Klió 1997/1.
6. évfolyam
Worms 1495: az első német rendi gyűlés
1995. augusztus 20. és november 19. között Wormsban, a Szent András kolostorban kortörténeti kiállítást rendezett a koblenzi tartományi levéltár Worms városával karöltve. A kiállítás megrendezéséhez az alkalmat, egyúttal annak központi témáját az első német birodalmi rendi gyűlés, az éppen 500 éve összehívott „Reichstag” képezte. A rendezvény azonban ennél sokkal tágabb lehetőségeket biztosított az egész korszakkal való megismerkedésre – amint ezt a kiállításról kiadott reprezentatív katalógus is bizonyítja.
A több mint 400 oldalas
kiadvány terjedelmének felét számos képillusztráció és ezekhez kapcsolódó leírás
teszi ki, melyet a szerkesztők a kiállítás rendjéhez igazodóan, csoportosított
formában mutatnak be az olvasónak (Válság és reformok; Egyház és világkép;
Király és birodalom; I. Miksa; Haditechnika; Zene, tánc, játékok; Worms –
város, főapátság, püspökség; A birodalmi gyűlés; Jogélet; Adózás). E részt a
kutató számára az teszi igazán vonzóvá, hogy a kiállítás minden darabjához a
szöveges és képi ismertetés mellé részletes szakirodalmi utalást fűz, melynek
segítségével az érdeklődő bővebb információkhoz juthat.
A kötet első részében közölt
nyolc tanulmány a szakavatott történész vagy a jogtörténet iránt érdeklődő
olvasó számára is érthető, pontos és érdekes adalékokkal szolgál a német rendi
korszak, a rendi monarchia megalapozását jelentő birodalmi gyűlés történetében.
Az egész munka a német köz- és jogtörténeti irodalomra jellemző új
szemlélettel, kritikusan, újragondolásra és átértékelésre is készen elemzi a
fél évezredes történelmi eseményeket.
Az 1495-ös wormsi birodalmi
gyűlés a német nemzet történetébe mint a „Miksa-féle reformok” gyűlése vonult
be. Ez rakta le a szent Római Birodalom újkori politikai rendszerének alapjait,
azokat az alapokat, amelyeken a birodalom 1806-ig, azaz összeomlásáig
nyugodott. Sok történész véleménye az, hogy ezek az alapelvek Németország
politikai arculatát a XIX. században, a régi birodalom összeomlása utáni
időkben is sokáig meghatározták. E szellemben tesznek kísérletet a kötetben
szereplő tanulmányok szerzői a wormsi eseményeknek illetve ezek hátterének és
hatásainak bemutatására.
„A birodalmak igazságosság
nélkül mi mások, mint nagy rablóbandák?!” – ezzel a Szent Ágostontól vett
idézettel kezdi – tanulmánynak is beillő előszavát (17–22. p.) a koblenzi
tartományi levéltár igazgatója. A wormsi birodalmi gyűlés jelentőségét – a mai
politikai problémák szemszögéből is – abban foglalja össze, hogy német földön
ez volt az első kísérlet a békének és a jognak a korabeli hatalmi érdekekkel
való összeegyeztetésére. A rendi gyűlés által 1495. augusztus 7-én elfogadott
négy határozat a rendek és az uralkodó kompromisszuma volt ugyan, de olyan
horderejű modern, jövőteremtő döntések, melyeknek hatása néhány vonatkozásban
mind a mai napig érezhető (ezt a megállapítást sugallja egyébként a könyv
valamennyi fejezete).
A – szoros értelemben vett –
tanulmányok köz-, művelődés-, had-, jog- és helytörténeti megközelítésből
tárják elénk a XV–XVI. század, néhol a megelőző és következő századok
Németországát, Worms és a mai Rheinland-Pfalz tartomány történelmét.
A kötet utolsó három
tanulmánya Worms városának és a tartománynak helytörténetét középpontba állítva
mutatja be az első rendi gyűlés körülményeit megemlítve a város nagy
egyéniségeit is (Winfried Dotzauer, 95–122. p., Fritz Reuter, 123–138. p.,
Peter Walter, 139–171. p.). Ezen írásokból képet alkothat magának az olvasó a
korabeli német tartományi és városi életről, a földesurak és egyház
viszonyáról, a szabad és a birodalmi városok belső felépítéséről, a kulturális
színvonalról illetve a rendi gyűlés megrendezésének körülményeiről, történetéről.
E három tanulmánynál azonban számomra sokkal izgalmasabb köztörténeti és
jogtörténeti kérdéseket boncolgatnak a kötet megelőző tanulmányai, ezért a
következőkben bővebben csak ezekre térek ki.
Európában egy ország
rendjeinek gyűlésére először Anglia területén került sor 1265-ben. Másodikként
Franciaország következett 1302-ben. Ilyen előzmények miatt a német rendi gyűlés
majd két évszázaddal későbbi összehívása (az uralkodó 1494. november 24-én
Antwerpenben írta ki a rendi gyűlést 1495. február 2-ára) kissé megkésettnek
tűnik, ám annak eredményei semmivel sem kisebbek.
A késő középkori birodalmat a
XV. században két irányból is veszély fenyegette: sem a külső, sem a belső béke
nem volt biztosítva. Külpolitikailag (e kérdésnek – amely a rendi gyűlés összehívásának
első fontos háttérmozzanata – szenteli tanulmányát Manfred Hollegger: 39–55.
p.) a határ menti ellenfelek (a tartós török- és franciaellenes harcok mellett
időszakosan az új, egy ideig legyőzhetetlennek látszó haditechnikát alkalmazó
husziták, a magyarok és Burgundia) megerősödése jelentett veszélyt.
Ezidőtájt, amikor Európa a
középkori jellemzőket levetve újkorivá kezdett alakulni, minden politikai,
gazdasági, társadalmi és szociális törekvés felgyorsult, az individualizmus,
ezzel együtt a szubjektivizmus és a voluntarizmus mindinkább teret nyert, a
politika szekularizálódott, körvonalazódott a közjog, lassan kirajzolódtak a
nemzet- illetve területi államok, I. Miksa is úgy érezte, itt az idő hatalmi
törekvéseinek kibontakoztatására. Két megfelelő eszközt látott ehhez: a háborút
és a diplomáciát, mégpedig ebben a sorrendben – amint ezt a szerző
megállapítja.
Az uralkodó (mint a tanulmány
rámutat, több esetben tanácsosai véleményével ellentétesen) a külpolitika
legjelentősebb megoldandó feladatának a „nápolyi kérdést” tekintette. A Nápoly,
s ezzel együtt az egész Itália feletti hatalomra a francia király is igényt
tartott, veszélyeztetve ezáltal a német érdekeket. További célkitűzése a Rómába
való bevonulás volt, ami egyben a császári korona megszerzését jelentette
számára. A király – rendi tervekkel is ellentétes – hatalmi törekvése jelentős
hatást gyakorolt a wormsi gyűlés tevékenységére. Az uralkodónak háborúihoz
állandó adóra lett volna szüksége, amely miatt nem kell a rendi gyűléssel
esetről esetre alkudoznia. A rendek ellenben – tudván, hogy az uralkodó
seregének zömét a fejedelmek csapatai biztosítják – a hadi és külpolitikába
való nagyobb beleszólást igényeltek. A külpolitikai helyzetet pedig nem ítélték
olyannyira fenyegetőnek, hogy az indokolná Miksa egyeduralmi törekvéseinek
elfogadását. Mindez okként szolgált ahhoz, hogy az első német rendi gyűlésen
meghozott négy határozat az uralkodó és a rendek közötti kölcsönös engedmények
árán történő megegyezés lett.
A wormsi birodalmi gyűlésnek a
hadi kérdésekhez leginkább kapcsolódó határozata a tartományi örök béke
megtartásáról szól. Ennek elemzését és hatásainak vizsgálatát írja le
tanulmányában Elmar Wadle (71–80. p.). A határozat az állambéke legfőbb
biztosítékává vált, a legfontosabbá azon eszközök sorában, amelyekkel a
császárok, királyok, fejedelmek, rendek és városok a középkorban a belső békét
biztosítani igyekeztek. A leírás formai érdekességét a számos eredeti
szövegidézet adja. Tartalmilag pedig a „lovagkor” büntetőjogi jellemzőinek: a bosszú
középkori formáinak, az önbíráskodás korlátozására, majd megszüntetésére
irányuló törekvéseknek, az állami ítélkezési monopólium megjelenésének, az
egyházak „békefenntartó” szerepének és a törvényi, bírósági út lehetővé
tételének szentel nagy figyelmet, feldolgozva a büntetőjogban a XI. és XVI.
század között bekövetkezett változásokat. A határozat legfontosabb hatásaként
azt emeli ki, hogy a wormsi birodalmi gyűlés a béke biztosításának új formáját
rajzolta meg: a jog és igazságosság által megteremtett békét, amely azonban
megfelelő eszközök hiányában nem válhatott azonnal valóra. Annak tényleges
megvalósítására csak az 1555-ös augsburgi birodalmi gyűlés nyomán került sor,
miután a birodalmi kamarai bíróság hatásköre és eljárási rendje stabilizálódott.
A kötet szerzői közül a
témával legszélesebb körben foglalkozó, és e körben már korábban is számos
publikációt megjelentetett Peter Moraw elemzése (25–37. p.) ezúttal arra kíván
rámutatni, hogy a késő középkor és a XVI. század az állam létrejöttének időszaka
ugyan, de Németország nem rendelkezett ekkor az állam minden ismérvével. E
korai államalakulat fő jellemzői a tagolt terület, nehézkes érintkezés, nyelvi
megértési nehézségek, azonos jogú, de ellentétes érdekű régiók, és még számos
egyéb probléma. (Ennek érzékeltetésére szemléletes példát nyújt, hogy a XV.
században, de a megelőző és az azt követő századokban is jó ideig kb. 30 napba
került átszelni a birodalmat. Hamarabb – nem lévén posta – a hírek sem
juthattak el a német területek egyik végéből a másikba.) Ilyen körülmények
között államot létrehozni olyan vállalkozás volt, amely Európában ekkor példa
nélkül maradt.
Az uralkodó és udvara volt
német földön az egyetlen állami vagy quasi állami elem. Az udvar kicsi volt és
az is maradt, fejletlen, ókori jellegű intézményekkel. Nem volt a birodalom
egész területére kiterjedő uralkodói hatalom, sem megfelelő gazdasági rendszer.
A korábban említett külső veszély mellett belülről is fenyegető jelenségek
támadtak: a rendkívüli hatalmi törekvésekkel és igényekkel jelentkező Habsburg
család felemelkedése. Nem elhanyagolható körülmény a rendi gyűlés szempontjából
a városok fejlődése és az a technikai fejlődés sem, amely elősegítette az
információk áramlását (posta), az érdekcsoportok érintkezését. Mindez ahhoz vezetett,
hogy a városok és a fejedelmek szövetségekbe tömörültek. Mai szemmel az 1495-ös
rendi gyűlés jelentőségét éppen az adja, hogy az ellentétes érdekek harcával
szemben – a rendek és az uralkodó közti egyensúly megteremtése által – egy
egységes állam kiépítésére irányuló belső törekvésnek volt első, nagyon fontos
állomása.
Ez jelenik meg a birodalmi
gyűlés eredményeiben is (Hans Boldt, 57–70. p.). A gyűlésen hozott négy nagy
jelentőségű határozat rendezte egyrészt az örök tartományi békét (Ewiger
Landfriede), s ebben a Fehde (a Sippe közösség szervezett bosszúja)
tilalmát. Helyébe az „állami bosszú”, az Acht lépett (a sérelmet
szenvedett közösség népgyűlése a szokásjog alapján dönt a sértő személy vagy
másik közösség felelősségre vonásáról, megbüntetéséről). Másrészt ennek
garantálására és a béke megszegői elleni Acht meghirdetésére felállította a
birodalmi kamarai bíróságot (Reichskammergericht), mint legfőbb
fellebbezési fórumot, amelyben a kompromisszum a legnyilvánvalóbban mutatkozik
meg: elnökét a király nevezi ki, tagjait (az ítélőket) a rendek javasolják,
székhelye állandó, nem követi a vándorló királyi udvart (előbb Frankfurt, majd
1526-tól Speyer, 1693-tól Wetzlar). Harmadsorban rendelkezett a birodalmi
gyűlés a béke és jog birtoklásáról (Handhabung Friedens und Rechts).
Rendi hozzájárulást írt elő a háborúindításhoz és szövetségek kötéséhez, melyet
az évenként összehívandó rendi gyűlésnek kellett volna megadnia – de ennek
felállítását a rendek 1495-ben nem tudták keresztülvinni. Végül a gyűlés a birodalmi
kötelezettségek fedezésére, különösen a török, és a „szent római birodalom” más
támadói elleni harc költségeinek biztosítására megszavazták az általános adót
(Gemeiner Pfennig). E négy évre megajánlott vagyonadót a papságnak kellett
beszednie, és kezelésére sem közvetlenül a király, hanem a birodalmi
kincstárnokok voltak feljogosítva.
E reformok – mutat rá a
tanulmány szerzője – a német alkotmánytörténetben tovább éltek, és nyomai
napjainkig fellelhetők. A birodalom 1806-os összeomlása után az 1815-ös bécsi
szerződéssel megalapított német szövetség ugyan nem túl sokat mentett meg a
régi birodalmi hagyományokból, ám az új rendszert felépítő (törvényerőre soha
nem emelkedett) 1849-es, illetve az 1871-es birodalmi alkotmány (és előfutára,
az északnémet szövetség 1687-es alkotmánya) mind formailag, mint tartalmát
tekintve visszatért a régi birodalom unitárius struktúrájához. A hagyományok
elvesztését, a kontinuitás megszüntetését jelentette a Weimari Köztársaság, ám
a rendi korszakban gyökerező tartományi önkormányzati igények, törekvések,
valamint a hajdani „béke- és jogközösségi” elv újraéledésének ad teret a
jelenlegi német szövetségi állam, amelynek az amerikai föderalizmustól eltérő
sajátosságai éppen a rendi kor vívmányainak továbbéléséből adódnak.
Még egy tanulmány van a
kötetben, amely sajátos témája miatt helyet kíván e rövid ismertetőben: Karl
Härter a középkori–kora újkori német polizey-, azaz a rendészeti
törvényhozást dolgozta fel (81–93. p.). A német Polizei szó mai
értelmében meglehetősen későn, csak a XVIII. század vége táján jelenik meg a
jogban. Már a XV. században is léteztek azonban olyan szabályok, amelyek a
legkülönbözőbb életviszonyokat rendezték, s amelyek célja a közélet rendjének
megtartása, a „köz hasznának” szolgálata volt. Az efféle „polizey-törvények”,
azaz rendészeti jogszabályok eredetileg francia területről szivárogtak át
németföldre. E jogterület kialakításában jelentős szerepet töltöttek be a
városok, melyeknek törvényeiben már a XV. század közepén megjelentek hasonló
rendelkezések.
A birodalmi szintű rendészeti
törvényhozás meglehetős késéssel követte a városokat: az 1495-ös első rendi
gyűlés kiírásakor még egyáltalán nem szerepelt a tárgyak között. Jelentősége –
már a gyűlés ideje alatt – akkor nőtt meg, amikor a birodalmi zsoldossereg
uralkodó által támogatott terve meghiúsult. Ez eredményezte azt, hogy a gyűlés
már hozott is néhány határozatot (pl. az istenkáromlásról, az iszákosságról, a
rendi állásnak megfelelő ruházatról, a koldusokról, a pénzforgalomról, stb.).
Úgy tűnik, a birodalmi polizey-rendeletek viszonylag kis jelentőséggel bírtak.
Csak a későbbi rendi gyűléseken (pl. az 1521-es wormsin) jelentkezett az
egységes polizey-rendtartás megalkotásának igénye. Jóllehet, az 1495-ös
rendi gyűlés nem öntötte a rendészeti szabályozást végleges formába, de megadva
annak kereteit, jelentősen hozzájárult a rendészet németországi bevezetéséhez.
E komplex vizsgálat
eredményeképpen alkotható, átfogó és levéltári forrásokkal bőven alátámasztott
korrajzzal járul hozzá tehát a kiadvány ahhoz, hogy megismerhessük a német
középkori történelem e jelentős eseményét.
1495 – Kaiser, Reich, Reformen. Der Reichstag zu Worms. Ausstellung des Landeshauptarchivs Koblenz in Verbindung mit der Stadt Worms zum 500jährigen Jubiläums des Wormser Reichstags von 1495 (1495 – Császár, birodalom, reformok. A wormsi birodalmi gyűlés. A koblenzi tartományi levéltár és Worms városának közös kiállítása az 1495-ös wormsi birodalmi gyűlés 500. évfordulója tiszteletére) Veröffentlichungen der Landesarchivverwaltung Rheinland-Pfalz. Katalogreihe. Koblenz, 1995. 408 p.
Balogh Judit