Klió 1996/1.
5. évfolyam
Egyház és hatalom Peruban
Az egyháztörténet kutatása és írása Peruban is jobbára katolikus szerzetesek foglalatossága volt, s az ma is. A barcelonai történész asszony munkája, aki nyolc évig tartó kutatásait foglalta össze, ritka kivétel. Hatalmas levéltári és sajtóanyag, valamint a parlamenti jegyzőkönyvek és korabeli kiadványok adják alapját e tartalmas munkának.
A témajelölés világos: a katolikus egyház és az állam
viszonyát vizsgálja a szerző a független Peru első évszázadában, meghatározva e
száz év belső, kronológiai tagolását is. A kötet három részre tagozódik. Az első:
Egy nemzeti egyház formálódása felé, 1821–1844 címet viseli. A gyarmati
intézmények folytonossága a feltűnő, miközben a köztársasági államhatalom a
spanyol gyarmati hatóságokhoz hasonlóan igyekszik ellenőrizni és maga alá
rendelni az egyházszervezetet. A viszony persze bonyolult, jelzi a szerző: az
(új) államhatalom és az egyház egymásra utaltak, „egymást kölcsönösen
legitimálják...”
A második rész címe: Kísérletek Peru, mint modern állam megszilárdítására
és az egyházi ellenállás, 1845–1879. Ez a guano-ciklus kora, amikor a nagy
exportbevételekhez jutó állam liberális reformokkal próbálkozik: a fejadó, a
tized, a rabszolgaság eltörlése, egyházi javak kisajátítása, a polgári
anyakönyvezés bevezetése stb. Ez szükségképpen konfliktusokat szült, de eközben
a kormányok tudatában voltak annak, hogy a katolikus vallás összetartó,
kohéziós erő és a társadalmi béke fönntartásának fő eszköze. Ezért a kormányok
a papokat állami hivatalnokként igyekeznek szemlélni (állami fizetést kapnak),
az egyházban pedig állami intézményt láttak. Amikor a Vatikán 1874-ben elismeri
a perui állam patronátusi jogát az egyház felett, tulajdonképpen ezt a
helyzetet szentesítette is. Ebben a periódusban kezdődik el az egyház önszerveződése
(pl. Perui Katolikus Társaság) és önmeghatározása, mint a belső béke, a
külföldi függéssel szemben a függetlenség jelképe, s a „nemzet” létezésének
záloga. Egyszóval a „nemzeti katolicizmus” politikai mozgalma e periódusban
kezd formálódni – egyébként állandó konfliktusban az állammal.
A
harmadik rész címe: A század szelleme, a „civilizált” Peru építése, és az
egyház hatalmi befolyásának visszaszerzése, 1880–1919". Ez a
Csendes-óceáni háborús vereségtől Leguía diktatúrájáig terjedő időszakot öleli
fel, amely Peru dinamikus (de deformált, függő és torz) tőkés fejlődésének
korszaka. A szerző a mindennapi élet elvilágiasodását, a (főleg tartományi)
katolikus elitek radikalizálódását, az Unión Católicából kinövő Konzervatív
Párt megteremtését említi fő tényekként. Ez időben állandósulnak a perui
(nemzeti) püspöki tanácskozások; ekkor fordul (az állam és) az egyház az
amazonasi vidékek felé és kezdődik pasztorizációjuk.
* * *
A
kötet egyik fontos újdonsága, hogy adatokban igen gazdag egy olyan témában,
amelyről – éppen a XIX. század kapcsán – keveset tudunk.
Az
alaptendencia, ami ebből kitűnik, a lakosság dinamikus növekedése mellett az
egyháziak folyamatosan csökkenő létszáma. A két szélső adat:
1821
1906 1917
lakosság száma 1 371 351 4 678 881
egyházközségek száma 1 460 613
egyházi személyek száma 5 596 937
ebből pap 2
018 702
Az
erőteljes paphiány miatt a XX. század elején engedélyezik külföldi papok
működését is. 1917-ben 311 külföldi pap és 364 apáca tevékenykedik; ebből
spanyol 204+64, észak-amerikai 39+120, olasz 20+19, ecuadori 14+33. Miközben a
püspökségek száma hatról tízre emelkedett.
Annak
ellenére, hogy az egyház az amazonasi régió indiánjainak krisztianizációját
tűzte ki célul, kevés a misszionárius a régióban. 1917-ben 49 főt tesz ki
számuk – 770 000 km2-en!
Egyetlen
esetben figyelhetünk meg – nagy zuhanás után – némi növekedést: az apácák száma
nőtt, összefüggésben azzal, hogy a század elejétől megjelent az oktatás és a
karitatív tevékenység is: 26 iskolát, 7 kórházat és egy börtönt működtetnek
apácazárdák. A kötet adataiból a XIX. századi perui papság
intellektuális-morális hanyatlása is felsejlik. Általános az ágyasokkal
együttélés, a gátlástalan visszaélés a falvak vallásos hitével, s eközben
meglepően alacsony e papság iskolai végzettsége.
1917-ben
800 papból 43-nak van doktori, egynek licenciátus fokozata, 10 főnek
érettségije, a többinek semmilyen iskolai végzettsége sem volt! Ez, jelzi a
szerző, összefügg azzal, hogy a perui elit fiai – az egyházi javadalmak radikális
csökkenése miatt – a XIX. században elfordult a papi hivatástól, a papok
többsége fehér, alsó középosztálybeli eredetű, akik számára a papi élet a
társadalmi felemelkedés fontos lehetősége volt.
Az
évszázadon végigvonult a vita az állam és az egyház között a szabad
vallásgyakorlásról. A katolikus egyház ragaszkodott államvallás-, pontosabban
nemzetvallás-jellegéhez, s propagandájában a protestáns egyházak egy csoportba
kerültek a szabadkőművesekkel, anarchistákkal és kommunistákkal – írja a szerző,
aki bemutatja, hogy a „kormányozni annyi, mint benépesíteni” jelszót valló
kormányok külföldi bevándorlót invitáló politikája számára a katolikus egyház
erős akadályt jelentett: 1896-ban is csupán 1299 protestáns található a 100 194
bevándorló között – ami meglehetősen alacsony szám. Peruban a szabad
vallásgyakorlást csak 1915-től engedélyezték.
A
kötet olvastán a recenzens élménye: bárha az egymásrautaltság állam és egyház
között folyamatosan megvan, a vizsgált évszázad tele van konfliktusokkal. A
vita alapja egyfelől az egyházi javakhoz való „hozzájutás” lehetősége, a
kolostori javak kisajátítása, a „korporatív” szervezetek (egyház, indián
közösségek) földjeinek privatizálása, a gyarmati korszakban engedélyezett
egyházi adók és járadékok eltörlése ill. kisajátítása, miközben – tudjuk meg –
az indián földek elrablásából a papság is aktívan kiveszi a részét, alkalmazza
a (tiltott indián) kényszermunkát, stb. Vidéken a kreol (fehér) kormányzó a pap
és az hacendado indiánellenes koalíciója hatékonyan működött.
Fordulat
a XX. század elejétől látható a katolikus egyházban, XIII. Leo hatására:
megjelenik az indiánvédelem, az indiánok oktatásának a jelszava (a teológiákon
ekkor kezdenek kecsua nyelvet tanítani). Megfigyelhető, hogy a katolikus egyház
a vidéki, deklasszálódó fehér úri középosztály (mely a külföldi társaságok
expanziója révén és a versenyképesség hiánya miatt veszti el birtokait)
radikális antikapitalizmusa felé orientálódik, erős katolikus nemzeti
argumentációt alakítva ki („perui értékek védelme”), a protekcionizmus igényét
is megfogalmazva. Ez a politikai katolicizmus az, amelynek révén fokozatosan
elválva az államtól (a polgári temetés, házasság, anyakönyvvezés, oktatás
témáiban a küzdelmet elveszítve) – s ez a könyv végső megállapítása – a
katolikus egyház kezdte visszaszerezni („reconquista”) a XIX. század elején
elvesztett politikai pozícióit. Ehhez nemcsak a Vatikánból érkező impulzusok,
de a külföldi tőke arrogáns expanziója, s az ennek nyomán meginduló
indiánfelkelések és munkásmozgalmak is jó hátteret adtak, együtt a katolikus
egyház intellektuális-morális megújulásával is. A „hatalmi térnyerésnek” (a
szerző kifejezése) persze nyilvánvaló oka az, hogy a vizsgált évszázadban a
hadseregen kívül az egyetlen valóban össznemzeti szervezet a katolikus egyház,
a befolyásolás-befolyás jó „infrastrukturális” lehetőségeivel. Eközben mindig
jól tudott alkalmazkodni a mindenkori hatalomhoz, s érdekérvényesítési lehetőségei
sem voltak kicsik.
Azt
lehet tehát mondani: a katolikus egyháznak el kellett veszítenie birtokait és
privilégiumait – nehezen adta fel –, hogy hitelesen tudjon megjelenni a XX.
század elején – az új, tőkés Peru társadalmi, politikai koordinátái között
kialakítva új hatalmi-politikai kapcsolatait és cselekvési formáit, és erős,
múltba forduló katolikus nosztalgiával fogalmazva meg Peru nemzeti érdekeit.
Pilar García
Jordán: Iglesia y poder en el Peru Contemporáneo, 1821–1919 (Egyház és hatalom
a jelenkori Peruban, 1821–1919) Cuzco 1993.
Anderle Ádám