Klió 1996/1.
5. évfolyam
Német vállalkozások története
A kölni székhelyű vállalkozástörténeti folyóirat évente négy füzetben, egyaránt 72 oldalon jelenik meg. Az 1994-es évfolyamot Jürgen Schmidt írása nyitja az „Állandó munkásság mint munkásarisztokrácia” témában, amiben két munkaerő-kutatási koncepciót mutat be egy empirikus teszt alapján. T. A. B. Corley tanulmányában a Beecham-konszern fejlődését vázolja fel a világ gyógyszeriparában 1914–1970 között. Pilar Barrera összehasonlítja a Du Pont és az IG Farben vállalatok technológiai teljesítőképességének fejlődését. Georg Sandler az Oetker-cég főmegbízottja rövid közleményében végigkíséri az Oetker családi vállalkozás történetének főbb csomópontjait.
Az
évfolyam második füzete Christian Kleinschmidt és Thomas Welskopp
írásával kezdődik, akik német mérnökök amerikai tapasztalatai alapján az
amerikai vas- és acélgyártási technikát és kultúrát mutatják be 1900–1930
között. Thomas Eckert pedig összehasonlítja a brit és német manufaktúraiparban
a társaságok számának nagyságát az 1960-as években.
Johannes
Bähr „Oberspreewerk
1945–52" című tanulmányával indul az évfolyam harmadik füzete. A szerző
sajátos, eddig kevésbé ismert, néhány hónappal a második világháború vége után
a szovjet zónában alapított berlini fejlesztési és kísérleti üzem történetét
tárja az olvasó elé.
A
szovjet elektromosipari minisztérium által alapított üzem feladata volt, hogy a
fénycső- és a magasfrekvenciájú technika területén fejlesztési terveket
valósítson meg, és járuljon hozzá termelésével a német elektromosipari termékek
kiszállításához. Emellett az üzem szolgálta a szovjet mérnökök továbbképzését
is. Az üzem alapítása és kezdetei megfeleltek a technológia- transzfer szovjet
stratégiájának, sikerrel nyerték meg a nyugati szektor fizikusait, mérnökeit és
technikusait, különösen a leszerelt Telefunken üzemből, ahol a drótnélküli
hírközlés számára a legnagyobb európai kutatási és fejlesztési beruházások
voltak jelen.
1946
októberében a Berlin keleti szektorából történő kitelepítés keretében az üzemből
230 tudóst, technikust és szakembert vittek ki a Szovjetunióba, ahol az
elektromosipar és a rakétatechnika különböző területein dolgoztak 1950-ig
illetve 1952-ig, de volt, aki csak 1958-ban térhetett haza. Az üzemet az akció
után termelési üzemmé alakították át, és mint szovjet részvénytársaságot
működtették tovább. Az 1946. októberi akció következtében az üzem elvesztette a
korábban kapott technológiai jelentőségét, az 1950-ben meginduló szovjet
televíziókészülék-gyártáshoz szükséges képcsövek szériagyártásánál már egyértelműen
a szovjet technológiára volt utalva.
A
haszon, amit a szovjet fél az Oberspreewerk alapításával húzott, jelentős volt.
A nyugati szektorból elcsábított szakértők munkája döntően hozzájárult ahhoz,
hogy a Szovjetunió hátránya ezen az ipari területen az ötvenes évek elejéig
csökkenhetett. Az üzemet végül 1952-ben átadták az NDK-nak, mint a távközlési
ügyek egyik bázisát. Johanes Bähr következtetése, hogy 1946 őszéig az új üzem
sikerét azoknak a német fizikusoknak és mérnököknek köszönhette, akik alkalmazásával
az Oberspreewerk profitálhatott. Hosszú távon az üzem alapítása a szovjet
újjáépítési politika keretében történt, ez pozitív hatást fejtett ki az NDK
elektromosipar-fejlődésére. A háború befejezésekor a Berlinben meglévő
szakemberpotenciál a szovjet üzem fejlődése nélkül ebben a nagyságban nem állt
volna rendelkezésre az elektronikai ipar felépítéséhez.
Frank
Lippert
„Ipari racionalizmus a Weimari Köztársaságban: a palackipar” című
tanulmányában egy konkrét ipari területen, történeti környezetbe ágyazva
igyekszik az ésszerűsítés általános tendenciáit megvonni. A gazdasági jelenség
(racionalizmus), véleménye szerint, a weimari gazdaság keretein belül
parciálisan kutatott, és a német gazdaságtörténet egyik legellentmondásosabb
területe.
A
konkrét ipari terület választását a következőképp indokolja: 1) A termelés
alapvető ésszerűsítése, a technikai lehetőségek a homogén tömegtermelésre való
átálláshoz a 20-as években rendelkezésre álltak. 2) A palacküveg hiányzó felvevőpiaca
esetében a termelés növelésének következményei jól mérhetőek.
A
palackelőállítás folyamata három fő mozzanatból állt, a nyersanyag előkészítéséből,
a forró üveg formálásából és az öblös üvegtartó lehűtéséből. A technikai irányú
racionalizáció egyes fázisainak bemutatását összekapcsolja a szerző a fenti
munkafolyamatokkal. Elsőként a Friedrich Siemens nevével összefonódó indirekt
gázgyújtás és regeneratív kályha bevezetését emeli ki Frank Lippert, aminek
hatására a 20-as években jelentősen csökkenteni tudták a fűtési veszteséget. A
technikai jellegű ésszerűsítés másik területe a gépesítés területén az ún. „Owen-gépek”
bevezetése volt. Az amerikai Owen által szabadalmaztatott automatizált
üveggyártógépet 1928-ban vásárolta meg a három legnagyobb üveggyárból
(Gerresheimer, Siemens és H. Heye) álló konzorcium. Mindez technológiailag
megoldást jelentett az üvegcseppek kifúvására és az üvegtest minőségének
további javítására. A harmadik területe volt a technikai ésszerűsítésnek a
csatorna alakú hűtőkályhák kifejlesztése és termelésben való alkalmazása. Frank
Lippert összefoglalja az ésszerűsítés következményeit: a konkurencia beszűkül,
jellemzője a vállalatok koncentrációja és ugyanakkor a személyi leépítés.
Véleménye
szerint a racionalizáció az adott történeti közegben tényleges technikai és
üzemgazdasági fejlődésnek bizonyult, de a homogén tömegtermelésre épülő előállítási
forma csak részben épült fel organikusan az előtte meglévő fokra. Az amerikai
racionalizmus elméletének módosítatlan átvétele, a koncentráció, valamint az
árnövekedésnek a keresleti oldalra hárítása vezetett a racionalizmus
mozgalmának vádolásához, amely szemléletmód szerint annak csupán
munkanélküliség és árnövekedés volt a következménye.
A
negyedik füzetet Michael Stahlmann „A műhelytől a Lean-Productionig”*
című tanulmánya nyitja. A szerző az autóipar fejlődésében két forradalmat
különböztet meg, az elsőt a műhelyszervezetből a folyamatos termelésre történő
áttérés jelentette. A Taylor és a Ford nevével fémjelzett termelési és
szervezési struktúrában döntő volt, hogy az 1903-ban alapított Ford Motor
Company vezetője, Henry Ford úgy döntött, hogy a termelést egy típusra
koncentrálja. Ezzel párhuzamosan az amerikai autóipar 1906–1913 között gyorsan
fejlődő ipari ágazattá alakult, a termékek árát pedig rövid idő alatt a
kétharmadára tudták csökkenteni.
A
német autóipart bipoláris fejlődés jellemezte, a Daimler-Benz AG/Mercedes-Benz
AG, a Daimler-Motor-Társaság (DMG) és a Benz & Cie az 1926-os fúziót követően
is a 30-as években továbbra is nagy értékű luxusjárműveket gyártott, míg az
Opel áttért a kis és közepes nagyságú járművek nagy szériában történő
készítésére és hajlott a nemzetközileg már kiszélesedett „amerikai gyártási
forma” alkalmazására. Minden modernizáció ellenére az egész termelést
figyelembe véve, a világpiacot a két világháború között mégis az amerikai
(Ford, GM és Chrysler) csaknem teljesen telítette.
A
szerző szerint az autóipar második forradalmát a Toyota-gyár idézte elő, az
ötvenes években már alkalmazva az új, karcsúsító ideált, az ún. „Lean-Production”-t.
A termelésben ez azt jelentette, hogy minél kevesebb ráfordítással minőségi és
magas értékű terméket kedvező áron állítottak elő, a munkaszervezésben pedig
megtörték a Taylor és a Ford nevével fémjelzett szervezési és termelési
technikát. A kooperatív szervezési elmélet szisztematikusan integrálta az
egyes munkafolyamatokat, amit alátámasztott a csoportmunka, a permanens
problémamegoldás, a termelésirányítás és az azonnali adatszolgáltatás, stb.
Az
első német autógyár, amely ebbe az irányba mozdult el, ismét az Opel gyár volt,
azt követte a Mercedes-Benz, amelyet az ún. „Lean-Production” minőségi előfutárának
nevez a szerző.
Napjaink
autógyártásának szembe kell néznie a munkaszervezeteken belüli és az ökológiai
irányú átalakítás problémáival. Ismét specifikus iránya az átstrukturálódásnak:
az áru- és munkapiacok összeállítása, az értékesítési stratégia, az irányítás
problémamegoldó készenléte, az üzemi szociális alkotmányok érvényessége. A
szerző rámutat, hogy a német autóiparban a történetileg létrejött bipoláris
fejlődés módosult formájában, de továbbra is létezik.
Helmut
Prößler
„Johann Friedrich Deinhard (1772–1827) és vállalkozói működése” című
tanulmányában gazdag forrásanyagot felhasználva járul hozzá a koblenzi kereskedőcsalád
történetéhez. A cégalapító Johann Friedrich Deinhard 1772. szeptember 13-án
született a család 14. gyermekeként. Apja nemesi alkalmazásban állt, és saját
borászattal és kereskedéssel is rendelkezett. A fiú 1788–1794 között Wormsban
tanulja a kereskedői szakmát Johann Cornelius Heyl nagykereskedésében. Ezt
követően alkalmazás reményében Koblenzbe megy, ahol kapcsolatba kerül a jól
működő Mülhens-bankházzal. Első vállalkozásai (bank- és váltóüzlet,
élelmiszerkereskedelem) nem voltak felhőtlenül sikeresek. A fent említett hatások
azonban fokozatosan a végső vállalkozás irányába vezették: a borkereskedelem
felé, kiegészülve banki és szállítmányozási üzlettel.
1799–1800-ban
üzletet alapít Wormsban (amely az 1801-ben kötött lunčville-i béke
eredményeként francia irányítás alá került), majd 1801-ben feleségül veszi a
híres koblenzi Nebel kereskedőcsalád leányát, így lehetővé válik számára a
gazdasági együttműködés az egész családdal. 1802-ben visszaköltözve Koblenzbe,
részesedést szerez egy dán borkereskedő cégben, amit 1804-ben egészében
megszerez. A francia adminisztráció 1807-es jelentései kiváló kereskedőként
tüntetik fel Deinhardot.
1807-ben
kereskedelmi és rokoni érdekek vezették a Deinhard és a Tesche cégek
egyesítésére, a profil is kiegészült a borkereskedelem mellett a nyersbőr
forgalmazásával. Üzleti kapcsolatokat épít ki Franciaországgal, onnan
származnak bőrmanufaktúrája megrendelései, lányait Párizsba küldi a
kalaposmesterség kitanulására. A Tesche céggel való szövetsége pedig a belga
kapcsolatait erősítette.
A
legfontosabb tevékenységi köre mégis a borkereskedelem maradt, a napóleoni időkben
kiváló fajtákat nemesített. A források 1808-ban 89 fehér és 10 vörösbor-fajtát
tüntetnek föl erről a vidékről.
1814-ben
a bankár Deinhard kereste a lehetőséget arra, hogy az átvonuló csapatok
zsoldfizetésében, ellátásában is érdekelt legyen. Az eredmény végül a koblenzi
porosz igazgatással kötött szerződés 1819-ben, amely felhatalmazta őt a
szállításokra.
1817-ben
a koblenzi adóhatóság a nagykereskedőknél tartott 625 boroshordóból 352 darabot
a Deinhard & Tesche tulajdonának tüntetett fel. A vállalkozás az 1822-es
importprogramjával és a reimsi Ruinart Champagner-gyártónak a családba
kerülésével nemzetközi karaktert öltött.
A
vállalkozásnak a cégalapító elhunytakor, 1827-ben a borkereskedelem területén
jó angliai exportlehetőségei voltak, emellett banküzletből állt, a bőrgyártásban
részesedéssel és szállítmányozási üzlettel is rendelkezett. Nemzetközi
kapcsolatai voltak Párizsban, Londonban és Brüsszelben.
Három
fia vette át az üzletet és annak működését az export irányába szélesítették ki.
A cégtörténet hazai és külföldi piacokon immár új szakaszban, új
feladatmegosztással folytatódott.
Zeitschrift für
Unternehmensgeschichte (German Society for Business History – A Német
Vállalkozástörténeti Társaság folyóirata), 39. Jahrgang. Heft 3–4/1994. Franz
Steiner Verlag, Stuttgart. Herausgeber Prof. Dr. Hans Pohl.
Szávai Ferenc Tibor
*
A „Lean-Production” termelési rendszer bevezetése az autóiparban Eiji Toyota és
tervezőmérnöke, Taiichi Ohno nevéhez fűződik. A japán termelési módszer lényege
volt: 1) A belső anyagáramlás csökkentése a közbeeső raktározás erős
lecsökkentésével. 2) Az egész termelési folyamat során permanens minőségi ellenőrzés
alkalmazása. 3) Az újítások bevezetésénél a csoportmunkában a kis lépések
elvének előtérbe helyezése. A hierarchizált munkafolyamat egyszerűsítése. „Az
autóipar második forradalmának” 1990-ben a Massachusettsi Technológiai Intézet
munkatársai nevezték el.