Klió 1997/2.
6. évfolyam
A középosztályról
A „hosszú XIX. század” társadalomtörténetének egyik legérdekesebb problémája a középosztály pályafutásának megrajzolása. Szinte mindegyik európai országban történtek már kísérletek az adott területek vagy régiók középosztályai mibenlétének a megragadására, ám a valódi összehasonlításon alapuló kép kialakulását nagymértékben nehezíti, hogy nem csupán a köznapi nyelvhasználatban, hanem az egyes országok szakirodalmában is eltérő módon értelmezik a középosztály fogalmát. Tanulmányában a német társadalomtörténeti iskola egyik „atyamestere” egységes szemléleten alapuló összehasonlításra tett kísérletet.
Véleménye szerint bizonyos
„koncepcionális konvergencia” mégiscsak megragadható az utóbbi évek
szakirodalmában. Eszerint, a középosztály (middle class) fogalmába általánosan
beletartozónak vélik a kereskedőket, a gyáriparosokat, a bankárokat, a
kapitalistákat, a vállalkozókat és a menedzsereket, valamint a járadékos
rétegeket, természetesen családtagjaikkal egyetemben. Ide értik továbbá az
ügyvédeket, orvosokat, lelkészeket, tudósokat, az egyetemi és középiskolai
tanárokat és más értelmiségieket, beleértve a magán, illetve közhivatalok
bizonyos tisztviselőit és családtagjaikat. A középosztályba tehát nem tartoznak
bele a nemesek, a parasztok, a fizikai munkások és általában az alsóbb
osztályokhoz tartozó tömegek. A pontos határvonalak meghúzása természetesen
nagyon nehéz, hiszen mindig voltak olyan „köztes” társadalmi csoportok, amelyek
leginkább az egyes osztályok között helyezkedtek el és bizonyos sajátosságaik alapján
ide vagy oda is besorolhatók voltak. A középosztály problematikája
szempontjából ilyenek például a katonatisztek vagy a művészek. Nem is beszélve
az olyan új társadalmi jelenségek kibontakozásáról, mint amilyen az „alsó
középosztály” (petite bourgeoisie, kleinbürgertum) fokozatos önállósodása.
Kocka a középosztály szűkebb definíciója mellett kötelezte el magát, minthogy
cikkében a középosztály és a burzsoá fogalmakat egymással felcserélhető módon
használja.
Melyek tehát a középosztály
közös jellegzetességei és hogyan változtak azok az idők folyamán? Kocka arra
hívja fel a figyelmet, hogy az osztály szigorúan marxista értelmezése szerint a
középosztályt nem lehet osztálynak tekinteni, hiszen tulajdonosi csoportok,
illetve bérből és fizetésből élők is megtalálhatók voltak benne. Ugyanakkor
olyan, hagyományos értelemben vett rendi csoportnak sem tekinthető már, amilyen
a középkori városi polgárság volt. A szakirodalom kétféle módon igyekezett
megragadni a középosztály közös jellegzetességeit.
Az egyik irányzat arra
törekedett, hogy más társadalmi rétegekhez viszonyítva próbálja meghatározni a
középosztályba tartozók körét. Eszerint a kereskedők, ügyvédek, vállalkozók,
lelkészek, újságírók és a magasabb rangú polgári tisztviselők abban mégis
megegyeztek, hogy bizonyos „társadalmi távolságban” lévőnek érezték magukat a
privilegizált arisztokráciától és – a kontinensen legalábbis – az abszolút
monarchiától. Az ancien regime kiváltságokon alapuló, autokrata világával
szemben modern szekularizált, a rendi privilégiumokat felszámoló,
önkormányzatra épülő „civil társadalom” volt kialakulóban, amely élvezte a
középosztály támogatását. Ez azt jelenti, hogy a középosztályt alkotó eltérő
csoportokat a közös „ellenségeikkel” (nemesség, korlátok nélküli abszolutizmus,
vallási ortodoxia) való szembenállás egyesítette olyan közös érdekekkel
rendelkező és közös tapasztalatokra szert tevő társadalmi csoporttá, amely
közös önértelmezéssel és ideológiával kezdett rendelkezni.
Kocka szerint ez még akkor is
igaz, ha a középosztály tagjai a nemesség egyes „vonásainak” átvételére is
törekedtek és egyes csoportjaik pedig –például az állami tisztviselők –
egyszerre voltak az abszolút állam alkalmazottai és a felemelkedő középosztály
részesei. E felső osztályokkal szembeni elhatárolódás azonban a XIX. század
folyamán folyamatosan háttérbe szorult, azzal párhuzamosan, hogy a nemesség
fokozatosan kezdte elveszíteni kiváltságait és az abszolutisztikus rendszerek
alkotmányos berendezkedéseknek adták át helyüket. Mindennek következtében, a XIX.
század középső harmadától kezdődően, egyre növekvő együttműködés kezdte
jellemezni a középosztály felső csoportjait és a nemességet. Ezzel egyidőben,
egyre inkább az alul lévőkkel szembeni elhatárolódás és önmeghatározás kezdett
erőteljesebb formát ölteni a kialakuló munkásosztállyal, majd az alsó
középosztállyal, a kispolgársággal szemben.
A középosztály
„megragadásának” másik módszere a közös középosztályi kultúra meglétére helyezi
a hangsúlyt. Eszerint a középosztály eltérő alkotórészeit közös értékrend
megléte jellemezte, amely a rendszeres munkavégzésre, a racionalitásra, az
emocionális kontrollra és a függetlenségre való tudatos törekvésre helyezte a
hangsúlyt, ez utóbbi esetében akár egyénileg, akár pedig egyesületek keretében.
Ez az értékvilág külön is előtérbe állította a képzettség kiemelkedő szerepét,
középpontjában pedig a középosztályi családideál állott. Az önmagában is céllá
változott család, amely olyan közösségként jelent meg, melynek tagjait érzelmi
kötelékek és a családhoz való alapvető lojalitás kapcsolta össze. Ezt a
családot a pater familias-i értelemben vett családfő határozta meg, ám
ugyanakkor a női befolyás alatt álló bensőségesség (privacy) színtere volt,
amely védelmet nyújtott a verseny, a politika és a közélet materializmusával
szemben.
Ahhoz,
hogy valaki valóban a Kocka által értelmezett középosztályi módon tudjon élni,
messze a minimális létfenntartáson túlmutató jövedelemmel kellett rendelkeznie.
Ez tette lehetővé, hogy megfelelő szabadidővel rendelkezvén, tagja lehessen olyan
kluboknak és egyesületeknek, amelyekben a saját osztályos társaival
találkozhatott, illetve, hogy részt vehessen a helyzetének megfelelő társadalmi
életben. Erre szinte kizárólag városi környezetben nyílott lehetőség. Mindez
pedig kulturális értelemben is beszükítette a középosztályt, amely a XIX.
század folyamán ebben a tekintetben is kezdett egyre jobban elhatárolódni a
kispolgárság világától. E két vonatkozásban a középosztály tehát valódi közös
sajátosságokkal rendelkezett, ha tagjai szinte minden más tekintetben el is
tértek egymástól.
Egyes
történészek szerint az európai országok és régiók középosztályainak eltérő
fejlődése miatt nem nagyon lehet beszélni egyes számban értelmezett európai
középosztályról. Ezek az eltérések Kocka szerint is nagyon jelentősek voltak. S
bár tudatában van annak, hogy az utóbbi idők szakirodalma szerint nem szabad
eltúlozni a brit arisztokrácia nyitottságát, mégis azon a véleményen van, hogy
az arisztokrácia és a dzsentri, illetve a felső középosztály közötti társadalmi
választóvonal Nagy-Britanniában nem volt olyan éles, mint a kontinens legtöbb
részén. A városi és a vidéki élet, illetve a földbirtokosok és a parasztság
közötti kisebb társadalmi távolság következtében, az angliaihoz hasonló volt a
helyzet Svédországban is.
A
franciaországi szituáció jóval összetettebbnek látszik. Az utóbbi évtizedek
szakirodalma itt is alapos revízió alá vette azt a korábbi nézetet, miszerint a
burzsoázia a nagy francia forradalomban döntő győzelmet aratott volna a
nemesség fölött. Ma már közismert, hogy Franciaország egyes régióiban és
városaiban már jóval a forradalom előtt szoros összefonódások jöttek létre az
arisztokrácia és a felső középosztály tagjai között, s hogy az arisztokrácia a
forradalom utáni rendszerekben is erős pozíciókkal rendelkezett. A Napóleon
uralma és a harmadik köztársaság megszilárdulása közötti időkben pedig egy
olyan előkelő (notables) réteg kormányozta az országot, amelynek – legalábbis a
Rajnától keletre fekvő országok perspektívájából tekintve – az volt az egyik
legfőbb sajátossága, hogy benne milyen szorosan fonódtak egybe az
arisztokratikus és a burzsoá elemek. Tendenciájában itt is az arisztokratikus
és a középosztálybeli elemek fokozatos keveredése érvényesült, s ezt a mintát
követte – természetesen helyi sajátosságokkal kiegészülve – Itália, Hollandia,
Belgium és Svájc is.
Németország egyes régióiban
(pl. a Rajna-vidék, Hessen-Kassel, Szászország egyes részei valamint olyan
független városok, mint Hamburg) a fejlődés a fentebb leírt nyugati modellre
emlékeztetett. Máshol – különösen az Elbától keletre – jogi, politikai, és
kulturális értelemben véve is sokkal élesebb volt a választóvonal a földesurak
és a parasztok, a város és a vidék, a privilegizált városi polgárság és más
városlakók, vagyis a középosztály és az egyéb társadalmi csoportok között.
Természetesen nagy különbségek
voltak Közép- és Kelet-Európa vonatkozásában is, ám az közös sajátosságként
állapítható meg, hogy Poroszországban, Ausztriában és Oroszországban a nemesség
jogi értelemben vett kiváltságolt társadalmi helyzetének bizonyos maradványait
egészen az első világháború végéig meg tudta őrizni. Azért ezeken a területeken
is megfigyelhető volt bizonyos korlátozott összekapcsolódás az arisztokrácia és
a felső középosztály egyes részei között, ami a korábbi arisztokrata birtokok
középosztályi felvásárlásában, az államigazgatás legfelső szintjein való
együttműködésben, a korábban szinte kizárólagosan nemesi eredetű tisztikar
bizonyos megnyílásában, a két csoport közötti házasságokban, az arisztokratikus
életstílus utánzásában vagy egyes középosztálybeliek nemesi rangra emelésében
mutatkozott meg. E kapcsolatok Németországban és Ausztriában erősebbek voltak
mint Oroszországban. Mindazonáltal, az arisztokrácia és a középosztály közötti
határvonal mindenütt világos és jól érzékelhető maradt, a középosztályok
kárára.
Az egyes országok
középosztályai közötti eltérések elemzésére másfajta lehetőséget kínál a
gazdasághoz kötődő (wirtschaftsbürgertum), illetve a képzettségen, műveltségen
alapuló (bildungsbürgertum) középosztálybeli csoportok szerepének vizsgálata. A
gazdaságilag fejlett nyugati országokban a kereskedők, a bankárok, a
járadékosok, majd az ipari vállalkozók és menedzserek alkották a középosztály
meghatározó rétegét az egész korszakban. Természetesen, időben előrehaladva,
ezekben az országokban is nőtt az ügyvédek, az orvosok, a hivatalnokok, az
egyetemi valamint a középiskolai tanárok száma és jelentősége, ám a
középosztálybeli státus meghatározásában játszott szerepük a század első
felében, világos módon alárendelt volt a fenti csoportéhoz képest. A század
második felében, az oktatási lehetőségek kiszélesülésének következtében,
némileg nőtt e csoport súlya, ám az új lehetőségek elsősorban a már
középosztálybeli háttérrel rendelkezők számára voltak nyitva. Angliában az
olyan kortárs megfigyelők, mint Karl Marx vagy John Stuart Mill, a
középosztályt szinte teljesen azonosították a kapitalista vállalkozókkal. A
„bildungsbürgertum” Franciaországban kevésbé marginális szerepet játszott, ám a
földbirtokkal való rendelkezés és a helyi társadalommal fenntartott
kapcsolatrendszer fontosabb meghatározója volt ennek a csoportnak, mint az
iskolázottság.
Ez
a nyugat-európai minta megjelent Közép-Európának azokon a területein is,
amelyek erős ipari és kereskedelmi, valamint aktív önkormányzati tradíciókra
tekinthettek vissza. Ilyenek voltak Németországban Mannheim, Karlsruhe vagy
Hamburg városai. A régió nagyobb részében azonban az abszolútista államok
felülről végrehajtott reformjai a jellemzők. Az állam meghatározó szerepe volt
megfigyelhető a bürokrácia és az iskolarendszer kiépítésében is, mely utóbbinak
az expanziója a XIX. század első évtizedeiben, valamint a század utolsó
negyedében Németországban gyorsabb volt mint Franciaországban. Nagyszámú olyan
állás keletkezett, amelyek a képzettségen alapultak és némileg könnyebb
felkapaszkodást kínáltak az alsóbb osztályok tagjainak is a középosztály
soraiba. Ehhez azonban általában két-három generációra volt szükség. Az
államigazgatási pozícióknak, valamint az oktatási rendszernek az
államhatalomhoz való erősebb kötödése miatt ez az elsősorban képzettsége által
meghatározott „bildungsbürgertum” Németországban nagyobb presztízsnek és
közmegbecsültségnek örvendhetett. A XIX. század első felében ennek a csoportnak
a társadalmi elismertsége, hatalma és önmegbecsülése is nagyobb volt a legtöbb
kereskedőénél és üzletemberénél. Ez a helyzet csak a század második felében
kezdett megváltozni, amikor az iparosítás drámai módon növelte meg a gazdasági
vállalkozók vagyonát, hatalmát és társadalmi reputációját. Kocka szerint
hasonló fejlemények zajlottak a Habsburg monarchia nyugati felében és Itáliában
is.
A
XIX. század folyamán, Nyugat- és Közép-Európában a két csoport közötti
házasságok számának megnövekedése, a két csoport tagjainak egyre hasonlóbb
iskolázottsági háttere, valamint olyan ideológiák melletti közös
elkötelezettség is mutatja, mint a nacionalizmus vagy a liberalizmus, a
„bildungsbürgertum” és a „wirtschaftsbürgertum” egyre közelebb kerültek
egymáshoz. Ezzel szemben, Kelet-Közép- és Kelet-Európában a két csoport közötti
választóvonalak továbbra is élesek maradtak. A hazai eredetű vállalkozói réteg
gyengesége miatt a „wirtschaftsbürgertum” jelentős része etnikailag is
különbözött (német, zsidó, görög) a lehetséges „bildungsbürgertum” zömétől, és
a soknemzetiségű birodalmak tisztviselői karának nemzetisége is sokszor eltért
azokétól, akiket igazgatott. Mindez megnehezítette valódi, németországi
értelemben vett „bildungsbürgertum” kifejlődését. Kocka szerint – Jiři Koralka
kifejezésével élve – inkább csak egyfajta „bildungs-kleinbürgertum-ról” lehet
beszélni, amelybe az általános iskolai tanárok, a katolikus papság, egyes
alsóbb rangú hivatalnokok és bizonyos értelmiségiek tartoztak bele. Ezeknek
viszont csak nagyon esetleges társadalmi kapcsolatai voltak a kereskedőkkel és
a vállalkozókkal, de persze az arisztokrácia tagjaival is. Ez a helyzet
nagymértékben felelős azért, hogy ebben a régióban gyakorlatilag nem alakult ki
a mindkét elemet tartalmazó integráns középosztály.
Oroszországban a jól menő
kereskedők nem csupán a kispolgárságtól (kisiparosok, kézművesek), hanem az
„intelligenciától” is világosan elhatárolódtak. A kishivatalnokokat, a
papságot, a tanárokat, az írókat, újságírókat tartalmazó „intelligencia” – szemben
a közép-európai „bildungsbürgertum”-mal – nem foglalta magába a magas rangú,
egyetemi végzettséggel rendelkező közhivatalnokokat, akik legnagyobbrészt
nemesek, gyakorta pedig külföldi születésűek is voltak, s akiket az
értelmiségiek amúgy is megvetettek. Ezen éles elhatárolódás következtében az
újabb tanulmányok azt is kétségbe vonják, hogy lehet-e az 1917 előtti
Oroszország esetében egyáltalán középosztály létezéséről beszélni.
Mindezek alapján, Kocka az
európai középosztályokat három csoportba sorolja: 1) Nyugat-Európában a
tulajdonosi csoportok dominálták a középosztályt. Itt, az arisztokrata és a
burzsoá elit közötti választóvonalak nem voltak határozottak és tendeciájukat
tekintve is elhalványulóban lévén, a középosztály vagyona, presztízse és befolyása
eleve erős volt, és a század folyamán még növekedett is. 2) Közép-Európában a
középosztály képzettségen alapuló része volt erősebb. Az arisztokrácia és a
középosztály között világos társadalmi távolság állott fenn, és a középosztály
befolyása korlátozott volt. 3) Keletebbre haladva a középosztály befolyása még
tovább gyengült. Az arisztokrácia és a középosztály közötti választók nagyon
határozottak, a társadalmi távolság pedig nagy volt. Ráadásul, a középosztály
erősen fragmentált maradt. Európa keleti és déli határvidékein pedig koherens
középosztály nem is nagyon létezett.
A fenti különbségek arra
utalnak, hogy eltérően mehetett végbe a középosztályok létrejötte is Európa
egyes régióiban. Ezért persze minden periodizáció bizonyos önkényességen alapul,
ám Kocka mégis négy fázisra osztja az európai középosztályok kialakulását.
Az első korszak a XVIII.
század volt, amelyben a középosztály kiformálódása ment végbe. A kérdés az,
hogy milyen elemekből? Kocka ide sorolja a rendi értelemben autonóm városok teljes
jogú polgárait (bürgerrecht). Az ő körükben formálódott ki a korai burzsoá
értékrend és mentalitás. Ahol hiányzott vagy gyenge volt ez a polgárság, ott
ennek súlyos következményei lettek a középosztály kialakulására nézve is. Egy
másik fontos csoportot képeztek a nagykereskedők, a bankárok, a manufaktúrák és
bányák tulajdonosai, valamint a bedolgozói rendszert üzemeltető vállalkozók és
menedzserek. A harmadik forrást pedig az uralkodók, az egyháznagyok, a
nagybirtokosok és a kormányzatok szolgálatában álló művelt szolgák és
hivatalnokok, adminisztrátorok és jogi szakértők, egyetemi oktatók és egyházi
személyek alkották. Ôk azok, akik egyfajta korai „bildungsburger”-ekként, a
felvilágosodás közvetítésével döntő szerepet játszottak a középosztálybeli kultúra
kialakításában. Mindezek a csoportok nagyon sok mindenben eltértek egymástól,
ám abban megegyeztek, hogy nem tartoztak sem a nemesség, sem pedig az alsóbb
társadalmi rétegek közé.
A
második korszakban, 1800 és 1850 között ment végbe Európa legnagyobb részében a
régi rend átalakulása. Ebben az átalakulásban-átalakításban döntő szerepet
játszott a középosztály. A XVIII. században a „wirtschaftsbürgertum” viszonylag
kicsi volt és legnagyobbrészt kereskedők, bankárok és járadékos elemek
alkották. Bármilyen viszonyban volt is a földbirtokos arisztokráciával, ezt a
kapcsolatot az utóbbi dominálta. Most mindez megváltozott. A gazdasági
meghatározottságú középosztály megerősödött, egyre nagyobb szerepre tett szert
benne a gyárosok csoportja, ami egy új típusú, öntudatos, radikális
középosztályi kultúra kialakulásához vezetett. Ugyanakkor – főként
Közép-Európában – a megerősödő bürokráciának és a kiterjedő iskolarendszereknek
köszönhetően, megerősödött és sajátos testületi szellemet fejlesztett ki a
„bildungsbürgertum”.
E
korszakban megerősödött tehát a felemelkedő középosztály mindkét nagy csoportja
és kifejlődött az alapvetően a liberalizmuson alapuló középosztályi értékrend,
amely kihívást intézett a régi rend még meglévő elemeivel szemben. A fenti
tendenciák 1850 és az első világháború között tovább folytatódtak. Bár a
meglévő különbségek miatt eltérő mértékben, de a világháború előtti két
évtizedben a középosztályok mindenütt erejük és befolyásuk csúcsára jutottak,
annak ellenére, hogy számszerűleg mindenütt a társadalom meglehetősen kicsiny
részét alkották. E korszakban túlzás lenne ugyan még a középosztály
hanyatlásáról beszélni, ám azt mindenképpen ki lehet jelenteni, hogy a
középosztály kezdte elveszíteni korábbi energiájának és kohéziójának egy
részét. Néhol már 1848 előtt is, 1848-49-ben, majd ezt követően egyre súlyosabb
kihívások érték az „alul lévők” részéről. A század során folyamatosan bővült a
választójoggal rendelkezők köre. Sok országban megerősödött a munkásmozgalom.
Mindez
elmélyítette a középosztályon belüli választóvonalakat. A kereskedők, a
gyárosok, az egyetemi oktatók és a magas rangú közhivatalnokok kezdték magukat
világosan elhatárolni a náluk lejjebb lévőktől, beleértve ebbe a csoportba most
már a kézműveseket, vendéglősöket, kishivatalnokokat, kiskereskedőket és minden
alkalmazottat is. Ezen elhatárolódás következtében határozottabb formát öltött
a kispolgárság önálló arculata, míg a középosztály alatt egyre inkább csak a
fentebb említett tulajdonosi és képzettségi felső rétegeket kezdték érteni. Ez
utóbbiakat, ez a felfelé történő elmozdulás a társadalom hagyományos elit
rétegeihez, legfőképpen az arisztokráciához közelítette.
Az
arisztokrácia értékrendjének és életstílusának az átvétele persze sohasem volt
teljes, de mindenesetre általánosabbá vált a két csoport közötti „társadalmi
elkeveredés” például házasságok formájában. Az üzleti élet és mentalitás is
összeegyeztethető volt az arisztokratikus életstílus bizonyos elemeinek a
felvételével, bár a formális nemesi rangra emelések a legtöbb országban ekkor
is meglehetősen ritkák maradtak. Ugyanakkor a nemesség nagy része is elfogadta
a modern világ és a középosztályi kultúra számos elemét. Az alulról érkező
kihívások tehát a két csoport közös érdekeit erősítették meg az őket elválasztó
elemekkel szemben, ami a középosztályok politikai értelemben vett jobbra
tolódását eredményezte. Mindezek a folyamatok persze Nyugat-Európában haladtak
előre leginkább. A helyzetet tovább bonyolította, hogy a századforduló táján
megjelent a középosztályi értékek belső kritikája is, minthogy az új kulturális
és művészeti mozgalmak úttörői jórészt középosztálybeli családokból származtak.
Az
első, majd a második világháborút követően, az európai arisztokrácia szinte
teljes mértékben elveszítette jogi és társadalmi értelemben vett kiváltságait.
Vagyis a társadalmi piramis csúcsán értelmét veszítette az arisztokrácia és a
középosztály megkülönböztetése. Ezért sok kutató az utóbbi évtizedekben
„összetett elitről” (composite elite) vagy felső osztályokról beszél inkább. A
középosztályt az alsóbb társadalmi csoportoktól megkülönböztető határvonal
tartósabbnak bizonyult. A középosztályok és a munkásosztály érdekellentéte
megtalálható volt sok XX. századi társadalmi konfliktus hátterében is, sőt a
kommunizmus megjelenésével és hatalomra kerülésével ez a kérdés még akutabbá
vált. A kék galléros munkaerő drámai csökkenése és a fehér galléros munkakörök
drasztikus növekedése, az életszínvonal gyors emelkedése, a modern jóléti
államok kiépülése azonban drámai hatással volt a munkásmozgalomra és a
munkásosztály kultúrájára is. Mindehhez hozzátehetjük még a kelet-európai
politikai rendszerek összeomlását. Ennek eredményeként, a társadalom széles
rétegei – az ún. alsó középosztály – átvették a hagyományos középosztálybeli
értékrend számos elemét. Ám e szélesen értelmezett középosztályon belül a
bérből és fizetésből élők száma meghaladja az önálló egzisztenciákét. A tudás
specializálódásával és demokratizálódásával pedig a hagyományos értelemben vett
képzettség is elveszítette kiemelkedő szerepét. Súlyos kihívások érték a
munkán, a haladáson, a renden, a valláson és az önelégültségen alapuló
tradicionális középosztálybeli kultúrát is. A XIX. századi középosztály
központi intézménye, a család alapvető változásokon ment keresztül, többek
között a nemi szerepek és a fiatalok helyzetének átértékelése következtében. A
család elveszítette sok XIX. századi funkcióját, s azon belső kohéziójának egy
részét is, amely oly fontos szerepet játszott a hagyományos középosztály
társadalmi integrációjában. Bizonyos értelemben tehát a középosztály győzelmet
aratott kihívói felett, ám e győzelem eredményeként elveszítette hagyományos
identitásának legnagyobb részét is.
Jürgen Kocka: The Middle Classes in Europe (Az európai középosztályok). The Journal of Modern History, December 1995. 783–806. p.
Lévai Csaba