Klió 1996/1.
5. évfolyam
A „kapitalizmus” helyretétele. Az újabb irodalom áttekintése
A magyarországi közgondolkodásban és a középiskolai oktatásban még ma is széleskörűen elterjedt az a nézet, hogy az észak-amerikai angol gyarmatok gazdasági és társadalmi fejlődését az első telepesek odaérkezésétől kezdődően, egy XIX. századi értelemben vett lassez faire kapitalizmus határozta meg. Az amerikai történetírásban ezt a nézetet tette magáévá a második világháború befejeződésétől a hatvanas évek elejéig meghatározónak tekinthető, ún. konszenzus-iskola legtöbb képviselője. Minthogy nagymértékben ehhez az irányzathoz kötődik két olyan munka, amelyek az utóbbi években jelentek meg magyarul az Egyesült Államok történetéről, feltehető, hogy ez a felfogás – vagyis, hogy a „kapitalizmus az első hajókkal érkezett” Amerikába – még sokáig „közkézen fog forogni” Magyarországon.1 Ezért lehet érdekes és fontos betekintést nyerni abba a vitába, amely az amerikai történetírásban a hetvenes évek végétől kezdődően bontakozott ki arról, hogy milyen értelemben lehet egyáltalán kapitalistának tekinteni a XVII–XVIII. században az észak-amerikai angol gyarmatok gazdaságát és társadalmát. E vita legújabb eredményeinek összefoglalására, illetve saját véleményének kifejtésére vállalkozott: Michael Merrill, a New Brunswick-i Rutgers Egyetem munkatársa.
Ő
is azon történészek (Louis Hartz, Richard Hofstadter, Arthur Shlesinger Jr.)
álláspontjából indult ki, akik az 1950-es években, elvetvén a korábban uralkodó
helyzetben lévő ún. progresszivista történészek felfogását, úgy vélték, hogy az
Egyesült Államok olyan liberális, posztfeudális társadalomként jött létre,
amelyben az európai prekapitalista múlt egyes elemei legfeljebb elenyésző
szerepet játszottak, vagyis az észak-amerikai telepes társadalmak kezdettől
fogva szinte kizárólagosan kapitalista jellegűek voltak. E felfogással szemben
az első fellépést Eugene D. Genovese és Elizabeth Fox-Genovese munkái
képviselték az 1960-as évek közepétől. Ők mutattak rá arra, hogy az amerikai Dél
rabszolgatartó rendszere „minden kompromisszumos jellegével együttvéve is,
szellemiségét és alapvető irányultságát tekintve a kapitalizmus antitézisét
jelentette”.2 Az igazi kihívást azonban a szintén a hatvanas évektől
jelentkező „új társadalomtörténet”, illetve a XIX. századi amerikai
munkásmozgalomra és munkásközösségekre vonatkozó kutatások eredményei
jelentették. Ezek egyrészt arra mutattak rá, hogy az amerikai vidéki életet
milyen sokrétűen fonták át nem kapitalisztikus és egyáltalán nem is piaci alapú
kapcsolatrendszerek, másrészt pedig arra, hogy a XIX. század folyamán az
amerikai kistermelők és kézművesek milyen erőteljes és tartós ellenállást
fejtettek ki a kapitalizmus különféle megnyilvánulásaival szemben. E kutatások
eredményeként alapvetően kérdőjeleződött meg az a tétel, hogy az Egyesült
Államok társadalmát kezdettől fogva és teljes egészében liberális kapitalista
értékrend hatotta volna át, s egyre nagyobb hangsúly került a XVII–XVIII.
századi gyarmati társadalom prekapitalisztikus elemeire. Mindezek következtében
élénk vita bontakozott ki az ún. „átmenet” kérdéséről, vagyis, hogy mikor,
milyen tényezők hatására és miként jött létre ebből a sok tekintetben
preindusztriális gazdaságból és társadalamból az a kapitalista vállalkozói
szellemiség, amely egyértelműen jellemezte a XIX. századi Amerikát. Merrill
szerint azonban ezt a kritikai irodalmat nagyfokú bizonytalanság jellemzi,
minthogy az egész probléma megítélését illetően nagyon sok múlik azon, hogy az
egyes szerzők miként definiálják a kapitalizmust. Márpedig döntő többségükre az
a jellemző, hogy a XIX. századi kapitalizmus kategóriáit alkalmazzák a
XVII–XVIII. század viszonyaira, s ez alapján vonják le a következtetést, hogy
attól eltérő viszonyok voltak jellemzőek. Ez azt jelenti, hogy a kapitalizmust
legnagyobbrészt a piacgazdaság meglétével azonosítják, s ebben az esetben
minden, a kapitalizmus valamely megjelenési formája elleni tiltakozás egyben a
piacgazdaság elvetésével azonosul. A szerző véleménye szerint jórészt az a
felfogás jellemző a kérdésről az utóbbi években megjelent munkákra is.
Elsőként
James A. Henretta munkásságát elemzi, akinek 1992-ben megjelent
tanulmánygyűjteménye tartalmazza azt az eredetileg 1979-ben megjelent írását
is, amely az egész vita egyik kiváltója volt.3 Henretta több
dolgozatban, demográfiai és antroplógiai eszközök felhasználásával elemezte a
XVIII. századi farmertársadalmat, s ez alapján
arra a következtetésre jutott, hogy „erős politikai és vallási jellegű
közösségi intézmények... és egy közösségi bázisú csereszisztéma megléte”
jellemezte azt, s mindez –különösen vidéken – erőteljesen lassította a
kapitalista módszerek terjedését.4 Merrill részletesebben
is kitér a kötet két utolsó tanulmányára, amelyek közül az első „A
függetlenségi háború és az amerikai gazdasági fejlődés” címet viseli. Henretta
ebben azt fejtegeti, hogy a háborús körülmények elősegítették a kézműipari
tevékenység gyors fellendülését a farmer- és vidéki kézműves családokban, s
mindez meggátolta a „teljes mértékben kapitalista jellegű ipari rendszer”
kialakulását.5 Ráadásul a forradalom kitörése – Angliához fűződő szoros
kapcsolatainak köszönhetően – rendkívül hátrányosan érintette a gazdasági élet
számos fontos szereplőjét. Az így keletkezett űrt töltötte ki a vidéki
kézműipari tevékenység fenti fellendülése, amely végül olyan protoindusztriális
nekilendülést (take-off) eredményezett, ami az egy főre eső termelés drámai
megnövekedéséhez vezetett. Vagyis a forradalom éppen nem segítette, hanem sok
tekintetben inkább hátráltatta a kapitalizmus fejlődését az Egyesült
Államokban.
A
kötetet záró, „A kapitalizmusba való átmenet Amerikában” című írásában Henretta
arra is rámutat, hogy a háború ugyanakkor egy, a fentivel ellentétes folyamatot
is elindított. A háborús erőfeszítések ugyanis sok ezer amerikai kistermelőt
kapcsoltak össze közvetlenül a piaccal, s ez mind Északon, mind pedig Délen
aláásta a paternalisztikus jellegű tradicionális gazdasági kapcsolatokat, s így
sokkal kifinomultabb tőkepiac kezdett kifejlődni. Ezek a fejlemények elősegítették
a „korai modern kapitalizmus intézményi magjának”,6 a magántulajdonnak, a
bérmunkának, a kapitalista hitelnek és a piaci cserének a megszilárdulását. A
kistulajdonosok öntudatos osztályának fenti diadala tehát nem meggátolta, hanem
csak néhány évtizeddel késleltette az új kapitalista piacgazdaság uralkodóvá
válását, vagyis „a piaci mentalitás és a fogyasztói értékek nem voltak domináns
jellegűek a legtöbb északi farmer család körében az 1750 előtti időszakban”, és
ezek csak „1800 után kerültek prominens helyzetbe”.7
Merrill
véleménye szerint hasonló felfogás jellemzi Allan Kulikoff munkásságát
is, akinek szintén 1992-ben jelent meg a témával kapcsolatos írásait tartalmazó
tanulmánykötete.8 Kulikoff szerint az Angliával fenntartott, speciális
gazdasági kapcsolatok nagy mértékben korlátozták a befektetési lehetőségeket a
gyarmati korban. A függetlenségi háború kitörése, a Szövetségi Alkotmány, majd
az egyes államok alkotmányainak elfogadása megszüntette ezeket az akadályokat.
Felszámolták a helyi és az államközi kereskedelem jogi korlátait, a szövetségi
és állami törvényhozások a tőke előnyére szabályozták a piacot, támogatták a
belső területek fejlesztését, kiterjesztették a bankrendszert, elősegítették a
szabadabb kereskedelmet, szabadalmaztatási rendszert hoztak létre az újítások
elősegítésére és szorgalmazták a nyugati expanziót. E folyamatok eredményeként
Amerikában is létrejöttek a kapitalisták és a bérmunkások antagonisztikus
osztályai, és robbanásszerű növekedésnek indult a fekete rabszolgaság is. Ugyanakkor
a forradalmi ideológia is jelentősen hozzájárult a kapitalista viszonyok
megszilárdulásához. A forradalmárok ugyanis elvetették a gyarmatok látszólagos
képviseletének elvét a brit parlamentben, s helyébe a közvetlen, személyes
képviselet eszméjét állították. Ezzel az egyéni jogoknak olyan felfogását
helyezték előtérbe, amely elvetett minden, „a népi igények által nem támogatott
hatalmat”. E politikai individualizmus pedig segített legitimálni magát a
kapitalizmust is azáltal, hogy az „egyéni (tulajdon-) jogokat a hagyományos
szokásjogban (common law) inherens módon benne rejlő szociális jogok” elé
helyezte. Így olyan „burzsoá individualizmus” jött létre, amely a politikai és
a tulajdon-bírhatási jogok összekapcsolásával a szabadságot a tulajdon adásvételi
szabadságává degradálta. Az amerikai forradalom tehát nem csupán az amerikai
burzsoát hozta létre, hanem e burzsoá ideológiát is meggyökereztette a
társadalom széles rétegeiben.9
Kulikoff
szerint ezzel párhuzamosan lejátszódott egy másik, legalább ennyire lényeges
folyamat. A tulajdonhoz jutás szabadabb amerikai lehetőségei miatt olyan,
kistulajdonosok által dominált társadalom jött létre, amelyben „a 18. század
második felében a felnőtt fehér férfiak kétharmada rendelkezett földbirtokkal”.
A Nagy-Britannia elleni harc radikalizálta a farmereket és a kézműveseket, s a
küzdelem „az igazsághoz, a tulajdonhoz és az állampolgársághoz való egyenlő
jogok” biztosításává alakult át.10 Mindenesetre az Észak
és a Dél közötti fontos eltérésekkel ugyan, de az önálló birtokos gazdálkodó
(yeoman) egészen a polgárháborúig domináns erő maradt az ország legnagyobb
részében.
Kulikoff
két tanulmányban is foglalkozik a korai bevándorlás és a kapitalizmus
megjelenésének összefüggéseivel. Ezek lényege abban ragadható meg, hogy a
bevándorlók (kivéve a fekete rabszolgákat, de ide értve a fehér szerződéses
szolgák különféle csoportjait) a tőkések azon törekvései elől menekültek
Európából, hogy kisajátítsák a kistermelők „termelési eszközeit”, legfőképpen a
termőföldet, vagyis nem a kapitalizmus kedvéért, hanem éppen azért jöttek
Amerikába, hogy elhárítsák a kapitalista fejlődés rájuk nézve kedvezőtlen
következményeit. Ugyanakkor a rabszolgatartó gazdálkodás kialakulása, ha nem
is előidézte, de mindenesetre lehetővé tette a kapitalizmus amerikai fejlődését
elősegítő tőkefelhalmozódást.
Összeségében
tehát Kulikoff felfogása lényegében megegyezik a Henrettáéval. Szerinte is erőteljes
nem kapitaliszikus struktúrák megléte jellemezte a XVIII–XIX. századi amerikai
társadalmat. Hasonló időpontra teszi a kapitalizmus „végső győzelmét” ezen erőkkel
szemben, amit az ő felfogásában is az tett lehetővé, hogy az amerikai birtokos
gazdálkodók (yeoman) egyfelől „elidegenedtek a kapitalista társadalmi és
gazdasági viszonyoktól”, ám ugyanakkor „kapcsolatba kerültek a kapitalista
világpiaccal is”.11 Merrill szerint e hasonlóság főoka az, hogy mindketten XIX.
századi értelemben felfogott kapitalizmus alapján ítélték meg az amerikai
gazdaságot és társadalmat, ami szerint a kapitalizmus piaci cserén, a
magántulajdonon, a bérmunkán és kifinomult pénzügyi intézmények meglétén
alapuló gazdasági rendszer”. Merrill szerint ennél jóval többről van szó, mivel
„a kapitalizmus olyan piacgazdaság, amelyet maguk a kapitalisták, vagy az ő
érdekeik szerint uralnak”. Figyelembe kell tehát venni a kapitalista rendszer
politikai implikációit is, mivel csak így lehet helyesen értelmezni a korai
Amerikában az így felfogott kapitalizmussal szemben létező, nem kapitalisztikus
változatok jelentőségét, minthogy „a köztársaság korai időszakában a farmerek,
a kézművesek és a munkások által preferált politikai gazdaságtan eltért attól,
amit a kereskedők, pénzemberek és manufaktúra-tulajdonosok előnyben
részesítettek, s ezért az előbbit más elnevezéssel kell illetni”. Merrill a
yeoman-gazdaság, a háztartási gazdaság, sőt a demokratikus gazdaság elnevezést
is elfogadhatónak tartja annak a helyzetnek a jellemzésére, hogy „a
polgárháború előtti korszakban a legtöbb amerikai nem volt érdekelt a
magánvagyonok korlátozás nélküli felhalmozásában, a bérmunka leginkább függő
helyzetbe kényszerítő formáinak, a csakis a gazdagok számára hozzáférhető
pénzügyi lehetőségek elterjedésében, vagy a mindenre kiterjedő piacosításban.
Ugyanakkor meg akarták védelmezni a magántulajdon viszonylag széleskörű
megoszlását, biztosítani akarták azt a lehetőséget, hogy a bérmunkás státusz
továbbra is ugródeszkaként szolgálhasson a független tulajdonossá váláshoz, és
meg akarták növelni a többség számára elérhető pénzügyi lehetőségek számát...,
valamint fenn akarták tartani a csere olyan nem kommercializálódott fajtáit,
amilyen a barter vagy az öröklés”.12
Merrill
szerint a Henretta és Kulikoff által képviselt felfogás jellemző két olyan
munkára is, amelyek szintén az utóbbi években jelentek meg, és tágabb témaválasztásukból
következően igen nagy nyomást gyakoroltak a szakmai, de a szélesebben
értelmezett közönségre is.13 Az e művekben megfogalmazott nézetekkel
szemben a forradalom „nem pusztán a nemzet, hanem az annak építő köveiül
szolgáló szabad háztartások függetlenségét is biztosította”. A legtöbb amerikai
számára a függetlenség egyet jelentett a prosperitással, de mindenekelőtt egy,
sokak által demokráciának nevezett sajátos politikai gazdaságtani keret
garantálását jelentette, amely lehetővé tette, hogy mindenki, az Istentől
kapott tehetségének és ambícióinak megfelelően megtehesse mindazt, amire képes,
bármiféle munkát végezzen is. Egyebek mellett e demokrácia azt a gondolatot is
tartalmazta, hogy senkinek se kelljen mások ellenőrzése alatt dolgoznia, s szabadon
munkálkodhasson a saját javán”. Merrill szerint a hazafiak többsége ilyen
értelemben felfogott demokrácia létrehozásáért harcolt a függetlenségi
háborúban, nem pedig azért, hogy a pénzes elitet még gazdagabbá tegyék. Ez azt
jelenti, hogy a forradalom jelentős részben antikapitalista vállalkozás volt.14
A
szerző e tény valódi tudatosítását hiányolja két másik, szintén az utóbbi
években megjelent könyvből is, amelyek az „átmenet” szempontjából döntő
fontosságú nagyvárosi kisiparos- és kézműves-rétegek XIX. század eleji
helyzetével és szemléletével foglalkoznak.15 Mindkét, kiválóan szerkesztett kiadványban
számos példát lehet találni arra, hogy a dolgozó emberek miként próbáltak
részben fenntartani, részben pedig kialakítani egy, a fennállónál demokratikusabb
politikai gazdaságtant. Ugyanakkor e törekvéseket ezek a kiadványok is a fenti,
egységesen értelmezett kapitalizmus-fogalom alapján ítélik meg, s így nem
tudnak különbséget tenni a farmerek és iparosok többsége (ha éppen nem legtöbbjük)
által támogatott demokratikus politikai gazdaságtan, illetve a gazdag kevesek
kapitalizmusa között. A XIX. század első évtizedeiben a nagyvárosi
iparossegédek többsége tartós élethelyzetként fogadta el a bérmunkás státusz
kialakulását, s láthatólag nem törekedtek arra, hogy önálló egzisztenciával
rendelkező „kapitalistákká” váljanak, vagy hogy megakadályozzák további
vagyonok felhalmozódását a „kevesek” kezében. Követeléseikben a megfelelő
fizetség és a jó bánásmód iránti igényüket hangoztatták, s csakis azon „főnökökkel”
(bosses) szemben léptek fel, akik nem tettek eleget ezen feltételeknek, vagyis
nem akarták magát a rendszert megváltoztatni. Merrill szerint mindebből azonban
nem szabad levonni azt a következtetést, hogy ezek a segédek elfogadták volna a
kapitalizmust. Ez ugyanis egyet jelent az „átmeneti” időszak legfontosabb
kérdésének a tagadásával, nevezetesen, hogy melyik társadalmi osztály fogja
ellenőrizni ezt a folyamatot, s lesz annak fő haszonélvezője.
Többféle
olyan elgondolás élt tehát a korabeli Amerikában, amely elfogadta a
piacgazdaság meghatározó szerepét, s amelyeket mégsem lehet a lassez faire
kapitalizmussal azonosítani. Sok, a XIX–XX. században fellépő radikálisan
antikapitalista mozgalom a plebejus demokratáktól a szociáldemokráciáig, nem
kívánta felszámolni a piacgazdaságot, csak éppen igazságosabbá akarta tenni azt
egyenlőbb versenyhelyzet feltételeinek a kialakításával. Ezek az erők a
XVIII–XIX. század fordulójának Amerikájában is jelentős befolyással
rendelkeztek, s Merrill szerint e mozgalmak lényege nem érthető meg a fenti
különbségtétel nélkül.
Michael Merrill:
Putting „Capitalism” in its Place: A Review of Recent Literature. (A „kapitalizmus”
helyretétele : Az újabb irodalom áttekintése) William and Mary Qarterly, 1995.
április, 315–326. p.
Lévai Csaba
1. Daniel J.
Boorstin: Az amerikaiak – a gyarmatosítás kora. (Gondolat, Bp. 1991) Carl N.
Degler: Az élő múlt. Milyen erők formálták Amerika mai képét? (Európa, Bp.
1993) Az idézet az utóbbi munka első fejezete, első alfejezetének a címe.
2. E. Genovese:
The Political Economy of Slavery: Studies in the Economy and Society of the
Slave South. (New York, 1965) 23. p.
3. James A.
Henretta: Families and Farms: Mentalité in Preindustrial America. William and
Mary Qarterly, January, 1979 3–32. p.; Uő: The Origins of American Capitalism:
Collected Essays. (Boston, 1992)
4. Henretta: i.
m. 1992. 59. p.
5. Henretta: i.
m. 1992. 255. p.
6. Henretta: i.
m. 1992. 294. p.
7. Henretta: i.
m. 1992. XXXIV. p.
8. Allan
Kulikoff: The Agrarian Origins of American Capitalism. (Charlottesville,
Virginia, 1992)
9.
Kulikoff: i. m. 1992. 115. p.
10. Kulikoff: i.
m. 1992. 66. p., 116. p.
11. Kulikoff: i.
m. 1992. 126. p., 294. p.
12. Merrill: i.
m. 1995. 322–23. p.
13. Joyce
Appleby: Capitalism and a New Social Order: The Republican Vision of the 1790s.
(New York, 1984); Gordon S. Wood: The Radicalism of the American Revolution.
(New York, 1992) Az utóbbi mű megkapta a történelmi Pulitzer-díjat is.
14. Merrill: i.
m. 1995. 323–24. p.
15. Howard Rock:
The New York City Artisan, 1789–1855. (Albany, 1989); Howard Rock–Paul Gilje
szerk.: Keepers of the Revolution: New Yorkers at Work in the Early Republic.
(Ithaca, 1992)