Klió 1997/2.
6. évfolyam
Elmélet és történetírás
Peter Burke, a termékeny cambridge-i historikus napjaink egyik ismert történésze. Szűkebb szakterülete a reneszánsz kori, valamint a kora újkori itáliai és európai kultúrtörténet. Az e területen folytatott igen kiterjedt vizsgálódásainak az kölcsönöz különös jelentőséget, hogy a hagyományos kultúrtörténet-írás gyakorlatától elszakadva Burke az antropológia történetírói adaptálásával kísérletezik. A történeti antropológia néven ismert irányzatnak ő az egyik vezéralakja. A több, magyarul is kiadott könyvével (Népi kultúra a kora újkori Európában, valamint Az olasz reneszánsz) a szélesebb honi olvasótáborban sem teljesen ismeretlen Burke nem véletlenül vonzódik tehát az elméleti kérdések iránt. Természetesen nem történetfilozófusként, hanem olyan gyakorló historikusként tér újra és újra vissza a társadalom- és történetelmélet terepére, mint akinek égető szüksége van az elméleti eligazodásra. A történeti antropológia művelôje ugyanis amellett, hogy buzgó elmélet-alkalmazó, egyúttal interdiszciplinárisan kalandozó kutató is, akinek lételeme a társtudományok és kivált az elméletet felkínáló teoretikus tudományok eredményeinek történetírói gyümölcsöztetése.
Ez a késztetés munkál Burke
elméleti érdeklődésének hátterében, melyet olyan művei fémjeleznek, mint az
1980-ban megjelent History and Sociology, a szerkesztésében 1991-ben
napvilágot látott New Perspectives on Historical Writing, vagy itt
ismertetendő könyve.
Burke témája, a történetírás
és az elmélet (vagy inkább az elméletek) viszonyának taglalását öt fejezetben,
ötféle megközelítésben oldja meg. Elsőként arról a folyamatról rajzol vázlatos
képet, hogy miként ment végbe a történetírás elméletnélkülivé válása, melynek
másik oldalán a szociológia mint ahistorikus, egyúttal elméletileg módfelett tudatos
tudomány intézménysült századunkban. De több más társtudomány is ezen az úton
haladt; így jött létre a pszichológia mint kísérleti tudomány, amely éppúgy a
természettudomány munkamódszereit és megismerési eszményeit vette át, mint a
közgazdaságtudomány, melynek szcientizálódása a matematikai közgazdaságtan
formájában teljesedett ki. S ezzel mind a pszichológia, mind a közgazdaságtan
elvesztette a történeti szemlélet korábban még megvolt utolsó maradékát is.
A történetírás elméleti
érdeklődése, valamint a társtudományok fokozottabb történeti tudatossága újabb
fejlemény, kifejezetten a társadalomtörténet jelentkezésével és lassú
térhódításával kapcsolódott egybe. E történet végén olyan interdiszciplináris
hatású történészek, szociológusok, antropológusok és filozófusok nevei
említhetők, mint Fernand Braudel, Mihail Bahtyin, Pierre Bourdieu, Norbert
Elias, Michel Foucault vagy Clifford Geertz. Ôk pusztán a legnevesebb
képviselői annak a humán- és társadalomtudományi látásmódnak, amely közvetlen
kapcsolatot teremt elmélet és történelem, valamint a törénetírás és a
társtudományok egyike vagy másika között.
Burke szerint, s már a téma
megközelítésének második etapjában járunk, az összehasonlítás, a modellalkotás
és tipusképzés, a kvantifikáció, végül a vizsgálat méreteinek a lekicsinyítése,
a társadalmi mikroszkópia (vagyis a mikrotörténet) ennek az elméIeti
orientációjú újfajta történetírásnak a legfőbb eszköze. Az összehasonlítás,
tudatos program gyanánt, a francia Annales alapító atyáitól, kivált Marc Blochtól
kezdve napirenden van. Napjainkban és a közeli múltban az ún.
makrotörténészeknek vált közkedvelt munkamódszerévé. Amilyen nagy haszonnal
kecsegtet a megismerés számára a komparáció, legalább olyan veszélyeket is rejt
magában, és felvet számos dilemmát. A veszélyek közé sorolja Burke, hogy a
problémátlan evolúció mint történetszemlélet éppoly jól legitimálhatja magát a
komparatív vizsgálódások útján, mint a pusztán csak analógiás alapokon nyugvó
(és egyáltalán nem hitelesen történeti) funkcionalizmus, melyet a szociológia
és az antropológia fogadott magába egy időben.
A modellalkotás és a
típusképzés mindig együtt járt a történész munkamódszerével, bár ennek nem
látszik mindig tudatában lenni a historikus. Újabban megnőtt az igény az efféle
eljárások tudatos igénybevétele iránt. Példa rá, többek között, a Max Weber
által alkalmazott ideáltípus fogalma, vagy az orosz Csajanov által a paraszti
(családi) gazdaságról kidolgozott modell mint amelyek különösen vonzóak
történész körökben. Ha megmaradt továbbra is az ellenérzés e modellekkel és
típusokat jelölő fogalmakkal szemben, az abból táplálkozik, hogy a történészek
nagy része úgy találja: a modellek alkalmazása meghiúsítja a történeti változás
dinamikájának valóságos érzékelését és megjelenítését.
A kvantifikáció kivált a 60-as
és a 70-es években élte virágkorát történész körökben; mindenekelőtt a
gazdaságtörténet és a történeti demográfia volt kedvelt terepe. Ám a
számszerűsítés, a mérés módszere behatolt a mentalitás és a viselkedés
kulturális jellegű történetírói megközelítésébe. Végül mégis az utóbbi oldalról
vette kezdetét a 80-as években a kvantifikáció éles kritikája és az ilyen
kutatási módszerek egyedül üdvözító (egyedül tudományos) voltának
megkérdőjelezése.
Az olasz mikrotörténet, az
angolszász történeti antropológia és a többi rokon törekvés abban közös, hogy
az időben és térben lehető legkonkrétabb, kis társadalmi egységekre, nem
egyszer az egyes emberre szűkített, úgyszólván esettanulmány formájában
kivitelezett ábrázolás határozottan narratív; tehát úgy elemez, hogy inkább
csak elbeszéli a történetet. Nem a globális összefüggések elméleti fogalmak
révén történő rekonstruálása kerül a mikrotörténet-írás homlokterébe, hanem a
valamikori emberek élettapasztalata, maga a szubjektív történelem. Ennek módszertani
és megismerésbeli problémái (a történelem trivializálása, relativizálása és
egyúttal romantizálása) széles körű viták forrása napjainkban is.
Központi fogalmak címszó alatt
Burke áttekinti a ma elméletileg is legfontosabbnak tűnő kutatási témákat és
fogalmi kiindulópontokat; a 18 témából és fogalomból hadd emeljem ki a családot
és a rokonságot, a közösséget és az identitást, a szexualitást és a nem-et, a
feltűnő fogyasztást és a szimbolikus tőkét, a kommunikációt és a befogadást, a
hegemóniát és az ellenállást, a gyámkodást és a korrupciót, a mentalitást és az
ideológiát, a szóbeliséget és a textualitást , a reciprocitást vagy a mítoszt.
Fontos, hogy mindegyik téma (és önmagában is releváns fogalom) különféle
társtudományok révén elméletalkotás tárgyát képezi, tehát nincs vagy csak
áttételesen létezik átjárás egyikből a másikba. Olyan központi fogalmai (és
témái) az említettek és a többi toposz mai történetírásunknak, melyekből nem
kerekedik ki az egységes történelem képe vagy víziója. Áttekintésükkel Burke
azt tűzi célul maga elé, hogy megismertesse az olvasóval az egy-egy téma
kutatásához immár elengedhetetlen fogalomkészletet, melynek hiányában hozzá
sem érdemes kezdeni figyelemre méltó kutatáshoz. Könyvének ez a terjedelmileg
is a legnyomatékosabb fejezete talán a leghasznosabb, mert a szakmai
szétaprózottság, a fragmentált szakmai kompetencia mai feltételei között fontos
tudnivalókat tesz hozzáférhetővé. A fejezet egyúttal annak is hű tükre, hogy
melyek a történetírás elméletileg érzékeny művelőit manapság elsősorban izgató
kérdések, és azokat milyen fogalmi keretek között szokás leírni és elemezni.
Kérdés persze, hogy a
máshonnan kölcsönvett fogalmak (és témák) nem zilálják-e szét öröklött szellemi
hagyományainkat, hiszen velük és általuk nagyon különféle elméleti feltevéseket
csempésznek be a történetírás diszciplinájába. Azzal a feszültséggel
foglalkozik a könyv negyedik fejezetében a szerző, amely a hozott szellemi
termékek és a befogadó történetírói szakma között fellép. Közelebbről három intellektuális
konfliktussal foglalkozik könyvében Burke; azzal ami funkció (struktúra) és
cselekvés (emberi ágens), ami a felépítményként tekintett kultúra (tudat) és a
történelemben aktív erőként meghatározott kultúra (a kultúra antropológiában
meggyökeresedett) fogalmai között, végül pedig azzal, ami a történetírás
(valamint a szociológia, az antropológia) „tényeket” szolgáltató tudomány volta
és aközött a felfogás között keletkezik, amely a történetírás produktumait is
fikcióként határozza meg.
Megállapítja,
hogy a funkció fogalma nélkül nem lehet dolgozni, viszont veszélyes annak
implicit feltételezése, hogy minden létező egyúttal funkcionálisan értelmezhető
(tehát elengedhetetlen) is egyútal. A változás ennek folytán valóban
érthetetlen lenne számunkra. A funkcionális elemzés mindenkor struktúrákat (és
nem embereket) érint. A struktúrának legalább három fogalma ismert; a marxista,
a strukturális-funkcionalista, illetve a strukturalista felfogás. A második
esetében a struktúra intézmények összetett rendszerére utal, amelyek
funkcionális kapocs révén alkotnak összefüggő hierarchiát. A harmadikként
említett strukturalista szemlélet elsősorban a fogalmak, a kultúra
rendszereiként értelmezi a struktúrát, ahol a kultúra mint a nyelv metafórája
fedezi ki a társadalomképet.
A
strukturalizmus, sőt a post-strukturalizmus pedig felveti a kultúra fogalmának
újabban megfigyelhető felértékelését, valamint a tények és a fikciók közti
egyértelmű különbséggel kapcsolatos újabb keletű szkepszis problémáit. Amíg a
post-strukturalizmus szemléleti megalapozásában Michel Foucault episztemológiai
munkájának volt elévülhetetlen érdeme, addig a történetírás mint egyfajta
narráció elméleti kimunkálása döntő mértékben Hayden White nevéhez
fűződik (főként Metahistory című műve okán).
A
könyv zárófejezetében a szerző számbavesz néhányat a hatásos történetelméletek
sorából (Herbert Spencer evolúcióelméletét, valamint Marxnak a termelési
módok egymásutániságát feltételező, evolúciót revolúcióval vegyítő elméletét),
és felveti a kérdést: létezik-e a kettőt szintetizáló harmadik elméleti út? Az
újabb elméletalkotó történészek (és szociológusok) közül Anthony Giddens,
Michael Mann és Charles Tilly próbálkozásait emeli ki. Eltéréseik
ellenére közös bennük, hogy a történelmi változás megértésére olyan átfogó
elméleti kulcsot adnak, melynek fókuszában a hatalom áll. Vagyis: a kora újkor
során a háborúk, a politika a mozgás motorja, végeredményben a nemzetállam mint
politikai akarat szabja meg a dolgok változását.
Végül
részletesebben is bemutat hat általa jelentősnek ítélt történeti munkát,
amelyek igazi interdiszciplináris szellemi erőfeszítés gyümölcsei, és amelyek
úgy vallanak elméleti érzékenységről, hogy nem követik sem a spenceri, sem a
marxi utat. Az ismertetett művek között találjuk a már magyarul is hozzáférhető
A civilizáció folyamata című izgalmas művet Norlert Elias tollából, Michel
Foucault magyarul szintén kiadott Felügyelet és büntetés című fontos
könyvét, Fernand Braudel Mediterráneumát (nemrégiben megjelent magyarul
is), Le Roy Ladurie hazai kiadás előtt álló Montaillou című híres
mikrotörténeti munkáját, továbbá két, nálunk még hozzáférhetetlen művet, a
francia N. Wachtel könyvét a spanyol hódítás utáni Peruról, valamint az
amerikai antropológus, Sahlins könyvét Cook kapitány XVIII. század végi
hawaii kalandjáról és tragédiájáról.
Burke könyvében egyszerre tűzi
célul a tájékoztatás és az értékelés feladatát. Ez utóbbi során nem a puszta
minősítés, hanem az egyes fogalmak és elméletek hasznát és gyengéit, előnyeit
és hátrányait hűvösen mérlegelő historikus eljárását követi. És ezért is volna
tanácsos, ha minél több történész venné könyvét kezébe idehaza is .
Peter Burke: History and Social History (Történelem és társadalomtörténet). Polity Press, Cambridge, 1992. 198 p.
Gyáni Gábor