Klió 1997/2.
6. évfolyam
Az újkori orosz diplomácia alkotmányos törekvései
A szerző első pillantásra paradoxnak tűnő problémát tár elénk, azt elemzi, milyen szerepet töltött be az alkotmányos eszme az orosz külpolitikában. Valóban érdekes megvizsgálni, vajon lehet-e, s ha igen, milyen alkotmányosságról lehet beszélni egy olyan állam esetében, ahol a legújabb korig hiányzott az alkotmány; ahol a kormányzat mindvégig alkotmányellenes politikát folytatott. Még a reformer cár, II. Sándor is tartott attól, szétesik az Orosz Birodalom, ha alkotmányt kap. Az ellenzék nyomására egyik tehetséges és befolyásos emberét, a IV. Péterként emlegetett P. Suvalovot is meneszteni kényszerült enyhe, arisztokratikus alkotmánytervezete miatt.
V. Groszul bevezetőjében a
téma aránylag gazdag, hiányosságoktól sem mentes irodalmát tekinti át.
Megállapítja, a történészek érdeklődésének középpontjába az orosz alkotmányos
diplomácia kutatása csupán az 1960-as évektől került. Eleinte a Jón-szigeteken,
a Balkánon és Bulgáriában elfogadott alkotmányok bevezetési körülményeinek
vizsgálatára szorítkoztak.
A későbbi munkákban már azt is
kutatták, hogy Napóleon legyőzése után, 1814-ben és 1815-ben –
Lengyelországban, a német államokban, Svájcban – elfogadott alkotmányok
megfogalmazása és bevezetése érdekében milyen konkrét erőfeszítéseket tett az
orosz kormányzat. De a vázlatosra sikerült áttekintések kevés figyelmet
szenteltek az orosz bel- és külpolitikában meglévő alkotmányos törekvések
között fennálló kapcsolatok bemutatásának, összevetésének.
A következőkben az orosz és a
nyugat-európai fejlődés különbségeit vázolván kiemeli, Nyugat- és Közép-Európa
újkori politikai fejlődését sajátosan határozták meg a fokozatosan kiépülő
intézmények: a parlamentek, a politikai pártok, az alkotmányok. Oroszországban
ugyanakkor más tendencia erősödött fel, végbement a feudalizmus
megszilárdulása. Az adott viszonyok közepette élesen mutatkoztak meg a
különbségek Nyugat-Európa és Oroszország között. Oroszország szembeszegült a
nyugati intézményekkel, ami a francia forradalom idején jelentkezett
erőteljesebben, de az orosz kormányzat törekedett arra is, hogy megismerje s
valamilyen mértékben felhasználja a nyugati politikai változásokat. I. Péter
reformjai és politikája révén, különösen II. Katalin uralkodása alatt nőtt meg
az érdeklődés Oroszországban a nyugat-európai politikai gondolatok, eszmék
iránt. Emellett az Orosz Birodalomnak lehetősége nyílott arra, hogy néhány
európai ország belpolitikai életére is hatást gyakoroljon, pl. az osztrák örökösödési
háború idején. A sikeres orosz diplomáciának köszönhetően nőtt meg az oroszok
német területek feletti befolyása.
II. Katalin után unokája, I.
Sándor foglalkozott komolyan az alkotmányossággal, de az alkotmányos
diplomácia bevezetése Sándor apjának, I. Pálnak volt az érdeme. Az
1795–1796-tól kezdődő franciaellenes külpolitika közelítette Oroszországhoz
Törökországot. A Porta kérésére 1798. szeptember 8-án megérkezett orosz
csapatok a törökökkel egyesülve megkezdték a harcot Franciaország ellen. A háború
érintette a görögök lakta Jón-szigeteket is, amelynek lakossága az orosz és
török felhívásra csatlakozott a franciák elleni harchoz. Az oroszok
beavatkozásának köszönhetően jöhetett létre, s létezett tíz éven keresztül az
első újkori görög nemzetállam, a Jón Köztársaság. Az oroszok az új állam belső
rendjének megszervezésében, kialakításában aktívan részt vettek. A helyi
lakosság igényeit és érdekeit figyelembe véve készült el 1799-ben az ún.
Usakov-alkotmány. A hatalom megosztásának elvén felépülő tervezet elkülönítette
a törvényhozó, a végrehajtó, a bírói hatalmat, megalkotta annak központi és
helyi szerveit. A központi törvényhozó és végrehajtó hatalmat – elnökkel az
élén – a Szenátus gyakorolta, tagjait a szigetek vezetőiből, elöljáróiból
választották, székhelyéül Korfut jelölték ki. A Szenátusba történő beválasztás
életkorhoz és vagyoni cenzushoz volt kötve. Tagjai közé a tudományos élet és a
művészetek terén kimagasló eredményeket elért személyiségek is bekerültek, így
az elveszítette korábbi arisztokratikus, zárt jellegét.
A történeti irodalom az
Usakov-alkotmányt a viszonylag liberális jelzővel illette, pozitívumaként
emelvén ki az uralkodó elit létszámának növelését, mivel az arisztokratikus
nemesség mellett az új nemesség is részt vehetett a hatalom gyakorlásában. Az
Usakov-féle tervezetet mégsem fogadták el, az megbukott a Porta által
támogatott arisztokrácia ellenállásán. Helyette a népi felkelések sorát kiváltó
ún. Konstantinápolyi (vagy Bizánci) alkotmányt vezették be. A Korfun kitört
mozgalom, valamint az orosz kormányzatban bekövetkezett változás hatására – I.
Sándor került trónra – G. Mocsenyigo gróf, a sziget szülötte, az uralkodó
megbízásából új alkotmánytervezetet készített. Az 1803. november 29-én hatályba
lépett alkotmány 212 cikkelyből állt, a szigetek államformáját arisztokratikus
köztársaságként jelölte meg, kötelezővé a görög nyelv használatát, hivatalos
vallássá pedig a pravoszlávot tette. Az örökletes és új nemességből álló
uralkodó elit, az ún. alkotmányos nemesség kormányzott. „A törvényhozó hatalmat
a negyventagú Törvényhozó Testület gyakorolta, a végrehajtó hatalom a Szenátus
kezébe került. A Szenátus élén az állam törvényes vezetője, a Törvényhozó
Testület által két évre megválasztott uralkodó állt. A bíróság független lett.
Az alkotmány garantálta a személyi és vagyoni sérthetetlenséget.
V.
Groszul kiemeli: arisztokratikus jellegű, de polgári alapelveket követő
alkotmány született. A török szultán és az orosz cár garantálták a Jón
Köztársaság létét, s ez a helyzet egészen a tilsiti békéig változatlanul
fennmaradt.
A
Jón-szigetek modernizációja – az Usakov-féle, valamint az 1803-as év alkotmánya
– az orosz alkotmányos diplomácia első próbálkozása volt, ami I. Pál uralkodása
alatt kezdődött el, majd I. Sándor idején sikeresen folytatódott. A
Jón-szigeteken az orosz befolyás tovább erősödött I. Kapodisztriasz
kormányzósága idején. A gróf később, 1808-tól orosz állami szolgálatba lépett,
s az orosz alkotmányos diplomácia egyik kiváló egyénisége lett.
A
szerző hangsúlyozza, hogy a XIX. század elején az orosz alkotmányos diplomácia
a Balkánon, Szerbiában is sikeresen tevékenykedett. Az 1804-ben kitört szerb
felkelés után – szerb kérésre – az orosz kormányzat A. Czartoryskit bízta meg a
szerbeket támogató tervezetek kidolgozásának irányításával. Az orosz–szerb
együttműködés fontos dátuma 1807 júniusa lett. Az orosz kormányzat a felkelés
szerb vezetőivel aláírt megállapodásban kötelezettséget vállalt, hogy Szerbia
védelmezőjeként, alkotmányos rendjének kiépítésében tevékenyen részt vesz.
1807
augusztusában érkezett meg K. Radofinikin orosz diplomata és a szerb vezetőkkel
hozzálátott az alkotmánytervezet kidolgozásához. Pétervár nem fogadta el a
Szenátus szerepét növelő első fogalmazványt, annak átdolgozott változatát 1808
novemberében terjesztette elő Radofinikin. Az I. Sándor által is
áttanulmányozott dokumentum alapján Szerbia alkotmányos monarchia lett volna,
az állam élén álló uralkodó hatalmát a Szenátus, vagy a Kormányzó Tanács
korlátozta volna. De a tervezetet ilyen formában nem vezették be. A szerző
kiemeli, láthatóan másképpen alakultak az orosz alkotmányos diplomácia
feladatai a Jón-szigeteken, mint Szerbiában. Az 1803-as görög alkotmány
létrehozásában Oroszország meghatározó szerepet játszott, Szerbiában csupán a
kezdetekben, 1808-ig volt hasonlóan aktív, utána már nem avatkozott be
erőteljesen a szerb politikai csoportok küzdelmeibe.
V.
Groszul megállapítja: az orosz alkotmányos diplomácia a Balkánon megszerzett
tapasztalatait Európa más régióiban is sikeresen felhasználta. A következőkben
azt vizsgálja meg, hogy a Napóleon elleni háború után Oroszország hol
kamatoztatta tudását.
Az
alkotmányos diplomáciát először eredményesen Lengyelországban alkalmazták. I.
Sándor cár A. Czartoryskivel nemcsak az Oroszországhoz tartozó lengyel területek,
de Krakkó számára is dolgoztatott ki alkotmánytervezetet.
A német államokban másképpen
alakult a helyzet. Az alkotmány kérdése már akkor felmerült, amikor az orosz
csapatok német területre léptek, majd foglalkoztak vele a nagyhatalmak a bécsi
kongresszuson és utána is. Az újkor legkorábbi német alkotmányainak – az
1816-os weimari, az 1818-as badeni, az 1819-es würtenbergi – megalkotására I.
Sándor már rokoni és baráti kapcsolatai miatt is figyelt. De emellett
Oroszország a francia és svájci alkotmányok kidolgozásában is meghatározó
szerepet játszott. I. Sándor 1814 májusában a függetlenség és a semlegesség
elvét képviselve, a svájci köztársaság reorganizációja mellé állt.
Természetesen ebben az esetben meghatározó volt a cárnak svájci republikánus nevelőjéhez,
F. Laharpe-hoz fűződő baráti kapcsolata. Svájc alkotmányos rendjének
kidolgozásakor az orosz elképzeléseket az alkotmányos diplomáciában kiváló
tapasztalatokkal rendelkező I. Kapodisztriasz, majd 1815 és 1826 között P.
Krüdener képviselték.
Franciaország 1814. június 4-i
alkotmányába – orosz hatásra – az angol alkotmányos elvek mellett bekerültek
Franciaország napóleoni időszakának politikai elképzelései is. Több más európai
államban – pl. Norvégiában, Hollandiában – is olyan politikai rendszert
vezettek be, melynek kialakítására az orosz alkotmányos diplomácia is hatással
volt.
A szerző tanulmánya következő
részében azt foglalja össze, hogy az Orosz Birodalmon belül hol éreztette
hatását az alkotmányosság. Először Finnország kapott alkotmányt 1809-ben, majd
Besszarábia autonómiát és alkotmányos elveket érvényesítő kormányzati
szabályzatot. Az Orosz Birodalom keleti felén 1822-ben vezették be a
„Szabályzat a szibériai kirgizekről” című, „Sztyeppei alkotmány” néven ismertté
vált, egészen nagy területre kiterjedő, az alkotmányosság elveit magán viselő
szabályzatot. Úgy tűnt, minden afelé halad, végre Oroszország is alkotmányt
kap. Ezt mintegy erősíteni látszott I. Sándor 1818. március 15-én mondott
beszéde. Az orosz társadalom komolyan vette a cár alkotmányos szándékát, mivel
a sajtóban publikált beszédének tartalma igen hasonlított a hatalomra
jutásakor, 1801. március 12-én kiadott manifesztumára. Akkor (s majd később is
többször) arra mutatott rá, hogy az orosz állami berendezkedés alapvető hiányossága:
az alkotmány hiánya. De az uralkodó sem korábban, sem most nem adott alkotmányt
népének. Az N. Novoszilcev által 1818-ra elkészített tervezetet fiókba
rejtette, 1820 után pedig a belső alkotmány ügye elfelejtődött. I. Sándor az
orosz alkotmányos diplomácia vezéregyéniségét, I. Kapodisztriaszt is
menesztette. A birodalmon belüli alkotmányos eszmék I. Miklós uralma idején
végképp elhaltak, s egészen 1905-ig egyetlen orosz uralkodó sem ígért
alkotmányt.
Oroszország a külpolitikájában
viszont továbbra is alkalmazta az alkotmányosságot. Az 1820-as évektől a
Balkánon folyt erőteljes orosz alkotmányos diplomáciai tevékenység. 1820-tól
Szerbiában tettek az oroszok komoly erőfeszítéseket arra, hogy alkotmányos
formát vezessenek be; az csupán 1838-ra realizálódott. 1827-ben, majd 1829-ben
bizottságokat hoztak létre és bíztak meg Moldvában, valamint Havasalföldön
alkotmányos rendszer kidolgozásával. Ezek az alkotmány előkészítő bizottságok
1831 és 1832 között készítették el végső, bár az alkotmány szót is nélkülöző,
inkább reformok együttesének tekinthető tervezetüket.
A szerző megállapítja, I.
Miklós uralmával az alkotmányos diplomáciai tevékenység láthatóan hanyatlani
kezdett, bár nem ért véget. Ezt példázza a görög alkotmány kidolgozása
1827-ben. Abban még Oroszország fontos szerepet játszott, ami részben azzal is
magyarázható, hogy Görögország miniszterelnöke az orosz alkotmányos diplomácia
elismert egyénisége, I. Kapodisztriasz lett.
V. Goszul végezetül számba
veszi a Balkánon azokat a területeket, ahol az orosz alkotmányos diplomácia
jelentékenyen tevékenykedett a XIX. század második felében. Úgy véli, Krétán az
1866–1868-as felkelés idején, Törökországban 1876-ban ért el jelentős
eredményeket az intézményrendszer felállítása terén. Bár igazi sikereként a bolgár
állam létrehozását és berendezésének megszervezését jelöli meg. Bulgária
1879. április 16-án elfogadott alkotmányát, amelyet orosz szakértők
segítségével készítettek el – vezetőjük Sz. Lukjanov volt -, tartja az orosz
alkotmányos diplomácia egyik leghaladóbb dokumentumának.
Összegzésében hangsúlyozza,
Oroszország alkotmányos diplomáciája eredményes volt, stabil és célirányos
politikát folytatott mindvégig. Továbbá azt a következtetést vonja le, hogy az
Orosz Birodalomhoz hasonlatos intenzív alkotmányos diplomáciai tevékenységet az
adott időszakban egyetlen nagyhatalom sem végzett. Szerinte az alkotmányos
diplomácia a komplex orosz külpolitika egyik fontos elemének tekinthető,
segítségével maradhatott fenn az abszolút monarchia a XX. század elejéig.
V. Ja. Groszul: Rosszijszkij konsztitucionalizm za pregyelami Rosszii. (Az orosz alkotmányosság Oroszország határain túl), Otyecsesztvennaja Isztorija, 1996. 2. 166-180. p.
Bodnár Erzsébet