Klió 1997/2.
6. évfolyam
Tudós idegenvezetővel az argentin történelmen át
Félix Luna professzor, az ismert argentin történész kétféleképpen is hozzájárult az ország történetére vonatkozó ismeretek népszerűsítéséhez. Egyrészt sohasem zárkózott el a történeti ismeretterjesztés oldottabb, akár publicisztikus műfajától sem. Másrészt nagyívű, szigorúan szaktudományos munkáit is oldott, esszéisztikus nyelven írta. Emellett össze tudja egyeztetni a történelem iránt érdeklődő laikus olvasó szempontjait azzal, hogy a szaktörténész számára is újszerű, látszólag kézenfekvő, de soha föl nem tett kérdéseket fogalmaz meg és boncolgat.
Az argentin történetírás örök problémája a gyökerek feltárása. Argentína
Latin-Amerika kreol (fehér, európai származású emberek lakta) országai közé
tartozik, közülük is talán a „legfehérebb”. Az indián etnikum ma csupán a
népességnek az északi és a délkeleti perifériákon élő töredéke. A nagy többség
bevándorlók leszármazottja, netán maga is bevándorló. Mint Luna ironikusan
megjegyzi: „A mexikóiak az aztékoktól származnak, a peruiak az inkáktól. Az
argentinok – nos az argentinok meg a hajókról”. Ez az oka, hogy a történelem
alkotóinak a munkáin végigvonulnak az ilyesfajta kérdések: „Kik vagyunk?”;
„Hogyan kerültünk ide, miért vagyunk itt, ahol vagyunk?”; „Mi számít a mi
történelmünknek?”
Mindebből logikusan következik, hogy Luna professzor nem Argentína,
hanem „az argentinok” történetét írta meg. Már csak azért sem, mert az országot
csak a conquista után több évszázaddal kezdték így nevezni. Az „ezüst folyó”
(Rio de la Plata) a XVI–XVIII. században oly jeles világgazdasági szerepet
játszó nemesfém, az ezüst latin nevét (argentum) ajándékozta a máig rendkívül
heterogén, óriási területen elterülő, a trópusoktól a déli sarkvidékig húzódó,
több mint 4000 kilométeren elnyúló országnak.
A könyv 15 kronológikus fejezetben arra vállalkozik, hogy az argentin
történelemnek olyan elemzését adja, amely hozzájárulhat az ország jelenének a
jobb megértéséhez. Mint szerzője írja: „Ellenkező esetben a történelem
közönséges agytornává változna.”
Félix Luna sokfelől érkezett el ehhez a vállalkozáshoz. Eddigi több mint
egy tucat munkája részben az argentin történet legutóbbi évszázadának
kiemelkedő személyiségeit mutatta be. Közülük – Wittmann Tibor, Anderle Ádám,
Horváth Gyula munkássága nyomán – a magyar olvasó számára is ismerősen csenghet
Hipólito Yrigoyen, Arturo Frondizi vagy Juan Domingo Perón neve. Másrészt
hosszabb folyamatokat igyekezett megragadni, mint pl. Konfliktusok és
harmonizáció Argentína történetében (1982), vagy Katonai puccsok és elektorális
kiutak (1984) című könyveiben. Vizsgálta az ország lélekszámához képest
gigantikusra nőtt főváros, Buenos Aires kialakulásának és az ország belső
körzeteivel folytatott rivalizálásának a történelmi folyamatát is. (Buenos
Aires és az ország, 1982).
Ezúttal az első Buenos Aires-i település kialakulásától 1958-ig,
Frondizi elnöki beiktatásáig tekinti át az események fő vonalát. A város első
magját az 1580-as években alapította Juan de Garay. Nem az első város volt,
néhány évvel vagy évtizeddel megelőzte Córdoba, Tucumán vagy Santiago de Estero
születése. Luna azonban mégis döntő jelentőséget tulajdonít neki, lévén hogy ez
volt, és – mint a zárófejezetben megállapítja – máig ez maradt az ország
egyetlen igazi kapuja a külvilág felé. Addig ugyanis az áruk Európába (s éppúgy
onnan az új kontinens déli tájai felé) bonyolult, hosszadalmas utat jártak
végig. Cádizból a szállítmányok a Panamai földszoros felé vették az útjukat.
Onnan öszvérháton vitték őket a szoros Csendes-óceáni partjára, hogy ismét
behajózzák Peru irányába. Ott azután nehéz szárazföldi utakon, az Andok hágóin
át indultak a déli kúp területeire. Visszafelé ugyanez volt az útirány, ami a
magas költségek, no meg a brit kalózok tengeri rajtaütései révén korlátokat
szabott a kapcsolatoknak. Ezek az új kikötőváros létesítésével, utóbb a Rio de
la Plata alkirályság kialakulásával enyhülni kezdtek.
Amint azonban az új város kezdett kibontakozni, azonnal megkezdődött a
rivalizálás közte és más városok, pl. a régi kereskedelmi út fenntartásában
érdekelt Lima között. A Brazíliában megtelepedett portugál erők is megpróbálták
kiterjeszteni a befolyásukat a városra, amit az katonai úton is megpróbálták
elhárítani, egy olyan korszakban (1580 és 1640 között), amikor pedig Spanyolországot
és Portugáliát perszonálunió szálai kötötték össze. Nemkülönben problémákat
okoztak fontos háttérmozzanatként a szinte látótávolságra elterülő pampákon élő
indiánok. Luna nagyszerűen teszi érthetővé, hogyan illesztették be az
indiánokat a helyi spanyol társadalomba. „Az, hogy az Újvilágban bennszülöttek
élnek – írja –, nemcsak Spanyolországot, hanem egész Európát megrázta”. Mindez
„számos nehéz teológiai, filozófiai, jogi és nem utolsó sorban tudományos
problémát vetett föl... Ha emberi lények, vajon Krisztus megváltotta-e őket? Ha
igen, kötelesek vagyunk-e keresztény hitre téríteni őket? És... jogunk van-e
háborút indítani ellenük, elvenni javaikat, rabszolgává tenni őket?” Ez a
kérdés különösen akkor éleződött ki, amikor Hernán Cortés Mexikóban is
partraszállt, és ott – első ízben az európai történelemben – egy másik
kultúrával találkozott, amely – írja Luna – bizonyos tekintetben talán magasabb
is volt, mint az övék. Végül Buenos Aires kivételével, ahol nem voltak indiók,
kialakult az encomienda intézménye. Az alkirály egy spanyol „gondjára bíz”
(felajánl, „kommendál” neki) bizonyos számú indián családot, amelyeket nem
adhat el, nem vihet máshova, és amelyekkel szemben bizonyos kötelezettségei is
vannak (a lelkek vallási gondozása, az elemi létfeltételek biztosítása). Ennek
fejében azok kötelesek neki dolgozni, illetve 1615 után adót fizetni. Ha
visszagondolok az encomienda mibenlétéről egykor folytatott kollektív
töprengéseinkre, meghökkentő az a könnyedség, amellyel Luna néhány pillanat
alatt érthetővé teszi a dolgot.
Lehetetlen minden bravúrját végigkövetni, de nem hagyható ki az 1810
utáni függetlenségi harcok pompás beállítása. Ez a harc – magyarázza – nem a
Borbónok Spanyolországától való elszakadásért indult, hanem a Madridban akkor
megtelepedett Bonaparte-dinasztiával szembeni ellenállás táplálta, gyakran
éppen a királyi család, az akkor „Óhajtott”-nak nevezett VII. Ferdinánd iránti
lojalitás jegyében. Amikor azonban a Borbón-uralom restaurációjára otthon ismét
abszolutista formákban került sor, ez elriasztotta a szabad gondolkodáshoz
addigra hozzászokott porteno-kat (Buenos Aires lakosainak egyik elnevezése).
Így aztán rögzült a függetlenség és a köztársaság. Az alkirály szerepét előbb
egy junta vette át, majd később elnököket választottak.
Az egész köteten végigvonuló szálak egyike a föderalizmusé. A
kikötőváros és a belső körzetek, nagyobb városok viszonya kezdettől olyan
házassághoz hasonlítható, amelyben a felek nehezen tudnak együtt élni, egymás
nélkül viszont még úgy sem. Hol Buenos Aires telepedett rá a többi
közigazgatási egységre, hol azok kényszerítettek rá megalázó feltételeket. Volt
időszak, amikor a város csak „vendégül láthatta” a központi kormányzó
szerveket; fővárossá csak 1880-ben tette Roca elnök.
Éppen csak érinthetjük a nagyívű leírásokat az ország
gazdaságtörténetéről, amelyet a meglehetősen egyoldalú termelési szerkezet
miatt a nagyfokú import- és exportfüggőség jellemzett. A saját piacra termelő
hazai vállalatok fejlődését elsősorban a két világháború mozdította elő, mivel
a hagyományos külkereskedelmi partnerek jelenléte ezekben az években
alábbhagyott, és szóhoz jutottak a kisebb tőkeerejű hazai vállalkozók. Miután a
háborús periódusokban az immigráció is visszaesett, ezek kis- és közepes
vállalatai elsősorban a faluról beáramló, alacsonyabb kultúrájú, politikailag
addig többnyire sehová sem kötődő munkavállalókat alkalmaztak. Ezzel a
körülménnyel magyarázza Luna a második világháború végén a perónizmus fölívelését,
amely éppen ezeket a rétegeket vonzotta magához, juttatta
összehasonlíthatatlanul kedvezőbb élet- és munkafeltételekhez, s tette így
elkötelezett híveivé. Többek közt ez okozta, hogy a perónizmus mint mozgalom
túlélte Perón mint elnök 1955-ös bukását, majd a pártvezér halálát is.
Nehezen adhatnám vissza azt a higgadt, rendkívül letisztult történelemszemléletet,
amellyel Luna tárgyához közeledik. Nem ismer tisztán „jó” vagy „rossz”
korszakokat, nála minden periódusnak megvan a helye a fejlődés folyamatában. A
szakítások, összeütközések „arra szolgálnak, hogy tiszta dolgokat, értékeket
határozzanak meg. Az ideális az, ha ezt az egyetlen döntőbíró ítélete követi,
akit egy demokráciának tiszteletben kell tartania, azaz a nép nyilvánít róla
szabadon és békésen véleményt, az urnák előtt. Néha így van, máskor nincs
így... Utána pedig jön az új időszak, a paktumoké, a megállapodásoké, a
megbékélésé, a szövetségeké”.
Attól sem riad vissza, hogy bizonyos következtetéseket vonjon le,
egészen addig, hogy állást foglal a (mostanság a déli Viedmába tervezett) új
főváros kialakítása mellett, ami, véleménye szerint, véget vetne Buenos Aires
túltengő szerepének, és magának a városnak is használna. A legfőbb feladatot
azonban, a történelmi tapasztalatból kibontva, abban látja, hogy az országnak
végre ki kellene aknáznia szinte egyedülálló klimatikus és természeti
sokféleségéből származó lehetőségeit, felhagyva a kevéssé rentábilisnak
bizonyult, vagy idővel azzá lett tevékenységi formákkal.
Félix Luna: Breve Historia de los argentinos. (Az argentinok rövid története) Planeta Argentína Kiadó, Buenos Aires, 1996. 296 p.
Harsányi Iván