Klió 1997/2.
6. évfolyam
A feudalizmus válsága
A történettudomány a XIX. század óta könyvtárnyi irodalmat halmozott fel a hűbériségről. A középkorkutatásnak hosszú időn keresztül közkedvelt témája volt. A XX. század közepéig húzódó szakmai vitákat követően azonban csökkent az érdeklődés a hűbériség kutatása iránt. A figyelem az 1980-as évek végén éledt újjá az olasz G. Giordanango (Le droit féodal dans les pays de droit écrit...), a német W. Kinast (Die fränkische Vassalität...) munkáival, és a neves német történész, H. Mitteis emlékére rendezett müncheni konferenciával. A vita Susan Reynolds: „Fiefs and Vassala. The medieval evidence reinterpreted” (Oxford Univ. Pr. 1994.) című nagyszabású munkájával teljesedett ki. Ezt veszi bonckés alá E. Nortier közel száz oldalas tanulmányában. A francia történész szerint S. Reynolds a szakmában régóta meg nem kísérelt tettre vállalkozott: újraírta a nyugati hűbériség összehasonlító történetét.
E. Nortier tanulmányának első
felét Reynolds könyvének ismertetésére szenteli. A mű négy nagy részből áll. Az
első a hűbérbirtokkal és a vazallus viszonnyal, a második a francia
hűbériséggel, a harmadik Itáliával, a negyedik Angliával és a német-római
császársággal foglalkozik. E. Nortier úgy véli, hogy a mondanivaló lényege az
első három részben fogalmazódik meg.
Reynolds a szakmai illúziókat
kívánja eloszlatni a hűbériségről. Szerinte a középkori társadalom és állam
életében sosem játszott olyan meghatározó szerepet, mint ahogy ezt eddig a
történetírás állította. A társadalmi hierarchia nem a hűbériségen nyugodott,
hanem az engedelmességen, a kölcsönös kötelezettségen és a kollektív
megítélésen. A hűség a társadalmi állapotból, s nem a vazallitásból származott.
A középkori társadalom három nagy kategóriára tagolható: a nobilitásra, a
földművesekre és a kettő között elhelyezkedő fegyveresekre. A fegyverviselés
nem éles határoló funkció a földművesekkel szemben. A vazallitás, hűbéri függés
bizonytalan fogalmak, használatuk nem magyarázza meg a középkori hatalmi
rendszert. Nem a hűbérúr-hűbéres viszony, hanem a kormányzó és kormányzott
viszonya volt a lényeges.
A feudum eddigi értelmezését
is hasonló kritika éri Reynolds részéről. A XII. század előtt a feudumra
vonatkozó jogok és kötelezettségek inkább a kormányzáshoz, mint a birtokláshoz
kötődtek. Tényleges tulajdonlás helyett a feudumon csak birtokigazgatási jogok
érvényesültek. A XII. században a római jog újjáéledésével kezdődött változás,
melynek lényege az volt, hogy a tulajdonlás meghatározóbbá vált. Így a feudumot
is lehetett értelmezni, pontosabban igazán csak a XII. századtól volt
megmondható, hogy mit nevezhetünk feudumnak. Ekkortól fogható meg az
adományozót és az adományozottat illető birtokjog. A feudum tehát lényegében
csak a XII. századtól létezett, melyen a hűbéres kötelezettségei – a birtoklás
fejében – utólagosan nyertek megfogalmazást.
Reynolds könyvének egyharmada
a francia hűbériséggel foglalkozik a korai középkortól a XIII. századig. A
szerző úgy véli, hogy a Karoling-kor seniorvazallus viszonya „üres” fogalom. A
vazallusok száma Martell Károly korától kétségtelenül nőtt, de a vazallusok nem
az eddig vélt „szabályos” viszonyban álltak hűbéruraikkal. A rendszer lényegét
az állam–egyház–világi előkelők kapcsolata adta. A frank királynak majd
császárnak járó hűség és engedelmesség mindenkire vonatkozott, s nem a senior-vazallus
viszonyból származott. Vazallusi engedelmesség helyett politikai megegyezéseken
nyugvó engedelmesség érvényesült az államban. A politikai kompromisszumokat a
Karolingok katonai sikerekkel és jótékonykodással (birtokadományozással) érték
el. Mindkettőhöz jelentős anyagi forrás (föld) volt szükséges, melyet részben a
fiscus benefíciumba adása, részben az állam és az egyház megegyezése
biztosította. A precaria verbo regis gyakorlatán keresztül az egyház földet
engedett át világiaknak, cserébe tizedet nyert mindenkitől. A vazallitás és a
hűbérbirtok azonban nem kapcsolódott össze szükségszerűen, vagyis nem volt
minden vazallusnak hűbérbirtoka, és nem minden javadalmazás szólt vazallusnak.
A Karoling-állam széthullását nem a hűbériség okozta, hanem az, hogy a grófok
allódiummá tették az uralkodói eredetű javadalmakat.
Reynolds művének legkifejezőbb
részei az 1100–1300 közötti Franciaországról és Itáliáról szóló fejezetek.
Ahogy a megelőző századokban, a XI. században sem lehet jól megfogható különbséget
tenni a birtokok jogi természete között. Bizonytalan határ húzódott
benefícium–feudum–allódium között. A politikai hatalom (uralkodói, grófi,
egyéb) az allódiumot is konfiskálhatta. A feudum sokféle értelemben használt
terminus volt a XII. század előtt. Jelenthetett éves járadékot, ajándékot
(pénz, föld, gabona stb.), átengedést, hűbérbirtokot stb. Inkább politikai,
mintsem tulajdonjogi természetű volt a meghatározása. A X–XI. századi források
faggatása a feudum és a katonai szolgálat közötti kapcsolatot elhomályosítja a
kutató előtt. Reynolds szerint a szolgálat nem a földbirtokra nehezedő teher
volt, hanem politikai-rangbeli ügynek számított. A XII. században a feudum és a
katonai szolgálat gyakori összekapcsolódásában a váraknak és az erődített központoknak
volt nagy szerepe. A feudum és a katonai szolgálat összetartozása azonban ekkor
sem volt mindig egyértelmű. A feudum jelentése sem lett pontosabb. A
dél-francia tartományokban például a honor–feudum–allódium nem különíthető el.
A földek feudumba adása és a homagium ligitum összekapcsolása a XII. század
végétől vált jelentőssé. Ekkortól hódít igazán teret a feudum, mely új
birtoklási formát, ténylegesen feudumot jelentett. Terjedéséhez a királyi
hatalom erősödése párosult. Összefüggő hierarchia azonban ekkor sem
keletkezett. Nem határolódott el egyértelműen a hűbéri és az allodiális
birtoklás sem. A katonai szolgálat XIII. századi terjedése elsősorban nem az új
feudum gyakorivá válásával, hanem erősödésével függött össze. A király által
igényelt katonai szolgálat jelentősen megnövekedett.
Az Itáliáról szóló fejezetben
a könyv szerzője ismét hangsúlyozza, hogy a hűbériség modellje a modern
történetírás alkotása, amely valójában nem létezett. A longobárdoknál a frank
hódítás után jelent meg a vazallus szó többféle értelmezésben. A katonáskodó
vazallusokon kívül így hívták a királyi udvarban élő laikus és klerikus
tisztségviselőket is. A katonáskodást a frank hódítás után is zömmel a
közszabadok végezték. A XI. század végétől a városok születésével a hűbériség
fogalma átértékelődött, különösen a birtokok jogi természetét illetően. A XII.
századi jogi iskolák értekezései származtatják először a feudumot a hűségből.
Előzménye II. Konrád császár 1037-es rendelete, mely fontos utalásokat
tartalmazott a föld természetéről, a hűségviszonyról és a beiktatásról. Az ún.
Libri feodorum (Hűbéri könyvek: a hűbériség jogviszonyaira vonatkozó
gyűjtemények, értekezések) egyik válfajává vált. A XII. századi Hűbéri könyvek
sem különítették el azonban élesen a feudumot és az allódiumot. A feudum a
városok számára csupán eszköz volt, hogy ellenőrzésük alá vonják a környező
vidéket. A feudum után a kommuna évi járadékot kért, melynek megfizetésére
esküt kellett tenni. Barbarossa Frigyes 1154-es és 1158-as rendelete a hűbériség
általánossá tételét kísérelte meg Itáliában, de anélkül, hogy mindenkitől
hűségesküt kért volna, s hogy a feudum csak nemesi birtok lehetett volna. A
feudum végleges megfogalmazására a XIII. században került sor az észak-itáliai
városokban: viszonylag szabad, örökíthető, hűség fejében járó és katonai
szolgálattal terhelt birtok.
A tanulmány második részében
E. Nurtier saját, a könyv szerzőjétől igen eltérő álláspontját ismerteti.
Elsőként a francia feudum jogi természetét elemzi. Szerinte S. Reynolds összemosta
a feudum és az allódium közötti különbségeket. Valójában a két birtokkategória
mindig elkülönült egymástól, annak ellenére, hogy volt bizonyos „párhuzamosság”
közöttük. Mindegyik fizetett közterhet, örökösödési illetéket, mindegyikre
lehetett építeni várat, és mindegyiket elkobozhatta az uralkodó. A kora
középkorban az allódiumok, vagyis a teljes tulajdonban lévő földek átalakulása
a prekária-rendszer megjelenésével kezdődött. A prekária – egyházi és kincstári
földekből – volt az első változata az átengedett földeknek. Ezen érvényesültek
először a tulajdonos részéről a használó számára átengedett korlátozott mértékű
birtokjogok. A Karoling-kori formulák – elkerülték Reynolds figyelmét –
egyértelműen tükrözik, hogy a prekáriák és a benefíciumok más, az allódiumokkal
össze nem keverhető birtokkategóriák. A precaria verbo regis volt a benefícium
kialakulásának egyik gyökere: birtoklójának katonai vagy egyéb szolgálatot
kellett teljesítenie. A benefícium és a honor örökíthetővé válása kétségtelen
folyamat volt a IX. század második felében, de az öröklés rendjét pontosan
megszabták. Hincmar reimsi érsek leírta, hogy a benefícium csak akkor volt
örökíthető,ha az állam érdekét szolgálta, s ha az örökös alkalmas volt az adott
szolgálat teljesítésére. Kopasz Károlynak az allódium elkobzására vonatkozó
rendelkezése is világos: allódiumát valaki csak akkor veszítheti el, ha
fellázad uralkodója ellen. Az allódiumra jóval kevesebb és más jellegű
kötelezettségek nehezedtek, mint a benefíciumra, a honorra és a feudumra. Már a
száli törvénykönyv megfogalmazta, hogy az allódium olyan saját tulajdon,
amelyet csupán az örökösödés helyi rendje és az állam iránti kötelezettségek
terhelnek. S. Reynolds összekeverte a járadékot és az adót. Az allódiumot
általában csak adó terhelhette. Az allódiumot a későbbi századokban sem nyelték
el a más jogi természetű birtokok, csupán elterjedtségét csökkentették
jelentősen. Az allódium és a benefícium, honor, feudum stb. eltérő jogi
megítélése mindig megmaradt.
E. Nortier a továbbiakban a feudum
gazdag megjelenési formáit vizsgálja a kora középkori Európa különböző régióira
vonatkozóan. Ahogy a prekária, a benefícium és a honor, úgy a feudum is
többnyire vagy kincstári földből vagy egyéb tulajdonlású allódiumból
keletkezett. Feudummá azonban benefícium is válhatott. A birtoktípusok
átalakulhattak, vagyis a feudum allódiummá való visszaalakulása sem volt ritka
eset. Ezek a folyamatok kétségtelenül zavart okozhattak a birtokjogi mivoltának
megállapításakor, különösen akkor, ha a kor forrásai felcserélve használják a
különböző terminusokat. Dél-Franciaországban például a XI. században a honor
szót időnként allódiumra és feudumra is használták, de jogi-tartalmi azonosítás
nélkül. A zavart csak fokozhatja, hogy délen a katonai szolgálat birtokhoz kötődése
nem volt általános gyakorlat. A Loire-völgyétől északra viszont a IX–X.
századtól majd minden ismert esetben a benefíciumhoz, honorhoz és a feudumhoz
tartós szolgálat kötődött. A Karolingok alatt például a casatus a benefíciumot
vagy a precaria verbo regist élvező fegyveres neve volt. Hincmar a IX. század
második felében csak benefíciumot emlegetett még. A casatus földje, a
casamentum csak benefícium volt. A feudum és a katonai szolgálat, a feudum és a
miles összetartozása a XI. század folyamán vált általánossá. A XII. századra a
feudum délen is katonai szolgálattal járt együtt. Magának a szolgálatnak a
meghatározása is a X–XI. században vált egyértelművé. A feudumhoz katonai és
hivatali, az allódiumhoz csekély közszolgálat társult.
Suger, Saint-Denis apátja,
VII. Lajos híres államférfia a XII. században a feudumot már a királyi kormány
hatékony eszközének tekintette. Körültekintő és széleskörű alkalmazásával az
uralkodói hatalom minden más hatalom fölé kerekedhet, mivel a nemesi szolgálat
és a vazallusi hűség biztosítója. Az allódiumot csupán fiskális szolgálatra
tartotta alkalmasnak. A feudum a XII. század folyamán – más folyamatokkal
együtt – egyre nagyobb szerepet játszott az állam irányításának a csúcsán, de
anélkül, hogy az alacsonyabb szinteken elveszítette volna helyét a katonai
szolgálatban.
E. Nortier a hűségesküt és a
birtokba iktatást szintén a hűbériség szerves részének tekinti. Elutasítja S.
Reynolds felfogását, mely szerint a vazallusi hűségeskü nem „eredeti”, kora
középkori, hanem XIII. századi konstrukció, ahogy a teljes szerkezettel
rendelkező hűbériség is. A francia szerző a folytonosságot, a folyamatjelleget
hangsúlyozza a hűbéri rendszer történetében. Ez vonatkozik az esküre és a
beiktatásra is. Az eskü a késői római korból ismert, s több változata terjedt
el a korai középkorban. A IX. században három változata volt ismert: a katonai
szolgálatra tett vazallusi eskü, az allódiumát az uralkodótól visszakapó
tulajdonos esküje (firmitas), hogy többé nem tanúsít ellenállást, és a 817-es Ordinatio
imperii-ből ismert, a császárnak a királyok részéről járó eskü, hogy segítik és
hűségesek maradnak hozzá. A későbbiekben a Karoling-királyok ezt a harmadik
típust alkalmazták alattvalóikra vonatkozóan. A katonai szolgálatra esküt tett
és benefíciumot élvező vazallusokról Nagy Károly korában lista készült. Ez
egyértelműen bizonyítja, hogy a XIII. század előtt, a korai középkor folyamán
gyakorlat volt az eskütétel.
Fontos további jegye volt a
hűbériségnek a szolgálat és a birtokba iktatás. A szolgálatra való
felajánlkozást a VIII. század közepétől több írott forrás bizonyítja. Közülük
Einhard levelei (IX. század első harmada) különösen értékesek. A személyes
felajánlkozás és a katonai szolgálatra tett hűségeskü nélkül nem volt birtokba
iktatás. A vazallusi kötelezettségek (fides, hominium) első leírását Kopasz
Károly korából ismerjük. Nithard történeteiből tudhatjuk meg, hogy a IX. század
közepére a birtokba iktatás már a hűségesküre való ösztönzés vagy kötelezés
eszköze is lehetett. Az országnagyok jóvoltából a hűség és a szolgálat
alárendelődhetett a beiktatásnak, s a szolgálat mértéke, mikéntje a
javadalomtól vált függővé. Miután a benefícium öröklődhetett, az uralkodó
részéről a beiktatás formálissá válhatott, de a beiktatás joga sosem szűnt meg.
Egyedül az országnagyok (hercegek, nagyobb grófok) egy része tekintett ezután
(a IX. század végétől) úgy az uralkodótól származó birtokára, mint allódiumra,
melyet közvetlenül már nem a királytól, hanem az apjától kapott örökül. Ezt S.
Reynolds is helyesen állapította meg. A IX. század végétől a hercegek többnyire
csak saját érdekeik szerint szolgálták az uralkodót. Ez arra utal, hogy a
hercegek és az uralkodó között sosem szakadt meg teljesen a hűbéri kapcsolat. A
hercegek egymással szemben gyakorta fordultak az uralkodóhoz, s ilyenkor mindig
hűségesküt tettek. Amennyiben újabb birtokot is szereztek, a hűségeskühöz
beiktatás kapcsolódott. Ez az állapot a XII. században sem változott meg
lényegesen. Az első Capetingek alatt szintén ismert volt a hűségeskü, az
auxilium, a consilium és az investitura, ha gyakorta formális is volt a
jelentősége.
A
hűbéri kapcsolatok megbomlásával szemben a Capeting uralkodók a XI. század
közepétől hivatalszervezet (a prévôt és a bailli intézményének) kiépítésével
próbáltak sikeresen védekezni. I. Fülöp a XI. század második felében elismerte
a déli területeken elterjedt gyakorlatot, a feudum anyai ágon való
örökíthetőségét, s így a délvidékekkel egyúttal fennhatóságát is elfogadtatta.
A feudum lassan ismét az uralkodó által szabályozott birtokká vált,
örökölhetősége, hűségesküvel és szolgálattal terhelt kötelezettségei
meghatározott rendhez kötődtek. A birtoklás korlátai között természetesen az
elkobzás joga is szerepelt. A Capeting-királyok a feudumnak új, közhasznú
funkciót kezdtek szabni. Ez két előnnyel járt: hűséget, szolgálatot és katonai
erőforrást biztosított. Így a IX–X. században felbomlott hűbéri rendszer új
tartalmi jegyekkel a XII–XIII. századtól kezdett újjászerveződni a királyi
hatalom alatt. Régi eszközökkel (hűségeskü megkövetelése, beiktatás
érvényesítése, újabb feudumok adományozása stb.) új rendszer volt születőben. A
Capetingek tehát a hivatali aktus kibővítésével és új feudumok adományozásával
ellenőrzésük alá vonták a régi feudumokat.
Összegzésként
E. Nortier leszögezi, hogy a jog által kreált XIII. századi feudum nem új a szó
szoros értelmében. Inkább hosszú, a korai középkortól tartó, több szakaszból
álló folyamat eredménye. Ezt támasztja alá a feudum itáliai fejlődése is. A
benefícium a IX. század elején közszolgálatra szánt adomány volt. 811-ből
származó feljegyzések szerint egy grófot kolostor védelmére köteleztek a
benefícium fejében. A IX–X. században a birtokra nehezedő katonai szolgálat a
birtok nagyságával állt arányban, ahogy a római korban az adó fizetése. A
feudum a X–XI. században terjedt el, és a benefícium szinonimája lett. S.
Reynolds nem ismerte fel, hogy az itáliai benefícium vagy feudum nem volt
azonos a livellóval, mivel ez utóbbit az allódiumhoz hasonlóan adni-venni
lehetett. II. Konrád 1037-es ediktuma is alátámasztja, hogy a hűbérbirtokok
típusai és a tényleges tulajdonlású földek jogviszonyai különböznek. A császár
elismerte, hogy a benefícium örökölhető, de vételét megtiltotta, és
egyértelműen kinyilvánította, hogy a benefícium közszolgálatra (katonai
szolgálatra) hivatott. A XI. század végétől keletkezett „Libri feodorum”
szintén bizonyítják a feudum szolgálatra kötelezett jellegét, és a beiktatás
szükségességét a birtoklás gyakorlásához. A lombardiai grófok csak akkor
tarthattak igényt a feudumra, ha a király a többi országos méltóság előtt
hűségesküjüket követően beiktatták őket.
S. Reynolds is érzékelteti,
hogy a XII. századi itáliai városok politikája hasonlít a francia királyokéhoz:
a feudum megújítása a városi hatalom terjeszkedésének eszköze lett. Az allódium
természete azonban ekkor sem változott: beiktatás nélkül lehetett örökíteni.
Katonai szolgálat ugyan tartozhatott hozzá, de ez nem volt jogi akadálya az
örökítésnek és az elidegenítésnek. Barbarossa Frigyes 1154-ben nyilvánosan
megrótta hűbéreseit, mert adták-vették a feudumot, holott ezt a jog tiltotta.
Helytelenítette azt is, hogy a katonai szolgálatot pénzzel igyekeztek
megváltani.
E. Nortier rövid
összefoglalóval zárja tanulmányát: S. Reynolds tévedett, amikor azt a végső következtetést
vonta le, hogy a különböző jogi természetű földek összeolvadtak, a feudum
„elnyelte” az allódiumot, s ezzel lényegében azonossá vált vele. A feudum és a
hozzá kötődő viszonyok Itáliában sem a XII–XIII. században keletkeztek. A
hűbériség tehát létezett a kora középkori Nyugat-Európában és jelentős szerepe
volt a berendezkedésben.
Elisabeth Magnou-Nortier: La féodalité en crise. Propos sur, Fiefs and Vassals” de Susan as Reynolds. (Válságban a hűbériség. Észrevételek S. Reynolds: Hűbérbirtokok és vazallusok című művéről) Revue Historique No 600 octobre-décembre 1996. 253–348. p.
Papp Imre