Klió 1996/1.
5. évfolyam
A nők, avagy a nemek története
Az 1960-as évek végén az Egyesült Államokban alakult ki a feminista Women’s Lib mozgalom ösztönző hatására a women’s history. Ennek a történetírói gyakorlatnak a nőkkel kiegészített történeti kép megalkotása volt vallott célkitűzése. Arról szólt most már az általuk bemutatott múlt, hogy a nők története nem volt ugyan független az általános történelemtől, ám mégis külön történetet képezett. Aminek az az oka, hogy a történelemmel kapcsolatos női tapasztalat – helyzet és látószög egyszerre – eltért a megfelelő férfitapasztalattól.
Az
1980-as években a nők története címen elterjedt szemlélet és kutatási irány
kezdte átadni a helyét a nemek története, a gender history fogalmának. Ennek az
a felismerés a mozgatórugója, hogy a nők története nemcsak az emberiség (másik)
fele, de valójában az egész emberiség históriája. Hiszen a nők mint az egyik
nem, mutatnak a férfiakétól elütő társadalmi-kulturális és természetesen
biológiai mintát. Azaz: a történelemhez nem specifikus módon is lehet – a
militáns nőtörténészek szerint egyenesen csak így lenne szabad – közelíteni.
Hiszen nincs valamilyen a szexuális nemtől érintetlen, semleges tapasztalat,
pozíció és látószög, csak nemspecifikus helyzeti meghatározottság létezik. Ha
ettől eltekintünk, az egyik nem, többnyire a férfi nem szempontját tüntetjük
fel általánosnak. Ezzel a kérdéssel, a women’s history gender history-vé
változtatásával a nők története immár a férfiakra is kiterjed, az egész
történetírás pedig átalakul a nemek történetévé. Ebben a konstrukcióban a nem
aligha pusztán biológiai tény, hanem társadalmi és kulturális kategória, melyet
a neki tulajdonított, történelmileg változó jelentés konstruál. A gender
fogalmára alapozott történetírás (és egyéb társadalomtudomány) a nemnek átfogó
strukturális szerepet tulajdonít. Mint Joan Scott, a gender history
legismertebb teoretikusa az 1980-as évtized végén megfogalmazta: „a gender (a
szexuális nem) a társadalmi viszonyok ama alkotó eleme, amely a nemek közti
különbség észlelésén alapul, és a gender a hatalmi viszonyok jelölésének elsőrangú
módozata”. Eszerint a nems pecifikus strukturális viszonyok maguk is
meghatározóak mind általában a társadalmi viszonyok, mind pedig a hatalmi
relációk tekintetében. A Scott-féle meghatározásig megtett út e két etapját az
különbözteti meg egymástól, hogy a nőtörténet feminista művelői arra kerestek
feleletet, hogyan hatott a történelem a
nőkre (mivel járultak hozzá a nők az általános történelemhez); a nemek
történetében gondolkodó társaikat az foglalkoztatja, hogy az élet nemileg
strukturált volta (röviden: a gendered jelzővel kifejezett struktúra) hogyan
szabta meg a történelem eseményeit és folyamatait.
Ilyen
előzményei voltak annak, hogy az 1995. augusztus végén Montrealban megrendezett
18. Nemzetközi Történettudományi Kongresszus három fő témájából az egyiket
éppen ennek a kérdésnek szentelték. A Women, Men, and History című, hallatlanul
terjedelmes, 22 előadásból álló, kiemelt szekcióülés programba iktatásával a
Nemzetközi Történész Bizottság mintegy legitimálta a gender history fogalmát,
megadva neki a szaktudomány hivatalos elismerését. Ilyen hivatalos elismerésre
joggal számítottak a nőtörténészek, hiszen elsősorban az angolszász országokban
mind a women’s history, mind a gender history már eljutott a szaktudományi
intézményesülés szakaszába. Külön tanszékek működnek ennek jegyében, külön
kurzusokat tartanak a legtöbb egyetemen ezekből a témákból, 1989 óta nemzetközi
szakfolyóiratot adnak ki Gender and History címmel az angol Leonore Davidoff
szerkesztésében, s külön könyvsorozatok és konferenciák sora áll a szakmai
kommunikáció szolgálatában.
A
kongresszus e témakörrel foglalkozó szekcióját négy altéma köré csoportosítva
építették fel. Így külön szóltak előadások a gender history módszertani
problémáiról, egy másik alszekcióban vitatták meg a nemspecifikus különbségek
kérdését (Multiple Meanings of Differences); egy további alszekció tárgyalta a
gender és a gazdaság, valamint az állam összefüggéseit, végül a család,
szexualitás és a hatalom viszonyáról folyt szó a negyedik témakörben. Az igazán
érdekes kérdés így hangozhat: mi derült ki a nőtörténet és a nemek története
eme reprezentatív nemzetközi seregszemléjén, pontosabban, milyen új válaszok
születtek a gender history kezdettől ismert gondolati dilemmáira.
Az
egyik alapprobléma a különbség és az egyenlőség fogalmainak értelmezésében,
jelentőségük meghatározásában adott. Kulcsszavai ezek mind a nőtörténetnek,
mind a nemek történetének. Csakhogy amíg az előző az egyenlőségnek
tulajdonított nagyobb jelentőséget, azt igyekezvén bizonyítani, hogy a nők nem
alacsonyabb rendűek mint a férfiak, hanem velük egyenrangú szereplői a
múltnak, a gender historikusai, mint a posztmodern gondolkodás letéteményesei,
ugyanakkor a különbséget hangsúlyozzák, azt, ami elválasztja egymástól a férfit
és a nőt. Az ennek a kérdésnek szentelt alszekció előadásai, a róluk
kibontakozott vita azt a meggyőződést sugallták, hogy relativizálni kell a
különbség, mint a férfiak és a nők közötti eltérés univerzális fogalmát, hiszen
az a hatás, melyet a nők a társadalmi rendre mindenhol kifejtettek, nem
független a fajtól, osztálytól, etnicitástól és a szexualitástól. Ennek
megfelelően a különböző esettanulmányok tanulságai abban nyertek
megfogalmazást, hogy „nagyobb lehet a távolság az eltérő fajok és kultúrák női
között, mint ugyanazon faj és kultúra férfi és nőtagjai között”. Szakítani kell
tehát a Linda Gordon által „pozicionális dualizmusnak” nevezett szemléleti
kerettel, amely mindent a két nem eltérésének sémájára vezet vissza.
A
gazdasági struktúrák, a jóléti államnak a nemekre gyakorolt hatása, pontosabban
az utóbbi aktív szerepe a gazdaság, az állam befolyásolása terén olyan témának
bizonyult, ami egy lépéssel tovább is vitt a meglepő következtetések terén. A
témakör szekcióvezetőjének, a holland Francisca de Haan-nak a véleménye szinte
már kétségeket látszott támasztani a gender létjogosultságát illetően. Mint
kifejtette az előadásokat értékelő kommentárjában, a nőknek a nemek
történetébe olvasztása azzal a veszéllyel jár, hogy a nők újra eltűnnek, mint a
történelem cselekvő alanyai. S természetesen ezzel együtt a férfiak is
láthatatlanná válnak, ami visszacsempészi a „semleges” történelmi narratívát,
csak most nem a férfiak, hanem a nem, a gender lesz az emberiség szinonimája. A
nők történetének a nemek történetévé bővülése tehát az ilyen feminista oldalról
megfogalmazott fenntartások fényében nem más, mint a nem fogalmának a
historizálása; ez számunkra azért veszélyes, mert így a „nők” és a „férfiak”
fogalma könnyen elveszti pontos és körülhatárolt jelentését, s minden visszaáll
a régi „semleges” történetírásból.
Lényegében
erre a lehetséges feminista, vagy csak nőtörténeti szempontból baljós
perspektívára gondolva kerülhetett a család, szex és hatalom témájával
foglalkozó alszekcióban olyannyira előtérbe a férfi nemspecifikus értelmezésének
követelménye. Az ausztrál Marilyn Lake szekcióelnöki összefoglalójában szólt
róla, hogy nem megnyugtató, ha a gender history lesz a nőtörténet „kódja”. Ebből
ugyanis egyenesen következik, hogy a férfiak nem mint nemileg meghatározott
történelmi cselekvők nyernek meghatározást, hanem mint az univerzális
történelem megtestesítői. „A gender mint analitikus kategória teljes
potenciálja majd csak akkor lesz kiaknázható, ha a férfi történelmi alanyok
maszkulinitását is problematizálják, és vizsgálják... és midőn az ‘általános’
történelmi mozgások, mint a nacionalizmus, modernizáció, szocializmus és
iparosodás, hátterében gyakran munkáló maszkulin érdekeket is azonosítják és a
gender elemző fogalmát használva kutatják.”
Ebből
a rövid összegzésből is kiviláglik, hogy a nőtörténet és a nemek története mint
történetírói praxis még mindig abban a fejlődési szakaszban tart, ahol saját
tárgyának a pontos meghatározása körül folyik a vita. Abban teljes az egyetértés
a táboron belül, hogy a hagyományos, tehát férfiközpontú történetírás
újradefiniálása, az általa alkotott nemzeti történetek újraírása a feladat.
Abban azonban igencsak megoszlik a nőtörténészek és a nemek története
kutatóinak a véleménye, hogy miben is áll az újraírás fő feladata. Ha vannak
nem specifikus történelmek, akkor hogyan menthető meg a nők férfiakéval
mégiscsak „egyenlő” történelmi tapasztalata, melyet a nem specifikus férfi
történetírás esetleg újfent maga alá rendel, mint tőle különböző, történelmileg
marginális jelenséget.
Claude Morin
szerk.: 18th International Congress of Historical Sciences. Actes/Proceedings.
Montreal, 1995. 47–109. p.
Gyáni Gábor