Klió 1997/2.
6. évfolyam
Posztmodern historizmus
Pozíciója tisztázásának érdekében Ankersmit két historizmusértelmezést különít el: Meinecke és Karl Mannheim abban látják a historizmus forradalmi jelentőségét, hogy a felvilágosodás természetjogi felfogásával szemben dinamizálta a történeti gondolkodást. Meinecke egyenesen „kopernikuszi fordulat”-nak tekinti Hegel historista kezdeményezéseit. Újabb értelmezések szerint (Rüsen, Reil, White) a historizmus legfőbb érdeme, hogy művészetből, egyfajta irodalmi jelenségből tudománnyá teszi a történelmet. Gondolatkísérletében Ankersmit megpróbálja egyesíteni a két megközelítést.
Kiindulásképpen – Meineckéhez
és Mannheimhez hasonlóan – a felvilágosodással állítja szembe a XIX. század
elején – főleg Ranke, de pl. Humboldt „történeti eszmetan”-ával
is – fellépő német historizmust. A felvilágosodás történetszemléletét
alapvetően Gibbon Decline and Fall of the Roman Empire című művével
illusztrálja. Rámutat arra, hogy a könyv alapjában szubsztanciális jellegű,
Gibbon nem tudja bemutatni a római birodalom bukásának igazi, konkrét okait,
hiszen az általa ennek tekintett tényezők már születése pillanatában, in statu
nascendi jelen voltak.
Ankersmit szerint a
historizmus azért jelenti e felfogás dinamizálását, mert a „történeti eszmetan”
meghirdetésével az egyes korok mélyén meghúzódó vezérlő eszméket kívánja
megragadni. Öt szempontban összegzi az eszmetan jellegzetességeit; az eszmék
egyrészt megtestesítik az egyes korok lényegét, a történelmi események fő
tendenciáit; ugyanakkor ezek alapján lehet megragadni a szóbanforgó történelmi
korszakok egyedi, individuális jellegét, más korszakoktól elütő sajátszerű
vonásait is; harmadrészt ennek feltárása, átélése teszi lehetővé az időszak
megértését is. Negyedrészt – húzza alá nyomatékosan a szerző – ez nem egyenlő a
természettudományokban használatos törvényfogalommal, hiszen érvényességét nem
kvantitatív, statisztikai általánosság dönti el, hanem az, hogy melyik
történeti eszme képes megragadni a korszak fő ellentmondásait, sajátosságait.
Végül – s ez a filozófiai eszmetantól való elhatárolást célozza – a történeti
eszmék nem konstruálhatók meg a német historizmus reprezentánsai szerint – Hegel
és Fichte módján – a priori, hanem ezt módszeres kutatásnak kell
megelőznie. Ezt fejezi ki Ankersmit felfogásában Droysen Historik-jának híres
tétele, miszerint a történész munkájának lényege a „forschend zu verstehen”
(kutatva megérteni).
A kérdés jogos. Mi a közös
vonás a posztmodern és így a narrativitást újból revideáló filozófusok és a
historizmus között? Mennyiben jelenthetnek számukra újból átgondolható és
alkalmazható hagyományt? A holland filozófus szerint éppen a történelmi
eszmetan revideálása alkothat érintkezési felületet a két irányzat pozícióiban.
A narratív filozófusok ugyanis szintén tagadják a szcientista, törvénykereső módszerek
alkalmasságát a társadalmitörténelmi problémák megközelítésében. S vallják,
hogy a múlt feltárásának alapja – Max Weber értékracionális elvére is
támaszkodva – a cselekedetek, események mögött meghúzódó értelemösszefüggés
(Sinnzusammenhang) feltárása. A különbség csak az, hogy míg a historizmus
követői hittek a nagy eszmék objektív realitásában, a narrativisták tisztában
vannak azzal, hogy ez csak a történész utólagos konstrukciója, melyet a dolgok
jobb megértése végett alkalmaz. „A narratív filozófus – írja Ankersmit –
egyetért historista elődjével, a történész feladata, hogy koherenciát és
összefüggést találjon a múltban és így készségesen elismeri, a ‘történeti
eszme’ fogalmának nagy értékeit. Míg a historizmus képviselői azonban – az
egyedüli Droysen kivételével – úgy gondolták, a történeti eszme entelechiaként
valóságosan is jelen van a múltban, melyet csak vissza kell tükrözni a
történész megjelenítése által, a narrativisták hiszik, hogy a történész
nyelvezete nem a múltban magában meglévő koherenciát vagy értelemösszefüggést
tükrözi vissza, hanem ő maga ad a múltnak koherenciát.” (155. o. – saját
fordításom – E. V.)
Mindezek alapján, véli
Ankersmit, a történészi munka lényege, hogy a konvencióknak leginkább
ellentmondó bátor és kockázatos teóriákat állítson fel. Ezzel azonban a
narrativisták a szcientistákhoz, a „Geschichte als Sozialwissenschaft”
képviselőihez is közel állnak – Jürgen Kockának a fentiekkel sok szempontból
kongruáló véleményét idézi a szerző – s tulajdonképpen a két megközelítési mód
ötvözésére törekszenek.
Ankersmit szerint ezen a
teoretikus bázison fejlődtek ki napjaink legjelentősebb új történetírói
irányzatai. Ezek közül a legmarkánsabbnak az új kultúrtörténet, a
mentalitástörténeti valamint az Alltagsgeschichte és a mikrotörténelem
kutatásait és eredményeit tartja. E törekvések azonban három lényeges pontban
el is térnek a hagyományos értelemben vett historizmustól. Részint ugyanis nem
a nagy történeti panorámák, hanem a jelentéktelen dolgok, a részletek keltik
fel érdeklődésüket. Másik lényeges differentia specifica-juk, hogy
depolitizáltak, azaz nem kívánják megalapozni valamely közösség
identitástudatát. Éppen ellenkezőleg, hangvételük mintája az anarchikus, az
egyéni, a konvencióktól leginkább elütő. Harmadrészt nem kívánnak utat törni a
jelen és a múlt között, sőt egyik fő céljuk épen a két idődimenzió lehető
legalaposabb elhatárolása.
Cikkének befejezéseképpen
Ankersmit Meinecke és Karl Mannheim, de pl. Croce vagy Collingwood mintájára
is a historizmus forradalmi volta és időszerűsége mellett tesz hitet. A
historizmus fő érdeme szerinte, és itt Hoffmanstahl Lord Chandon-jának
példáját idézi, hogy bár nem képes az elemeire hullott világ egységes,
rendszert alkotó magyarázatára, segít e világ alkotóelemeinek megtapasztalásában
és átélésében.
* * *
Iggers mindenekelőtt leszögezi, korántsem olyan nagy a
különbség a felvilágosodás és a historizmus között, mint azt Ankersmit
feltételezi. Ranke műveiben például legalább annyira megfigyelhető a
szubsztancializmus, mint Gibbon Decline and Fall-jában. Hiszen a „Die grossen
Maechte” felfogása, miszerint a nemzetközi életet és a történelmet alapvetően a
„Primat der Aussenpolitik”, illetve a hatalmi egyensúlyra való törekvés
irányítják, minden művének alapját képezi. Historizmus és felvilágosodás között
sokkal inkább politikai szempontból van különbség. Ranke objektivitása,
pártatlansága mögött is világosan kimutatható a saját kora intézményeinek
legitimációjára való törekvés. Tudjuk, magát a történetpolitika műfaját is
Ranke találta fel.
Kétségesnek tartja Iggers azt
az állítást is – s itt nem csak Ankersmit, hanem Meinecke, Rüsen vagy Muhlack
interpretációival is vitatkozik –, hogy a historizmus megszabadította a
történetírást a még a felvilágosodásban is uralkodó retorikus jellegétől, s
megindította volna a tudományossá válás útján. Ranke vagy Mommsen (aki
irodalmi Nobel-díjat is kapott a Römische Geschichte-ért 1903-ban) egyértelműen
törekedett művei irodalmi, művészies megformálására. Inkább a retorikus és
tudományos elemek keveredéséről beszélhetünk esetükben. Végül, Iggers szerint,
Ankersmit tévedéseinek egyik fő oka, hogy a programot – mely egyébiránt a
legtöbb retorikus elemet tartalmazza – összecseréli a művekben ténylegesen
megvalósultakkal a historisták esetében.
Van mondanivalója Iggersnek a
historizmus és a narrativisták viszonyára vonatkozóan is. Ebben a tekintetben a
legfőbb kifogása, miért veti fel Ankersmit oly élesen azt a kérdést, hogy a
történész számára csak a nyelvi megjelenítés biztosíthat koherenciát. S hogy a
történésznek tisztában kell lennie kijelentéseinek a realitásban
igazolhatatlan, metaforikus jellegével. Iggers szerint, bár nélkülözhetetlenek
a poetikus, metaforikus elemek, ennek túlzott hangsúlyozása megfosztaná a
történetírást tudományos jellegétől s puszta költészetté redukálná azt.
Nem igazolható az sem, hogy a
posztmodern szellemében született művek depolitizáltak. Ellenkező példaként a
kulturális antropológia vagy mikrotörténelem néhány képviselőjét – Geertz,
Stahlin, Bourdieu, Ginzburg, Sabean, Mediek, Darnton – említi Iggers. Az ő
műveikben jelen van a politikai elkötelezettséget sugalló program, például a
kommunitárius, populista vagy feminista ideológia markáns elemei.
* * *
Iggersnek adott válaszában
Ankersmit mindenekelőtt elismeri vitapartnerének kiváló érdemeit a XIX. századi
historizmus kutatásában. Ugyanakkor ragaszkodik ahhoz a kiindulópontjához, hogy
alapvető különbség van a felvilágosodás és a historizmus között. Egyetért
Iggerssel abban, hogy a „történeti eszmetan” szintén csak a historizmus
képviselőinek „agyszüleménye”, sokszor önkényes és filozófiai-ismeretelméleti
naivitáson alapuló konstrukciója, mely az objektív realitásban nem létezik.
Azaz, a historizmus antiretotikus jelszavai szintén egyfajta retorikát
képviselnek. Szerinte mégis inkább csak mai tudásunkhoz kellene igazítani ennek
tételeit, mert olyan új perspektívát nyitott meg, amely lehetővé tette egy Bachofen,
egy Burckhardt vagy egy Huizinga műveinek világra jövetelét.
Ennek megfelelően változatlanul érvényes Meinecke vagy Mannheim Károly
értékelése, miszerint a historizmus a gondolkodás történetének legnagyobb
forradalma volt.
F. R. Ankersmit: Historicism: An Attempt at Synthesis (Historizmus: kísérlet a szintézisre); Georg G. Iggers : Comments on F.R. Ankersmit Paper, „Historicism: An Attempt at Synthesis” (Megjegyzések Ankersmit: Historizmus: kísérlet a szintézisre című tanulmányához); F. R. Ankersmit: Reply to Professor Iggers (Válasz Iggers professzornak). History and Theory 1995/3. 143–162. p; 162–168. p; 168–174. p.
Erős Vilmos