gazdaságot is követelnek. Ha az olvasó és a történész mindezeket a kérdéseket végiggondolja, akkor a
folyamat lényegéből és logikájából levonhatja azt a következtetést, hogy a
csehszlovák viszonyban minden esetben csak bizonyos időre születhetett volna olyan
megoldás, amivel
egyrészt a két nemzet is elégedett lett volna, másrészt a közös állam
működésképességét is biztosította volna. 1992 végén a csehek és szlovákok közös állama szükségszerűen bomlott fel.
Jaroslav Šole: Slovensko v českej politike
(Szlovákia a cseh politikában),
Banská Bystrica, 1993. 251
p.
Hamberger Judit