Klió 1997/2.
6. évfolyam
A francia adóügy
A L’Historie című folyóirat szerkesztősége azt az elvet követi, hogy a legkülönbözőbb témákról szóló egyedi cikkek és dokumentumok, beszámolók és szemlék mellett egy-egy tematikus blokkot (dossier) iktat be minden egyes számba, általában 26 oldalnyi terjedelemben. Ennek a módszernek az előnyei nyilvánvalók: a különböző szerzők által készített tanulmányok és rövid állásfoglalások segítségével alaposabban, sokoldalúbban lehet feldolgozni a kiválasztott témakört.
„A franciáknak fáj az adó,
ingerli őket mint valami szezonális és gyógyíthatatlan betegség, mert mindig
kényszert fejez ki. Ezt sugallja a szó etimológiája is; az adó (= împot) a
kényszeríteni (= imposer) igéből származik.” Ezzel a velős megállapítással
kezdődik a szóban forgó blokk; s a későbbiek során arról is olvashatunk, hogy
az állam becsapása nemzeti sporttá lett az idők folyamán.
A forradalom 1789-ben
megszüntette az abszolút monarchia által kivetett adófajtákat és magát a szót
is a hozzájárulás (= contribution) kifejezéssel cserélte fel. Az Emberi és
Polgári Jogok Nyilatkozatának 13. cikkelye kimondta, hogy a közterhek
fedezésére szolgáló hozzájárulást „egyenlően kell elosztani az összes
állampolgár között, képességeik arányában”. Ez valóban forradalmi újítás volt,
hiszen ettől kezdve az állami költségvetés, az adóügy kérdéseit a nemzet
képviselői vitatták meg és szavaztak róluk.
Mindazonáltal a franciák a
névváltoztatás ellenére is megőrizték ősi bizalmatlanságukat az adófizetés
iránt, és a későbbi fejlemények őket igazolták, mert a Direktórium (1795–1799)
visszaállította az egyszer már megszüntetett közvetett adókat a háborúk
finanszírozásának kényszerétől hajtva. Ezért adta Francois Lebrun cikkének
azt a címet, hogy „meghalt a király, éljen az adó!”. A francia forradalom
pénzügyi alkotása igen jelentős és végigvonul az egész XIX. századon, bár
jelentős módosulások következtek be. Amíg 1801-ben az államkincstár bevételének
64 százalékát az egyenes adók tették ki, 1900-ra arányuk 20 százalékra
csökkent, a különbözetet közvetett adókkal egyenlítették ki. Lebrun
következtetése szerint „a fogyasztói árakba beépített közvetett adó mélységesen
igazságtalan, mivel az azonos összeg miatt összehasonlíthatatlanul jobban
sújtja a szegényt, mint a gazdagot”.
A parlament jobboldali erőinek
makacs ellenállása fél évszázadon keresztül megakadályozta a sokak által
követelt jövedelmi adó bevezetését, amelyet csak 1914. július 15-én szavaztak
meg. Erről a témáról az ismert történész professzor, Jean-Noël Jeanneney –
aki a francia forradalom 200. évfordulójára létrehozott Bicentenáriumi Misszió
elnöke volt – írt érdekes cikket. Elvi kiindulópontja: a progresszív
jövedelemadó régóta szerepelt a leghaladóbb politikai pártok terveiben,
ennélfogva nem csodálható, hogy ennek az eszmének igen nagy hatóereje,
szimbolikus és politikai jelentősége volt. Igazságosabb volt a bevezetéséért
indított mozgalom vezetőinek szemében, „akik számára a jövedelmek
újraelosztásának eszköze volt a leggazdagabbak hátrányára és a legszegényebbek
javára. A „fennálló rend” hívei „szörnyűségesnek” bélyegezték a jövedelemadót,
mert „azt a megvetendő szándékot jelentette, hogy az adózást nem csupán a maga
hagyományos feladataiba bezárt állam működtetésére, hanem a társadalmi
hierarchiába való közvetlen beavatkozásra használják fel”. A harmadik köztársaság
liberálisai viszont azért szálltak szembe vele, mivel doktrínájuk megsértését
látták benne, amely szerint Franciaország jobbik része kizárólag az egyéni
érdekek védelmét tartotta lényegesnek, s a közhatalom ügyetlen beavatkozása
tönkretenné a társadalom érzékeny egyensúlyát. A jobboldal legsikeresebb
szónokai arról értekeztek, hogy „a jövedelemadó politikai eszközt csinál abból,
ami kizárólagosan pénzügyi módszer... Ez az adó csakis az lehet, ami megfelel
természetének, lényegének: a társadalmi háború gépezete”.
Végül egy pénzügyi szakember,
a radikális párti Joseph Caillaux (1906–1909 között pénzügyminiszter
Georges Clémenceau kormányában) vitte győzelemre az általános és progresszív
jövedelemadó ügyét: 1914. július 15-én megszavazták a törvényt, amely nem „a
gazdagság külső jeleire”, hanem az érintettek bevallására épült. Ez a törvény
azonban csak igen lassan, lényegében 1917-től kezdve emelkedett törvényerőre.
Nem utolsósorban az erős ellenállásra visszavezethetően. Így például Paul
Leroy-Beaulieu, a liberális iskola jeles képviselője szerint ez a törvény
nem más, mint „a társadalmi forradalom rémítő csírája, vírus, amelyik behatol a
szervezetbe, hogy végül lerombolja”. Ennek a vitának az a különössége, hogy
egyaránt kimutathatók benne a legvulgárisabb érdekek és a legigényesebb
politikai filozófiák.
Az adóügy aktuális
vonatkozásait Alain Cotta párizsi közgazdász professzor fejtette ki egy
interjú keretében. A neki feltett kérdések: mi az oka annak, hogy minden
második francia állampolgár kibújik a jövedelemadó fizetése alól? várható-e
lázadás az adómegtagadás érdekében? milyen értelemben van szükség reformra? –
mindezek (és más) kérdések lehetőséget kínáltak Cottanak realista álláspontja
taglalására.
Szerinte a legfőbb probléma a
közvetlen és közvetett adók kívánatos arányának megállapítása. Szabályként
lehet leszögezni, hogy a kormányok (legyenek bármilyen előjelűek) módszeresen a
fájdalommentes adót (împot indolore) részesítik előnyben, mert az nem látható,
továbbá nem adnak elsőbbséget vele kapcsolatban a társadalmi igazságosság
kérdésének. A közvetett adók túlsúlyát firtató riporteri kérdésre adott válasz
így hangzik: „Miért kell belekeverni az erkölcsöt az adórendszerbe? Nem látom
okát, hogy az etika beleavatkozzék egy olyan vitába, amelyik tudomásom szerint
nem tartozik az evangélium hatókörébe. Ebben az ügyben azok a nyertesek, akik a
legtöbbet kapják az államtól, miközben a legkevesebbet adják neki”. E
nézőpontja mellett végig kitartott, sőt kijelentette, hogy az etikai
megfontolások kezelése megmosolyogtatja az adóügyi szakértőket. „Arról van szó,
hogy tudjuk, ki veszi el pénzt, és kinek, ez minden.”
Lezárva a tematikus cikk
ismertetését, végezetül utalnunk kell a szerkesztőség ama vélekedésére, hogy
napjainkban nyugtalanító méreteket ölt a lakosság meg nem értése az adózással
kapcsolatban, s hogy éppen ezért meg kell szüntetni a szakértők monopóliumát a
pénzügyi viták terén. Reform csak akkor lehetséges, ha az állampolgárok
tudatosítják magukban a jelenlegi komoly pénzügyi helyzetet, amely csőddel fenyegeti
az államot. „Le az adóval, éljen a hozzájárulás!”
A bas limpôt! (Le az adóval!). L’Histoire 1996 február. 42–47. p.
Vadász Sándor