Klió 1996/1.
5. évfolyam
A német CDU története
A szabályos recenzió fölboncol egy könyvet, amely kapcsolatos a recenzens kutatási területével, érdeklődési körével. S miközben kritikai véleményt fogalmaz meg, aközben a munkamegosztás jegyében a szélesebb szakmai közvélemény számára szinopszist gyárt, lényeget szűr. A gondolatmenet harmadik rétege az a kutatási terület, amelynek kérdéseiben az adott mű segítséget tud nyújtani, vagy legalább olyan tapasztalatot, ami néhány zsákutca elkerülését kínálja. A többféle elvárásnak megfelelően ez az írás két részre oszlik. Az egyikben szabályszerűen bemutatom a könyvet, és fölvetek néhány gondolatot a párttörténetek sajátosságairól; a másikban arról kívánok szólni, hogy az eszmék története és a „valódi” történelem hogyan függ össze.
Miért olvassunk (vagy írjunk) párttörténetet? A mi
viszonyaink között még friss a bőrünkön megtapasztalt élmény, saját kárunkon
tanultuk meg, hogy a pártos történelem csak meghamisítani tudja a valóságot. A
történész objektivitásra törekszik, ez szakmájának alapkövetelménye. De
természetesen a történész is ember, egy az elfogultságaival. Munkájának kezdőpontja
csak ezen elfogultságok tisztázása és bevallása lehet. Nem harcosságról és
elkötelezettségről van itt szó, hanem ízlésről, stílusról és módszerről. S itt
jelentkezik az első komoly kérdés: vajon a szerző, aki a Konrad Adenauer
Alapítvány támogatásával írja meg a könyvét a CDU történetéről, tudományos
szükséget elégít ki, avagy egy érdekcsoport megrendelését teljesíti? A szerző
is érzi ezt a veszélyt, s már az előszóban leszögezi, hogy a párt története nem
szükségképpen pártos történelem.
Beszűkült történet a párttörténet, kockáztatjuk meg a könyv
elolvasása után. Egyhangú folyamatban zajlanak az éves küldöttgyűlések,
konferenciák, pártnapok, dolgoznak a programalkotó munkacsoportok, kampánybizottságok,
tagozatok, baráti körök; ezeken a rendezvényeken felszólalnak a tagok, közös
nyilatkozatokat fogadnak el, jelszavakat fogalmaznak, s a választásokon vagy a
mi igazságunk győz, vagy az ellenfél demagógiája...
A CDU története német alapossággal megírt, kimerítő munka;
biztosak lehetünk abban, hogy egyetlen jegyzőkönyv nem maradt elolvasatlanul,
egyetlen halovány irányzat sem maradt ki az unió történetéből, egyetlen jelentősebb
pártkatona neve nem maradt említetlenül, s a fennmaradt dokumentumokból a
legjellemzőbb idézetek, kifejezések, jelszavak kerültek a krónika lapjaira.
Egy párt belső élete, a balra és jobbra húzó tendenciák, a
folyamatos megújulási és modernizációs szándék, a generáció- és
stratégiaváltások sorozata olyanféle izgalmakat kínál, mint egy hosszadalmas
családregény, amelyben minden harmadunokafivér és pártában megőszült nagynéni
fontos szereplő, mert valamilyen formában befolyásolta a család sikeres
tagjainak életét. A párt tagjai a társadalom különböző rétegeiből érkeznek,
reagálnak az őket érintő változásokra, arra a közvélemény-képre, amely a
pártjukról kialakult, s a rendszeresen megtartott pártrendezvényeken megpróbálják
a nagy egészet úgy alakítani, hogy jobban megfeleljen az általuk képviselt
elvárásoknak. Ez a párton belüli aktivitás időnként a generációs küzdelem
jellegét ölti, időnként programalkotás a neve, máskor különböző irányzatok
békekötésének, egyesülésének, elválásának folyamata. A családregény szereplői
hol összeházasodnak, hol meg elválnak, és különféle gyermekekkel kísérleteznek
– ironizálhatnánk Weöressel.
A legnagyobb hiányosságot fogalmaztam iróniává: a párt
történetét megíró történész egy sajátos helyiérték-rendszer alapján értékel, s
a párton belüli események súlya és nagyságrendje nem mindig arányos a nagy
egésszel, Németország történetével. Míg a könyv első fele, a megszállás éveinek
kemény megpróbáltatásai és az „Adenauer-éra” majd másfél évtizedes sikertörténete
egy Németország talpra állásával és gazdasági, társadalmi és demokratikus
újjáépítésével; addig a második rész – ugyanazokkal a kutatási módszerekkel,
leíró eszközökkel – inkább csak egy párt belső életéről, eseményeiről nyújt hű
képet, mint az ország egészéről. Nyilvánvaló, hogy kereszténydemokrata
szemszögből nem lehet Willy Brandt tevékenységét nagyívű politikai
pályafutásnak tekinteni. Ebben az időszakban a CDU a konstruktív parlamenti
ellenzék tevékenységének a témakörében nyújt iskolapéldát minden demokratikus
pártnak, és természetesen megmutatja kormányzati tehetségét azokban a
tartományokban, amelyekben ő nyerte a választást... Ez a beszűkültség nyilván a
megrendelő érdekeit szolgálja, és a párt fejlődőképes tagjai ebből a könyvből
tanulhatják meg az alapvető viselkedési, gondolkodási szabályokat, feltöltődhetnek
haladó hagyományokkal; de a történész úgy érzi, hogy a megrendelő szempontjai
itt már olyanfajta torzuláshoz vezetnek – maradva a családregény-hasonlatnál –,
mintha más családok a miénken kívül nem lennének tisztességesek.
Miért lehet mégis érdekes egy magyar történésznek a Német
Kereszténydemokrata Unió története 1945 és 1982 között? Az első el nem
hanyagolható veszély az, hogy ez a szakma is meg fogja előbb-utóbb kapni a
megrendeléseket, mondhatnánk a pénzes feladatokat, és meg fognak születni a
magyar párttörténetek. Nem részletezem a lehetőségeket...
Nem utolsó (magyar) szempont, hogy néhai Antall József szeme
előtt ennek a német mintának a tényei lebegtek, amikor a magyar demokrácia
intézményrendszerének kialakításába és saját pártjának átformálásába belefogott.
Minta-e számunkra a német példa?
Egy szétvert, lebombázott, erkölcsileg megrendült országban
kell demokráciát építeni úgy, hogy az előző szégyenteljes korszak lelki,
lelkiismereti terheit is föl kell dolgozni. Gazdasági, politikai és erkölcsi
alapokat kell teremteni, játékszabályokat elfogadtatni, a hosszú távú működés
garanciáit megteremteni. A közös akarat megvan a múlt elutasításában, a jövő
értékrendjéről sincs lényegi vita, de az odavezető út elképzelésében komoly
nézeteltérések vannak. Nem feszítem tovább a párhuzamot: egy egészen más
világtörténeti helyzetben a németeknek (legalábbis az ország nyugati felének)
sikerült, mi meg majd meglátjuk.
Akkor kell demokráciát építeni, amikor a győztes hatalmak
megszállási övezetekre osztották Nagynémetországot, a diplomaták még tárgyalnak
a németség jövőjéről, de már megkezdődött a hidegháborút előlegező huzakodás a
Szovjetunió és szövetségesei között. A demokráciának vannak élő hagyományai és
meghurcolt élő vezéralakjai a Weimari Köztársaság idejéből. A németekben Hitler
föllépése, gyors karrierje és pusztító szereplése tudatosította a
parlamentáris demokrácia „elfajulásának” veszélyét. A szociális-szocialista
társadalmi berendezkedésnek ekkor még komoly vonzereje volt. Az oroszok
megszállta területen erőteljes támogatást kaptak a baloldali pártok, amelyek
igyekeztek a jobboldali törekvéseket magukhoz édesgetni.
A jobboldalon a kereszténység, a jézusi magatartást követő
értékrend látszott a legbiztosabb alapnak, amelyre közös gondolkodást,
politikai cselekvési programot építeni lehet. Egyrész megvoltak a vallási
közösségek, a hívő emberek egy-egy templom, személyiség stb. köré szerveződött
körei, amelyek eszmei-vallási alapon jöttek létre, s amelyeket Hitlernek sem
sikerült lebontania; másrészt a karitatív mozgalmak rendkívül pozitív szerepet
játszottak a romok fölött.
A keresztény szó az elfogadott fordítása a CDU első
betűjének rövidítéséből, de okfejtésünk szempontjából célszerűbb itt a krisztusi
(Christlich) fogalomból kiindulni. A szó politikai jelentéstartalma
mindkét nyelven egyértelműen konzervatív, jobboldali erőket jelöl, de míg a
magyar fogalom a vallásos emberek közösségét asszociálja első jelentésében,
addig a német megfelelő a szenvedő, jóságos, megbocsátó stb. Krisztust idézi.
Krisztus követői politikai szempontból erősen megosztottak.
Némelyek a konzervatív valláserkölcsöket vinnék a nagypolitika színtereire;
mások a protestantizmus polgárosító hagyományait tekintik társadalomformáló
értéknek; megint mások a megbocsátó szeretet, a karitatív tevékenység, az
egyenlőség szinte baloldali értelmezését tekintik Krisztus követésének. A CDU
mint politikai párt megalakulását alig kísérték ilyenfajta viták, az egység
megvolt a célban, Németország újjáépítésében, de történetét végigkísérik ezek a
viták, ellentmondások, nézetkülönbségek.
A CDU néppárt, gyűjtőpárt, világnézeti párt vagy választási
párt? Amitől és amivel a magyarországi pártok is szenvednek – s mi egyelőre
gyermekbetegségnek gondoljuk ezeket a vitákat –, azok a bajok tartják
folyamatos izgalomban a nálunk gyakorlottabb demokráciák pártjait is.
Választásokat megnyerni csak tömegekkel lehet, de minél nagyobb a tömeg, annál
színesebb a paletta, s egyre messzebbre esnek a szélek. A politikus tehetség
talán abban nyilvánul meg, hogy a folyton széthúzó irányzatok időlegesen, egy
választási pillanatra egységes akaratként tudnak megjelenni.
„Egy politikai szisztémaváltás nem elég.” – idézi a szerző
1945-ből, szinte az indulás pillanatából. „A CDU új, más Németországot akar
fölépíteni”; látszólag jól eltalált választási jelszó ez, amely mögé oda lehet
állítani a tömegeket, miközben a baloldal „neue Fronten” és „neuer Kampf”
elnevezésekkel bélyegezte meg ezeket a törekvéseket. Tehát politikai harc volt
ez a javából, és mégis átvezet a gondolatmenet második részébe, mert
folyamatosan hangoznak el az olyan típusú mondatok, mint: „Krisztus adja az
embernek az erőt, hogy a dolgokat új szemmel tekintse és alakítsa.”
Az erkölcsi alapról van szó. Nem misztifikálni akarom az
erkölcs fogalmát; nem valamilyen nehezen körülírható történelmi szerepet
tulajdonítok neki, s nem is a XIX. századból itt rekedt gyakorló vallásosság
reneszánszát kutatom a CDU sikerei mögött. Erkölcsi alapnak inkább a társadalmi
megegyezést tekintem, olyan értékrendet, amelyet a társadalom többsége
elfogad, követ, s amely természetesen változik az idővel és a körülményekkel.
Diktatúrák esetében nem beszélhetünk erkölcsi alapról, mert a közös cselekvés
megtévesztésen vagy erőszakon alapul. Demokratikus berendezkedésű társadalmak
esetében azonban izgalmas a kérdés kutatása, amikor az emberek szabad
akaratukból választanak és követnek értékeket. A kereszténydemokrácia ezt a
szerepet tudta betölteni Németország háborút követő évtizedeiben. Izgalmas
kérdés annak a megvizsgálása, hogy egy-egy történelmi korban a krisztusi
tanítás melyik része válik politikai aprópénzzé, s melyik része merül időlegesen
feledésbe. A CDU vezéregyéniségei által megfogalmazott üzenetek távol állnak a
konkrét bibliai, vallási utalásoktól, annál gyakrabban emlegetik az ideát, az
eszmét és az erkölcsöt, amely meghatározza az embert és a közösséget. Tehát nem
a hívő, vallásgyakorló ember a címzett (természetesen ő is), hanem szélesebb
kör, amelynek arról vannak ismeretei, hogy ez a kétezer éves értékrend
bizonyítottan társadalomszervező erő; hogy a bűnbánat fölszabadította energiák
csodákra képesek, hogy az igazán vallásos emberek viszonya a bűnhöz egészen
más, mint a többségé stb... Politikai program épül arra a közmegegyezésre, amit
a modern ember vallásos érzésnek nevez.
A pártok önmeghatározásukban mindenkor világnézeti alapokra
helyezkednek, s a napi gyakorlatban csoportérdekeket valósítanak meg. Szó nincs
arról, hogy én most lerántom a leplet a CDU politikai manővereiről és lesújtó
kritikát fogalmazok az eszmék követéséről a nagypolitikában. Ritka történelmi
pillanatokban az eszme és a gyakorlat nagyon közel tud kerülni egymáshoz. Az a
bizonyos erkölcsi alap érzékelhetően működik, kihámozható a politikusok
beszédeiből. Az ország csodálatos sebességgel állt talpra. A közmegegyezés
működött, és a CDU volt a folyamat vezető ereje. Kérdés, hogy a CDU művelte-e a
csodát, az eszme testesült cselekvéssé, vagy mindez ugyanígy zajlott volna
bármely párt vezetésével; a nagy összeomlásokat követő gyorsult ütemű fejlődés,
újjáépítés más országokban is nagyon rövid idő alatt visszatornáztatta a
gazdaságot a háború előtti szintre. Németország esetében az az érdekes, hogy
továbbment a lendület, a fejlődés töretlen, miközben a kereszténydemokraták
több ciklusra is kipottyannak az ország irányításából.
A krónikaíró az 1962-es dortmundi pártnap összefoglalójából
idéz: az „Adenauer-éra” kihúzta a Szövetségi Köztársaságot a háborút követő
erkölcsi összeomlásból, fölépítette a gazdaságot és elkezdett működtetni egy
kiegyenlítő mechanizmust, a szociális piacgazdaságot. Talpraállt az ország,
demokráciát sikerült telepíteni a nácik által terméketlenné tett talajra. Az
erkölcsi tényező szerepe mérhetetlen, egy biztos, nagyon sokat hivatkoznak rá.
A szociális rendszer is valláserkölcsi alapról fogalmazódik meg, megtalálva a
szélsőségek között a középutat. A CDU vezetői bátran beszélnek „harmadik
útról”, amely nem engedi a gazdaságot a liberalizmus szabadversenyes
dzsungelébe, de elkerüli a tervutasításos rendszerek azon hátrányait, amelyek
megakadályozzák a szabad kezdeményezést, a piac törvényeinek az érvényesülését.
A rendszerváltás elsősorban új értékrendet hoz a működés
ígéretével. A könyv nagyon tisztességesen bemutatja ennek a munkának,
folyamatnak az egyik oldalát, ami a pártszervezésben és a program
megvalósításában megfogható. A pártnak van eszmei irányvonala, amivel azonosul
a tagság, és vannak antennái, amelyekkel veszi a társadalom igényeit. Ez a
folyamat egyoldalúan ismerhető csak meg a párt történetét földolgozó könyvből,
a párton belüli zajlásokról értesülünk részletesen. A korábban megfogalmazott
torzítás itt is tetten érhető. A program működőképességét igazolják a
választási sikerek és az a működő modell, amely Európa vezető hatalmává teszi
Németországot. De nem tudjuk meg, mi változik, változott meg a választók
magatartásában, amikor elfordultak a CDU vezette koalíciótól, s melyek azok a
gazdasági folyamatok, amelyek továbbmennek, akárki nyeri is a választásokat.
Politikai szempontból rendkívül tanulságos olvasmány abból a megközelítésből
is, hogy a ráismerés szintjén tudatosítja az olvasóban: a pártok működésének
vannak általánosítható ismérvei, amelyek függetlenek attól, hogy éppen melyik
országban működnek, a politikai paletta melyik színét képviselik, s az adott
ország gazdasága éppen emelkedőben van-e vagy válságokkal küzd.
Ami számomra igazán izgalmas lenne, az annak a kérdésnek a
megvizsgálása, hogy a keresztény értékrend abban az időszakban mennyire járta
át a társadalmat, mennyire és milyen fogalmakkal épült be az emberek tudatába.
Meg kellene vizsgálni, hogy milyen cikkeket közöltek a társadalomtudományi
folyóiratok, mely könyvek, filmek, szerzők voltak az adott időszakban a
legnépszerűbbek, miről cikkeztek a napilapok hétvégi mellékletei, hogyan
működött a társadalmi nyilvánosság. Lehet, hogy ezeknek a kérdéseknek a
föltárása nem a párttörténész feladata, de bizonyára nem lenne haszontalan
olvasmány. A polgári demokráciák működési szabályait egyelőre tanuljuk, s
inkább a szociológia és a divat fogalmaival tudunk beszélni választói
magatartásokról, bukott kormányokról, leváltott vezetőkről. Mindeközben az
ilyen Németország-féle erős gazdaságok, működő demokráciák esetében megvan az
a nehezen magyarázható érzésünk, hogy az alapvető folyamatok mélyek és
megállíthatatlanok, a pártpolitika és a választások csak a felszínt borzolják.
A könyv utolsó fejezete (Az Európapárt) foglalkozik azokkal
az európai szerveződésekkel, amelyek a kereszténydemokrata irányzatokat
tömörítik, s a kereszténydemokraták viszonyával az egységes Európa
gondolatához. Elvitathatatlan, hogy az egységes Európa keresztény ötlet, amely
sok kísérlet ellenére sem sikerült a középkorban. Most talán van rá esély.
Ebben a fejezetben fogalmazódik meg az a tézis, hogy a XX.
század a keresztény gondolat és politikai irány nagy előretörését hozta. A
keresztény gondolat és a konzervatív pártok tevékenysége nem választható el
egymástól, de nagyon időszerű lenne megvizsgálni a kapcsolódási pontokat, az
összefüggéseket, az idea és valóság kölcsönhatásait.
A történelmet szeretném megközelíteni a szellemi élet
eseményei felől, mert ahogy a marxizmusról kiderült, hogy nem sok köze van
ahhoz, ami létező szocializmusként megvalósult, úgy nagyon komoly szellemi
irányzatok egyszer-egyszer a politika és a közgondolkodás előterébe
nyomakodnak, máskor meg eltűnnek a tudományegyetemek eldugott szobáiba. De ez a
kijelentés már más könyvekről, pártokról és szerzőkről szól.
Hans-Otto
Kleinmann: Geschichte der CDU 1945–1982 (A CDU története 1945–1982) Deutsche
Verlags-Anstalt, Stuttgart, 1993. 544 p.
Krebsz János