Klió 1997/2.
6. évfolyam
A bolgár diaszpóra
A kötet a magyarországi bolgárok egyesületének 80 éves fennállása alkalmából 1994 októberében Budapesten tartott kétnapos tudományos ülésszak előadásait tartalmazza. Göncz Árpád magyar és Zselju Zselev bolgár köztársasági elnök üdvözlete után az egyesület elnöke, Georgi Irinkov beszélt a bolgárok szellemi egységéről, Wolfart János a magyarországi kisebbségi politikát ismertette az üdvözlés mellett, Georgi Danailov pedig a külföldi bolgárokkal foglalkozó bolgár hatóság üdvözletét adta át.
Toso Doncsev általános képet adott a magyarországi bolgárok
történetéről az oszmán hódítás kora óta. A bolgár migráció az 1950-es években
zárult le, ma mintegy 5000 bolgár él az országban. Identitásuk megőrzése a két
pólus között a feladat. Niederhauser Emil az európai diaszpóra történetét
vázolta fel. Petĺr Konsztantinov a migrációt nemzeti sorsként ábrázolja. A
századfordulóig egyesek hazatértek. De 1944 után tízezrével menekültek el ismét
az új rendszer elő1. A századforduló óta a migráció Nyugat-Európa felé irányult
(ezen a Monarchia értendő), 1903 után az Egyesült Államokba, 1944 után
elsősorban Ausztria és Nyugat-Németország a célország.
Kosztadin Gĺrdev a
magyarországi bolgárok egyesületeinek a tevékenységét mutatja be a két
világháború közt. 1914-ben alakult meg egyletük, 1920-ban hoztak létre
egyházközséget és iskolát. A papokat és tanítókat a bolgár állami hatóságok
nevezték ki. Az egyesületnek sok Budapesten tanuló bolgár főiskolás is tagja
volt, akik 1922-ben olvasókört hoztak létre. 1925/26-ban az iskolának 36 diákja
és 5 tanítója volt, köztük egy magyar, aki a magyar és a német nyelvet oktatta.
A következő évben Miskolcon is létrejött bolgár iskola, 10 tanulóval. 1934-ben
pedig Debrecenben és Miskolcon is alakult bolgár kulturális egyesület. Emil
Alekszandrov az emigránsok problémáit elemezve kiemeli az 1993-as magyar
kisebbségi törvény előnyeit. Az itteni bolgárok részt vehetnek a bulgáriai
választásokon. Intézkedések történtek az adóztatás megkönnyítésére, de 1948-ban
megfosztották őket a bolgár állampolgárságtól.
Nikola Cservenkov a moldovai és ukrajnai bolgárok számbeli fejlődését
tárgyalja, pontos adatokkal, a XIX. sz. elejétől kezdve, amikor sok bolgár
vándorolt ide. Nagyrészük azonban asszimilálódott. 1930-ban Romániában kb. 164
ezer volt a számuk. A Szovjetunióban 1959-ben 324 ezer, 1989-ben 373 ezer, ami
egy részük asszimilálódását mutatja. Most kezdődik visszatérésük a bolgár
identitáshoz. Ivan Grek a moldvai bolgárok nemzeti kulturális
autonómiájának a kiépülését mutatja be. Közigazgatásilag is elkülönülnek a bolgár
telepek, még bolgár gimnázium is van. Ukrajnában is létezik bolgár
szakközépiskola. Az autonómia kiépítésében még sok a teendő. Blagoveszt
Njagulov a romániai bolgárok történetét vázolja fel. 1992-ben 9935 főt
számláltak össze, zömmel a Bánátban. Az értelmiség 1944 után hazatért
Bulgáriába. Számuk az egykori két román fejedelemség területén az első
világháború végén még 200 ezer körül volt. Az erős asszimiláció miatt számuk
nagyon megfogyott. Ma is vannak egyleteik, az iskolában tanítják a bolgár nyelvet,
sajtójuk is van. A bánátiaknak és a bukarestieknek külön van egyesületük, ezek
sajnos nem tudnak együttmüködni. A bolgár kormányzat újabban kevésbé
foglalkozik velük. Valentina Vaszova három romániai bolgár falu
szokásrendjét vizsgálva megállapítja, hogy a kelet-bulgáriai szokásokról van
szó a családi ünnepeknél és a temetéseknél. Aszja Szĺbeva a
magyarországi zöldségkertészek szokásrendjét kutatta fel. Ezek között vannak
magukkal hozott s az itteni szokásokból adaptáltak. Amíg csak februártól
novemberig éltek itt, csak a naptári ünnepeket tartották. Amióta állandóan
letelepedtek, családjukkal együtt, a télieket és a családiakat is tartják.
Fontos február 1., Szt. Trifon ünnepe, mert az a magyarországi bolgárok
védőszentje. Gyakori ma már a vegyes házasság és más foglalkozás választása, a
két naptár közti különbség miatt a nagy ünnepeket kétszer is megtartják, a
gregoriánus naptár szerintinél magyar ételeket tálalnak, a juliánus szerintinél
bolgárokat. Ljubomir Mikov kiemeli a magyarországi bolgárok kapcsolatait
a magyarok mellett a szerbekkel. Sok esetben azonos településen laknak. A
kölcsönös megbecsülésre főképp az ünnepek adnak alkalmat. Százhalombatta
példáját hozza fel, ahol a szerbek 1695-ben telepedtek meg. 1930-ban 1395
magyar mellett 140 szerb és 38 bolgár élt. Ma már csak egy 1922-ben született
kertész, akivel a szerző beszélgetett.
Alekszandĺr Gjurov a
magyarországi bolgárok XX. századi egyesüléseinek a fejlődését vázolja fel,
nagyobb történeti háttérrel Trianontól. 1958-ban egy magyar rendelettel
felszámolták a kettős állampolgárságot, az itteni bolgárok háromnegyed része
ezzel elvesztette bolgár állampolgárságát. Jelenleg 1835 bolgár állampolgár él
Magyarországon. Utal a bolgár templom építésére 1931-ben, a bolgárok
áldozatkészségével ez alig több mint félév alatt megépült. A bolgár kormányzat
1946-ban az itteni bolgárok repatriálását kérte a magyar kormánytól. A bolgár
egyesület sokáig vegetált, mert nem volt saját helyisége. 1954-ben a miskolci,
1955-ben a budapesti iskola végleges helyet kapott. Penka Csangova a
magyarországi bolgárok áldozatkészségére hoz fel adatokat a mult századból,
Sina báró vagy a Nákó-fivérek esetét, akik magyar kulturális célokra is
jelentős összegeket ajándékoztak, pl. Sina az Akadémiának. Gazdag
kereskedőcsalád több is volt, elsősorban Pesten. Csikhelyi Lenke a
diaszpórában élők integrációjának öt fokozatát különbözteti meg; 1) Ha az
etnikum nevét és a befogadó országét említik (ez a legtöbb eset), akkor az már
jelentős integrálódást jelent. 2) Ha az etnikum és egy tartomány nevét (erdélyi
szászok), az az integráció kisebb fokára utal. 3) Ha a vallást és a befogadó
országot említik, akkor nem történt semmiféle integráció. 4) A „magyar
bolgárok” kifejezés a nagyfokú integrációt jelenti. 5) Ahol az eredeti hazára
nem utal a név, (csángók), ott már megszakadt a kapcsolat az anyaországgal. A
szerző a bánáti bolgárok esetét vizsgálja, akik voltaképpen egy paulikiánus
szekta tagjai voltak. Ôk nevezték magukat valamikor magyar bolgároknak. A
kiegyezés után saját iskolájuk volt, sajtójuk, latin betűs egyedi
helyesírással. Ma román iskolába járnak, de törekszenek saját paulikiánus
bolgár kultúrájuk megtartására.
Roszica Penkova a bolgár nyelv magyar környezetben történő
elsajátításának problémáit vizsgálja, Katus Elvira pedig azt, milyen
nehézségeik vannak a magyaroknak a bolgár nyelv tanulásánál. Szvetla
Kjoszeva a magyarországi bolgár gimnázium helyzetét és perspektíváit tárja
fel. A nyolc általános iskolai osztály
elvégzése után a gimnázium 0. évfolyamot indít a bolgár nyelv elemeinek
elsajátítására. Emil Milanov a bolgár tudományos és közoktatási
minisztrérium tevékenységét mutatja be a külhoni bolgárok érdekében, moldovai
és ukrán példán, ahol államközi egyezmény szabályozza az iskoláztatást.
Vladimir Pencsev a csehországi bolgárokról számol be. Az 1991-es
népszámlálás szerint 3500 a számuk, de valójában többen vannnak. Sok érdekes
adatot közöl a kölcsönös, hol pozitív, hol negatív sztereotípiákra. Vaszilka
Alekszova a romániai bolgár nyelvjárásokra gyakorolt román nyelvjárási hatásra
hoz példákat, Nadja Burdzsieva pedig a moldvai és ukrajnai bolgár
közösségek iskolaügyét, a bolgár nyelv tanítását elemzi, elsősorban nyelvészeti
szempontból.
Bĺlgarite v Szredna i Iztocsna Evropa. (A bolgárok Közép- és Kelet-Európában.) Red. Toso Doncsev, Szvetla Kjoszeva, Petĺr Petrov. Szofija, 1995, Univ. izd. „Szv. Kliment Ohridszki” 1/75 l.
Niederhauser Emil