Klió 1997/2.
6. évfolyam
Oszmán–magyar kapcsolatok a kezdetektől 1402-ig
Örömteli fejlemény, hogy rövid időn belül a második olyan munka hagyja el Törökországban a sajtót, amely a tárgyilagosság szellemében mutatja be kapcsolatainkat az oszmánok államával a legkorábbi időktől a XV. század elejéig-közepéig. A korábban megjelent kötet Şerif Baştav professzor, egykori Eötvös-kollégista tollából való, s 1456-ig, azaz Nándorfehérvár első ostromáig követi végig az eseményeket [Osmanli Türk – Macar tarihi münasebetlerinde ilk devir (1456’ya kadar)] [Az oszmán-török–magyar történeti kapcsolatok első korszaka (1456-ig). Türk Kültürünü Arastirma Enstitüsü yayinlari: 116. Seri: III, Sayi: A. 32. Ankara, 1991, 188 pp.]. Az újabb kiadvány szerzője Hicran Yusufoglu professzor asszony, az Ankarai Egyetem Hungarológiai Tanszékének vezetője. Az ő munkájának további fontos jellemzője, hogy az Ankarában működő Török–Magyar Baráti Társaság első kiadványaként kíván minél szélesebb olvasóközönséghez eljutni.
A
mű írója nem először fordult a két nép történetének érintkezési pontjaihoz.
Legbehatóbban Thuróczy Krónikájának török vonatkozású részeivel foglalkozott, s
e témakörben készítette el egykor doktori disszertációját, amely a legrangosabb
török történeti folyóiratban, a Török Történeti Társaság Belletenjében látott
napvilágot (Hicran Akin, XV. Yüzyil Lâtince Macar Kronigi Chronica Hungarorum’un
Türk Tarihi Bakimindan Degeri [A XV. századi magyar krónika, a Chronica
Hungarorum értéke a török történelem szempontjából). Belleten LI/200 (1987),
667–759.]. Tudományos tevékenysége nálunk is ismert, hiszen 1988-ban az ELTE
Középkori és Koraújkori Magyar Történeti Tanszéke mellett működő
Társadalomtörténeti Munkacsoport felkérésére Thuróczy és a török krónikák a XV.
századi török–magyar kapcsolatokról címen előadást tartott, amelynek szövegét a
Keletkutatás 1988. őszi száma adta közre (3–12. oldal).
Mostani
könyvében az eddig vizsgáltaknál korábbi, meglehetősen forrásszegény időkre
terjeszti ki figyelmét. A bevezetőben találóan tér ki arra, hogy ez a korszak
eléggé kiesik a mai magyar kutatók érdeklődési köréből, s hogy alig született
róla áttekintés. Kivétel talán Szakály Ferencnek a szerző által is használt
dolgozata [A török–magyar küzdelem szakaszai a mohácsi csata előtt (1365–1526).
Mohács tanulmányok. Szerk. Rúzsás Lajos és Szakály Ferenc. Budapest,
1986, 11–57.], mely ugyanakkor éppen a szóban forgó éveket taglalja leginkább
madártávlatból; érvényes ez a megállapítás Baştav professzor fent említett
könyvére is. Következésképpen a kis kötet kétségkívül hézagpótló.
A
mű három fő részre oszlik. Az első nagyobb fejezet a nikápolyi csatáig veszi
szemügyre az oszmán–magyar kapcsolatokat, a másodikat a szerző a nikápolyi
ütközetnek szentelte, míg a harmadik a két országnak a Nikápoly utáni években
követett bel- és külpolitikáját tárgyalja, mindvégig kiváló forrás- és
szakirodalmi ismeretekről tanúskodva (esetenként eléggé eldugott, múlt századi
magyar közleményeket is idézve).
Nem
lévén a korszakban kellően jártas, nem bocsátkozom a részletkérdésekbe. Egy
példán szeretném csak bemutatni, mennyire nehéz egyik-másik XIV. századi
esemény pontos dátumának meghatározása, illetve megtörténtének egyértelmű
igazolása. A Marica-folyó menti esetleges első magyar–török összecsapásról van
szó, amelynek kapcsán igen eltérő megközelítésekkel találkozhatunk. A Hammertől
származó változatban – s ezt fogadta el Hicran Yusufoglu is – Nagy Lajos erői
súlyos vereséget szenvedtek itt 1363 nyarán. Ez annyira komoly méretű lett
volna, hogy attól kezdve a magyarok rettegtek az oszmánoktól, amit csak Hunyadi
János győzelmei tudtak némiképpen enyhíteni. [A dolog pikantériája, hogy ez a
kitétel nem szerepel Hammer eredeti német szövegében (Geschichte des
Osmanischen Reiches I. Pest, 1827, 170.), a török fordításban viszont igen;
egyelőre nem sikerült kiderítenem, hogy a közbülső francia átültetésbe került-e
bele, vagy Atá bej, illetve Zuhuri Danişman toldta-e be.] Mégis, Nagy Lajos a
vereségből győzelmet kovácsolt, s ezt Mariazell felépítésével örökítette meg (a
nagy osztrák historikus írta így, pedig csak átépítették-kibővítették a korábbi
kápolnát). Hammer még élcelődött is azon, hogy a kegytemplom első nagy csodája
éppen a történeti valóság kificamítása lett volna.
A
másik oldalon az a nézet áll, „hogy a török krónikások itt, félredatálva, az
1371-es črnomeni csata eseményeit mondják el, amelyben viszont sem a magyar
király, sem pedig a magyar sereg nem vett részt” [Szakály, i. m., 16/6.
jegyzet; Horváth Mihály, Magyarország történelmére (II. 299–300), illetve
D. E. Pitcher, An Historical Geography ofthe Ottoman Empire című,
elfogultnak semmiképpen sem minősíthető művének 43–44. lapjára hivatkozik].
Utalhatunk
még arra, hogy a Hammemál – sajátos logikai csavarintás nyomán – feltüntetett
1363-as évszám helyett az 1365-ös a helyes, a török forrásokban lévő 766.
hidzsra évnek ugyanis az 1364. szeptember 28–1365. szeptember 17. közti tartam
felel meg.
Végül
meg kell említeni, hogy arról az adománylevélről, amelyet Hammer perdöntőnek
vélt (i. m. I. 594.), az derül ki, hogy nem Lajos király, hanem Lajk (László)
havasalföldi vajda bocsátotta ki, s nem három évvel a feltételezett „1363”-as
hadjárat után, hanem 1372-ben. A háttérben az áll, hogy a szóban forgó iratot
Katona jócskán megrövidítve építette be hatalmas munkájába, s így a „nobiscum”
kitétel látszólag a királyra utal, holott valójában a vajdát takarja.
Legalább
ennyire kérdéses a mariazelli építkezés és adományozás ügye. A legutóbbi időkig
nem bukkant fel egyetlen olyan levéltári dokumentum sem, amelyikből biztonsággal
lehetne következtetni ennek dátumára. Csak több mint száz évvel a dolgok
lezajlása után jegyezték le a vonatkozó legendát. Mindazonáltal Kumorovitz L.
Bernát körültekintő érvelése szerint – amelybe egyebek mellett belevonta azt a
figyelemre méltó párhuzamot is, amelyet Dercsényi Dezső mutatott ki a padovai
bazilika Szent Jakab kápolnájának freskóciklusa és a mariazelli legenda között
– az alapítás 1375 tájára, Nagy Lajosnak a havasalföldi fejedelem és a törökök
ellen ez évben vívott győzelmes csatájának idejére tehető, amely egyúttal az
első tényleges konfrontáció lenne a két ország erői között [I. Lajos királyunk
1375. évi havasalföldi hadjárata (és „török” háborúja). Századok 117/5 (1983),
főleg: 947–961.)
Amennyiben
a második felfogást tesszük magunkévá, Hammer kijelentései átértékelődnek.
Elismerve, hogy a mozaikszemekből esetleg másféle kép is kirakható, számomra is
az a végkövetkeztetés kínálkozik, hogy az uralkodói részvétellel zajló
1363–65-ös magyar–török összecsapás egyelőre nem igazolható.
Még
annyit: a Hadtörténeti Múzeum szervezésében nemrégiben emlékeztünk meg a
nikápolyi csata 600. évfordulójáról. Jó lett volna, ha azon Hicran Yusufoglu is
ott van, s tőle halljuk: mi ma a mértékadó török nézet e nagy jelentőségű
ütközetről. Pillanatnyilag, sajnos, csak törökül olvashatjuk erről szóló
gondolatait.
Hicran Yusufoglu, Osmanli-Macar Ílişkileri (Başlangiçtan Ankara Savaşi’na Kadar). Araştirma / Ínceleme. [Oszmán–magyar kapcsolatok. (A kezdetektől az ankarai csatáig). Kutatás / vizsgálódás]. (Türk–Macar Dostluk Dernegi Yayinlari: 1) Sam Yayinlari, Ankara, 1995. 126.
Dávid Géza