Klió 1995/2.
4. évfolyam
KORA ÚJKOR
B. J. Spruyt:
Magyarországi Mária és a vallásreform
B. J. Spruyt leideni egyetemi
tanár cikke Habsburg Máriáról, II. Lajos magyar király feleségéről szól. A dolgozat
érdekességét növeli a magyar olvasó szemében, hogy egy külföldi tudós szél arról, hogyan látja a
reneszánsz kori magyar királyi udvart.
Mint ismeretes, Mária, Szép Fülöp és Őrült Johanna leánya, V. Károly német-római
császár húga Németalföldön nevelkedett, de már hathónapos korában kijelölték
számára életútját: az I. Miksa császár és Ulászló magyar és cseh király között
megkötött egyezség értelmében Mária Ulászló ezután születő fiához megy férjhez,
Ulászló Anna nevű leánya pedig Miksa unokájának lesz a felesége. A kettős
házassággal a császár Közép- és Kelet-Európában akarta bővíteni birodalmát. Négy hónappal később
meg is született Ulászló fia, Lajos. Az újszülöttet frissen leölt disznókból
készített „inkubátorban” tudták életben tartani (érdekesség az orvostudomány
történetéből!).
Tíz évvel később megtartották Bécsben a két gyermek
esküvőjét, majd 16–17 éves korukban Budán megülték a lakodalmukat. A boldog házasság
csupán négy évig, a mohácsi csatáig tartott, a 21 éves Mária özvegységre
jutott, és soha nem ment többé férjhez. 1531-ben bátyja, V. Károly kívánságára
Németalföld helytartója lett, majd 1555-ben lemondott, és Spanyolországban halt
meg 1558-ban.
Mária királyné egész életét a Habsburg-ház hűséges
szolgálatának szentelte: Magyarországon támogatta férjét a Habsburg-ellenes
nemességgel szemben, majd 1526 után bátyja, Ferdinánd mellé állt Zápolyai János ellenében a magyar trónért vívott harcban.
Később Németalföldön szintén a Habsburg-törekvések, a területi egyesítés
és a központosítás érdekében tevékenykedett. Egyetlen dologban távolodott el bizonyos fokig a
Habsburgok politikájától, s ez a vallás volt. A tanulmány készítője főleg azt vizsgálta, számtalan
adatot, kortársat, különféle dokumentumot szólaltatva meg: igaz-e, hogy
titokban Luther követője lett. Az igen gazdag bizonyító anyagból csak utalásszerűen említjük
meg a fontosabbakat, s inkább a szerző végkövetkeztetéseit emeljük ki.
A bécsi püspök, Johann Fabri
1530-ban egy prédikációjában nyílt célzással Mózes és Áron leprás nővéréről – Máriáról –
beszél. 1522-ben
Mária és Lajos
udvarában humanisták vitatkoznak arról, vajon Luther Erasmustól vette-e a gondolatait. 1523: egy tanácsos
azt jelenti szászországi Bölcs Frigyesnek, hogy Magyarországon ediktumot bocsátottak ki Luther követői
ellen, azonban Mária királyné
leállította az üldözéseket, hiszen „a szóbeszéd szerint maga is jó evangélikus”.
Mi több, Brandenburgi Albrecht lutheránus könyveket küldött a királynénak. Da Burgo nuncius ugyanezt jelenti: Mária támogatja a lutheránusokat,
udvarába fogadja őket. Sokat mond azoknak a humanistáknak, művészeknek a
felsorolása, akik Mária és Lajos udvarához tartoztak, vagy bejáratosak voltak oda: Simon Grynaeus, Melanchton
barátja; Conrad Cordatus
udvari káplán; Brandenburgi György; a három Thurzó-fiú, akik mind neves humanisták, barátai,
levelező partnerei Erasmusnak, és követői Luthernek. Az udvar humanista
köréhez tartoztak Szalkay László esztergomi érsek és Brodarics István történetíró, Velius
retorikaprofesszor, Oláh Miklós, a királyi pár titkára és Johann Henckel udvari
káplán. Mindannyian
művelt gondolkodók, akik merészségükért börtönt, száműzetést szenvedtek, s akiket Mária királyné
sokszor védelmébe vett az államtanáccsal és az egyházzal szemben.
Erasmus egy 1526. március 7-én kelt levelében
azt írta Henckelnek, hogy mérsékelt reformokkal kell
meggyógyítani a súlyosan beteg egyházat, olyan nehéz kezű, durva sebészre nincs szükség, amilyen
Luther. Luther
arrogáns, nyers tréfái vannak, szeret rágalmazni, s ezzel a magatartással sokat
árt az ókori tudományoknak is, melyek feledésbe mennek. Új evangélistákra
van szükség, akik békésebben, evangéliumi szellemben tanítanak, s ilyen Henckel és ilyen az ő pártfogója, a jámbor,
okos Mária királyné – írja Erasmus –, aki rászolgál megbecsülésünkre.
Mária királyné vallási felfogásának híre Lutherhez is
eljutott, aki, amikor hírét vette II. Lajos király mohácsi tragédiájának,
zsoltármagyarázat formájában vigasztaló sorokat írt a fiatal özvegynek. Ezt
Mária bátyja, Ferdinánd már nem hagyhatta szó nélkül. Számonkérés, feddés,
a másik oldalon pedig öntudatos érvelés, magyarázkodás következett a két testvér
leveleiben:
ne olvasson Mária tiltott könyveket, ne tűrjön meg környezetében Luther
tanításával rokonszenvezőket! Mindezekben Mária nem tartja magát bűnösnek!
Arról nem tehet, hogy Luther neki ajánlotta négy zsoltárát, Luther azt teszi, amit akar, s
akik rémhíreket költenek róla, Máriáról, csak viszályt akarnak szítani közte és Ferdinánd között.
1528-ban újra szemrehányó levél érkezik Ferdinándtól. Erre Mária
válaszképpen elküld bátyjának egy anabaptisták ellen írott Luther-értekezést, nézze meg, milyen szépen ír a
hitújító! Ferdinand természetesen helytelennek tartja Mária viselkedését: jobban tenné a királyné, ha az
egyház által jóváhagyott olvasnivalókkal ismerkedne! És mellékelten küld Máriának egy Luther
által fordított Új Testamentumot, hadd lássa, mennyi hiba van benne, hányszor megváltoztatta
Luther a szavak
értelmét, hogy a saját nézeteihez igazítsa őket.
Mária válaszában arról értesíti fivérét,
hogy a lutheránus prédikátort már elbocsátotta, s a helyét egy igen tanult
pappal töltötte
be, azt azonban
nem írta meg, hogy ez a művelt prédikátor maga Henckel volt. 1528 nyarán Henckel
levelet
írt Erasmusnak. Leírta, milyen művelt, istenfélő asszony Mária királyné, s arra kérte a
rotterdamit, ajánlja neki néhány írását. Erasmus meg is írta A keresztény
özvegy című értekezését, és 1529 februárjában elküldte Máriának. (Igaz, ezzel úgy járt Erasmus, mint a későbbi
korok színikritikusa, aki megbírált egy előadást, amelyet – fájdalom! – meg sem tartottak.
Erasmus arról írt ugyanis, milyen fájdalmas lehetett
Lajos halála szüleinek és gyermekeinek. A szülők ekkor
már nem éltek, gyermekei pedig soha nem voltak II. Lajosnak.) Mária később, már Németalföld helytartójaként,
1533-ban
megpróbálta hazahívni a költőfejedelmet, s letelepíteni udvarában. Az utazáshoz szükséges pénzt is elküldte neki Freiburgba, azonban Erasmus 1536-ban meghalt.
Mária Erasmushoz és Lutherhez fűződő kapcsolatának híre okozta talán, hogy
az 1530-ban,
Augsburgban
tartott birodalmi gyűlésen sokan azt várták tőle, közbenjár V. Károlynál az Evangélium hívei
érdekében. Ez azonban hiú remény volt. Mária ugyanis Henckel és Melanchton
közvetítésével, írásban a következőket kérdezte Luthertől: elegendő-e nyilvános
úrvacsora vételkor csak a kenyeret magunkhoz venni, és vajon megengedhető-e titokban, nyilvános hitvallás
nélkül részesülni a kenyérben és a kehelyben. A kérdés ezt jelentette: megteheti-e Mária, hogy titokban csatlakozik az új
hithez, de nyilvánosan megmarad a régi mellett. Luther csalódottan utasította vissza ezt a „nikodémizmust”,
és a maga kíméletlen módján határozott választ követelt Máriától. Mária, a Habsburg-ház leánya azonban
ilyen választ nem adhatott.
1531-ben az özvegy királynét bátyjai, Károly és Ferdinánd
arra kérik, vállalja el a megüresedett németalföldi helytartói pozíciót. Kikötik azonban, hogy
néhány Luther tanaihoz húzó embert, például Henckelt, Barnart
Behairnot nem viheti magával új állomáshelyére. Mária
beleegyezik a feltételekbe, bár megjegyzi, ő a megnevezetteket „egyszerűen jó
keresztényeknek tartja”.
Németalföldet természetesen szintén megérintette a
reformáció. Több változata alakult ki, holland földön például megtalálható a középkorból örökölt
eretnek gyökerekből sarjadó népi áramlat, a klasszikusokon tanult, a Bibliát
szövegkritikával, az egyházat bírálva kezelő biblikus humanizmus, és végül jelen van maga a lutherizmus is. A megreformált vallás tanait és híveit Károly már 1521 márciusa óta üldözte,
napirenden voltak a könyvégetések,
börtön és máglyahalál járt az ellenszegülőknek. Szigorúan
tiltott nyomdatermékek voltak a Summa der godliker
scrifturen és a Vorsterman-féle
Biblia-fordítás és ennek előszava. Fellépett a lutheri tanok ellen a Louvaini Egyetem és Holland Törvényszéke is. A 30-as évektől fokozottan
üldözték az anabaptistákat. 1529 októberében igen szigorú falragaszokon halálbüntetést
helyeztek kilátásba mindenkinek, akit bűnösnek találnak a lutheri eretnekségben.
Mária, megérkezvén Németalföldre, újra kifüggesztette a
halálbüntetésről szóló plakátokat, és anyagi segítséget nyújtott a münsteri anabaptisták leverésére az ottani püspöknek. Ugyanakkor nem
lépett fel erőszakkal a helybeli anabaptistákkal
szemben, és megbékélést, sértetlenséget ígért a katolikus egyházhoz
visszatérőknek. Csak amikor a münsteri Van Geelen támadást indított Amsterdam ellen 1535-ben, akkor
tért vissza szigorúan az 1531-es plakátok rendelkezéseihez.
Az 1550-es években feltűntek a falakon az ún. „véres plakátok”.
Ezek zendülőnek minősítették az eretnekeket, és halált mondtak ki rájuk, sőt
még az utóbb megtértekre is. A hirdetmény kötelezte a városokban, falvakban letelepedni
szándékozókat, hogy szerezzenek be igazolást előző lakóhelyükről
arról, hogy hithű katolikusok. Mária később elérte Károlynál, hogy enyhítsék ez
utóbbi rendelkezést, tekintettel a sok idegen származású kereskedőre, aki Németalföldre érkezik.
Ugyanekkor viszont különös eréllyel lépett fel egy spiritualista szekta ellen,
s a hangadó Eligius Pruystincket
1544-ben elevenen megégették. Usselstein hűbéri birtokon is letartóztattatott valakit Mária, s
nem rajta múlt, hogy az illető kiszabadult. A pápai nuncius viszont panaszkodott a pápának. majd az
Károly császárnak, hogy Mária nem eléggé erélyes az eretneküldözésben. Érdekes
eset Mária lelkészének, Pierre Alexandre atyának az esete is; az atyáról
kiderült, hogy eretnek tanokat vall, ám letartóztatása előtt egy órával valaki
figyelmeztette, és el tudott menekülni. A kortársak közül többen tudni vélték,
hogy Mária maga mentette meg káplánját. Egy másik humanista költő, Cornelius Grapheus,
Antwerpen városának titkára szintén Mária tágabb környezetéhez tartozott, neki ajánlotta verseit,
a nép pásztornőjének nevezte, és Oláh Miklós közvetítésével levelezett vele.
Tulajdonképpen Mária régensnő és Alexandre és Grapheus is a középső utat járta a végletesen konzervatív
egyházi és a radikális reformer felfogás között –
állapítja meg tanulmányunk szerzője. Grapheus szerint az erasmusi philosophia
Christi hirdetésével lehetne javítani az egyház hanyatló helyzetén. Alexandre viszont úgy vélte, a
katolikus papságnak nem szabad túllépnie az Evangélium szabta határokat. Az ilyen program
elutasította az együttműködést az olyan radikális mozgalmakkal, mint például az
anabaptizmus. A Mária környezetéhez tartozó
gondolkodók egy része mindvégig megmaradt a reformáció oldalán (Alexandre), más
részük visszatért az anyaszentegyház kebelébe (Henckel breslaui
kanonokként halt meg), sőt Oláh Miklós érsek, kancellár a magyarországi
ellenreformáció vezéralakjává vált.
Mária magatartása, vallási felfogása új volt, eltért az
addigiaktól a burgundi Habsburg-ág történetében. Mária elődei, Portugál Izabella, Yorki
Margit és Ausztriai Margit, mindannyian tipikus középkori figurák voltak, akik,
bár kórházakat, apácarendeket alapítottak, templomot építettek, szerzetesi szabályzatot
újítottak meg, mégis egészen másfajta reformelképzelések megtestesítői voltak, mint
Mária a maga vonzódásával a biblikus-humanista nézetekhez. E nézetekben addig ment el, ameddig
azt az ő helyzetében megtehette. Mária eleinte sajnálta az egyszerű, félrevezetett
üldözötteket, és csak amikor a fanatikus eretneküldözők már az egyház keretén
belül működő emberek ellen is – mint amilyenek Alexandre és Grapheus
voltak – felléptek,
csak ekkor ütközött össze benne az egyháza és a reformerhumanizmus iránt érzett
lojalitás. Luthernek feltett kérdéseivel azt próbálta megtudni, meddig mehet
el, hol van a határa a kétféle lojalitásnak. Mária békítő, kiegyenlítő szerepét
abban látja a cikk írója, hogy megakadályozta a Habsburg-ellenes erők vallási
reformmozgalommá szerveződését, de
megakadályozta azt is, hogy a vallásújítók egységes ideológiát adjanak
a Habsburg-politika sokféle
ellenzőinek kezébe. Később azután rájött Mária, hogy
nem tud szembeszállni ezekkel az ellenzéki erőkkel. 1555-ben azzal indokolta
lemondását, hogy előretörnek az eretnekség és a forradalmiság, az emberek már
nem tisztelik sem Istent, sem az uralkodót. Ilyen körülmények között ő nem tudja többé betölteni
feladatát: „mon debvoir tant envers Dieu
qu'envers mon prince”.
B. J. Spruyt: „En bruit d'estre bonne luteriene”: Mary of Hungary (1505–58) and Religious Reform, („A szóbeszéd szerint ő jó lutheránus” – Magyarországi Mária [1505–58] és a vallásrefonn) The
English HistoricaI Review,
CIX. évf., 431. szám, 1994. április, 275–307. p.
Fodor Mihályné