Klió 1996/1.
5. évfolyam
Pjotr Jakovlevics Csaadajev
P. Csaadajev születésének 200. évfordulóját 1994-ben szerény körülmények között ünnepelték meg. M. Csemerisszkaja úgy értékeli, ez jelentős visszalépés a tizenöt évvel korábbi szimpóziumhoz képest. Akkor „Kelet és Nyugat” országaiból szép számmal érkeztek kutatók. Bár helytállónak találja a mondást, senki sem lehet próféta a saját hazájában, hisz orosz történész nem vett részt a megemlékezésen.
Csaadajev neve 1836-ban vált ismertté Oroszországban,
személyiségének megítélése igen ellentmondásos volt és maradt, a kortársak és a
történészek eltérő véleményt képviseltek és képviselnek ma is. A Herzentől
származó beállítást – Csaadajev a forradalmi eszmék megjelenítésében és
terjesztésében kimagasló szerepet játszott – vallja például V. V. Lazarjev is
1986-ban megjelent munkájában. M. O. Gersenzon már 1908-ban ellenkező
megállapításra jutott, szerinte a volt dekabrista Csaadajev konzervatívvá és
misztikussá vált, tévesen tekintették a forradalmárok sajátjuknak. Gersenzonnal
azonos nézetet képviselnek munkáikban a lengyel történészek, A. Walicki és K.
Chojnacka. Viszont az előbbiektől egészen eltérő álláspontot alakított ki
Csaadajev műveinek első külföldi kiadója, I. Sz. Gagarin. Szerinte Csaadajev
tisztán vallásos gondolkodó volt, s az amerikai történészekre, V. Zenkovszkijra
és R. Pipesre ez a megítélés hatott.
A máig fennmaradt kortársi véleményt – Csaadajev harcos
nyugatos volt, a nyugat-európai szellemi értékek hirdetője, s mindvégig arra
törekedett, hogy Oroszországot európai mintára szervezze át – képviseli számos
külföldi és orosz szerző. Az amerikai R. T. McNally azonban úgy véli, a „zapadnyik”
(nyugatos) terminus túlságosan szűk lehetőséget nyújt Csaadajev tevékenységének
és eszmerendszerének leírására, helyette a „weszternizátor” (nyugatosító)
elnevezés bevezetését javasolja 1971-ben Csaadajevről írt munkájában. Létezik
és hódít ezzel szemben az a nézet, mely Csaadajev szlavofilságát hangsúlyozza.
Csemerisszkaja úgy értékeli, e sokszínű véleménynyilvánítás forrása Csaadajev
többjelentésű világnézete és bonyolult sorsa. Ehhez hozzájárult munkái
megjelenésének nehéz útja is.
A
továbbiakban Csaadajev életpályáját követi végig, ifjúkori elképzeléseit
formáló hatásokat veszi sorra. Meghatározónak tartja származását. Pjotr Jakovlevics
Csaadajev (1794–1856) gazdag és művelt nemesi családban született, nagyapja M.
M. Scserbatov herceg, ismert történész volt, „Az erkölcsök romlásáról
Oroszországban” c. híres munka szerzője.
Csaadajev
1821-ig az orosz nemesek szokásos pályáját járta be. 1808-tól a moszkvai
egyetemen tanult, itt bekapcsolódott az orosz szellemi életbe, értelmiségi
klubok aktív tagja volt, azonosult I. Sándor elképzeléseivel. 1812-től a
családi hagyományokhoz híven belépett a szemjonovói ezredbe, részt vett a
borogyinói csatában, érdemei elismeréséért megkapta a Szent Anna érmet,
valamint a porosz Vaskeresztet.
1817-ben
ezredét Carszkoje Szeloba vezényelték, Karamzinéknál ismerkedett meg és kötött
életre szóló barátságot A. Sz. Puskinnal.
Csemerisszkaja
hangsúlyozza: az 1816–1820 közötti időszak Csaadajev életének sikeres szakasza
volt, nagy karrier állt előtte. Kedvező volt a helyzet, a háborúból győztesen
kikerült Oroszország nemzetközi tekintélye megnőtt, s a művelt, haladó nemesség
abban reménykedett, folytatódnak az I. Sándor trónra kerülésekor megkezdett
átalakítások. Rövidesen azonban csalódniuk kellett. Csaadajev sorsa is rosszra
fordult, a nagy változás életében a „troppaui incidens” után következetett be.
A szemjonovói ezred lázadásáról a Troppauban tartózkodó cárnak 1820 októberében
Csaadajev vitte meg a hírt. Az I. Sándorral történt találkozása után, a
küldetéséből hazatérve, Csaadajev nyugdíjazását kérte, s az 1821 októberében be
is következett.
Visszavonulását
a történeti irodalomban többféleképpen értelmezték. Egyesek úgy vélték, a cár
haragját Csaadajev késlekedése váltotta ki, mások szerint csalódott I.
Sándorban, s az bántotta, hogy nem tudta megszerezni a cári kegyelmet a
fellázadt ezredben szolgáló barátai és rokonai számára. Még ez év nyarán, a
megélt élmények hatására, belépett a titkos társaságba, bár aktívan nem vett
részt annak munkájában. A kiábrándult Csaadajev végül 1823 júliusában külföldre
utazott, Svájcban óhajtott letelepedni. A szerző úgy véli, a rokonok és barátok
valóban elhitték, többé nem tér vissza, talán éppen e miatt merte megemlíteni
nevét az első kihallgatáson dekabrista barátja, I. D. Jakuskin.
Külföldi
tartózkodása idején a nyugat-európai gazdasági-társadalmi fejlődéssel és
kultúrával kapcsolatba kerülő Csaadajev vallásról és történelemről alkotott
nézeti átalakultak. F. W. Schelling ugyan döntően befolyásolta elképzelését, de
Csaadajev eszmerendszerébe – öntudatlanul – a korszak európai filozófusainak
tanai is beépültek.
Angol,
francia, svájci, itáliai majd német útja után, 1826 nyarán mégis úgy döntött,
hazatér. Szándékát akkor sem másította meg, amikor értesült közeli barátai és
rokonai letartóztatásáról. Hazatérte után, 1826. augusztus 26-án hallgatták ki,
főleg a titkos társaságról kérdezték. A szervezetben való részvételét tagadta,
csupán azt ismerte el, hogy baráti szálak fűzik a társaság megnevezett
tagjaihoz.
A szerző kiemeli, Csaadajev élete 1826-1829 között, főleg az
átélt események hatására, jelentősen megváltozott. Moszkvában és nagynénje
vidéki birtokán élt, zárkózott, mogorva lett. Elsősorban vallási tartalmú
könyveket olvasott, vélt és valós betegségeire hivatkozott. Ezt az állapotot
vidéki szomszédjával, Je. D. Panovával való ismeretsége és barátsága
változtatta meg, mely jelentősen hozzájárult ahhoz, hogy végül Csaadajev tollat
ragadott, írni kezdett. 1829-1831 között alkotta meg legjelentősebb művét, a „Filozófiai
levelek”-et, melyben részben Je. D. Panova vallási kételyeire igyekezett
választ adni.
Csemerisszkaja hangsúlyozza, Csaadajev „levelei” új minőséget
képviselnek az orosz társadalmi gondolkodásban. Korábban Oroszországban
filozófiai kategóriákkal telített felvilágosult művek jelentek meg, Csaadajev
viszont leveleiben hazája társadalmi-politikai problémáival foglalkozik. Éppen
ez az „átpolitizálódottság” különbözteti meg a többi neves orosz filozófustól.
Ezek után tér rá a „Filozófiai levelek” tanulmányozására, sorra veszi eszmerendszerének
elemeit, idézetekkel alátámasztva vázolja vallásról és történelemről alkotott
elképzeléseit. Kiemeli, Csaadajev az orosz valóságot egy erkölcsi eszmény
nevében bírálja; nála a belső szabadság megszerzésére irányuló utópikus
színezetű eszme kerül előtérbe.
Csaadajev történelmi korszakokat elemzett, számos ország
történeti fejlődését követte végig. Vizsgálódása során arra kereste a választ,
Oroszország milyen szerepet játszik az egyetemes emberi fejlődésben. Végül úgy
fogalmazott, hogy az oroszok egyedül állnak a világban, „semmit sem adtak
annak, semmit sem vettek át a dolgaiból”.
Csemerisszkaja szerint Csaadajev szigorúan és keményen ítéli
meg hazáját, ami részben azzal magyarázható, hogy 1829-ben az orosz kultúra
eredményei még nem voltak ismertek. (Például nem értették meg N. Lobacsevszkij
elméletének jelentőségét maguk a matematikusok sem, a középkori ikonfestészet
is csak a század végén válik ismertté, s az orosz irodalom sem büszkélkedhet a „nagyokkal”,
L. Tolsztojjal és F. Dosztojevszkijjel.)
Csaadajev úgy értékeli, Oroszország megmaradt katonai és
állami nagysága nem elegendő ahhoz, hogy belépjen az egyetemes civilizációba. E
probléma alapvető okát abban látja, hogy a kereszténységet és azzal a kultúra
alapjait Bizánctól vették át, tehát a Kelettől s nem a Nyugattól. Majd arra
keresi a választ, hogyan lehet kiutat találni az adott történelmi helyzetből.
Csaadajev a „Filozófiai levelek” megírása után visszatért
Moszkvába, ismét a közéletbe lépett, magára talált. A társasági élet ismert
alakja lett, megismerkedett a Kirejevszkij testvérekkel, F. I. Tyutcsevvel, I.
Sz. Gagarinnal és M. A. Bakunyinnal. Francia nyelven írt kéziratát ugyan
kevesen olvasták, de sokan tudták róla, hogy egy jelentős munka megalkotója.
A következőkben a szerző számba veszi Csaadajevnek
1831–1832-ben, majd 1835–1836-ban munkája megjelentetésére tett sikertelen
kísérleteit. Szól arról, hogy a levelek publikálásának ügye végül fiatal
barátai segítségével mozdult ki a holtpontról. 1836-ban a „Tyeleszkop” 15.
számában névtelenül jelent meg az első levél, melynek hatása rendkívüli volt.
Polarizálta az orosz közvéleményt. Csaadajev ugyanis levelében először fogalmazta
meg magas színvonalon a sajátos orosz történelmi fejlődésből adódó megoldatlan
társadalmi problémákat, bemutatta az Oroszország felemelkedését akadályozó
tényezőket. Az 1830-as évek közepétől a cári abszolutizmus elhatárolta magát az
I. Péter és II. Katalin által képviselt felvilágosult abszolutizmustól, a
hivatalos népiesség hármas gondolata – pravoszlávia, önkényuralom, népiesség –
1834-ben fogalmazódott meg. Csaadajev levele ezekre válaszolt, teljesen más
jelleggel.
A hatalom részéről nem késett a büntetés, őrültnek
nyilvánították és házi őrizetet rendeltek el, majd 1836 novemberében az ügy
többi szereplője ellen is eljárást kezdeményeztek.
A társadalmi közvélemény különbözőképpen reagált, sokan nem
értettek egyet a leveleiből áradó pesszimizmusával. Csaadajev elkeseredetten
próbálta igazolni magát, hangoztatva, félreértették. 1837-ben ismét írni
kezdett, önmaga igazolására. Új műve, az „Egy őrült magamentsége” – mely
természetesen nem jelenhetett meg nyomtatásban – jól tükrözi a nézetében időközben
bekövetkezett változásokat. Választ ad az ellene felhozott vádakra,
hangsúlyozza, szereti hazáját, csak „nem becsukott szemmel”. Elismeri,
Oroszországnak küldetése van, melyet a jövőben az emberiség történetében be is
teljesít. Úgy értékeli, hazája nagyságát nem az izoláltság, hanem az egyetemes
kultúrával való kapcsolatfelvétel teremtheti meg.
Csemerisszkaja abban látja Csaadajev leveleinek jelentőségét,
hogy azokban olyan kérdéseket fogalmaz meg – például milyen Oroszország helye a
világban, s milyen a művelt emberek helyzete Oroszországban –, amelyek az orosz
értelmiség nemzedékeit korábban foglalkoztatták és a későbbiekben is, a XIX.
század 30-as és 40-es éveiben azokra keresik és adják meg a választ.
A következőkben a szerző röviden szól arról, hogy Csaadajev
optimizmussal fogadja a 40-es évek „intellektuális felemelkedését”, pozitívan
hatnak rá a szlavofilek és a nyugatosok jelentkezése, az 1848-1849-es
forradalom, valamint a krimi háború eseményei.
Végezetül
azt vázolja fel, milyen összefüggést lát Csaadajev műveinek megjelentetése és
az Oroszországban végbement változások között. Kiemeli, jobbágyfelszabadítás
kellett ahhoz, hogy az orosz lapokban, igaz rövid ideig, de írhattak Csaadajevről.
Csak az 1905-ös forradalom után jelenhetett meg első műve Oroszországban. A „csaadajevi
örökség” kisajátításában 1917 után új fejezet következett be. D. I. Sahovszkoj
vállalkozása sikertelen maradt. 1939-ben a represszió áldozata lett, így az
általa előkészített válogatás kiadatlan maradt.
A
második világháborút követően a „hruscsovi olvadás” idején kezdtek az orosz
kutatók érdemben foglalkozni Csaadajev munkáival. Az életpályáját és
eszmerendszerét feldolgozó első mű 1965-ben látott napvilágot. Leveleinek és
cikkeinek válogatott kötetét 1987-ben adták közre, melynek bővített és
átdolgozott kiadása 1991-ben jelent meg.
M. I.
Csemerisszkaja: Pjotr Jakovlevics Csaadajev, Voproszi Isztorii, 1994. 10.
61–75. p.
Bodnár Erzsébet