Klió 1996/1.
5. évfolyam
II. Katalin társadalompolitikája
A történészek munkáikban II. Katalin uralkodásának időszakát egyrészt a nemesség aranykoraként, másrészt a feudális rend hanyatlásaként emlegetik. A szerző bevezetőjében arról szól, hogy ezzel a két megnevezéssel semmiképp sem merülhet ki II. Katalin politikájának jellemzése, hisz ily módon csupán a probléma két pólusa jelenítődik meg. Fontos annak elemzése, ami közte van. Azt kell megvizsgálni, hogy Oroszországban a XVIII. század második felében a társadalmi csoportok kölcsönkapcsolatának alakulása II. Katalin reformtevékenységének vagy az objektív tényezők hatásának köszönhető-e!
A.
Kamenszkij a következőkben a téma történeti irodalmát tekinti át. Hangsúlyozza,
hogy II. Katalin reformjainak komplex vizsgálata Oroszországban a forradalomig
tartott. Akkor jelent meg V. Bilbaszov munkája, mely máig a legjobb orosz
nyelvű monográfia. A történészek kutatómunkáját bőséges forrásanyag kiadása is
segítette. A szovjet korszakban átfogó mű megírására senki sem vállalkozott, a
történetírás egy szűk kutatási területen mozgott, csupán a reformok
osztályjellegének vizsgálatára koncentrált. Ezzel szemben külföldön terjedelmes
köteteket adtak ki, s a szerzők – D. Ransel, I. de Madariaga, J. Le Donne, J.
T. Alexander, D. Griffiths – műveikben a téma új szempontú vizsgálatát végezték
el. II. Katalin reformpolitikájáról úgy vélekedtek, hogy annak célja
Oroszországban a nyugat-európaihoz hasonlatos társadalmi sruktúrával rendelkező,
jól működő szabályozott állam megteremtése volt.
A.
Kamenszkij is ezt a nézetet vallja, s tanulmánya következő részében II. Katalin
reformjainak alapos vizsgálatával igyekszik alátámasztani annak helyességét.
Sorra veszi azokat a tényezőket, amelyek az uralkodónő elképzeléseit formálták,
átalakítási törekvéseit vezették. Úgy véli, Katalinra leginkább kora
felvilágosult eszméi és a nyugat-európai jogi munkák hatottak. Már trónra
kerülése előtt – részben történeti munkákból, részben személyes tapasztalatai
révén – megismerkedett a nyugat-európai államok berendezkedésével. Ily módon
maga előtt látott néhány modellt, s azokat nagyhercegnőként, majd uralkodónőként
viszonyíthatta az orosz valósághoz. Trónra kerülését követő oroszországi
utazásai arról győzték meg, hogy az általa jónak tartott nyugati modellt
változatlanul nem veheti át, bár nyilvánvalóvá vált az is, hogy az orosz
továbbfejlődés számára fontos a Nyugat felé orientálódás. Az I. Péter által
elkezdett vonalon haladt tovább, bár kritikusan viszonyult politikai
örökségéhez.
A
szerző kiemeli, II. Katalin jól választotta meg a reformok bevezetésének
módját; az átalakítást óvatosan és fokozatosan végezte, s így még „a
társadalomnak annyira fájó elképzeléseit” is sikerült elfogadtatnia. Emellett
II. Katalin igyekezett politikájában a felvilágosodást felhasználni, a
felvilágosult abszolutizmus módszerét követni. Elfogadta azt az elvet, hogy a
felvilágosult uralkodónak igazságos és ésszerű törvények rendszerét kell
megalkotnia. A törvények biztosítják az állam stabilitását, megteremtik a
jogállamiság alapját. Így olyan állam jöhet létre, amely írott törvények, s nem
a személyes akarat alapján működik.
Érzékelte,
hogy Oroszországban az állam felépítésének azon sajátos vonásait is figyelembe
kell vennie, amelyek részben abból adódtak, hogy a birodalom nagy kiterjedésű,
soknemzetiségű, a kultúrák különböző típusúak, történelmileg másképpen alakult
az egyes területek társadalmi-politikai fejlettsége. Úgy vélte, az Orosz
Birodalomban a sokszínűség szabályozása, ellenőrzése csak egy erős,
centralizált hatalom révén valósulhat meg, Oroszország számára az egyedüli
üdvözítő uralmi forma az önkényuralom lehet. Ennek szellemében indította el
törvényalkotó tevékenységét, hívta össze „a törvényszerkesztő bizottságot” s
annak segítésére útmutatásul fogalmazta meg „Utasítás”-ában a törvénytervezetek
kidolgozása során követendő elveket.
II.
Katalin munkája, az „Utasítás” (Nakaz, 1765) – amelyet a történészek igen eltérő
módon értékeltek, s arról elítélő és méltató vélemények ma is szép számmal
születnek – az orosz történelem fontos dokumentuma. Az uralkodónő érdeme az,
hogy abban megfogalmazta azokat az elveket, melyeken a későbbiekben a
törvényalkotás és az orosz társadalom alapulhatott. II. Katalin „Utasítás”-ában
a harmadik rend megteremtését tűzte ki célul. A felvilágosodás irodalmából
ismert volt előtte, hogy a harmadik rend léte a társadalmi erők egyensúlya
szempontjából nagyon fontos. Így a nemesség mellé a középső rendet a papságból
óhajtotta kialakítani, a hiányzó harmadik rendet viszont törvények segítségével
akarta megalkotni. „A törvényszerkesztő bizottság” lassú munkájával elégedetlen
uralkodónő 1775-től taktikát változtatott, a törvényalkotó munkát magára
vállalta.
A.
Kamenszkij szerint II. Katalin ettől kezdve arra törekedett, hogy a harmadik
rend megszervezéséhez szükséges gazdasági alapokat létrehozza. Az életképes
kereskedőket, a városi-polgári réteget, a szabad földműveseket, valamint a
többi szabad embert egy rendbe gyűjtötte volna össze. (Az orosz társadalom
kialakításának mintájául a franciát választotta.) Ezen törekvéseit példázzák
1775-ben, 1780-ban, 1782-ben és 1785-ben hozott rendeletei, amelyek a kereskedők,
a városi polgárság és a szabad földművesek megerősítését szolgálták.
II.
Katalin 1785-ben adománylevélben foglalta össze a nemesség és a városok jogait
és kiváltságait. A szerző szerint nem véletlen a két oklevél egyidejű
megjelenése, valamint formai és tartalmi hasonlósága. Katalin így akarta
hangsúlyozni azt, hogy az orosz társadalomban a nemesség mellett más csoportok
is léteznek. Az uralkodónő a két oklevél mellé szándékozott fűzni egy
harmadikat is, azt az állami jobbágyoknak adományozta volna. Szándéka papíron
maradt, az nem realizálódott a valóságban. A három kiváltságlevél még így
együtt sem fogta át teljességében az orosz valóságot, mert a magánföldesúri
jobbágyokról semmilyen tervezet sem készült, azokról egyetlen dokumentum sem
tett említést.
Végezetül
A. Kamenszkij arra a kérdésre próbál választ találni, hogy Katalin
adománylevelének az állami jobbágyokra történő kiterjesztése miként hatott
volna az orosz fejlődés menetére. Szerinte a XVII–XVIII. század fordulóján, I.
Péter reformpolitikája révén a feudális rend is átalakulhatott volna, de a cárt
elsődlegesen katonai és birodalmi elvek vezérelték. Reformjait követően az
orosz nemesség a politikai élet egyetlen meghatározó erejévé vált, s ilyen minőségében
lépett fel 1730-ban, 1762-ben, 1767-ben és 1801-ben is, minden esetben a
politikai rend megváltoztatása ellen szólt. II. Katalin uralkodása idején a
századelejihez hasonló lehetőség nem adódott. A társadalmi rend átalakítását
szorgalmazó törekvései sora kudarccal végződtek, bár mindvégig arra törekedett,
hogy törvényalkotó tevékenységével Oroszországot jól működő, szabályozott
állam stádiumába juttassa.
A. B. Kamenszkij:
Szoszlovnaja polityika Jekatyerini II. (II. Katalin társadalompolitikája),
Voproszi Isztorii, 1995. 3. 29–45. p.
Bodnár Erzsébet