Klió 1995/2.
4. évfolyam
XX. SZÁZAD
A kommunizmus eretnekei
(Szerk.: T. Bergmann
és M. Kessler)
Theodor Bergmann és Mario Kessler
életrajzi gyűjteménye olyan személyiségeknek állít emléket, akik az első
világháború során kommunistákká váltak, de életük további menete során szembefordultak
a Szovjetunióban megvalósuló sztálini modellel, s annak nyílt vagy kevésbé
nyílt ellenfeleivé váltak, akik tehát – mint a szerkesztők jelzik – valamilyen
mértékig egyfajta alternatívát jelentettek a sztálinizmussal szemben.
Tulajdonképpen olyanféle kötettel állunk szemben, mint amilyen az 1987-ben Béládi László és Krausz Tamás tollából megjelent Életrajzok
a bolsevizmus történetéből c. kiadvány volt, azzal a különbséggel, hogy
Bergmann és Kessler az egész világ kommunistáiból
válogatott, míg Béládi és Krausz megmaradtak a
szovjet közegben, bár természetesen sokan szerepelnek mindkét kötetben.
Ez a kötet olyan személyiségek életútját mutatja be, mint
Rosa Luxemburg, Trockij, Thalheimer, Arthur
Rosenberg, Gramsci, Rakovszkij,
Buharin, az indiai M. N. Roy, a spanyol Nin és Maurín, Hruscsov, Liu sao esi, Fanon, Deutscher, a
jugoszláv és a csehszlovák kommunista pártok politikája (a csehszlovák KP.
I968-hoz vezető útja), s végül Gorbacsov. A vezérfonal, amelyre az életrajzokat a szerzők felfűzik,
a kötet alcíme: Alternatíva a sztálinizmussal szemben.
S éppen ebben a problematikában látjuk a kötet legnagyobb
ellentmondását: nincs igazi alternatíva. Nyilvánvaló, hogy Trockij, az a
Trockij, aki aktív politikusként a sztálini megoldásoknál jóval
szélsőségesebbeket javasolt az I920-as években, nem jelentett igazi alternatívát, amit az is
jelez, hogy irányvonalait (merttöbb is volt egymást
követően) a többség rendre elutasította. Rakovszkij,
Buharin és a többiek vele összehasonlítva jóval kisebb politikai súllyal s
lehetőségekkel rendelkeztek, s legfeljebb egyes részleteket módosíthattak volna
a sztálini koncepción. Az alapkérdés ugyanis adott volt: győzött az orosz forradalom, de egyidejűleg
hamvába holt tulajdonképpeni előfeltétele, amelynek megvalósulását
feltételezte, a világforradalom. A kérdés a 'hogyan tovább?' dilemmája,
s erre a válasz csak az lehetett, amit sztálinizmusnak neveznek: a szocializmus építése egy országban. Egy győztes forradalom megvalósítóinak a
forradalom feladását javasolni (mint az egyetlen és ésszerű álláspontot) aligha lehetett volna. Ettől a ponttói
kezdve a dolgok már a maguk logikáját követték, s ha azon lehet is elmélkedni, milyen módon lehetett volna elkerülni a forradalom Sztálin
személyiségéből adódó torzulásait, az vitathatatlan, hogy mindazt elérni, amit a Szovjetunió
rövid másfél-két
évtized alatt elért, lényegesen más módon nem lehetett volna. Külföldi tőke nem állt rendelkezésre, így csak a belső
felhalmozás drasztikus mértékű növelésével lehetett iparosítani, a parasztság
és a munkásság életszínvonala rovására. Részletekben persze lehetett volna
módosítani, erre a helyzet kényszere folytán olykor sor is került, de a képlet adott volt.
A bemutatott személyek mintha maguk is tudatában lettek volna ennek a helyzetnek, elsősorban a
sztálini rendszernek azokkal a vonásaival viaskodnak, amelyeket a „humánum” szférájába sorolhatunk.
Csökkentenék az iparosítás ütemét, hogy ezzel mérsékeljék a parasztság
terheit, kerülnék a politikai nyomást,
toleránsabb pártpolitikát sürgetnek, stb. Azt mondhatjuk, az aktív politikusok, a hatalomban lévők alternatívája a sztálini modellel szemben olyasféle mérséklés, mint amit Nagy Imre képviselt nálunk 1953 és 1956 között. Ez azonban csupán mérséklés, a „hibák kijavítására”, de nem igazi alternatíva.
Azért ne legyünk igazságtalanok! Ma még ezekről a kérdésekről nagyon nehéz megalapozottan
szólni, hiszen
annak ellenére, hogy az utóbbi években sok levéltári anyag napfényre
került, a korszak igazi története megíratlan,
a történész alapvető forrásai hozzáférhetetlenek, különös
en az 1920-50-es
évek
szovjet
története
gyakorlatilag
feltáratlan. A
szükségszerű
és a lehetséges megítélése pedig attól a tudástól függ, amivel még nem rendelkezünk. Ami számomra mindezek ellenére és mindeneken
túl meghatározó, az tulajdonképpen Rosa
Luxemburg álláspontja: Luxemburg 1919 januárjában meghalt, mégis, mindaz, amit
a bolsevizmussal kapcsolatban írt, s amit életrajzának szerzője, Jack Jacobs
tőle idéz, arra mutat, hogy gyakorlatilag ő az, aki már nagyon korán, rögtön a forradalom győzelme után szinte mindazt előre
látta, ami bekövetkezett, ami a torzulásokhoz, a forradalom elfajulásához, vagyis
a sztálini eredményekhez vezetett, mindazokat
a módszereket, amelyekkel a pártot hadsereggé
változtatták, mindazokat az antidemokratikus megoldásokat,
amelyek később megvalósultak. Ez annál nagyobb teljesítmény, mert – mint jeleztem – mindezt mások még
csírájában
sem sejtették.
Sok mindent fel lehetne még sorolni, ami érdekes a
kötetben. A legfőbb tanulság azonban, ami számomra mindebből kiderül, a
következő: nem a sztálinizmus és a kommunizmus eretnekei között húzódik az alternatíva, hanem a kommunizmus és a renegátok között, azok között tehát, akik hátat fordítottak a lenini eszméknek. Az lett volna,
illetve az volt az igazi alternatíva. Más kérdés, hogy ez sem igazán felemelő álláspont.
Ketzer im Kommunismus. Altemativen zum Stalinismus. (A kommunizmus eretnekei. Alternatívák a sztálinizmussal szemben) Szerk.: Theodor Bergmann és Mario Kessler. Decaton Verlag, Mainz, 1993. 381 p.
Gunst Péter