Klió 1996/1.
5. évfolyam
Hellénisztikus művészet és római arisztokrácia
A század elején Tunisz partjainak közelében (Mahdiánál) egy antik hajó maradványaira bukkantak. Feltárása során óriási mennyiségű műtárgy került elő: márvány és bronzszobrok, domborművek, kandeláberek, márványkratérek, oszlopfejezetek, bútormaradványok, használati eszközök stb. A bonni Rheinisches Landesmuseum az elmúlt évek folyamán vállalta a legfontosabb leletek restaurálását, és ezekből kiállítást rendezett. Ezt az alkalmat felhasználták arra is, hogy a lelet teljes anyagát és egy sor hozzá kapcsolódó kérdést tudományos elemzés tárgyává tegyenek, aminek eredményeit két vaskos kötetben publikálták.
A
88 kisebb-nagyobb tanulmányból álló könyv ismertetése e keretek között
megoldhatatlan lenne, tanulságos viszont a címben jelzett írás bemutatása, mert
szorosan kapcsolódik P. Zanker Pompeji-könyvének gondolatvilágához. A hajótörés
ideje Kr. e. 100 körülre tehető, a rakomány Görögországból Rómába tartott, és
nyilván hadizsákmány volt.
A
tanulmány szerzője a hellénizálódás folyamatát Róma történetére kezdetektől
fogva jellemzőnek tartja, minek következtében a Kr. e. II. század végére Róma
már hellénisztikus városképet mutat. Ennek alapja mindenek előtt a tömegesen
odaszállított műalkotások felállítása volt: előbb csak középületekben és
köztereken, majd mindinkább a magánházakban, kertekben is.
A
fejedelmi luxust a rómaiak először Makedónia meghódításakor ismerhették meg. A
pellai fejedelmi palota falfestményeit a híres görög festő, Zeuxis készítette
Kr. e. 400 körül. Itt jelentek meg először a nagyméretű peristyliumok. Még
nagyobb luxus alakult ki a Ptolemaiosok alexandriai udvarában. Díszsátrakat és
díszhajókat építettek, melyekben szobrok, festmények, szőnyegek tömege volt
elhelyezve. Ennek a luxusnak polgári méreteivel a jómódú délosi kereskedő-házakban
találkozunk: kisméretű peristyliumok, szobrok, mozaikpadlók formájában.
Az
említett minták ellenállhatatlan vonzerőt gyakoroltak a rómaiakra, amit az id.
Cato moralizáló tiltakozása sem tudott feltartóztatni. A híres mesterek művei
mellett megjelentek az attikai műhelyek tömegtermékei is Rómában, a mahdiai
hajó rakománya is főleg ezekből állt. A római villákat a görög lakáskultúrában
kialakult bútorokkal, használati eszközökkel, műalkotásokkal díszítették. Ezek
összeválogatásánál nem esztétikai szempontok játszottak szerepet, hanem
tematikaiak. Könyvtárakba költő- és filozófusportrék kerültek, kertekbe kratérek,
mitológiai alakok, gymnasiumokba atléták és így tovább. A római
arisztokráciának egy vékony rétegében megvolt a művészek és a műalkotások
megismerésére és megértésére is az igény. Nekik írta a köztársasági kor végén
Pasiteles A művészet mesterművei a világon című művét és Varro a maga
művészettörténetét. Erre a művészeti ízlésre az eklekticizmus jellemző, ami mai
posztmodern korunkban talán érthetőbb, mint korábban. Az archaikus stílustól a
klasszikuson keresztül a hellénisztikusig minden stílusjegy elfogadott volt. A
műalkotások kvalitását a téma művészi kifejezőereje alapján ítélték meg. A műalkotások
igazi értelmüket mindig környezetükkel összefüggésben nyerték el. Az esztétikai
élvezet tehát nem a lélek absztrakt gyönyörködése volt, hanem egy meghatározott
élettér (kert, könyvtár) élményének fokozására szolgált.
Das Wrack. Der
antike Schiffsfund von Mahdia. (A roncs. A mahdiai antik hajólelet.) Hrsg. G.
Hellenkemper Salies. 1.-2, Köln 1994, 875–888. p.
Gesztelyi Tamás