Klió 1995/2.
4. évfolyam
XIX. SZÁZAD
Peter Macho:
Az önálló Szlovákia koncepciója
az 1860-as évekbenˇ
A szlovák nemzeti mozgalom létrejöttében a nemzeti
egyenjogúság és a természet jogi érvelés volt a kiindulópont, ez már 1848-ban
is világos volt, amikor egy szlovák nagyhercegség létrehozását követelték. Az
1860-as évek első felében a szlovák vezetők elutasították a történeti jogot,
ezért nem fogadták el az Októberi Diplomát és a Februári Pátenst, hiszen ezek történetipolitikai individualitások szerint kívánták a
Monarchia átszervezését. A magyar álláspont a történeti jog mellett érvelt Kossuth
is már 1848 előtt, a szentistváni korona alapján. A Pragmatica Sanctiót viszont társadalmi szerződésnek fogták fel a
természetjog értelmében. A birodalom egyéb nemzetei is a történeti jogot
fogadták el.
A horvátok, Zvonimir koronájára
hivatkozva, országukat történeti-politikai individualitásnak tekintették, ezért
támogatták a cseh történeti jogi felfogást. Hivatkoztak a horvát állam meglétére. Igaz, hogy a XIV.
századtól kezdve az uralkodók külön horvát királyként való koronázása elmaradt. De hivatkoztak az
1102-es pactum conventurnra,
Ferdinánd megválasztására 1527-ben és az 1712-ben horvát részről elfogadott
Pragmatica Sanctióra. A csehek is történeti-politikai
individualitásként fogadták el Csehországot, de ezt egyúttal egységes nemzetállamnak
is tekintették, két nyelvvel. A szentvenceli koronára hivatkoztak. Az arisztokrácia két
individualitást szeretett volna, ti. Csehországot és Morvaországot. De a természet jogi
érvelés sem hiányzott, F. L. Rieger cseh politikus 1868-ban arra hivatkozott, hogy
Ferdinánd megválasztása 1526-ban szerződés volt, de a Pragmatica Sanctiót ráerőszakolták Csehországra, tehát az nem
szerződés. A románok Erdélyt tekintették történeti-politikai individualitásnak, itt a szerződés az
1437-es unió, de a román felfogás szerint a románok már a honfoglalás idején szerződtek
Tuhutummal, ahogy Anonymus írja. Magyarország és Erdély
kapcsolata is szerződésen alapul. A kiegyezés után Erdély autonómiáját igényelték, horvát
mintára. A szerbek Lipót privilégiumaira hivatkoztak, bár a konzervatívok
szerint ezek csak részben szerződések. A szerb ügyben Bécshez kell fordulni, Svetozar Miletić
szerint a magyar országgyűléshez. Elvetette a
hivatkozást a jászkun és a szász autonómiára, mert azok nem alkotmányosak, ő
alkotmányos megoldást kívánt, nem abszolutisztikusat. De a Vajdaság területi
különállását, ahogy a szlovák politikusok is 1861-ben külön tartományt (okolie).
A szlovákoknak nem volt államjogi hagyományuk, ahogy a ruszinoknak
sem. Ezért kezdetben ellenezték a történeti jogot, utóbb mégis elfogadták. Együttműködést
akartak Béccsel és a többi nemzetiséggel. Az 1861-es Memorandum a szerb és a román példa nyomán
argumentált. Volt
is ekkor szlovák-szerb együttműködés az 1850-es években, mert a horvátokban csalódtak.
Viszont az 1860-as években a horvátok is a szlovákok mellett foglaltak állást. A Memorandum
elutasítása után a bécsi kormányhoz intézett újabb memorandum már a horvátokhoz
hasonlóan érvelt a területi különállás mellett.
A szerző ezek után két korabeli szlovák történész
felfogásában mutatja be a politikai események hatását a történeti koncepcióra. Frantiek Vit'azoslav Sasinek több munkában is a nyitrai ducatusra
hivatkozott, mint történeti előzményre, ennek volt saját fejedelmi udvara is.
VII. Mihály
bizánci császár Gézának a koronát mint nyitrai
uralkodónak küldte, ezzel királyi rangra emelte a területet. Géza azután magyar királyként
a két országot egyesítette, ahogy a két koronát is. A XIV. században
Károly Róbert központosító törekvései miatt a különállás elveszett, de a
huszita időkben Jan Jiskra ismét helyreállította. Az
érvelés célja nyilván a különállás bizonyítása volt, hogy Szlovákia így külön
történeti-politikai individualitásként kerülhessen be egy föderációba. Ennek azonban a
politikára nem volt hatása. A történeti érvek egyaránt használhatóak voltak az
autonómia vagy a föderalizmus mellett. Sasinek a
horvát és az erdélyi példát emlegette analógiaként.
A másik korabeli történész, Jozef
Hloanský világosabban érvelt Szlovákia, mint
történeti-politikai individuali tás mellett.
Szlovákiát külön koronatartományként látta volna szívesen. Külön folyóiratot
adott ki Biele Uhorsko
(Fehér Magyarország) címen, ez nála Szlovákiát jelentette. A régi Magyarországon
föderatív berendezkedés volt érvényben, Fehér-Magyarország egyik eleme volt
ennek, mell ette Horvátország, Fekete-Magyarország (vagyis Erdély) és Pannónia,
ez a magyarok tulajdonképpeni területe. Hloanský
ezzel a felfogással Magyarország területi integritása mellett foglalt állást,
ezen belül kívánta a területi különállást. Magyarország (Uhorsko) a morva
állam folytatása, a dinasztia is azonos, MojmírÁrpád-dinasztia
(rokonság révén). Ezt a föderatív megoldást Károly Róbert számolta fel. Ezért harcolt Csák
Mátéval, aki Hloanský szerint nem szlovák. Itt az alkotmányosság
és az abszolutizmus küzdelméről volt szó. Fehér-Magyarország tehát nem etnikai,
hanem territoriális alakulat, államjogi különállással. Így voltaképpen
közeledett a horvát felfogáshoz, amely a politikai nemzet álláspontját fogadta el.
Hloanský tehát a
horvát és magyar különállást olyan territoriális alapra helyezte, mint Fehér Magyarországét. A szerbeket kihagyta koncepciójából, mert később
települtek be. A szerbek történeti érve dinasztikus-abszolutisztikus, autonómiájuk a székelyre vagy a szászra emlékeztet. A szerződés tehát államok és egy államon belül területi egységek közt egyaránt
lehetséges.
Mint látható, itt a történeti és terrnészetjogi érvelés
eklektikusan vegyül, 1870-ben a francia köztársaság kikiáltása után Hloanský már Magyarország-Uhorsko felosztása mellett foglalt
állást,
'szakítva hungarocentrista
álláspont jával.
Peter Macho: Koncepcia
historicko-politickej individuality Slovenska v kontexte státoprávnych hnutí národov habsburgskej rnonarchie v 60. rokoch 19. storo~ia (Szlovákia történeti-politikai individualitásának koncepciója a Habsburg
Monarchia nemzetei áIIamjogi mozgalmainak kontextusában az 1860-as években) Historické Stúdie
1994. 35. köt. 2348. p.
Niederhauser Emil