Klió 1995/2.
4. évfolyam
XIX. SZÁZAD
F. A. Petrov:
Az állami intézményrendszer átalakításának zemsztvo-liberális tervei
Oroszországban (1870–80-as évek)
A történészek eddig főként a zemsztvo-liberális mozgalom befejező szakaszára (az
1890-es esztendőktől 1905-ig) fordítottak komoly figyelmet, miközben ezt
megelőzően épp a CÍmben jelzett időszakban születtek
meg az orosz államapparátus gyökeres átalakítását szolgáló, különböző politikai
árnyalatú konkrétreformtervek. Petrov e
tervezeteknek az orosz államiság fejlődésében elfoglalt helyét és szerepét igyekszik
feltárni. Az 1860–70-es helyi önkormányzat jelentős változáson ment át, azonban a cárizmus
központi bürokratikus apparátusa gyakorlatilag megingathatatlan maradt. Petrov jól mutat rá, az orosz történelem egyik ellentmondása volt,
hogy a reformokat az egyeduralom hajtotta végre, és ugyanakkor a zemsztvók
és a városi dumák objektíve az orosz parlamentarizmus előzményét is jelentették. II. Sándor kormányzata az orosz
társadalom felkészületlensége miatt még idő előttinek vélte az alkotmányos monarchiára
való áttérést, az orosz konstitucionalisták pedig (a legradikálisabbak kivételével) úgy ítélték meg, hogy a
várható hátrányok miatt kompenzálni kell a nemességet. A liberálisok a sajátos jogi tradíciók és a helyi önkormányzatbeli tapasztalathiány miatt is elvetették a radikálisabb változásokat. Az irányító cári bürokrácia pedig a legjobban arra ügyelt, nehogy az átalakulás átterjedjen a legfelsőbb állami szervekre. Így az 1864. évi zemsztvotörvény
alap és tető nélküli házhoz hasonlított a szerző szerint. Ebből következik, hogy egy, az összes réteget képviselő
önkormányzatnak az államapparátus csúcsaira való kiterjesztése és a polgári
szabadságjogoknak a követelése egészen 1905-ig a liberális politikai programok alapvető eleme maradt,
és ez az egyeduralommal szembeni oppozíció (ezért fontos Petrov
írásának időhatára) az 1870-es évek végén jelent meg.
A liberálisokat a mély válság és a kormányzati önkény
fokozódása ösztönözte az alkotmányos átalakítási lehetőségek keresésére. I.
I. Petrunkevics
pl. úgy látta, hogy a társadalmi harc kíméletlen szakaszába lépett,
és a kormány által követett úton nem lehet közelebb jutni a nyugati civilizációhoz. A zemsztvo-liberálisok fellépéséhez jó alkalmat kínált II. Sándor 1878. november 20-i beszéde és Lorisz-Melikov kurzusa. 1881
után azonban az állami intézményhálózat átalakításának alkotmányos útja hosszú időre eltolódott. Petrov kiemeli, hogy a zemsztvo-liberálisok a nagy reformokat akarták folytatni, konkrét terveik két csoportra oszthatók: 1) a zemsztvókból választott képviselők bevonásával a legfelső állami intézmények
átalakítása, és 2) tanácsadó jellegű központi zemsztvoszervek kialakítása. A politikai tervezetek kidolgozásának fórumává az Európai Hírnök (Vesztnyik
Jevropi) nevű
periodika vált. Mérsékelt tervet jelentetett meg a pétervári értelmiség köréből
a belpolitikai
rovatban pl. 1876-ban L. A.
Polonszkij. Hangoztatta,
hogy – noha a
legfelsőbb törvényhozási hatalom a cáré –
a zemsztvók képviselőit be kell vonni a legmagasabb fokú állami intézmények munkájába. Az Államtanácsba így a kormányzósági zemsztvogyűlések
jelöltjei éppúgy bekerülhetnek, mint a hatalom delegáltjai. Másrészt Polonszkij szerint kormányzósági és kerületi (ujezd) szinten
módosítani kell a kijelölt és választott képviselők arányát, valamint változtatni kell a gyűlések, a testületek funkcióin is. Petrov, nézetünk szerint jól látja, hogy
különbség van P. A. Valujev belügyminiszter és Polonszkij
elképzelései között, mivel az első nem szerette volna, ha a zemsztvo-képviselők közvetlenül részt vesznek az
Államtanács munkájában.
1880-tól a megújult belpolitikai rovat vezetője a liberális
pétervári publicista K. K. Arszenyev lett. A pétervári zemsztvo politikusaként az
1880. évi utolsó lapszámokban az állami intézményrendszer
átfogó reformját hirdette. II. Sándor halála után Arszenyev
szélesíteni akarta a zemsztvók tevékenységi körét, növelni a paraszti képviseletet ezen
intézményekben és célszerűnek vélte, hogy a kormány a nyilvánosság előtt, és rendszeresen kérje ki egyes kérdésekben a zemsztvók véleményét. Így azt mondhatjuk, hogy az Európai Hírnökben az 1870-es évek közepétől állandóan
jelen volt az önigazgatás demokratizálását és ezen elveknek a legfelsőbb állami szervek összetételét és munkáját meghatározó politikai áramlat. A fenti vonulathoz álltak közel K. D. Kavelinnek, az „államjogi iskola”
történészének, a liberális publicistának a nézetei. Történetfelfogásából nem csak az következett, hogy az
államot tartotta a reformok kigondolójának és megvalósítójának,
hanem Petrov szerint az is, hogy azt a politikai stabilitás
garanciájaként kezelte és a monarchikus fejlődést az alkotmányos átalakulás elé helyezte. Kavelin
úgy képzelte, hogy a zemsztvóknak nem szabad kilépni az
1864. évi törvény adta keretekből, mivel az biztosítékokat nyújt a bürokratikus önkényeskedésekkel szemben. 1875-ben egy külföldön megjelent brosúrájában
azonban már elismerte, hogy a kormányzat csírájában elfojtotta az összes réteg képviseletét biztosító intézményrendszer kialakulását. Ezért úgy vélte, hogy
e kedvezőtlen fejleményt csak úgy lehet megváltoztatni, ha reformokkal egyesítik a törvényhozási, az adminisztratív és a bírósági hatalmi ágakat, létrehozzák ennek megfelelő
formáit és ezeket felruházzák a szükséges hatás- és jogkörökkel.
A fentiek megvalósítására Kavelin
kidolgozta
a korabeli
új feltételeknek
megfelelő szenátus megválasztásának, összetételének és jogkörének tervét. Az
ún. Adminisztratív Szenátus mint legfelsőbb állami szerv széles hatáskörrel rendelkezett
volna. Petrov
komoly
érdeme, hogy
írásában jól nyomon követhető az egyes reformerek elképzeléseinek fejlődése. Kavelin pl. 1877-ben már három szenátusról szólt, megváltoztatva összetételük kialakítási rendjét és kompetenciájukat. A történész rámutatott az igazgatásban
meglévő káoszra. A helyi önkormányzatot nem a központi adminisztráció ágenseként képzelte
el. Összegezve,
Kavelin kimunkálta a központi és a helyi szervek átalakításának
részletes tervét.
Az „államjogi iskola” másik képviselője, B. N. Csicserin javaslatainál az állam
szerepének felértékeléséből, másrészt az orosz társadalomnak a politikai változásokra való felkészületlenségéből
indult ki. Az
orosz népet „éretlennek” találta az általa ideálisnak tartott alkotmányos
monarchia bevezetésére. Emiatt (lásd 1866-os művét „A népképviseletről”)
törvényszerűnek ítélte meg a földbirtokosok privilegizált pozícióját a helyi önkormányzatokban. Csicserin mérsékelt liberális nézeteiből következett,
hogy ugyan meg akarta nyerni a társadalom bizalmát, de a forradalomtól félve, az államnak
egyszerre szánt a „meglévőt konzerváló” és reformátori szerepet. Az alkotmányos rendszer
felé tett fokozatos, hosszan tartó lépések híve volt, amit jól mutatott 1878. évi brosúrája „Az alkotmányos kérdésről”, amelyben a felülről
lefelé irányuló átalakítási folyamatról szólt,
a kormányzat vezetésével, de a társadalom közreműködésével.
Ugyanakkor jól látta a két részről jelentkező akadályokat. II. Sándor meggyilkolása
újra taktikamódosulást
eredményezett nála. Immáron nem a kormány-társadalom szövetségéről szólt, hanem a rendszert féltette a káosztói, és az egyeduralom megerősítésére helyezte a hangsúlyt. Csicserin ellenezte a helyi önkormányzat reformját, a zernsztvo- és a paraszti szervek egyesülését. Szerinte az összes réteget magába foglaló rendszer csak a föderatív köztársaságokban képzelhető el, Oroszországban viszont az államéletet csak az egyeduralom (monarchia) irányíthatja. Az alkotmányos rendszer bevezetése az 1870-80-as évek
fordulóján akkor
lazítaná fel az államrendszert, amikor épp annak megerősítésére volna szükség. Miközben Csicserin
hangoztatta, hogy
a döntő
szó az államszervezetben a legfelsőbb hatalomé, újra visszatért az államtanács
újjászervezésére, de úgy, hogy ne ijessze el, hanem a reformok útjára terelje a
kormányzatot. Csicserin, mint Petrov Kavelinnel összevetve megjegyzi, az alkotmányos
monarchia fokozatos, hosszú időt felölelő bevezetésének híve volt. Az 1870-80-as évek fordulóján is
taktikailag legfeljebb a vegyes (zemsztvo-nemesi)
képviseletig mozdult el.
A. T. Vaszilcsikov „Az önkormányzatról” c. művében a tematika összehasonlító
elemzését és társadalmi-gazdasági teóriáját dolgozta ki. Rámutatott, hogy a
központi kormánynak nincs joga beavatkozni a helyi igazgatásba. A zemsztvókat csak akkor lehet bevonni a legfelső
testületekbe, ha a helyi szervek jogilag és gazdaságilag megerősödtek, és nőtt
az orosz lakosság politikai műveltsége. Vaszilcsikov
azonban nem akarta gyorsítani a folyamatot, hanem az egyes rétegek képviseletét
„emeletről emeletre” akarta kiépíteni a legfelső szintig. Az 1870–80-as évek
fordulóján a törvénytervezetek kidolgozása kapcsán bírálta azt a gyakorlatot,
hogy pl. a
zemsztvo-képviselőket az adminisztráció hívja meg az
ezekkel foglalkozó testületekbe, és a kormányzósági és kerületi gyűléseken
történő megválasztás mellett állt ki. Hangoztatta, hogy az államtanács ülései előtt vitassák meg a témákat. Ugyanakkor aláhúzta,
hogy a zemsztvo-képviselők csak tanácskozási joggal
vehetnek részt a legfelső testületek munkájában. Tervezete így az előző két
projektumnál is mérsékeltebb volt, és érintetlenül hagyta a főhatalmat. Vaszilcsikov a teljes népképviselet bevezetését azért tartotta
kivihetetlennek, mivel szerinte a lakosság kilenctizedének fogalma sem volt a
politikai jogokról, és ezért szigorú centralizációra volt szükség. Ugyanakkor,
mint Petrov kiemeli, a kerületi gyűléseken magasabb
volt a paraszti szavazók aránya, így ott demokratikusabb döntések születhettek.
A tervezetek egyike sem tette kérdésessé a cári
törvényhozói főhatalmat, legfeljebb tanácsadói jogú központi zemsztvo-intézmények kialakítását szorgalmazták. Erre jött létre A.I.
Koselev általános zemsztvo
dumájának (az a szerv, amel yegyüttműködne
az államtanáccsal) tervezete. Az állampolgárok így vehetnének részt az
adminisztratív beavatkozástói mentes „igazi önkormányzatban”.
Az államtanácsi ülések előtt ez a testület véleményezné az eléje kerülő ügyeket. Koselev azonban nem a nyugati alkotmányosság miatt, hanem a szlavofil
eszmék jegyében azért hozta volna létre adumát, hogy a cár megalapozottabb
döntéseket hozzon. A hatalom az uralkodóé maradt, csak a véleményezés jutott a
népnek. 1881-ben kiadott új brosúrájában (Hol vagyunk? Hová és hogyan jussunk
el?) Koselev megfogalmazta a szabadságjogok
kiterjesztését, javaslatokat tett a helyi közigazgatás újjászervezésére és a
parasztok helyzetének javítására. Mivel a bürokrácia a fentieket nem képes
megoldani, ezért „az orosz föld igazi (zemsztvo-) képviselőiből”
összeállna egy állandó, az egyeduralmat (újra nem nyugati típusú
alkotmányosságról van szó!) döntéseiben segítő
testület. Koselev azonban
az 1881. április 29-ikiáltványután (egy különbizottság felállításával) mérsékelte
tervezetét.
Az 1870-80-as évek zemsztvo-liberalizmusa
koncepcióiban új jelenség. A tervek az önkormányzat demokratizálásán,
tevékenységi terük az összrétegű 120 képviseleti elv
kiszélesítésén alapultak, de az új szervek
legfeljebb tanácskozási jogokkal felruházva épültek
volna be az államapparátus legfelső részébe. Petrov az abszolút monarchia alkotmányossá válásának reális, fokozatos (radikális struktúraváltás nélküli), fentről lefelé
történő átalakításának lehetőségét látja bennük, amire a konkrét körülmények között 1881-ig volt esély. Azután a parlamentarizmus (a jogállam) alkotmányos úton való
létrejöttének feltételei már nem álltak fenn.
F. A. Petrov: Zemszko-liberalnije
projekti pereusztrojsztva goszudarsztvennih
ucsrezsgyenyij v Rosszii v konce 70-h-nacsale 80-h godov XIX
veka (Az állami intézmények átalakításának zemsztvo-liberális tervei
Oroszországban a XIX. század 70-es éveinek végén-80-as éveinek elején) Otyecsesztvennaja
Isztoríja. 1993/4. 32–47.
p.
Kurunczi Jenő