Klió 1997/2.
6. évfolyam
A kultúrák kölcsönhatásai és a periodizáció kérdése a világtörténelemben
A periodizáció a történettudomány egyik igen nehéz feladata. Nem elég csupán a nyilvánvaló fordulópontokat kiemelni, hanem megállapodásra kell jutni abban is, mely események és folyamatok fontosak igazán az emberi társadalom formálódása szempontjából, továbbá milyen kritériumok és elvek alapján lehet folyamatosságról, illetve változásról beszélni. Ha azután a történész a múltat nem egyetlen ország szemszögéből, hanem egyetemes szempontból nézi, akkor válik igazán izgalmassá a periodizáció problémája. A történelemkutatók régóta tisztában vannak azzal, hogy a Nyugat-Európa történelmén alapuló korszakbeosztás nem alkalmazható eredményesen más földrészek, régiók múltbeli eseményeire. Az európai tapasztalatokon nyugvó ókor, középkor és újkor kategóriáival mit sem tud kezdeni a Kína, India, Afrika, vagy az iszlám világ múltját vizsgáló történész – igaz, olykor még az Európa-történész sem.
A
múlt kérdéseihez széles látószögű, vagy összehasonlító nézőponttal közeledő
kutató számára rendkívül fontos kérdéseket vet fel a periodizáció: Hogyan lehet
a világ népeinek többségére érvényes, egyszersmind jelentős és összefüggő
korszakokat kijelölni? Milyen kritériumok és elvek alapján kell meghatározni a
kontinuitást és a változást, és elkülöníteni egymástól ezek periódusait?
E
tanulmány szerzője úgy véli, a világtörténelmi periodizációnál azokat a
folyamatokat kell figyelembe venni, amelyek átlépik az egyes társadalmak és
kulturális régiók határait, azaz a világ népei részvételével zajlanak. A
globális szempontú periodizációnál tehát az egyes kultúrák határain túl is
érvényesülő kölcsönhatásokat kell vizsgálni. Így nem egy-két kiemelt nép
tapasztalatain alapulna a korszakbeosztás, hanem sok nép közös történelmén.
Persze ez a periodizáció sem vonatkozna a világ bármely tájára, bármely
időpontban, azonos mértékben.
Azok
a kulturális kölcsönhatások, amelyek az emberiség jórészét érintették,
ennélfogva az egyes korszakhatárok megállapításánál fontos szerepet
játszhatnak, a szerző szerint a következők: a népvándorlások, a birodalmi
terjeszkedések és a távolsági kereskedelem.
Ami
a távolsági kereskedelmet illeti, a tanulmányíró megállapítja, hogy a mai
kutatások fényében sokkal fontosabb szerepet töltött be, mint eddig gondoltuk.
A luxuscikkek a hatalomnak voltak a szimbólumai, ezért jelentősen hozzájárultak
egy-egy hatalmi rendszer megteremtéséhez, fenntartásához. Másodszor: a
luxuscikkekből igen hamar tömegfogyasztási cikkek lettek, s így már nem csak a
kislétszámú elitre voltak hatással. Más esetekben a premodern időkbeli
távolsági kereskedelem olyan jelentős volumenűvé vált, hogy társadalmak és
kulturális régiók fölött átnyúló gazdasági szervező erőként működve, hatalmas
területeket olvasztott egybe; ez történt az Indiai-óceán medencéjével a perzsa
és arab kereskedők működése nyomán.
A
premodern távolsági kereskedelemnek emellett kulturális és vallási közvetítő
szerepe is volt (pl. a hinduizmus és buddhizmus elterjesztése
Délkelet-Ázsiában, az iszlámé Délkelet-Ázsiában és a Szaharán túl, stb), és
vitte magával messzi vidékek kórokozóit is.
A
távolsági kereskedelemnek, a népvándorlásoknak és a birodalmi terjeszkedéseknek
népeket, kultúrákat átfogó hatását figyelembe véve, szerzőnk a következő
világtörténelmi korszakokat jelöli meg: korai komplex társadalmak kora (i.e.
3500–2000); az ókori civilizációk kora (i.e. 2000-500); a klasszikus
civilizációk kora (i.e. 500–i.sz. 500); posztklasszikus kor (500–1000); a nagy
nomád birodalmak kora (1000–1500); és az újkor (1500-tól a jelenig). A cikkíró
részletesen bemutatja az egyes korszakokat, elemzi, indokolja a korszakhatárok
kiválasztását. Cikkéből itt csak a leglényegesebb elemeket ismertetjük.
A
korai komplex társadalmak kora (i.e.
3500–2000). Már i.e. az V. évezredben mozogtak, vándoroltak az emberek, az
egyes kultúrák érintkeztek, hatottak egymásra, hiszen i.e. 4000 körül az
ukrajnai Sredni Stog-kultúra területén már meglovagolták a lovakat; a XV.
század közepén a mezopotámiaiak és az egyiptomiak tengerjáró vitorlásokat
építettek; és ugyanekkor Mezopotámia, Ukrajna és Dél-Oroszország területén
megjelentek a kerekes szekerek. S bár már letelepedett agrártársadalmak éltek a
Mediterráneumban, az i.e. III. és II. évezredben Mezopotámia, Egyiptom népei
Szíriával, Anatóliával kereskedtek, és Afganisztánba, az Indus völgyébe is
eljutottak. A világtörténelemnek ebben az első szakaszában a népvándorlás és a
kereskedelem révén terjedt el a ló és a hozzá kapcsolódó szállítóeszközök, valamint
a bronz használata, s ezek hozzájárultak az államok és társadalmak fejlődéséhez
Kínától Egyiptomig mindenfelé.
Az
ókori civilizációk kora (i.e.
2000–500). A 2000 körül feltalált küllős kerekű harci szekerek, majd az 1100
körül Anatóliából kiinduló vasmegmunkálási technológia, s a vasfegyverek
elterjedése olyan hatalmas birodalmi államok létrehozását tették lehetővé, mint
a babiloni, az asszír, az egyiptomi újbirodalom és a Sang- és Csou-dinasztiák
birodalma Kínában. A távolsági kereskedelem megélénkült (adatok bőven vannak
erre a tanulmányban), ekkor terjedt el a betűírás és a földművelés. Ez
utóbbinak drámai hatása volt a népszaporodásra: becslések szerint i.e. 3000-ben
az emberiség létszáma kb. 14 millió volt, 2000-ben 27 millió, 1000-ben 50
millió, és i.e. 500-ban kb. 100 millió ember élt a Földön. A folytonos
mozgásban lévő nomád és félnomád népek, és a már letelepedett földművelő népek
között állandó volt a kölcsönhatás.
A
harmadik korszak a klasszikus civilizációk kora (i.e. 500–i.sz. 500).
Ezt az időszakot a nagy vallások és kulturális hagyományok (konfucianizmus,
buddhizmus, a görög filozófia, a kereszténység) elterjedése és a hatalmas
birodalmak (a kínai Han-Birodalom, a perzsiai Akhaimenida-, az indiai Maurya és
a Római Birodalom) létrejötte korának tekintik. A szállítási technológia, a
nyereg feltalálása s a remek utak, hidak építése felgyorsították a kultúrákat
átfogó kölcsönhatások érvényesülését (pl. a hellén és a perzsa kultúra
találkozása, a hellén művészet hatása a buddhista művészetre). Fontos,
kultúrákat összekötő és áthidaló szerepük volt ekkor a selyemutaknak: az
árucikkeken kívül vallási és kulturális szokásokat juttattak el messzi
vidékekre, de magukon hordozták a korszak nagy járványait kiváltó kórokozókat
is. Időszámításunk II. és III. századában Kína és a Földközi-tenger medencéje
lakosságának 25%-át vesztette el ezekben a járványokban. Ez meggyengítette a
nagy klasszikus birodalmakat, s csökkentette a távolsági kereskedelem
aktivitását. Közben a nomád népek hozzájutottak a vas fegyverekhez, és lassan
fenyegetést jelentettek a letelepült földművelő társadalmakra. A távolsági
kereskedelem tehát most a nagy birodalmak hanyatlását segítette elő. A Han- és
a Római Birodalmak összeomlása, majd a többi nagy klasszikus birodalom eltűnése
időlegesen véget vetett a hatalmas politikai szerveződéseknek.
Szerzőnk
beosztása szerint a negyedik korszak a posztklasszikus kor, amely kb.
500-tól 1000-ig tartott. Ebben a korban a kínai Tang-Birodalom, a
délnyugat-ázsiai Abbaszida-Birodalom és a Bizánci Birodalom szolgált
kiindulópontul a korszak kultúrák határait átlépő kölcsönhatásai számára,
sajátjukéinál jóval nagyobb területeket vonva be hatókörükbe. Az egyik mód most
is a birodalmi terjeszkedés volt, pl. kínai expanzió Délkelet- és Közép-Ázsia irányába,
az iszlám terjeszkedése az Abbaszidák védőszárnya alatt, Bizánc behatolási
kísérletei az Abbaszida-Birodalomba, orosz és skandináv területekre, a
Karoling-Birodalom összeütközése a germán Észak-Európával.
A
másik lehetőséget a kereskedelem biztosította: újra megindult a forgalom a
selyemúton mind a szárazföldön, mind az Indiai-óceán medencéjében. Ez a
távolsági kereskedelem azonban több vonásában különbözött a korábbitól:
Nyugat-Európa kevésbé vett részt benne; sokkal nagyobb volumenű volt, mint az előző
koré; Afrika Szaharán túli területei ezidőtől szoros szálakkal kapcsolódtak
mind az indiai-óceáni kereskedelemhez, mind pedig egymáshoz és a
Földközi-medencéhez. A kultúrák közötti kölcsönhatásokra épitett periodizáció
tehát valóban alkalmazható a premodern időkben Európára, Ázsiára, sőt még
Afrikára is – állapítja meg a szerző.
E
kor messze vidékeket összekötő kapcsolatai mezőgazdasági termelési és vallási,
kulturális eredményeket is hoztak: Délkelet-Ázsiából például átterjedt Kínába a
korán érő rizs termelése, s hatalmas népszaporodást tett lehetővé a későbbiek
során. Az iszlám hivatalnokok, kereskedők és katonák sokféle Indiából hozott
növényt ismertettek meg a dél-európaiakkal, észak-afrikaiakkal. Ezekben a
századokban terjedt el a konfucianizmus Délkelet-Ázsiában, a buddhizmus
Közép-Ázsiában, Kínában, Koreában, Japánban, az iszlám Észak-Afrikában,
Délnyugat-Ázsiában; ekkor tért át az Orosz Birodalom és Kelet-Európa az
ortodox, Nyugat- és Észak-Európa a római keresztény hitre. Ebben a “sötét”-nek
nevezett korban terjedt el az írás ismerete és az intézményes nevelés a keleti
féltekén. Mindezt érdemes figyelembe venni a globális periodizáció
készítésénél.
A
világtörténelem ötödik korszakát hatalmas nomád birodalmak felemelkedése
jelentette. E birodalmak – a szeldzsuk török, a kitán, a dzsürcsik, a mongol –
hatókörükben olyan távoli népek között is közvetlen kapcsolatokat teremtettek,
mint Kína és Európa népei. Az ő idejükben a selyemutak biztonságosabbá váltak,
a szállított áruk mennyisége megnőtt. A kapcsolatok sűrűsödtek, diplomáciai
(pl. Nyugat-Európa és a kínai mongol uralkodók között) és vallási missziók
(keresztény misszionáriusok a mongolok, kínaiak között) működtek. Van olyan
nézet (W.H. McNeil), mely szerint a Szong-kori Kína eleven kereskedelmi élete,
s a kínai találmányok elterjedése komolyan hozzájárult ahhoz, hogy a letelepült
földművelő társadalmak fölébe kerekedjenek a nomád népeknek, azaz Európa később
világhatalommá váljék.
A
kultúrák határait átlépő kölcsönhatások azonban később hozzájárultak a nomád
birodalmak hanyatlásához és megszűnéséhez. Ugyanis a távolsági kapcsolatok
révén terjedtek a betegségek is. E korszak nagy réme a bubópestis volt. A XIV.
század elején lépett fel, s tönkre tett mindent: gazdaságot, társadalmat,
kereskedelmet, utazást, társadalmi érintkezést. 1300 és 1400 között Európa
lakossága 25%-át elvesztette, népessége 79 millióról 60 millióra csökkent. Kína
népessége 1200 és 1400 között – részben a mongol pusztítások, részben a pestis
következtében – 115 millióról 75 millióra zsugorodott.
A
XV. század elejére Európa akkora technológiai tudást halmozott fel, hogy az
eddigiektől jócskán különböző dinamikával alakította kultúrákat áthidaló
kapcsolatait, s lett jelentőssé a világtörténelem színpadán. Erre az európai
“kiugrás”-ra különbözö magyarázatok születtek: a neo-weberiánusok Európa belső
energiáival, a neo-marxisták a felfedezésekkel indokolják. Akár a technológiai
tudás, akár az amerikai és Csendes-óceáni népek között pusztító betegségek
okozták, Nyugat-Európa nagyszabású terjeszkedésbe kezdett, s hatása alá vonta a
világ jórészét. Ezzel kezdetét vette a modern korszak, 1500-tól napjainkig,
amikor a világ népei immár ténylegesen, intenzíven kapcsolatba léptek
egymással, megnyitva ezzel a világtörténelem globális korszakát.
A
szerző végül leszögezi: a modern időkben a világtörténet bármilyen
periodizációját elsősorban a kulturális kölcsönhatások figyelembevételével
érdemes elkészíteni. Ezek a kölcsönös hatások különbözö formákban
nyilvánulhattak meg. Az újkorban drámai hatása volt annak, hogy a növényeket,
állatokat, ernbereket és mikroorganizmusokat eredeti biológiai határaikon túl
szállították. A “kolumbuszi csere” demográfiai és ökológiai hatása például az
egész emberiséget érintette. A biológiai kölcsönhatás mellett jelentős volt az
egyes kultúrák érintkezésének politikai, társadalmi és gazdasági következménye
is. Az európai hadászati és közlekedési technológia fejlettségének
tulajdonítható, hogy az újkorban Európa kiemelkedett a fejlődésben. A
kölcsönhatások következtében alakult ki és az interkulturális közegben
erősödött meg az etnikai hovatartozás tudata. Az újkorban a kultúrák közti
kölcsönhatások lényegesen intenzívebbekké és rendszeresebbekké váltak
ugyannyira, hogy már indokoltan alkalmazhatók alkorszak-megjelölések is. Ha egy
történész szélesebb, összehasonlító és globális perspektivából szemléli a
múltat, a kultúrák határaít átlépő egymásrahatást figyelembe kell vennie.
* * *
A
cikkhez ugyanennek a folyóiratszámnak a hasábjain hozzászólás is jelent meg.
Manning professzor – bár elfogadja J. Bentley világtörténelmi periodizációját,
sőt széleskörűnek, elegánsnak tartja, és maga is hajlik arra, hogy rendező
elvként a kulturális kölcsönhatásokat vegye figyelembe a korszakok
megállapításánál – számos megjegyzést fűz a koncepcióhoz.
Először:
míg egyes kutatók az egyes kultúrák határait átlépő kölcsönhatásokat a
korszakok kijelölésekor veszik számításba, addig mások ugyanezeket a nagy
hatókörű eseményeket, folyamatokat a világtörténelem fő tárgyának tartják.
Másodszor:
korábban a korszakbeosztást a társadalmi fejlődés lépcsőfokaihoz, vagy a
növekedés és visszahúzódás ciklusaihoz igazították. Mások más kritériumokat
alkalmaztak: a technika elterjedése, a kiválasztott nép történelmi
tapasztalata, a nagyhatalmak uralmának egymást követő váltakozása, egy-egy
“kultúrterület” kiemelkedése, az emberi szabadság fejlődése. Bár mindezekben a
szempontokban van szerepük a kölcsönhatásoknak, Bentley azzal különíti el
periodizációs rendszerét a többitúl, hogy magukra a történelemben lejátszódó
kölcsönhatásokra összpontosít. Az a kiindulópontja, hogy a világtörténelem
tudománya az egyes részek (legyenek azok kisebb közösségek, társadalmak vagy
egész kontinensek) egymásra hatásának vizsgálata révén az egész emberiség
tapasztalatait próbálja feltárni.
Manning
azonban úgy látja, Bentley leegyszerűsítette a kérdést: periodizációja során
például csak az újabb kutatásokra hivatkozott; továbbá nem vállalkozott a
modern korszak elemzésére. Emellett Manning professzor további kérdések
kutatását tartja fontosnak; két kérdése magukra az elvi keretekre vonatkozik, a
harmadik az alkalmazásra. Mit jelent a “kölcsönhatás” (interaction)? Mit
jelent: “kultúrák közötti”, “kultúrák határait átlépő” (cross-cultural)?
Mennyiben változtatja meg ez a rendszer a világtörténelem magyarázatát?
A
cikkíró a továbbiakban igen részletező elemzésbe bocsátkozik a felmerülő
fogalmak determinológiai, történetfilozófíai, filozófiai vonatkozásairól,
azonban nem kapunk tőle választ a sajátmaga által felvetett kérdésekre sem.
Mondanivalójából itt csak a szorosan a történelemhez kapcsolódó gondolatokat
emeljük ki.
Egy
hely kulturális hatása egy másikra különböző mértékű és minőségű lehet:
megtörténhet, hogy egy hatás elterjed, de nem változtatja meg lényegesen a
környezetet. Ha azonban egy hatás uralkodóvá válik egy új területen, ebbôl
egészen új életforma jöhet létre.
Az
“interaction” fogalmának értelmezésénél Manning végigtekinti Gibbon, Condorcet,
Marx, Spencer, Spengler, Toynbee, McNeill elméletét, majd a weberi szociológia,
a rendszeranalízis, a marxista elemzés és a posztmodern gondolkodás
eredményeit. Ezek mindegyike hozott valami újat a történelmet tanulmányozók
számára. Wallerstein például a modern világrendszerről írott munkájában
szintézist teremtett Weber államrendszerre, közigazgatásra és a gazdasági
kapcsolatokra vonatkozó pozitivista szociológiai felfogása, Marx “társadalmi
osztály”-elemzése, Braudel “longue durée” vizsgálatai és a világrendszer
fogalma között. A weberi és a marxi gondolkodás interdiszciplináris jellege és
a rendszeranalízisnek (John von Neumann, Ludwig von Bertalanffy) az a vívmánya,
hogy a komplex kölcsönhatásokat hangsúlyozta az ok és okozat helyett – a
világtörténelemben előfordult kölcsönhatásoknak logikailag sokkal teljesebb
feltárásához vezetett, és teljesebb képet nyújtott az okokról és okozatokról.
A
kulturális kölcsönhatások “terjedési” modellje számára az igazi kihívást a
posztmodern filozófiai gondolkodás jelentette. Ez az irányzat rendszerlogikával
dolgozik, nem pedig ok-okozati összefüggéssel; a változások kölcsönviszonyát
hangsúlyozza, ám elveti a determinizmust. Történészei a helyi, nemzeti
történelmet vizsgálják, nem a világ történelmét.
Manning
professzor szerint a “kultúrák közti kölcsönhatások” kifejezésnek a
“kulturális” vonatkozása legalább annyira tisztázatlan, mint a “kölcsönhatások”
fogalma. Itt a következő kérdések merülnek fel: léteznek-e “kultúrák”
határvonalakkal körülvett entitásokként? Ha “más” kultúráról beszélünk,
világosan kirajzolódó határvonalat tételezünk-e fel a “mienk” és az “övék”
között? És vajon a kultúrák határain átívelő kölcsönös hatások különböznek-e az
egyes kultúrákon belül érvényesülő hatásoktól?
Ma
két, egymástól egészen különböző felfogással találkozunk; az egyik szerint a
“kultúra” azonos a “társadalom”-mal. A másik értelmezés szerint “a kultúra”, “a
kulturális alkotás” az egyének, csoportok, és az ő ellentmondásos eszméik
kölcsönös egymásra hatásának eredménye. A kultúrák között érvényesülő
kölcsönhatások fogalmának tisztázása tehát még a történészek számára is
kihívást jelent.
Visszatérve
a Bentley-féle koncepcióra és annak alkalmazására: Manning szerint “a kultúrák
kölcsönhatása” jelenséget három technikával még eredményesebben lehetne
alkalmazni.
Elôször:
a kölcsönösen érvényesülő hatásoknak sokkal szélesebb körét volna érdemes
vizsgálni. Például korszakalkotó tényező lehetett a gabonafélék cseréje, a
háziállatok elterjedése, technológiák terjedése (a banán, a yamgyökér, a cirok
vagy a teve megismerése). Vagy követni lehet régészeti és írott dokumentumokból
a zene, a ruházat és más kulturális elemek terjedési útját, meg lehet rajzolni
a globális méretű stilisztikai kölcsönhatások térképét. Követni lehet a
politikai intézményekben vagy a családszerkezetben végbement kölcsönösen ható
folyamatok útját, irányát, mértékét.
Másodszor:
pontosabban meg kellene határozni a kultúrák közti kölcsönhatások kritériumait
és közegeit. Pl. mikor, kinek a személyében, hogyan tekinthető a kapcsolatok
létrehozójának a kereskedelem? Kik a kölcsönös egymásrahatás legfontosabb
szereplői: a kereskedők vagy a kézművesek? a szőnyegárus vagy a szőnyegszövő?
Vagy pl. kik a kölcsönös hatások hordozói a birodalmi nagyvárosok és a
környezetük között, stb.
Harmadszor:
a kultúrák között kölcsönösen érvényesülő hatások jellege korszakról korszakra
változik. Tisztázni kellene, mi jelenti egy korszakon belül a kontinuitást, és
milyen horderejű változás vet véget egy korszaknak, s nyit meg egy újabbat?
(Ugyanezt fejezi ki E. H. Carrnak egy mondata: a történetírás: “történelmi
jelentőségen alapuló válogatási folyamat”. Mi a történelem? Bp.1993. 100. l.)
Szerzőnk
megjegyzi, hogy végül is úgy állapítható meg, hogy a különböző szempontú
periodizációk közül melyik állja ki a próbát, ha összehasonlítjuk őket. Pl. a
Bentley rendszerébe nem fér bele az 1500 előtti idők Amerikája és Óceániája,
míg az evoluciós periodizációban helyük van e területeknek is.
A
világtörténelem tanulmányozásánál szükség van olyan alternatívákra, mint
amilyet Bentley ajánl – mondja végül Manning. Másként csak a megszokott módon
szemlélnénk a világ múltját, azaz a nagyhatalmak uralmára, s a központi
területek szerepére koncentrálnánk. A világtörténelem egységben szemléléséhez,
a kicsi egyedinek a nagy általánosba beillesztéséhez megfelelő keretet nyújt a
kultúrák közti kölcsönhatások szempontja, ha még sok vitát is hoz majd e
fogalmak tisztázása.
Jerry H. Bentley: Cross-Cultural Interaction and Periodization in World History. (Kultúrák közti kölcsönhatások és a periodizáció a világtörténelemhen) = The American Historical Review, 101. kötet, 3. szám, 1996. junius, 749–770. p.
Patrick Manning: The Problem of Interactions in World History. (A kölcsönhatások problémája a világtörténelemben) = The American Historical Review, 101. kötet, 3. szám, 1996. június, 771–782. p.
Fodor Mihályné