Klió 1997/2.
6. évfolyam
Nemzet és nacionalizmus a tudományban (Ausztria–Magyarország)
A kötet egy 1995 októberében Budapesten tartott tanácskozás anyaga. Az előzetes konferencia 1989-ben Párizsban zajlott le. Ott elsősorban a ciszlajtán birodalomfélt tárgyalták, ezért ebben a kötetben több a magyar szerző és téma. A címben megjelölt időhatárhoz a szerkesztők nem ragaszkodtak következetesen.
Az első tanulmány, Soós
Istváné, azt vizsgálja, hogyan tükrözödik Adam František Kollár
levelezésében saját felfogása. Kimutatja, hogy egyértelműen hungarus-öntudatú
volt, szlovák származásával együtt, a magyarországi történetírást kívánta
előmozdítani forráskiadásokkal és egyéb munkákkal. Hazafi volt, de szembekerült
a nemesség nacionalizmusával, ezért égették el a magyar király egyházügyi
jogait tárgyaló munkáját a pozsonyi országgyűlésen.
Marcella Husová a híres múltszázad-eleji hamisítványok, a Králové
Dvur-i és a Zelená Hora-i kéziratok sorsát mutatja be. 1817–29 az ismerkedés
korszaka, 1829–62 a fénykor, amikor mindenki elhitte eredetiségüket, 1862-86
már a kételyek kora, 1886-1918 harc az igazsgágért. A hamisítás
bebizonyításában T. G. Masaryknak volt 1886 után nagy szerepe. Az tehát
kiderült a századfordulóra, hogy nincs olyan fényes középkori irodalom, mint
amelyet ezek elővarázsoltak, de a nemzeti öntudat fejlődésében nagy szerepet
játszottak, ezért is folyt olyan heves vita róluk.
Kiss Endre Eötvös József: A XIX. század uralkodó eszméi című
műve kapcsán a múlt századi liberalizmus három irányzatát különbözteti meg. Az
egyiket struktúramodernizálónak nevezi, ez Széchenyi és a Deák-párt, ide
tartozik Eötvös is, ez a modernizálást kívánja előmozdítani. A másikat
romantikus-autopoetikusnak nevezi, ez Kossuth és Petőfi. A harmadik pedig a két
Tisza által képviselt etatista-defenzív, amely a modernizációt az állam
segítségével kívánja megvalósítani. Az első elveti a nemzeti sajátosságokat, a
második éppen ezeket emeli ki, a harmadik a modernizáció eredményeivel kívánja
legitimizálni önmagát. Mindhárom irányzat decizionista. Eötvös számára az
egyéni szabadság a legfontosabb.
Tóth Zoltán Hunfalvy Pál: Magyarország ethnographiája c. munkáját
taglalja. A magyar eredet kérdésében a finn-ugor elméletet vallja, bár a
Vámbéry által képviselt török származásnak ekkor több híve volt. Hunfalvy
eredetileg a nemzetiségek asszimilációját igényelte, de belátta, hogy ez nem
megy, ezért kezdett részletesebben foglalkozni a románokkal.
Szász Zoltán és Heiszler Vilmos két külön tanulmányban
ismertetik a magyar címe szerint Az Osztrák–Magyar Monarchia írásban és képben
című, a magyar kiadásban összesen 13 kötetből álló sorozatot (az osztrák kiadás
több kötetből állt). Rudolf trónörökös volt a kezdeményezője, voltaképpen a
birodalmi összetartozás tudatát kívánta előmozdítani. A magyar fél igényeinek
megfelelően azonban a dualista berendezés kerüIt ki belőle. Az osztrák kiadás
az egyes néptörzseket mutatta be (vagyis a nemzeteket), a magyarban a magyarok
álltak az előtérben, a nemzetiségekről csak az egyes tájegységek kapcsán esett
szó, jóindulatú leereszkedéssel. Ezt tükrözte a Magyarország történetét
tárgyaló kötet is, amelyben az 1848 óta eltelt korszakot Jókai írta meg
hazafias pátosszal.
Justin Stagl Gustav Ratzenhofer (1882–1904) Szociológia című
munkáját (1907) elemzi. Ratzenhofer katonatiszt volt, a szakmán kívül állt,
csak az Egyesült Államokban sorolják őt a szociológia klasszikusai közé. A
Monarchia nemzeti problematikájából indult ki, a társadalmi cselekvés egyedeit
a nemzetiségekben találta meg. Fajokról beszél, ezért nem fogadták el. 15 fő
fajt különböztet meg, ezek három csoportba sorolhatók, a munkás, az uralkodó és
a kereskedő fajba, ez utóbbiba a zsidókat sorolta. A magyarok, akiket utált, az
uralkodó fajtába tartoznak, amely másokat elnyom. A nemzetállam az egyedül
lehetséges formáció, ennek ellenére a Monarchiát fenntartandónak tartotta, de
ebben csak egy uralkodó nemzet lehet, a német.
Britta Rupp-Eisenreich Friedrich Hertz (1878–1964) munkásságát, előfutárait,
Ludwig Gumplowiczot és Ludo Moritz Hartmannt elemzi abból a szempontból,
hogyan látták a nemzetet. A nagyjából a francia és a német nemzetfelfogás
közül Hertz egyedül a németet tartotta elfogadhatónak, tehát azt, amelyben a
nemzethez tartozás elhatározás kérdése, a nemzet pedig egyértelműen kulturális
egység. Amíg állam és egyház azonos (mint Kelet-Európában), nincs nemzet. A
„történelem nélküli” népeket 1914 előtt elhanyagolhatóknak tartották. (A múlt
század derekán Czoernig 137 etnikumot különböztetett meg a Monarchiában.)
Teschenben 1881–83-ban egy 13 kötetes munka jelent meg a Monarchia népeiről,
persze csak a jelentősebbekről, és nem dualista megosztásban.
Heinz Zipprian tanulmánya az egyetlen, amely nem került sorra az
1995-ös konferencián. Eugen Ehrlich (1862–1922) munkásságát mutatja be, aki
1913-ban adta ki a jogszociológia alapjairól szóló munkáját. Bukovinai jogász
volt, német kultúrájú zsidó apa és lengyel anya gyermeke, a soknemzetiségű
tartományból ered az elmélete, amely a tételes joggal szemben a különböző
etnikumok szokásjogát tartotta fontosnak, ezért is tekintették provinciálisnak.
Czernowitzban volt egyetemi tanár, 1918 után a román hatóságok visszahívták,
egy év haladékot adtak, hogy tudjon román nyelven előadni, de a határidő
lejárta előtt meghalt.
Miskolczy
Ambrus Nicolae Iorga munkáját
tárgyalja az erdélyi és magyarországi románok történetéről (1913), amely már
teljesen a nemzeti egyesítés programjának a jegyében íródott. Miskolczy rámutat
Iorga sokszínű egyéniségének belső ellenmondásaira, hangsúlyozza, hogy
forrásokat sohasem hamisított meg, de az elrendezésnek és a hangsúlyoknak volt
nagy mestere. Sokszor önmaga korábbi kijelentéseivel is szembekerült, de ezt
nagyúri gesztussal félresöpörte.
Jaroslav
Střítecký abból indul ki, hogy ma a
csehek konzervatívok és Masaryk-imádók, pedig a kettő nem illik össze. Masaryk
csakugyan ellenezte a forradalmakat, a maga, az idealizmus és materializmus
kettősségét meghaladó realizmusával, a modernizálás és a demokrácia híve volt,
humanista alapállásból. A marxizmust
négy jellemvonása miatt bírálta: materializmusa, pozitivizmusa, hegeliánizmusa
és fatalzmusa miatt. A szocializmus és a nemzetiség ugyanannak a humanizmusnak
a kifejeződése. Nem a nemzetet kell szocializálni, hanem a munkásosztályt kell
a nemzetbe emelni.
Wolfdietrich
Schmied-Kowarzik atyja, Walther
Schmied-Kowarzik (1885–1958) munkásságát mutatja be. Még a világháború utolsó
évében, az akkori eufória jegyében írt két munkát a németek világszövetségéről
és a németségről szóló össztudományról. A nemzetet kulturális jelenségnek
tekintette, amelyet el kell választani az államtól. A nemzet tagjainak velük
született kötelessége, hogy támogassák a nemzetet, de annak is kötelessége a
nemzet tagjainak megsegítése. 1918 után, amikor Észtországban volt egyetemi
tanár, ez már elsősorban a szórvány-németség fenntartását célozta. Mint a
szerző írja, megfogalmazásai ma már elfogadhatatlanok, tele vannak német
ömlengéssel. Az a felfogása viszont, hogy a német kultúrát támogatni kell, de
minden kultúra egyenrangúságának és versenyének az alapján, s a németet
világnyelvvé kell emelni, manapság is elgondolkodtató. A mai külföldi német
intézetek, könyvtárak már nem valamiféle német imperializmus szolgálatában
állnak.
A
kötet bevezetése arra utal, hogy a tanulmányok a mai kelet-európai átmenet
megoldásában is segítséget nyújthatnak. A fentebb ismertetett tanulmányok
mértéktartó hangjukkal, meg adataikkal is persze csakugyan mintát kínálnak a
nemzeti problémák megoldására, a kölcsönös elismerés és egyenjogúság
szellemében, de még sokáig tart majd, amíg valamiféle ilyen tolerancia
csakugyan általánossá válik régiónkban.
Nation und Nationalismus in wissenschaftlichen standardwerken Österreich-Ungarns, ca 1867–1918 (Nemzet és nacionalizmus Ausztria-Magyarország standard tudományos munkáiban, kb. 1867-1918.) Hg. Endre Kiss, Csaba Kiss, Justin Stagl. Wien–Köln–Weimar, 1997, 198 l.
Niederhauser Emil