Klió 1997/2.
6. évfolyam
A dinasztikus elv a római királyság korában
Luigi Bessone, a Padovai Egyetem professzora az 1996. október 1-én és 2-án Debrecenben megrendezett Alföldi András Tudományos Emléktanácskozásra írta ezt a tanulmányát. Vizsgálatának célja annak kimutatása, hogy mennyiben érvényesült a dinasztikus elv az utódlásnál a királyság korában. A történetírók közül főleg Liviusszal és Dionüsziosz Halikarnaszeusszal foglalkozik részletesebben. Egy király halálának leírásakor gyakran visszatér az a formula, hogy auspicia ad patres redeunt (a hatalom az atyákra száll vissza), amely az interregnum intézményére és a választási elv érvényesítésére utal. Az interregnum feladata, hogy garantálja a normális államigazgatást, a minimumra csökkentse az adminisztratív ügyintézés hiányát és előkészítse az új király választását. Ehhez a senátus helyeslése, a comitia szavazása és bizonyos kedvező előjelek szükségesek. Liviusnál az interregnum csak technikai szünetet jelent a választásos monarchikus rendszerben, Dionüsziosz Halikarnaszeusz szerint azonban minden király halálakor újra megvitatják az alkotmányos elveket, és a szenátus formálisan megkérdezi a népet, hogy akarja-e újra a monarchiát, vagy inkább az évenként választott hivatalnokokat.
Bár dinasztikus harcok a
Tarquiniusok előtt is voltak, mégis az ő időszakukról tájékoztatnak bővebben a
források. A dinasztikus elv megsértése Servius Tullius hatalomra jutásakor
jelenik meg. Az előző királyné, Tanaquil bölcs tanácsaira hallgatva és kihasználva,
hogy ő volt a király veje és jobb keze, megszerezte a királyi hatalmat.
Liviusnál Tanaquil királyné négyszemközt beszél a vejével arról, hogy Servius
predesztinálva van a trónra, és ezt gyermekkorában már csodás előjelek is hírül
adták. Nem beszél sem Priscus sarjairól, sem a dinasztikus elv védelmezéséről.
Dionüsziosz Halikarnaszeusznál ezzel szemben egy családi tanácskozás leírása
található, amelyben dinasztikus elvekről is szó van: félnek Ancus Martius
fiainak bosszújától, mert ha ők fogják megszerezni a hatalmat, akkor igen
súlyos veszély leselkedik az egész családra, rokonaikra, barátaikra. Ezért
cselhez kell folyamodni: eltitkolni a király halálát, és úgy tenni, mintha
közeli felgyógyulásának a reményében vejére bízta volna a köz- és magánügyek igazgatását.
Servius uralmának megszilárdulását jelzi Tarquinius halálának bejelentése és
Ancus fiainak a királygyilkosság miatti örökös száműzetése. Livius azt mondja,
hogy Servius a nép parancsa ellenére és az atyák akaratából (iniussu populi,
voluntate patrum) uralkodott. A másik variáció szerint Priscus unokáinak a
gyámjaként uralkodott, a patriciusok pedig az alkotmányos norma megsértése
miatt elégedetlenkedve, titokban tanácskoztak az illegális kormányzat
megdöntéséről. Servius velük szemben keresi a nép támogatását: népgyűlést hív
össze, amelyen az unokákkal az oldalán jelenik meg. Azt mondja magáról, hogy ő
Priscus utódainak viseli gondját, és nem hatalomvágyból szerezte meg a
királyságot, hanem az elhunyt király utolsó kívánsága szerint.
Tarquinius
Priscus, az etruszk dinasztia alapítója Ancus fiait a királyválasztáskor
vadászat ürügyével tartja távol. A fiúk a vérségi elvre hivatkozva úgy
gondolják, hogy csalárdul megfosztották őket a hatalomtól. Elégedetlenségüket
még fokozza, hogy Priscus jobb kezeként és jövendő utódként Servius jelenik
meg, aki rabszolga származású, és idegen. Ez indítja őket arra, hogy pásztornak
öltözött bérgyilkosokat küldjenek Tarquinius Priscus ellen. Ez a történet is
olyan törekvésre utal, amelynek célja a dinasztikus elv érvényesítése.
Egy
másik erre utaló közlés, hogy Ancus Martius király Numa unokája volt. Ezt
Livius nem azért mondja, hogy dinasztikus alapon okolja meg a negyedik király
megválasztását, hanem azért, hogy egy majdani politikai fordulat eljövetelét
sejtesse.
Livius
szerint Servius előre biztosítani akarta magát Priscus fiainak bosszújától,
nehogy elődjének a sorsára jusson, akit Ancus fiai gyilkoltattak meg. Servius
saját leányaival házasította össze Priscus unokáit. Ezt követően a fiatalabb
Tullia és Lucius között titkos megállapodás jött létre a hatalom megszerzésére.
Megölik házastársukat, majd házasságot kötnek, így az utódlásnál a jog helyébe
az erőszak lép. Lucius tudatában van királyi származásának, és trónra való
jogosultságának, amit Tullia is gyakran emleget. Szemére veti Serviusnak, hogy
túllépte a gyám szerepét, és kormányzása illegális. Servius erre a római
monarchia választásos elvével válaszol: ha az lenne a törvény, hogy az elhunyt
királytól nemcsak a magánvagyont, hanem a trónt is öröklik, nem uralkodott
volna Tarquinius Priscus, hanem helyette Ancus elsőszülött fia. De nem a vér
szerinti örökösnek kell uralkodnia, hanem annak, aki méltó rá, mert a vagyon
azé, aki birtokolja, de a hatalom a népé. Ezt a hatalmat a nép átadja
választott királyának, majd a király halálakor újra a kezébe veszi.
A
Sextus-Lucretia eset kapcsán Dionüsziosz Halikarnaszeusznál Sextus nem a
harmadszülött, mint Liviusnál, hanem a legidősebb fiú. Lucretiának azt ígéri,
hogy feleségül veszi, és együtt fog vele uralkodni Rómában, mivel
elsőszülöttként ő a törvényes örökös. Itt a történetíró indokolatlanul hozza
szóba a primogenitura elvét, amely Liviusnál akkor jelenik meg, mikor a
következőket írja: „mivel ikrek voltak, és koruk alapján nem lehetett közöttük
különbséget tenni”.
A választásos elv ellenére
ezekből az írásokból az tűnik ki, hogy az utódlással kapcsolatos gondolatokba
belekalkulálták a rokonsági viszonyokat is. Érdekes, hogy a folytonos utalások
a római királyság dinasztikus elvére éppen Dionüsziosz Halikarnaszeusznál
tűnnek fel – annál a szerzőnél, aki azt mondja, hogy a király halálakor mindig
megvitatásra került a monarchikus uralkodás elve. Ancus Martius fiai és
Tarquinius Priscus utódai trónigényüknél mindig a dinasztikus elvre hivatkoznak,
miközben az, aki jogtalanul kaparintotta meg a hatalmat, a választásos elvet
védelmezi.
Luigi Bessone: Linee di interpretazione dinastica dell’ eta regia romana (A dinasztikus elv a római királyság korában) Acta Classica
Óbis Hajnalka