Klió 1995/2.
4. évfolyam
ÓKOR
P. Zanker:
Pompeji városkép, lakáskultúra,
társadalom
Az elmúlt évtizedek erőteljes gazdaság- és politikatörténeti
érdeklődése
után ma mind több figyelem jut az életmódkutatásra. P. Zanker, a müncheni egyetem klasszika-archeológia professzora, az
antik műalkotásokban nem csak művészeti emlékeket lát, hanem a kor
gondolkodásának, életmódjának tükörképeit is. Ezért vállalkozott arra a
feladatra, hogy alapvetően a pompeji emlékekre építve, képet adjon e város lakóinak életfelfogásáról. Minthogy a város virágkorát
a köztársaságkor végi és császárkor eleji évtizedekben élte, tanulmányozása során egyben megismerkedhetünk egy jelentős történelmi korszakhatár
szociális
változásaival is.
Pompeji egyike volt Itália közepes
nagyságú vidéki városainak, a rá vonatkozó megállapítások más városokra is érvényesnek tekinthetők. A szerző a
várost a közélet színpadának tekinti, melyet a társadalom igényei szerint alakít ki.
Az épületeken, tereken, utcákon, temetőkön egyaránt a kortársak önmegvalósítási törekvése
érvényesül.
A római város meghatározó része a fórum, ahol az állami
és vallási élet építményei egységet alkotnak. A legjelentősebb nemesi családok
igyekeztek
házaikat ennek közelében felépíteni. Házaik tágas átriumaiban naponta gyűltek
össze klienseik. A császárkor elejétől fokozatosan új épülettípus veszi át a közélet színterét, a
fürdő (therma).
A római ház a szerző megfogalmazása szerint a szociális
kommunikáció és a demonstratív önábrázolás központja. A villa urbana-ban a római
arisztokrácia a Kr. e. II. század közepe óta egyre inkább Görögországot és annak
mintaképszerű kultúráját igyekezett felidézni.
Mindenfelé görög tematikájú ábrázolások jelentek
meg. A villa és az otium világa a közéleti tevékenység
ellenpólusává vált. Így mutatták meg a rómaiak, hogy a görög kulturális
örökséget magukévá tették, és nem csak hódítani és uralkodni tudnak, hanem élni
is. A principátus létrejöttével ez a folyamat csak
erősödött, minthogy a politikai közszereplés tere szűkült és mind kockázatosabb volt. A társadalmi elit
nyilvános szereplés iránti vágya a képzésben és a kulturális tevékenységben
nyilvánult meg.
A
III–II. század folyamán az alapvetően oszk lakosságú
Pompejit erőteljes hellenisztikus hatás
érte. A város Kr. e. 89-ben vált római coloniává, ami
rómaiak tömeges betelepítés ével járt együtt. A római polgárjog megszerzése az
őslakosok számára is olyannyira vonzóvá vált, hogy eléréséért a teljes önromanizáció utjára léptek.
A város központját római szokás oknak megfelelően
építették át; Jupitertemplomot, Comitiumot,
decuriói hivatalt emeltek. A Casa
del Faunónak, az egyik legnagyobb magánháznak a tulajdonosa még az oszk időszakban a bejárat padlómozaikján nem oszkul vagy görögül, hanem latinul (HA VE) köszöntötte a
belépőt.
A coloniává válással járó
felvirágzás eredményeként épült egy kisméretű fedett színház (odeion), egy nagy amphitheatrum –
nyilván a letelepített veteránok kívánságára – és több fürdő. Az összetételében
fokozatosan megváltozó társadalmi elit vonzódása a hellénisztikus
kultúra iránt nemhogy csökkent, hanem inkább fokozódott. Házaik kertjének
szobordíszeit, miniatur szakrális építményeit a hellénisztikus fejedelmek palotáinak mintájára helyezték
el. Városkömyéki villáikban a szabadidő eltöltésének
kedvelt formájává vált a filozófia, történelem, irodalom, művészet
tanulmányozása. Hasonló törekvés figyelhető meg a kevésbé tehetősek körében is.
A kisebb méretű kertek gazdái a kert falára nagyméretű képeket festtettek dús
növényzettel, állatokkal, kis építményekkel. Ez volt a legolcsóbb villautánzás.
A paradicsomi hangulatot idéző vadaskert-ábrázolások
értelmét leginkább egy Varro-hely (r. r. III 13, 2)
világítja meg. Eszerint gazdag villatulajdonosok kertjében mindent élőben
lehetett látni. A vendégek gyönyörködtetésére egy rabszolga Orpheusnak öltözött, és
énekével, illetve zenéjével az állatokat maga köré gyűjtötte.
Pompeji elpusztulása előtt nem sokkal egy újabb szokás
alakult ki: a falmezők középpontjába úgy helyeztek el egy-egy figurális
jelenetet, mintha táblakép volna odaakasztva. Ezt nevezik a szakirodalomban pinakothékának (képtár). A megoldás magyarázata hasonló a
nagyméretű vadaskertfestményekéhez. A táblaképek ára a villatulajdonosok
többségének elérhetetlen volt, így azokat imitálni voltak kénytelenek. A város
régi házainál is meg lehet figyelni, hogy azokat tulajdonosaik új ízlésnek
megfelelően igyekeznek átalakítani: kicsiny belső udvart alakítanak ki néhány
oszlop elhelyezésével, kis medencét építenek csorgadozó
nymphaeummal.
A Kr. u. I. század közepének újgazdagjai jelentős részben
a felszabadítottak, akik kereskedelmi és kézműves tevékenységükkel a korabeli
társadalom legaktívabb tagjai voltak, és nemcsak gazdasági szempontból, hanem a
fentebb megismert lakáskultúra és ízlés kialakítása és terjesztése
szempontjából is. Ennek a típusnak az
irodalmi megfogalmazása Petroniusnál Trima1chio, aki a leggazdagabbak közé
tartozott. Ha
ezt kevesen is érték el, sokan voltak csodálói és buzgó utánzói az
arisztokrácia körében. Valójában Trima1chio is utánzója volt egy olyan
életstílusnak, ami nem egyéniségéből. gondolkodásmódjából fakadt, hanem a Kr. e. II–I. század
görög műveltségű arisztokráciájától származott.
P. Zanker:
Pompeji. Stadtbild und Wohngeschmack,
(Pornepeji városkép és lakáskultúra) Mainz, 1955. 238
p.
Gesztelyi László