Klió 1995/2.
4. évfolyam
ÓKOR
Luciana Aigner Foresti:
Az etruszk szövetség
1992. szeptember 21–25-én Bergamoban
konferenciát rendeztek Federazioni e federalismo nell 'Europa antica címmel, tizenegy
európai és észak-amerikai ország kutatóinak részvételével, abból az alkalomból,
hogy Marta Sordi, az olasz ókorkutatás jeles
képviselője, akinek a munkásságában kiemelkedő helyet foglalt el mindig ennek a témának
a kutatása, harminc éve lett rendes egyetemi tanár. A konferencia alcíme: Alle radici della casa comune europea,
az épülő Európa-ház alapjaira, hagyományaira irányítja a figyelmet. Az elhangzott
előadások írásos anyaga 1994-ben jelent meg a milánói Universitá
Cattolica del Sacro Cuore kiadásában.
Luciana Aigner Foresti tanulmánya Etruriában a Kr. e. VII. század kezdetétől kialakult
városállam-rendszerrel foglalkozik. A legelterjedtebb véleménye témában az,
hogy a XII populi (12 nép) szövetsége nem centrális
politikai szervként funkcionált, hanem inkább szakrális szövetség volt,
hasonlóan a görög amphiktyoniákhoz. G. Perl német kutató véleménye szerint az etruszk városok
független államok konföderációját alkották, egy vallásos alapon létrejött Staatenbundot, és ezt a szerveződési formát a „nomen Etruscum” terminussal jelölték.
L. Aigner Foresti a források alapos vizsgálatával vonja le
következtetéseit az etruszk szövetség kérdésével kapcsolatban. Észak-etruriai
sírkőfeliratokon fordulnak elő a „tular rasnal” (a rasnák határa) és a „tular spural” (a város határa)
kifejezések. Livius egy helyen azt írja, hogy a gallok hatalmas hadserege behatolt
Etruria határain. Az egyes városok és Etruria határának megkülönböztetése arra utal, hogy a dokumentumok
elválasztják az etruszk „ethnos” fogalmát az egyes
etruszk „populi” (népek) fogalmától. Az etruszkoknak Karthágóval és Rómával kötött szerződései is
államközi egyezmények, és törvényhozói hatalommal felruházott egységes
politikai szervre utalnak. A források tudnak közös etruszk katonai vállalkozásokról és közös hadseregről
is, erre utal az is, hogy Türrhénosz, a névadó hős, aki az egység szimbóluma,
nem királyként, hanem katonai vezetőként van említve. Léteztek közös döntései
az etruszk „ethnosnak”, pl. amikor elutasították az ostromlott veii-iek segélykérését a Róma elleni harcban.
Az érmeken lévő „m” betűt egyes tudósok a „metl” (szövetség) szóval hozzák kapcsolatba, és pánetruszk
éremverésre gondolnak, vagy olyan pénzre, amit az összes etruszk város elfogadott, mert
egy közös törvényhozói politikai szerv bocsájtotta ki. Az etruszk közösségre utal a saeculumok (évszázad)
tradíciója is, amely azt jelenti, hogy népüket közös sors kapcsolja össze.
Létezett egy pánetruszk gyűlés,
amelynek konzultatív és határozati funkciói egyaránt voltak: egy-egy populus (nép) vállalkozása előtt kikérte a gyűlés véleményét,
a határozatok főleg békeszerződésekre, hadüzenetekre vonatkoztak, de nem voltak
szükségszerűen kényszerítő jellegűek az egyes városokra nézve. A gyűlés
résztvevői az egyes városok képviselői lehettek.
Évenként tarthatták az összejöveteleket. de
rendkívüli alkalmakkor is sor kerülhetett rá, a helyszín pedig a fanum Voltumnae (Voltumna szentélye), amely Propertius
egyik utalása alapján Volsiniiben állt. Ez vallási központ volt,
Voltumna pedig Varro
megfogalmazásában deus Etruriae (Etruria istene). A
gyűlés funkcionáriusai: a városi és a szövetségi rendszer strukturája
hasonló módon van elnevezve. Az archaikus korban a lucumo
állhatott a szövetség élén. Őt a tizenkét nép közösen választotta, a legfőbb
hatalommal rendelkező katonai vezető volt. „Lucumo” a király etruszk neve, a forrásokban személynévként is
előfordul, de a személy mindig egy király, jövendő király, vagy a hadsereg
vezére.
A Kr. e. IV. századtól a lucumo helyébe a „zilath rasnal” lép, mint a
szövetség legfőbb katonai vezetője. Tisztsége meghatározott időre szólhatott, talán minden nép egy
hónapig birtokolta a parancsnokságot, ez magyarázná a XII populiból
a tizenkettes számot. A „zilath rasnal”
azonosítható a császárkori feliratokon szereplő „praetor Etruriae” (Etruria praetora) tisztséggel. Lívius írja, hogya 12 népet
összehívták, hogy válasszanak „sacerdost” (pap). A választásra
az ünnepi játékok alkalmával került sor, ebből arra lehet következtetni, hogy
meghatározott időpontban, rendszeresen választottak az V. század második felétől
vallási vezetőt is a katonai-politikai vezető mellé, mint ahogy ez a latin szövetségnél is
megfigyelhető jelenség.
Livius az etruszkok szövetségi szerződését „nomen Etruscumnak” nevezi. Ez a szövetség politikai,
törvényhozói, szakrális funkciókat egyaránt ellátott, döntőbíróként lépett fel
az egyes tanok közötti viszályok esetén, kereskedelmi, politikai
szerződéseket kötött, háború és béke kérdéséről tanácskozott, rendszeres
gyűléseket tartott,
vezető tisztségviselői voltak. De a szövetség mellett az egyes etruszk városok erős autonómiával rendelkeztek, mert a határozatok
nem mindig voltak kötelező jellegűek az egyes városokra nézve.
Tehát a „lega etrusca”
egyaránt
magán viselte az államszövetség (Staatenbund) és
a szövetségi
állam (Bundesstaat) jellegzetességeit.
Luciana Aigner Foresti: La Lega
etrusca (Az etruszk szövetség) In: Federazioni
e federalismo nell'Europa antica.
Milano, 1994.
Óbis Hajnalka