Klió 1996/1.
5. évfolyam
Rendőrség és népjólét Poroszországban
A kutatások többsége, amelyek az első világháború előtti, a népjólétet emelni célzó intézkedésekre irányulnak, vagy a bismarcki hatalmi-biztonságpolitikai mozzanatokra, vagy az államnak az egészségápolás, szegénygondozás, lakásínség enyhítése terén tett úttörő jellegű kezdeményezéseire koncentrálnak. A rendőrség kiesik ebből a kontextusból, illetve kizárólag mint a munkásmozgalom politikai elnyomásának eszköze kerül terítékre.
Elterjedt
vélemény szerint már az 1794-ben kiadott „A Porosz Állam általános jogi
szabályozása” elhatárolja egymástól a rendőri és a népjóléti funkciókat,
amennyiben kimondja: (a rendőrség feladata) „a nyugalom, a biztonság és a
közrend védelme, a közösséget és az egyént fenyegető veszélyek elhárítása.” Ezt
kellene, hogy kiegészítse az ún. kreuzbergi ítélet, amely az előbbi törvényre
visszanyúlva, annak differenciáló jellegét még nyilvánvalóbbá tette.
Ezzel
a fogalomelméleti és jogtörténeti érvekkel alátámasztott képpel azonban a
mindennapok gyakorlata ellentétben áll. A városok hagyományos felfogású
hivatalairól visszaverődött az új törvények szelleme, s a rendőrség még jó
ideig megmaradhatott egyfajta univerzális intézménynek, mely az ancien
regime-kori állapotokhoz hasonlóan mind népjóléti, mind államhatalmi
feladatokat ellátott.
A
jóléti rendőrség megjelenési formái: A századforduló nagy iparvárosaiban (Bochum, Dortmund) a rendőrség
kiterjedt tevékenységi körrel rendelkezett. A heti vásárok, a betegmentő
intézet, a hajléktalanok, a sörkereskedők felügyelete, az utcai rendbiztosítás,
a bűnözők felkutatása, a szociáldemokraták megfigyelése stb., stb., mind a
kötelessége volt. Nem feladatainak beszűkülésével, hanem bővülésével és
szakterületekre bomlásával találkozhatunk. Ennek a rendőrség jogszabályalkotói
joga volt az oka. Az 1850-es törvény megengedte számára, hogy bármit, „amit a
közösség érdekében különlegesen fontosnak tart”, megtegyen. A rendőrség teljes
végrehajtói és büntetőjogi hatalmával hozzájárult a bírói, törvényhozói és
végrehajtói hatalmat markában tartó államirányítás szilárdságához. A helyi
közigazgatás kihasználta a rendőrség e jogosultságát, és az indusztrializálódó
nagyváros egyre komplexebbé váló gondjai ellen intézkedések garmadáját hozták,
melyek végrehajtását a rendőrség pénz- és fogságbüntetés alkalmazásával
igyekezett biztosítani. Bochumban a közlekedést, a kereskedelmet és az
iparűzést, az élelmiszerminőséget, az általános higiéniát és az építkezéseket
szabályozó rendeletek száma a 14-szeresére nőtt, szemben a „rendetlen
viselkedést büntetőkkel” (ilyenek: a részegeskedés, a kötelező záróra be nem
tartása, a hivatalnokok zaklatása, a garázdaság stb.). Hogy milyen széleskörű
és szigorú volt a „jóléti intézkedések elleni vétségek” szankcionálása, azt
lemérhetjük az iskolakötelezettség ellen vétőkön. Az iskolai oktatást
elmulasztók szüleit kemény pénzbírsággal sújtották, s ha fizetésképtelenséget
jelentettek, börtönben kellett lakolniuk. 1880-ban egy diákra 1624 (14,8 %)
büntetőparancs jutott. 1890-ben 15,5 %, 1900-ban 13 %, 1906-ban 11,4 % az
arány. A csökkenő tendenciának oka lehet egyfelől a szülők és a diákok részéről
jelentkező tudatosodás, másfelől pedig az, hogy 1894-től kezdve egy, később két
rendőrségi alkalmazott már kizárólag a boldogtalan iskolakerülők elővezettetésével
foglalkozott.
A XIX. század utolsó harmadában tetőpontjára érő ipari
fellendülés, és az ezzel párhuzamosan haladó urbanizáció a városok kormányzatát
az életkörülmények javítása terén soha nem látott kihívások elé állította. A „municipiálszocializmus”
védjegye alatt végrehajtott intézkedéseknek volt rendőri oldala is. A
várostechnikai fejlődést nézve pl. nyilvánvaló, hogy a közvilágítás bevezetése
a biztonsági rendőrség, az ivóvízellátás, a szennyvízelvezetés, az úttisztítás,
a vágóhíd-felügyelet az egészségügyi rendőrség reszortjába is beletartozott.
Hasonlók mondhatók el olyan területekről is, melyek később kifejezetten a
szociális segítség illetékeseihez tartoztak. A „szegényrendőrség” pl.
klasszikus formában mutatta a szociális biztonság és a társadalmi fegyelmezés
egységét. Dortmundban sokáig rendőri feladat maradt a hajléktalanok
elszállásolása – 1899-ig a fogdában, majd egy rendőrség által felügyelt
menhelyen –, s az olyan személyek elleni eljárás, kiknek családja pénztelenség,
munkanélküliség, otthonuk elvesztése miatt az előbb említett intézmények
áldozatául estek. A hetvenes évek elejéig szokás maradt a munkanélküliek
munkára kényszerítése is. A lakáshiánnyal először erkölcsromboló jellege miatt
foglalkoztak. A hivatalok kemény, de többnyire eredménytelen utasításokat
hoztak. Minden erővel tiltották például, hogy a családok éjszakára ismerősöket
fogadjanak be magukhoz hálóvendégnek. Hasonlóképpen gátat akartak szabni a
bányászok körében igen nagy népszerűségre szert tett ún. Schnapskasinók (önmaguk
számára létrehozott olcsó italmérések) elterjedésének. Egyértelmű: a szervezet
e problémákat rend- és erkölcsvédelmi nézőpontból szemlélte, s nem vette
számításba a folyamat mélyén húzódó, a gazdasági és a szociális rendszer
adottságaiból következő okokat.
A betegbiztosítással kapcsolatban a rendőrség feladata volt
pl. a szakszervezetekhez közelálló, ún. ‘önkéntes segélypénztárak’ működésének
ellenőrzése. Még nyilvánvalóbb volt jelenléte a balesetbiztosítóknál. Nem csak
a szervezet jogosultságát bírálta el, hanem minden olyan balesetet megvizsgált,
mely kapcsán egy munkás kártérítési igényt nyújtott be. A rendőrség intézte a
rokkantsági és a nyugdíjfolyósítási ügyek egy részét.
Ha a rendbiztosítási és a népjólétet emelni célzó funkciók
keveredésére okot akarunk találni, nem helyes, ha az elnyomás és segítség
örökösen emlegetett kettősségére hivatkozunk. Nem is egyszerűen arról van szó,
hogy avult tradíciók élnek tovább, akkor, amikor a rendőrség újradefiniálása
ezeket már feleslegessé tenné. A lényeg a rendőrség mindenütt megjelenő,
szerteágazó szervezetében keresendő, mely logikusan kínálkozott más hatalmi
szervek számára – akár hézagpótlóként is –, hogy teljesen új jellegű
megbízatásaikat végrehajtathassák.
A jóléti funkciók elvétele a rendőrségtől. Pontos határt nem lehet
megállapítani, de úgy tűnik, a 90-es évektől megerősödnek a differenciáló
szándékok. A szegénygondozásban az egyénenkénti támogatást, a decentralizált
menhelyépítést hirdető elberfeldi rendszert 1906-tól fölváltja az a strassburgi
rendszer, mely központi szervezést, önálló intézményeket, főállású, szakképzett
alkalmazottakat szorgalmazott. Magán, helyi és állami szintű kezdeményezések
sokfélesége torkollott az 1910-es években megalakuló „egészségügyi
hivatalokba”, „ifjúsági irodákba”. Ezek az ügyek kikerültek a rendőrség
hatásköréből. A lakáskérdés rendezésére – pl. az egy főre jutó
lakóterület-minimum megállapítása – ún. „községi lakásfelügyeletek” jöttek
létre, hangsúlyozottan civil karakterrel. Külön említést érdemel Berlin esete,
ahol egymás mellett működött egy rendőrség által felügyelt és egy jótékony
polgárok, majd a szociáldemokraták által üzemeltetett menhely. Az iparűzési
felügyelet esetében is megmaradt a kettősség. Nőtt az új intézmény, az „iparfelügyelet”
létszáma és befolyása, de a rendőrséget nem szoríhatta ki teljesen. Annak
továbbra is jogában állt, ha jónak látta büntetőintézkedést kezdeményezni. Ebből
az tűnik ki, hogy Bismarcktól kezdve a modern szociális állam kiépítésének
nyilvánvaló és szándékolt határai voltak. A megelőző intézkedések helyett az
utólagos kártérítés maradt a gyakorlat.
A rendőrség egyes területekről való kivonulása következménye
a szakintézmények kiépülésének és erősödésének, ami végső soron társadalmi ügy
volt. Másik oldalon a szociáldemokraták, a leendő sztrájkok féken tartásában a
rendőrség szerepe, mint karhatalmi alakulaté nőtt. Potenciálját ide
összpontosította.
A
tanulmány szerzője ezt az igen speciális kérdést teljesen rendszerelméleti
szempontból vizsgálja. Így nem csoda, ha ennek a mindig bírált szervezetnek a
működését logikusnak és sok tekintetben – a népjólétet illetően is – hasznosnak
találja. Korrektségére jellemzésül meg kell jegyeznünk, hogy elismeri: az adott
kor érintettjei – főleg a szegényebb rétegekből származók – a rendőrséget elsősorban
mégiscsak mint elnyomó-büntető hatalomnak tekintették.
Ralph Jessen:
Polizei, Wohlfahrt und die Anfänge des modernen Sozialstaats in Preussen
während des Kaiserreichs (Rendőrség és népjólét, a modern szociális állam
kezdetei a császárkori Poroszországban) Geschichte und Gesellschaft, 1994. 20.
évf. 157–180 p.
Csabai László