Klió 1997/2.
6. évfolyam
A Seuso-kincs nyomában
Minden idők egyik legjelentősebb római kori lelete, egy, a IV. és V. század fordulóján készült, 14 darabból álló, hiányos ezüst étkészlet bukkant fel 1990-ben a műkincskereskedelem londoni piacán. De honnan került ide ez a kincs? Erre a kérdésre még a tudósok sem tudtak eddig kielégítő és egyértelmű választ adni. A régész kutatók és ókortudósok fáradozása azonban összefonódik a jogtudomány doktorainak munkájával, ugyanis több ország, így Libanon, Horvátország és Magyarország is igényt tart a hatalmas értékű ezüst kincsre. A csempészésnek annyi közvetítő láncszeme volt, hogy mire az Londonba ért, a kincs eredeti lelőhelye és megtalálója ködbe veszett.
A londoni felbukkanás óta
egyre több régész foglalkozik a kincs kutatásával és vizsgálatával, melyek
között a késő császárkorból származó, valaha talált legnagyobb és legsúlyosabb
tárgyak szerepelnek. A sok kiváló tudós közül ketten arra vállalkoztak, hogy a
Seuso-kincset az eddigieknél nagyobb részletességgel mutassák be és hozzák
nyilvánosságra. A szerzők, Marlia Mundell Mango és Anna Bennett először 1989
áprilisa és 1990 januárja között tanulmányozhatták a kincsleletet. Ekkor számos
fénykép készült a tárgyakról konzerválás előtti és utáni állapotukban. Később,
1993-ban M. M. Mango újabb vizsgálatokat végzett, főleg a 14 darabos ezüstöt
tároló rézüstöt helyezve előtérbe, majd A. Bennett régésznővel együtt 1994-ben
publikálták kutatási eredményeiket a jelen könyvben.
A Seuso-kincs (The Seuso
Treasure) című könyv két fő részre osztható: az első részben az általános
leírás mellett más, szintén császárkori leletegyüttesekkel való
összehasonlítások olvashatók, míg a másodikban a 14 darab ezüsttárgy és az
azokat tároló rézüst elemzése található különböző szempontok alapján, mint
például méret, feliratok, díszítési technika, funkció, fémösszetétel, valamint
a tárgyak állapota. A könyv elején a szerzők mellékelik annak a bírói végzésnek
a másolatát, melynek értelmében az 1993. november 18-i, New York-i tárgyaláson
elutasították a fentebb említett országok igényét. A lelet azóta New Yorkban
van és a tulajdonjog kérdésének eldöntéséig ott is marad, s remélhetőleg újabb
árverezés nem szórja szét ezeket a műkincseket a nagyvilágba, együtt tárulnak
majd az antik kultúrában gyönyörködők szeme elé.
Az
első részben M. M. Mango a 14 ezüsttárgyat kétféleképpen csoportosította. Az
első elosztást az edények típusa alapján készítette el, így négy tálat, egy
kétfülű korsót, öt kancsót, két vedrecskét, egy mosdótálat és egy
ékszeresládikát különböztetett meg. A másik felosztás alapja az edények
funkciója volt. Ennek következtében a tárgyak legnagyobb része asztali
készletet alkotott: a négy nagy ezüsttálat étkezésre, a kétfülű korsót és a
Dionysos-kancsót ivásra, továbbá az állatábrázolásos kancsót az asztalnál
kézmosáskor használták (a legutóbbihoz tartozott egy mosdótál is, amely azonban
már elveszett). A két, geometrikus motívumokkal díszített kancsó az egyetlen
mosdótállal asztali kézmosáshoz használt készletet alkot, míg a két
Hippolytus-vedrecske, a Hippolytus-kancsó és az ékszeresládika fürdőtartozékok
voltak. Ezenkívül táblázatokban összefoglalva láthatjuk a további kutatási
eredményeket a tárgyak díszítésére vonatkozóan (melyek a fő díszítési
technikák, milyen fajtájú díszek találhatók az edényeken, milyen témájúak a
díszítések), és megfigyelhetjük, hogy miként kapcsolódnak egymáshoz a tárgyak
előállítási technikájuk, valamint előállítási helyük alapján.
Ugyancsak
ebben az első, bevezető részben Anna Bennett ír az ezüstedényeken végzett
műszeres vizsgálatokról és a konzerválásról. Minthogy az ezüsttárgyak egy
nagyméretű rézüstben voltak elhelyezve és elrejtve, a tárgyakról vett
anyagminták vizsgálata alapján megállapította, hogy azok kettős védelmet
élveztek, mivel valamilyen textilanyagba csavarták, mielőtt a rézüstbe rakták
volna őket. (Meg kell jegyezni, hogy más kincsleletek néhány edényén, melyeket
rézüstben helyeztek el, szintén találtak ilyen textildarabokat.) Az egyes
darabok fémösszetételéről készített a szerző egy igen részletes táblázatot,
melyben feltüntette a különböző lerakódások mértékét az ezüst felületén.
Készült továbbá egy rekonstrukciós rajz az üstön és a 14 edény közül néhányon
megállapítható lenyomatok vizsgálata után arról, hogyan rakták bele az üstbe a
tárgyakat. Eszerint az üst aljára a Meleagros-tál került, melynek
gyöngysor-díszítéses lenyomata jól látható a rézüst alsó falán. Ezen a
Geometrikus tál, majd az Achilles-tál feküdt, utoljára pedig a Seuso-tál kapott
helyet. Hozzávetőleges számítások alapján kiderült, hogy a tálak felett
elegendő szabad tér maradt a kincs maradék tíz tárgyának elhelyezésére.
A
rézüst igen törékeny, állapota rossz, valamint az alaplapja teljesen levált a
faláról. Ezzel szemben az ezüstedények nagyon jó állapotban vannak, legtöbbjük
teljes, csak néhány darab hiányzik, amely levált az egyes edények faláról és el
is veszett. A. Bennett részletesen elemzi az ókori használat miatt keletkezett
károkat a tárgyakon és bemutatja a javításokat is. Mindezek a repedések és
karcolások még az üstbe való elhelyezés előtt érték a tárgyat, mivel vastag
réteg rakódott le a felületre, a károsodások pedig az alatt voltak.
Ugyanebben
a fejezetben találhatjuk az edények kidolgozásának és díszítésük technikáinak
részletes bemutatását és egyéb európai kincsekkel, mint például a mildenhalli
vagy a kaiseraugsti kincsleletekkel való összehasonlítását. A leletből 10
tárgyon figyelhető meg aranyozás. Az ezüst igen jó minőségű, nagy tisztaságú,
kb. 95–98 százalékos tartalmú. A tárgyak általában tartalmaznak egy kevés
ötvözetet, főleg rezet, hogy ez szilárdítsa, keményítse és használatra
alkalmassá tegye őket.
A
14 ezüstdarab közül nyolc tárgyon található felirat, melyek megoszlása: nyolc
felirat latin nyelvű, öt görög, és van egy felirat, mely lehet latin és görög
is. Ezek között főleg súlyadatok szerepelnek, melyeket M. M. Mango összevetett
a tárgyak jelenlegi súlyával, és minimális eltérést észlelt. Ezenkívül a
Seuso-kincs súlyadatait sok más lelet hasonló adataival hasonlította össze. A
súlyadatokon kívül néhány név is kiolvasható, így például a legjellemzőbb a Vadásztálba
írt Seuso, mely valószínűleg az ezüstkészlet tulajdonosát jelöli.
A
könyv második részében a szerzők elkészítették a 14 ezüsttárgyat és a rézüstöt
tartalmazó katalógust. Egyenként foglalkoznak a tárgyakkal, kidolgozva minden
apró részletet, majd általános leírást nyújtanak, s részletezik az edény
szerkezetét, díszítési technikáját. Az előző részben általánosságban
megemlített szempontokat most egészen kibontják, mint például az edény
állapota, használatának és ókori javításának bizonyítása, feliratok. Az ezüstök
felületén látható bevésett vagy „repousse” technikával készült domborművek
gyönyörű anyagot biztosítanak a leíráshoz.
Minden
tárgy esetében kiemelhető még funkciójuk elemzése, valamint előállításuk
helyének és idejének vizsgálata. Az edényeket általában tálalásra használták és
egyben díszként is megjelentek a dús lakomaasztalokon vagy az előkelők
házaiban. Ez alól persze a rézüst kivételt képez. Elsődleges funkciója az volt,
hogy benne folyadékokat melegítsenek a tűzön, és erre bizonyítékul szolgál az
üst megfeketedett, kormos alja is. Később már csak szilárd anyagokat tartottak
benne, mielőtt az ezüstök hosszú évszázadokra elfoglalták volna rejtekhelyüket.
A készítés helye és ideje sok tárgy esetében bizonytalan, s csak annyit tudnak
meghatározni a tudósok, hogy mely tárgyak készültek közel azonos időben és
ugyanazon műhelyben vagy területen.
A
könyvben található rengeteg adatot, információt, a kutatások eredményeit nagyon
sok fénykép díszíti és támasztja alá. Ezek a fotók szépek és érdekesek is
egyben: egyrészt nagyításokkal igen apró részleteket is ki tudtak emelni és az
olvasók szeme elé tárni, másrészt olyan röntgen-felvételeket mutatnak be,
mellyel azt vizsgálják, hogy az adott edény egy darabból készült-e, vagy a
díszítési technikák (pl. vésés, kalapálás) folytán hol és mennyire vékonyodott
el a tárgy fala. A képek különlegessége még az is, hogy tisztítás és
konzerválás előtt is, és utána is készültek, az ezüstleleteket egészben is, és
minden nézetből is bemutatják.
A világ akkor figyelt fel a
leletre, mikor 1990. február 9-én az egyik legnagyobb műkincsárverező üzletház,
a londoni székhelyű Sotheby’s bemutatta azt New York-i kiállítócsarnokában. A
történet legújabb fejezete mostanában folytatódik, itt, Magyarországon is,
hiszen 1996. augusztus 6-án jelentette be a magyar sajtó, hogy a szabadbattyáni
római kori ásatások során talált több, mint 10 ezer négyzetméter alapterületű
villa esetleg ugyanazé a Seusoé volt, aki a felbecsülhetetlen értékű kincseket
is birtokolta. Régészek szerte a világon foglalkoznak most e viszonylag új
kincslelettel, és az újdonságot mutatja az is, hogy e könyv írói is folytatást
szánnak művük első részének.
Marlia Mundell Mango és Anna Bennett: The Seuso Treasure (A Seuso-kincs) Ann Arbor. 1994. Journal of Roman Archaeology, Supplementary series, Number 12., Part 1, 480 oldal, illusztrált
Kálny Beatrix