Klió 1996/1.
5. évfolyam
Az angol polgárháború okai
Kevés olyan időszaka van az angol történelemnek, melynek megítélése oly élénk vita tárgya lenne napjainkban is, mint az 1640-es évek, ezen viharos évtized történései. Már az eseménysorozat elnevezését illetően sincs konszenzus az angol történetírásban: egyesek szerint forradalom, mások szerint polgárháború zajlott. Egymással ellentétes vélemények ütköznek olyan további alapvető kérdésekben is, mint az, hogy vajon egyenes út (high road) vezetett-e a 40-es évek eseményeihez, milyen szereppel bírtak a korai Stuart-parlamentek, és elkerülhető volt-e a polgárháború.
A
régi, whig-történetírás felfogása szerint a Stuart-kori parlamentek az uralkodó
és a „politikai nemzet” közötti küzdelem csataterei voltak, az 1620-as évektől
létezett „alsóházi ellenzék”, amely alkotmányos szabadságait próbálta
védelmezni a Stuart-abszolutizmussal szemben. Ennek az ellentétnek a
kiteljesedését jelentette „a puritán forradalom”. A marxista történészek is úgy
gondolták, hogy egyenes út vezetett a forradalomhoz, ám az szerintük a
feltörekvő burzsoázia és a hanyatló feudális osztályok konfliktusa volt.
Az
utóbbi egy-két évtizedben azonban jó néhányan másként értelmezték a
Stuart-királyok és parlamentjeik viszonyát és – ebből következően – a
hagyományostól eltérő magyarázatot találtak a polgárháború kitörésére. Ezeket a
történészeket – bár jó néhány kérdésben egymással sem értenek egyet – mivel
széles körben elfogadott téziseket vizsgáltak felül, összefoglaló néven „revizionisták”-ként
emlegeti a szakma. Egyik legjelesebb képviselőjük, Conrad Russell, 1990-ben
megjelent könyvében a fegyveres konfliktus kirobbanásának okait igyekszik
bemutatni. A londoni King’s College professzorának értelmezésében (akárcsak
általában a revizionistáknál) a polgárháborús előzmények némiképp másként
festenek, mint a hagyományos, liberális történetírásnál, és ebből következően
az okok is más jellegűek. Russell úgy gondolja, hogy a korai
Stuart-parlamentekben nem létezett királyellenes ellenzék, a parlamenti
küzdelmek csak az udvarban folyó pártharcok eredményei voltak. Éppen ezért az
1628-as parlament nem tekinthető a negyvenes évek ellenzékisége szerves előzményének.
(Ezt látszik alátámasztani az, hogy bár a hangadók között volt például John Pym
is, aki a negyvenes évek elején az ellenzék vezetője lett, ám ott volt
ugyanakkor az a Thomas Wentworth is, aki ezt követően őszintén csatlakozott a
király abszolutista rendszeréhez. Ahogyan egy másik jeles revizionista, John
Morrill megfogalmazta: a Petition of Rights-ot nem „protoforradalmárok”
fogadtatták el a királlyal, hanem olyan képviselők, akik udvari állásokra
pályáztak; be akartak kerülni a hatalomba, hogy így változtassanak valamelyest
az udvar politikáján.) Az 1630-as éveket pedig, vagyis azt az időszakot, amikor
Károly nem hívta össze a parlamentet és amelyet korábban Eleven Years’ Tyranny
(tizenegy éves zsarnokság) néven emlegettek, a király és a grófságok
együttműködése jellemezte. Russell szerint a politikai nemzet egészen 1637-ig
nem idegenedett el a királytól, vagyis a polgárháborúhoz egyáltalán nem
vezetett „egyenes út”, azt különböző tényezők véletlen egybeesése, előre nem
látható események konstellációja eredményezte. Ha például az írek felkelése
(1641. okt.) 3 héttel később tör ki, akkorra már a Hosszú Parlament feloszlott
volna, és így nem lett volna parlament, amely részt vehetett volna a
polgárháborúban.
Russelt
három olyan hosszú távú, stabititást eredményező tényezőt sorakoztat fel,
amelyekből a véletlenek eredeztethetők, és amelyek gyökerei még az I. Károly előtti
időkbe nyúlnak vissza. Az egyik ilyen tényező a vallási megosztottság kérdése.
A hagyományos álláspont szerint a vallási konfliktus lényegét a „radikális”
puritánok és a konzervatív anglikán establishment ellentéte alkotta; Nicholas
Tyacke viszont mintegy két évtizede új nézettel állt elő ezt illetően
[Puritanism, Arminianism and Counter-Revolution in: Russell, Conrad ed. The
Origins of the English Civil War. Macmillan, London 1973, részletesebb
kifejtése: Anti Calvinists: The Rise of English Arminianism c. 1590–1640
(Oxford, 1981.)], és Russell gyakorlatilag teljes egészében az ő „vallási
revizionizmusát” követi a Károly uralkodásának vallási viszonyait taglaló
fejezetben. Eszerint éppen William Laud canterbury-i érsek és arminiánusai
voltak radikális újítók, akik Jacobus Arminius holland teológus nézeteit
követve alapvetően szembenálltak a predesztináció kálvinista értelmezésével.
Azáltal, hogy Károly őket támogatta, szembekerült a mélységesen hagyományhű
gentryvel. Így a kálvinista hagyománytisztelők (a puritánok) lényegében
konzervatív ellenforradalmárok voltak, akik szembeszegültek Laud vallási
politikájával és az ezt támogató központi hatalommal.
A
második hosszú távú ok „a hármas királyság problémája” volt (the problem of
multiple kingdoms). Az állam túlterhelt közigazgatási és pénzügyi rendszere (a
harmadik fontos tényező) nem volt alkalmas arra, hogy ezt a „hármas
királyság”-ot irányítsa, és különösen nem volt képes arra, hogy egyedül nézzen
szembe rövid öt éven belül mindhárom országa lázadásával (Skócia 1637, Írország
1641, Anglia 1642). Mindehhez már a parlament támogatása is szükségeltetett
volna, vagyis Károlynak azzal, hogy háborúba keveredett Skóciával, „sikerült”
olyan helyzetet teremtenie, amely felszínre hozta rendszerének, a
parlament-nélküli nyílt abszolutizmusnak a gyengeségeit. Russell hipotetikus
megállapítása szerint, ha nem kelt volna fel Károly ellen pont a legrosszabb
pillanatban két országa is, akkor feltételezhetően nem kellett volna
összehívnia az angol parlamentet 1640-ben, és így a későbbi válság is
elkerülhető lett volna.
A
szerző külön fejezetben foglalkozik a király személyiségével, személyes felelősségével.
Ebben megállapítja: azáltal, hogy Károly megpróbált hasonló egyházi reformokat
bevezetni Skóciában, mint amiket Laud korábban Angliában, a Bishops’ War
kirobbanásának fő okozójává vált. (Ez a terv persze abból eredt, hogy az
uralkodó nem látta tisztán országainak viszonyait. Ahogyan a nagy whig
történetíró, G. M. Trevelyan fogalmazott, I. Jakab ismerte Skóciát, de Angliát
sohasem ismerte meg, míg fia, I. Károly sem Angliát, sem Skóciát nem ismerte
igazán.) Ugyanakkor Russell azt is leszögezi, hogy a skót háború elvesztése
miatt a király már jóval kevésbé volt felelős, ennek okai ugyanis sokkal
mélyebben, az angol társadalomban és kormányzati rendszerben gyökereztek.
Russell
hangsúlyozza Károly megosztó, polarizáló szerepét; szerinte az uralkodó nem
volt alkalmas egy nemzet vezetésére, sokkal inkább megállta helyét egy párt
élén, pártvezetőként. Ami a király és a Hosszú Parlament közötti egyezség
meghiúsulását illeti, a professzor szerint ebben jelentős felelősség terheli
Károlyt, de nem annyi, mint amennyit korábban neki tulajdonítottak; a másik
oldal vezetője, John Pym is erősen elmarasztalható, hiszen őt éppolyan
ideológiai rugalmatlanság jellemezte, mint a királyt, míg az igazi felelősség a
skót lázadóké volt. Károly sokkal inkább amiatt volt hibás, mert nem volt képes
berekeszteni a Hosszú Parlamentet 1641 nyarának végén.
Russell
tehát sokat finomít, csiszol a Károlyról kialakított képen; példákkal támasztja
alá, hogy a király bizonyos esetekben igenis képes volt elviselni az övével nem
egyező nézeteket is. Közvetlen környezete, tanácsosai kifejthették
ellenvéleményüket is. (Ez persze nem jelentette azt, hogy a király hallgatott
is volna rájuk.) Összességében Károly személyisége azért nagy mértékben
hozzájárult a királyi hatalom presztizsének csökkenéséhez: egy olyan királyt,
aki megpróbálta letartóztatni a parlament öt vezető képviselőjét, aligha
lehetett megbízhatónak tartani; így nem lehetett rábízni az ír felkelők ellen
vezetendő hadsereg irányítását sem. (Ráadásul az írek, akik 1641 végén többezer
protestánst mészároltak le, azt állították, hogy Károly megbízásából jártak
el.) Így nem lehet különösebben csodálkozni azon, hogy a polgárháború kitörése
előtt az alsóház többsége, sőt, a House of Lords egy része is uralkodásra
alkalmatlannak vélte a királyt. Russell eljátszik azzal a gondolattal is, mi
lett volna, ha a király valamilyen véletlen folytán meghal 1641 előtt. „A kérdés
természetesen hipotetikus, és a rá adott válasz szükségszerűen egyéni
álláspontot tükröz, de ami engem illet, Károly esetleges halálával szinte
teljesen elképzelhetetlennek tartom a polgárháború kitörését.” (211. p.)
Russell
jelentős mértékben véletlenekre, előre nem látható „balszerencsés”
eseményekre támaszkodó fejtegetései némiképp érthetővé teszik, miért állítják
egyesek a revizionistákról, hogy képesek voltak magyarázatot adni, miért nem
tört ki polgárháború Angliában 1642-ben. Jonathan Clark, a The Times
szemleírója szerint viszont Conrad Russell ezzel a könyvével Clarendon és
Gardiner, tehát a legnagyobb, vagy legalábbis a legnagyobb hatású angol
történetírók nyomdokaiba lépett. Az bizonyos, hogy munkája inspirációt nyújthat
újabb „felülvizsgálatok” születéséhez, és a különböző nézetek képviselőinek
vitái árnyaltabb, hitelesebb „polgárháborús Anglia-kép” megrajzolásához
vezethetnek.
Conrad Russell:
The Causes of the English Civil War. (Az angol polgárháború okai) Clarendon
Press, Oxford, 1990. 246 p.
Timár Attila