Klió 1995/2.
4. évfolyam
XX. SZÁZAD
Pietro Scoppola:
A pártok
köztársasága. A demokrácia Olaszországban (1945–1990)
Az
Olaszországi Első Köztársaság évek óta gyűrűző válsága, amely egyszerre okozott
morál is és politikai összeomlást (miközben alig súrolta a gazdasági fejlődést),
rendkívül felélénkítette a vitát a Köztársaság genezise és történelmi útja
körül. Ennek a vitának ma már sok kötetnyi irodalmat
köszönhetünk. A feldolgozások a „Tagentopoli”
korrupciós ügyei körüli felszínes kutatgatástól az utolsó ötven év teljesen még
föl nem tárt autoriter próbálkozásainak a feltérképezéséig terjednek.
Örvendetes, hogy a zsumalisztika, majd a politológia
felől közeledve, az analízis egyre inkább átterjed a történettudományra.
Végül
is senki sem mondta még ki a végső szót a válság okairól, s ezeket aligha
találhatja meg bárki is történelmi elemzés nélkül. Az utóbbi három év
könyvtermése már elkezdte a felszínről a mélybe hatolást. Az egyes kísérletek
több vagy kevesebb újonnan feltárt történeti anyagot mozgatnak meg, de
mindenképpen sok új szempontot vezetnek be a vizsgálatba. Természetesen maga a
ma már közkeletű „Első Köztársaság” kifejezés némileg önkényes, mivel egyelőre
még körvonalaiban is alig mutatkozik valamely koherens új struktúra, amelyet – úgymond
– másodiknak lehetne nevezni.
Az
alábbiakban olyan könyvről esik szó, amely kiemelkedik a kiadványok halmazából,
s egyaránt tekinthető kutató, tanár, diák és színvonalas érdeklődő
nélkülözhetetlen segédkönyvének.
Scoppola könyve
historikus, miközben kimondatlanul, de hangsúlyozottan tartózkodik a „historizálástól", napjaink történeti esszéirodalmának
szinte általános betegségétől. A köztársaság politikai ciklusait kronologikus
fegyelemmel követi nyomon. Korszakonként vizsgálja a legfontosabb cselekvő
társadalmi erőket, korántsem csak a pártokat, hanem az érdekvédelmi
szervezeteket, az állampolgári mozgalmakat, az egyházat, a kulturális
áramlatokat. Am, mint ez könyve címéből is kiderül: a válság okát a pártok
túlsúlyos szerepében találja. Előnyösen megkülönbözteti azonban e nézet más
híveitől, hogy ezt nem tekinti a háború utáni alkotmányozó korszak „eredeti
bűnbeesésének”. Mint írja: „Nem kívánom a háború utáni Olaszország történetének
szintézisét nyújtani. Inkább küzdő és ellentmondásos mivoltában akarom föl
vázolni, két olyan megállapítás kíséretében, amelyek nem ideológiai
előítéletekből születtek. Az egyik: az olasz demokrácia a második
világháborúból nem születhetett meg másképp... mint a 'pártok köztársaságaként'; ám a demokráciának ez a
típusa idővel kimutatta a maga tökéletlenségeit, képtelenségét arra, hogy a
válaszoljon az ország problémáira, és a válság olyan pontjáig jutott, ahonnan
már nem lehetséges visszafordulás. A pártok demokráciájának
elkerülhetetlenségétől e demokrácia kríziséig ívelő pálya rajzát kínálja ez a
könyv.” (9–10. p.)
Az
érdekes elemzési szempontok egyike a második világháború utolsó éveiben
született sokféle reménység (a szerző által pejoratív él nélkül utópiáknak
nevezett elképzelések) szembeállítása a háború utáni valósággal és végül is
megtestesült történelmi eredménnyel.
Külön
fejezet vizsgálja a kereszténydemokrácia és a baloldal kezdeti közös
kormányzásának véget vető tényezőket, de azokat is, amelyek évekig lehetővé
tették a kereszténydemokraták számára, hogy ab ovo elvi antikommunizmusukat ne
vigyék végig a politikai antikommunizmusig. A köztük fennálló konfliktusok okai
közül a szerző többek között (a választási hadjáratok mértéktelenül felfűtött,
sértő propagandajelszavai mellett) a nemzetközi tényezőkről sem feledkezik meg.
A
könyv az alkotmányos kompromisszumból kiindulva ábrázolja a centrizmus, mint
kormányzási képlet éveit (1948–1953), azután ennek a kormányformulának a
felmorzsolódását, amelyet (szokatlanul) a kultúrának és képviselőinek az
1953-as kereszténydemokrata választási reformkísérlet után bekövetkezett szellemi
fordulatához köti. Mint Giaime Pintortól
idézi: „Adott pillanatban az értelmiségieknek képeseknek kell lenniük arra,
hogy saját tapasztalatukat közhasznúvá tegyék.” Külön is kiemeli a szociális
problémáknak a korabeli olasz filmművészetben adott magas színvonalú
ábrázolását.
Újszerűen
közelíti meg Scoppola a centrizmusról a közép-bal
képletre való áttérés történeti tényezőit. A centro-sinistrát,
mint több lehetőség közül a végül leginkább járhatót jelöli meg, s kiemeli,
hogy előbb érlelődött meg a politikai kultúra, mint a parlamenti együttműködés,
vagy a kormányképlet szintjén. Már a neofasisztáknak a parlamenti többségbe
való bevonási kísérlete
(1960)
– mint egyik próbálkozás – előtt két évvel egy, a történeti irodalomban szinte
föl sem bukkanó megoldási kísérletre is rámutat: arra a heves vitára, amely a
De Gaulle 1958-as alkotmányreformja után Gronchi
államelnök és az olasz kereszténydemokrácia történelmi vezetője, az idős Don
Luigi Sturzo között bontakozott ki. Az előbbi a
centrizmus válságát a megnövelt elnöki hatalommal kívánta feloldani, míg Don Sturzo a gaulleista történetének
szintézisét nyújtani. Inkább küzdő és ellentmondásos mivoltában akarom föl
vázolni, két olyan megállapítás kíséretében, amelyek nem ideológiai
előítéletekből születtek. Az egyik: az olasz demokrácia a második
világháborúból nem születhetett meg másképp; ... mint a 'pártok köztársaságaként'; ám a demokráciának ez a
típusa idővel kimutatta a maga tökéletlenségeit, képtelenségét arra, hogy a
válaszoljon az ország problémáira, és a válság olyan pontjáig jutott, ahonnan
már nem lehetséges visszafordulás. A pártok demokráciájának
elkerülhetetlenségétől e demokrácia kríziséig ívelő pálya rajzát kínálja ez a
könyv.” (9–10. p.)
Az
érdekes elemzési szempontok egyike a második világháború utolsó éveiben
született sokféle reménység (a szerző által pejoratív él nélkül utópiáknak
nevezett elképzelések) szembeállítása a háború utáni valósággal és végül is
megtestesült történelmi eredménnyel.
Külön
fejezet vizsgálja a kereszténydemokrácia és a baloldal kezdeti közös
kormányzásának véget vető tényezőket, de azokat is, amelyek évekig lehetővé
tették a kereszténydemokraták számára, hogy ab ovo elvi antikommunizmusukat ne
vigyék végig a politikai antikommunizmusig. A köztük fennálló konfliktusok okai
közül a szerző többek között (a választási hadjáratok mértéktelenül felfűtött,
sértő propagandajelszavai mellett) a nemzetközi tényezőkről sem feledkezik meg.
A
könyv az alkotmányos kompromisszumból kiindulva ábrázolja a centrizmus, mint
kormányzási képlet éveit (1948–1953), azután ennek a kormányformulának a
felmorzsolódását, amelyet (szokatlanul) a kultúrának és képviselőinek az
1953-as kereszténydemokrata választási reformkísérlet után bekövetkezett
szellemi fordulatához köti. Mint Giaime Pintortól idézi:
„Adott
pillanatban az értelmiségieknek képeseknek kell lenniük arra, hogy saját
tapasztalatukat közhasznúvá tegyék.” Külön is kiemeli a szociális problémáknak
a korabeli olasz filmművészetben adott magas színvonalú ábrázolását.
Újszerűen
közelíti meg Scoppola a centrizmusról a közép-bal
képletre való áttérés történeti tényezőit. A centro-sinistrát,
mint több lehetőség közül a végül leginkább járhatót jelöli meg, s kiemeli,
hogy előbb érlelődött meg a politikai kultúra, mint a parlamenti együttműködés,
vagy a kormányképlet szintjén. Már a neofasisztáknak a parlamenti többségbe
való bevonási kísérlete
(1960)
– mint egyik próbálkozás – előtt két évvel egy, a történeti irodalomban szinte
föl sem bukkanó megoldási kísérletre is rámutat: arra a heves vitára, amely a
De Gaulle 1958-as alkotmányreformja után Gronchi
államelnök és az olasz kereszténydemokrácia történelmi vezetője, az idős Don
Luigi Sturzo között bontakozott ki. Az előbbi a
centrizmus válságát a megnövelt elnöki hatalommal kívánta feloldani, míg Don Sturzo a gaulleista gazdaságot a
politikai szisztéma még korántsem kiforrott, sok tekintetben felemás szanálási
kísérlete.
A
könyv tárgya azonban nem a gazdaság, bár esetenként ez is érdekes elemzésekben
bukkan föl benne. Örüljünk inkább annak, hogy ez az igen nagy forrásbázist
megmozgató, roppant invenciózus politológus nagy történettudományi apparátust
mozgató munkával ajándékozott meg bennünket.
Pietro
Scoppola: La repubblica dei partiti. Profilo
storico della demoerazia in Italia (1945–1990) [A pártok köztársasága. A demokrácia történeti profilja
Olaszországban (1945–1990)] Il Mulino, Bologna 1992.
451 p.
Harsányi Iván